AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #1 Skrevet 21. juli 2024 Jeg mistenker at en god venn kan ha ADD/ADHD. Vedkommende er enig, men virker vegre seg for å ta det videre i helsevesenet, men jeg har forsøkt å oppfordre. Det er flere ting som utmerker seg (rastløsthet, irritabel, konsentrasjonsvansker, uro, tiltaksløs), men i forhold til helse så er søvnproblemer det største. Vedkommende har forsøkt ulike ting i forhold til søvn og fått diverse medisiner for det, men det kan jo være at det ikke er riktig behandling og søvnen er fortsatt problematisk. Sliter generelt med å sove og våkner mye om natten. Har alltid vært slik. Etter å ha Googlet raskt virker det som dette kan være vanlig for personer med ADHD. Mine spørsmål: 1) Hvordan stilles en slik diagnose? Er det komplisert? 2) Hva er behandlingen? Skal alle ha medisin? Er det komplisert å finne riktig behandling? 3) Hva er eventuelt konsekvensene av å gå livet gjennom uten å få stilt en diagnose eller få behandling? Takk for alle svar Anonymkode: 9faaf...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #2 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg mistenker at en god venn kan ha ADD/ADHD. Vedkommende er enig, men virker vegre seg for å ta det videre i helsevesenet, men jeg har forsøkt å oppfordre. Det er flere ting som utmerker seg (rastløsthet, irritabel, konsentrasjonsvansker, uro, tiltaksløs), men i forhold til helse så er søvnproblemer det største. Vedkommende har forsøkt ulike ting i forhold til søvn og fått diverse medisiner for det, men det kan jo være at det ikke er riktig behandling og søvnen er fortsatt problematisk. Sliter generelt med å sove og våkner mye om natten. Har alltid vært slik. Etter å ha Googlet raskt virker det som dette kan være vanlig for personer med ADHD. Mine spørsmål: 1) Hvordan stilles en slik diagnose? Er det komplisert? 2) Hva er behandlingen? Skal alle ha medisin? Er det komplisert å finne riktig behandling? 3) Hva er eventuelt konsekvensene av å gå livet gjennom uten å få stilt en diagnose eller få behandling? Takk for alle svar Anonymkode: 9faaf...ffb Hva med å søke helsehjelp og utredning for det som er problemet, søvnvansker? Det kanvære mange grunner til at folk har vansker med å sove en hel natt og å våkne uthvilt. All den selvdiagnostisering/amatørdiagnostiseringen som i dag er på bokstavdiagnoser, er nærmest blitt en motetrend, der alt skal forklares/bortforklares med bokstavdiagnoser. Hva godt kommer det ut av dette? Et menneske er etmenneske uansett hva det bærer på. Anonymkode: f2cff...d95
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #3 Skrevet 21. juli 2024 1) DPS vanligvis. Ikke egentlig en vanskelig utredning, men variert kompetanse (særlig om personen er kvinne, de er ofte bedre på å kamuflere nevroatypiskhet). Svært vanskelig å bli tatt inn for utredning. 2) Mange kan ha nytte av terapi, mange av medikamenter. Cirka ingen får terapi, pga kapasitet. De fleste med diagnosen vil få tilbud om å prøve ut medisiner om de ønsker. Svært varierende hvorvidt man raskt finner det som funker bra for den enkelte. 3) Også svært varierende. Mange kan streve med utdanning, arbeidsliv, foreldrerollen, parforhold, rus etc. Og mange får dette til, men kan oppleve det som en lettelse ved sen diagnose og at verden blir mye mer oversiktlig ved medisinering. En tenåring jeg kjenner beskriver hodet sitt "som å være midt i et rom med 20 TV-er som viser ulike ting med lyden på fullt" og at når han tar medisiner "blir det plutselig bare en skjerm å følge med på." Jeg tror det er et ganske godt bilde på hvor anstrengende ADHD kan oppleves. Anonymkode: 5161e...72a 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #4 Skrevet 21. juli 2024 Alt dette kan jo være adhd. Eller noe helt annet. Personen bør uansett komme seg til legen med sine plager og bekymringer. Legen kan henvise videre til dps, eller vedkommende kan ta utredningen privat. Når det er sagt, adhd er mye mer omfattende enn søvnproblemer og rastløshet. Det påvirker alle aspekter i livet, og resulterer som oftest i mange runder med utbrenthet. Anonymkode: 0e9f8...698 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #5 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg mistenker at en god venn kan ha ADD/ADHD. Vedkommende er enig, men virker vegre seg for å ta det videre i helsevesenet, men jeg har forsøkt å oppfordre. Det er flere ting som utmerker seg (rastløsthet, irritabel, konsentrasjonsvansker, uro, tiltaksløs), men i forhold til helse så er søvnproblemer det største. Vedkommende har forsøkt ulike ting i forhold til søvn og fått diverse medisiner for det, men det kan jo være at det ikke er riktig behandling og søvnen er fortsatt problematisk. Sliter generelt med å sove og våkner mye om natten. Har alltid vært slik. Etter å ha Googlet raskt virker det som dette kan være vanlig for personer med ADHD. Mine spørsmål: 1) Hvordan stilles en slik diagnose? Er det komplisert? 2) Hva er behandlingen? Skal alle ha medisin? Er det komplisert å finne riktig behandling? 3) Hva er eventuelt konsekvensene av å gå livet gjennom uten å få stilt en diagnose eller få behandling? Takk for alle svar Anonymkode: 9faaf...ffb Nøkkelordet i innlegget ditt er raskt søk på Google. Anonymkode: 550e5...102
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #6 Skrevet 22. juli 2024 Jeg (kvinne) fikk først vite at jeg har ADHD som 45 åring, men siden jeg ikke har hyperaktivitet og hadde klart meg veldig bra i arbeidslivet i mange år, så var det ikke i mine tanker at det jeg hadde det. For meg så har søvn også vært noe av det verste. Ocd og angst slår inn hver gang jeg skal sove, og holder meg våken. Jeg hadde så angst og utmattelse pga langvarige søvnproblemer, at jeg ble suicidal. Først da gadd legen og lytte, og sendte meg til en psykiater - som ikke var til noe hjelp. Sånn skuret og gikk det i mange år. Oppsøkte en privat psykiater som insisterte på ADHD, men jeg var ikke villig til å ta det innover meg og fortsette utredningen (er jo veldig dyrt også). Så innså jeg at han hadde helt rett, men jeg skulle klare meg uten medisiner, og derfor var det ikke vits i med noen utredning/diagnose. Men jeg klarer meg ikke. Jeg har så angst og utmattelse at jeg takler ikke livet lenger. Utad ser alt bra ut, for jeg har lært meg å maskere siden jeg var liten. Symptomene har blitt verre jo eldre jeg har blitt, nok fordi livet krever mer når man blir voksen, men også fordi jeg har gått uten behandling og ikke vært klar over adhd og hva som trigger. Fordelen nå er at jeg vet hva som trigger. Jeg vet at jeg må la være å gå på akkurat den butikken kl 16, for da er det så mye mennesker og trengsel at det raser. Nå som jeg vet det jeg vet, er det lettere å være mer konkret med legen. Med ADHD så blir vi fort distrashert og glemmer, og derfor er det viktig å sette seg ned å skrive opp utfordringene så detaljert som mulig, slik at legen får med seg alt. Jeg klarte jo bare å formidle at jeg ikke klarte å sove, og at nå orket jeg ikke mer. Det jeg ikke hadde formidlet, som jeg ikke forstod hadde sammenheng, var problemer med relasjoner, problemer med å regulere følelser (jeg har særlig problemer med rsd - rejection sensitive dysphoria), konstant tankekjør og ocd, m.m. Så be vennen din om å skrive ned alt, slik at legen får med alt som er relevant til DPS. Anonymkode: 56c70...b48 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #7 Skrevet 22. juli 2024 Takk for alle svar! Må lese litt grundigere gjennom senere. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hva med å søke helsehjelp og utredning for det som er problemet, søvnvansker? Det kanvære mange grunner til at folk har vansker med å sove en hel natt og å våkne uthvilt. All den selvdiagnostisering/amatørdiagnostiseringen som i dag er på bokstavdiagnoser, er nærmest blitt en motetrend, der alt skal forklares/bortforklares med bokstavdiagnoser. Hva godt kommer det ut av dette? Et menneske er etmenneske uansett hva det bærer på. Anonymkode: f2cff...d95 Har vært utredet for dette og fått medisiner også, men med forholdsvis dårlig resultat. Jeg opplever bare at totaliteten (og ikke bare søvnvanskene) hos dette mennesket tilsier at det kan være ADHD/ADD, men det er jo bare spekulasjoner per nå. Får prøve å oppfordre vedkommende til å ta en tur til legen om dette. Anonymkode: 9faaf...ffb
Majer Skrevet 22. juli 2024 #8 Skrevet 22. juli 2024 Har ikke lest svarene her, men dersom vedkommende har klart seg ok hittil i livet er sjansene store for at vedkommende må betale for diagnosen av egen lomme. Noen liker å bruke medisiner hver dag, noen en gang i uka og andre sjeldnere eller aldri. Mange selvmedisinerer seg med godteri, kaffe, brus, trening, alkohol osv. Det er ingenting galt i det så lenge man evner å bytte på sånn at det ikke blir for mye av en ting. Kosthold er naturligvis viktig og det samme er kondisjonstrening. Micharl Phelps takker adhd for at han svømte 6 timer om dagen på trening. Da fikk han selvmedisinert seg med det. Man må finne systemer som man faktisk klarer å bruke og ikke systemer man hører at andre bruker. Angående søvn er det mange med ADHD som mistenker insomnia selv om de bare har forskjøvet døgnfasesyndrom. Å legge seg til fast tid hver dag kan gjøre vondt verre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå