AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #21 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Skal sjekke opp det med magnesium, for det har jeg faktisk fått tips om tidligere, bare gått litt i glemmeboken dessverre. Er nok mye i det du sier, og som jeg nevner i en kommentar over her - at jeg overvurderer meg selv og hvor "godt" (eller ikke) trent jeg er, og at jeg muligens presser meg for hardt sånn at kroppen får sjokk, selvom jeg fysisk får opp/ned vektene.. Er nok bare veldig blendet av treningsfolk på instagram, som mener du skal presse deg til total failure hver gang... Anonymkode: 08b26...ba3 Med buliumi så kan du bare anta at du har for lite elektrolytter. Ikke bare salt, men kalium, kalsium, og magnesium. Og trolig kanskje også d vitamin og k2. Vi må ha nok k2 for at kalsium skal komme dit det faktisk trengs. Så må vi ha nok d vitamin for å ta opp kalsium, og nok magnesium for d vitamin. Så alle disse er avhengig av hverandre, og veldig viktig for muskler og skjelett. Anonymkode: 21aa3...b56 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #22 Skrevet 22. juli 2024 Jeg har fibromyalgi, og har det også sånn etter trening. Anonymkode: c35f6...5b9
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #23 Skrevet 22. juli 2024 Bigote skrev (4 timer siden): Har du en sykdomshistorikk og får disse effektene av trening så søker du rådgivning hos lege eller noen kvalifiserte. De her som gir tiltak til TS basert på ren gjetting er selve definisjonen på uansvarlige når det kommer til det å gi råd på internett. Det burde være allmenn kunnskap at bulimi gir mangel på elektrolytter, og hvor viktig disse er både for muskulatur og energi. Stiller meg undrende til hvorfor du mener at det er uansvarlig å gjøre TS oppmerksom på dette. "Electrolyte and water loss Excessive vomiting, especially over a prolonged period of time, leads to excess loss of water and electrolytes from the body. Electrolytes such as sodium, potassium, calcium, magnesium, bicarbonates and chloride ions are essential for normal bodily functions." https://www.news-medical.net/health/Vomiting-Complications.aspx#:~:text=Electrolyte and water loss,essential for normal bodily functions. Anonymkode: 21aa3...b56 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #24 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så du vil ikke spise nok mat. Da kan du jo ikke trene hardt. For meg er det en selvfølge å tracke. Tracker man ikke, vet man ikke hva man får i seg. Du burde hatt en trener, som satte opp diett til deg, og latt hun/han justere den jevnlig. Vil man ikke spise og tracke, har man ikke noe på trening å gjøre. Da får du gå en tur isteden. Anonymkode: d48c5...968 Denne kommentaren kunne du spart deg for. Man skal selvfølgelig trene selv om man ikke tracker makroer. Anonymkode: cd4aa...7df 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #25 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 20.23): Hver gang jeg trener styrke, blir jeg relativt dårlig etterpå. Hele meg går og rister, og jeg blir sinnsykt kvalm og uvel i mange timer - i den grad at jeg må legge meg på sofaen og hvile når jeg kommer hjem.. Har hatt bulimi de siste 10 årene, og har fibromyalgi + endometriose, så mulig det har noe med det å gjøre... (Jeg blir sånn uavhengig av hvor lenge det er siden sist jeg kastet opp, har vært 6 mnd oppkastfri nå, og blir sånn likevel). Er det rett og slett sånn at kroppen min bare ikke kan trene styrke?😔 Anonymkode: 08b26...ba3 Du får føling, dvs for lavt blodsukker under 4. Kroppen bruker flere timer på å hente seg inn etter et anfall av lavt blodsukker,ofte resten av dagen med utmattelse og kvalme/svimmelhet. Du løser dette ved å spise litt både før og etter trening. Det trenger ikke være store mengder mat, bare nok til at blodsukkeret holder seg over 4. Anonymkode: 1d9a1...4eb
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #26 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Gå på trening en dag og gjør mye mindre enn du pleier. Først rist litt på hele kroppen, gjør det sammen med lett oppvarming, dette bidrar til å regulere nervesystemet Deretter 5 øvelser, 60 % av det du greier, ett sett på 10 repetisjoner. Avslutt med litt strekking/yoga på matte, ro ned. Hvis du ikke blir dårlig da, kan du neste gang gjøre: Risting 5 øvelser, 70% av det du greier, to sett på 10 repetisjoner Strekking/yoga Og hvis ingenting av dette "trigger" uvelheten, så øker du derfra, til du når bristepunktet ditt, og trekker det da bittelitt tilbake igjen. Anonymkode: bcc1f...008 Tusen takk - skal absolutt prøve det! AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så du vil ikke spise nok mat. Da kan du jo ikke trene hardt. For meg er det en selvfølge å tracke. Tracker man ikke, vet man ikke hva man får i seg. Du burde hatt en trener, som satte opp diett til deg, og latt hun/han justere den jevnlig. Vil man ikke spise og tracke, har man ikke noe på trening å gjøre. Da får du gå en tur isteden. Anonymkode: d48c5...968 Leser du i det hele tatt hva jeg skriver? For en sinnsykt tragisk kommentar. Anonymkode: 08b26...ba3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #27 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har fibromyalgi, og har det også sånn etter trening. Anonymkode: c35f6...5b9 Uff, så utrolig kjipt... Vet du hva det kommer av..? AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du får føling, dvs for lavt blodsukker under 4. Kroppen bruker flere timer på å hente seg inn etter et anfall av lavt blodsukker,ofte resten av dagen med utmattelse og kvalme/svimmelhet. Du løser dette ved å spise litt både før og etter trening. Det trenger ikke være store mengder mat, bare nok til at blodsukkeret holder seg over 4. Anonymkode: 1d9a1...4eb Har faktisk vært inne på tanken, da moren min har hypoglykemi! Spiser alltid 20-30 min før trening, og nesten rett etterpå - men kanskje jeg er såpass sensitiv at jeg burde ha med meg en banan eller noe på trening i tillegg... Anonymkode: 08b26...ba3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #28 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 20.23): Hver gang jeg trener styrke, blir jeg relativt dårlig etterpå. Hele meg går og rister, og jeg blir sinnsykt kvalm og uvel i mange timer - i den grad at jeg må legge meg på sofaen og hvile når jeg kommer hjem.. Har hatt bulimi de siste 10 årene, og har fibromyalgi + endometriose, så mulig det har noe med det å gjøre... (Jeg blir sånn uavhengig av hvor lenge det er siden sist jeg kastet opp, har vært 6 mnd oppkastfri nå, og blir sånn likevel). Er det rett og slett sånn at kroppen min bare ikke kan trene styrke?😔 Anonymkode: 08b26...ba3 Du går nok for hardt ut. Om du er på et senter har du kanskje en gratis innføringstime? Styrketrening gjør vi i prinsipp hver gang vi gjør noe vi blir littegrann slitne av. Gå opp en trapp, f.eks. Så kroppen din er laget for å bære deg. Men man må bygge styrke og kapasitet over tid. Spise litt før og etter. Elektrolytter, som noe sier. Vær snillere med deg selv 🤗 Anonymkode: eac73...159
Daria Skrevet 22. juli 2024 #29 Skrevet 22. juli 2024 Få profesjonell hjelp (fysioterapeut el.l.) til å sette opp et program som er tilpasset og riktig for deg, din kropp og din helse. Jeg har fatigue og nevrologisk sykdom og mine fysio-ledede treningsøkter ville vært en bagatell for et normalt friskt menneske, men for meg er det hardtrening (og jeg må gjerne hvile etterpå, men blir jeg fysisk dårlig betyr det at jeg har tatt for hardt i) - og den positive effekten det har er likevel overraskende stor. Å trene seg i kjelleren bør ikke være målet, ei heller å strekke seg etter andres standard - alle har forskjellige forutsetninger og utgangspunkt, ta hensyn til ditt eget.
Bigote Skrevet 22. juli 2024 #30 Skrevet 22. juli 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Det burde være allmenn kunnskap at bulimi gir mangel på elektrolytter, og hvor viktig disse er både for muskulatur og energi. Stiller meg undrende til hvorfor du mener at det er uansvarlig å gjøre TS oppmerksom på dette. "Electrolyte and water loss Excessive vomiting, especially over a prolonged period of time, leads to excess loss of water and electrolytes from the body. Electrolytes such as sodium, potassium, calcium, magnesium, bicarbonates and chloride ions are essential for normal bodily functions." https://www.news-medical.net/health/Vomiting-Complications.aspx#:~:text=Electrolyte and water loss,essential for normal bodily functions. Anonymkode: 21aa3...b56 TS sier h*n har vært oppkastfri i et halvt år. Det å sitte å riste etter fysisk aktivitet er ikke normalt og kan skylde andre årsaker. Har selv havnet på sykehus pga. væskemangel og symptomene samsvarer ikke i det hele tatt.. Har kroppen en kritisk mangel på elektrolytter føler du deg dårlig hele tiden og ikke kun etter trening. Hadde det å oppsøke profesjonelle blitt gitt som et råd i et slik tilfelle framfor å fortelle TS at dette skyldes mangel på elektrolytter ville jeg spart meg for kommentaren. Internetdiagnoser er virkelig ikke alltid ansvarlige. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #31 Skrevet 22. juli 2024 Bigote skrev (49 minutter siden): TS sier h*n har vært oppkastfri i et halvt år. Det å sitte å riste etter fysisk aktivitet er ikke normalt og kan skylde andre årsaker. Har selv havnet på sykehus pga. væskemangel og symptomene samsvarer ikke i det hele tatt.. Har kroppen en kritisk mangel på elektrolytter føler du deg dårlig hele tiden og ikke kun etter trening. Hadde det å oppsøke profesjonelle blitt gitt som et råd i et slik tilfelle framfor å fortelle TS at dette skyldes mangel på elektrolytter ville jeg spart meg for kommentaren. Internetdiagnoser er virkelig ikke alltid ansvarlige. Spiller ingen rolle. Har man hatt bulimi over tid så løser ikke ubalanser seg med elektrolytter på noen få mnd, ikke uten tilskudd. Man trenger ikke ha kritisk mangel på elektrolytter for å ha en ubalanse, og man må heller ikke føle seg dårlig hele tiden. Snakker av erfaring, og snakker også av erfaring når jeg sier at det ikke alltid blir plukket opp på blodprøver. Anonymkode: 21aa3...b56 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #32 Skrevet 22. juli 2024 Daria skrev (2 timer siden): Få profesjonell hjelp (fysioterapeut el.l.) til å sette opp et program som er tilpasset og riktig for deg, din kropp og din helse. Jeg har fatigue og nevrologisk sykdom og mine fysio-ledede treningsøkter ville vært en bagatell for et normalt friskt menneske, men for meg er det hardtrening (og jeg må gjerne hvile etterpå, men blir jeg fysisk dårlig betyr det at jeg har tatt for hardt i) - og den positive effekten det har er likevel overraskende stor. Å trene seg i kjelleren bør ikke være målet, ei heller å strekke seg etter andres standard - alle har forskjellige forutsetninger og utgangspunkt, ta hensyn til ditt eget. Enig. Man kan kontakte fysio med offentlig avtale, altså at man bare betaler egenandel. Man må bare belage seg på venteliste, pasienter tas inn etter prioritet bestemt av kommunen. (Som offentlig tannlege) Anonymkode: eac73...159
Bigote Skrevet 22. juli 2024 #33 Skrevet 22. juli 2024 22 minutter siden, AnonymBruker said: Spiller ingen rolle. Har man hatt bulimi over tid så løser ikke ubalanser seg med elektrolytter på noen få mnd, ikke uten tilskudd. Man trenger ikke ha kritisk mangel på elektrolytter for å ha en ubalanse, og man må heller ikke føle seg dårlig hele tiden. Snakker av erfaring, og snakker også av erfaring når jeg sier at det ikke alltid blir plukket opp på blodprøver. Anonymkode: 21aa3...b56 Du missforstår helt poenget. Når det kommer til dine og mine erfaringer trumfer alltid de profesjonelles meninger over det vi selv mener når det kommer til fjern-diagnotiseringer av så sterke symptomer et forum. Legevitenskapen er det beste vi kan basere oss på per dags dato. Ikke tilfeldige folks meningerpå internett basert egne erfaringer 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #34 Skrevet 22. juli 2024 Bigote skrev (16 minutter siden): Du missforstår helt poenget. Når det kommer til dine og mine erfaringer trumfer alltid de profesjonelles meninger over det vi selv mener når det kommer til fjern-diagnotiseringer av så sterke symptomer et forum. Legevitenskapen er det beste vi kan basere oss på per dags dato. Ikke tilfeldige folks meningerpå internett basert egne erfaringer Nei, jeg misforstår ingenting. Alle leger vet at bulimi fører til ubalanser med tanke på vitaminer og mineraler, og særlig da elektrolytter. Det er det samme for de som har kronisk diare. For å få dette i balanse igjen, trenger man i en periode tilskudd. Det løser seg ikke av seg selv på kort tid. https://www.eatingdisorderhope.com/information/bulimia/electrolytes-and-bulimia-why-is-this-a-big-deal https://www.acute.org/blog/electrolyte-disturbances-eating-disorders (det er bare å google selv da) Og alle vet vel også hvor viktig elektrolytter er for både energi og muskler? Trenger du virkelig en lege for å fortelle deg det? Anonymkode: 21aa3...b56 1
Christina82 Skrevet 22. juli 2024 #35 Skrevet 22. juli 2024 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Med vennlig hilsen Christina82, mod 1
Fremhevede innlegg