Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gjesten
Skrevet

Altså.

"Per" ble tilbudt jobb, og avtalte arbeidsgiveren at han skulle tenke på det til neste dag. Dagen etter dro han tilbake til arbeidsgiveren for å takke ja. Da får han vite at i mellomtiden har det dukket opp en tidligere arbeidstaker og spurt etter jobb, og får beskjed om at han får vite utfallet ila dagen. Men firmaet ringer ikke slik de sa de skulle gjøre.

Hva tror dere utfallet blir? Og har arbeidsgiver egentlig lov å gjøre dette, selv om tilbudet ble gitt muntlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

... ingen? :(

Det er samboeren min det gjelder, og vi ble både overrasket og fortvila over at dette dukka opp, trodde det hadde ordna seg med jobb nå...

Gjest Hilde K S
Skrevet

Det kommer an på hvordan tilbudet ble gitt. Om det var et spørsmål om han var interessert i en jobb, eller om han ble konkret tilbudt om i "denne jobben er din om du vil ha den".

Skrevet

Takk for svar, Hilde :-D

Det ordna seg, sjefen ringte ista og sambo fikk jobben! :hoppe:

Men sånn for nysgjerrighetens skyld.. Sambo fikk tilbudet som i "den er din om du vil ha den". Jeg slo opp i avtaleloven, og der stod det at en muntlig avtale må "aksepteres straks". Akkurat hva det betyr er jeg neimen ikke sikker på. Eller om det er avtaleloven som gjelder når det er snakk om jobbtilbud? :klø:

Skrevet

I det private kan de vel stort sett "gjør som de vil", men i det offentlige hadde dette i alle fall aldri gått

Skrevet
I det private kan de vel stort sett "gjør som de vil", men i det offentlige hadde dette i alle fall aldri gått

Enig her. Tror ikke det er så mye man kan gjøre i praksis hvis jobbtilbudet blir trukket tilbake. For vil man virkelig begynne et sted man ikke er ønsket? Man kan jo ikke true til seg jobben med pragrafene i hånda.

Gjest Hilde K S
Skrevet
Takk for svar, Hilde :-D

Det ordna seg, sjefen ringte ista og sambo fikk jobben! :hoppe:

Men sånn for nysgjerrighetens skyld.. Sambo fikk tilbudet som i "den er din om du vil ha den". Jeg slo opp i avtaleloven, og der stod det at en muntlig avtale må "aksepteres straks". Akkurat hva det betyr er jeg neimen ikke sikker på. Eller om det er avtaleloven som gjelder når det er snakk om jobbtilbud? :klø:

Aksepteres straks betyr at man må svare på stedet. Det er i alle fall det jeg legger i straks.

Skrevet
Enig her. Tror ikke det er så mye man kan gjøre i praksis hvis jobbtilbudet blir trukket tilbake. For vil man virkelig begynne et sted man ikke er ønsket? Man kan jo ikke true til seg jobben med pragrafene i hånda.

Nei, det er jo sant. Kjipt å måtte "true til seg" en jobb. Men om Hilde tolker riktig, så hadde han ikke hatt loven på sin side heller, iom at han skulle tenke på det til neste dag.

Men nå ordnet det seg jo, sambo begynner på mandag :)

Skrevet

dersom han virkelig ville ha jobben, så burde han jo da svart ja takk.

siden han ikke svarte ja, men ville tenke på det, så hadde jo ikke han og firmaet en avtale om at han skulle få jobben.

ber han om tenketid, må han faktisk akseptere at også firmaet har tenketid, og kommer det da en som er like kvalifisert eller mer, så må han akseptere at de også da har tid til å vurdere denne personen for stillingen.

Skrevet (endret)

Men firmaet har jo hatt tenke tid mellom intervjuet og de tilbyr stillingen. Det er helt vanlig at man får tenketid mellom man får tilbudet og man svarer ja.

Men selv har jeg vel alltid sagt ja umiddelbart og ventet utålmodig på kontrakten. Sist jeg fikk tilbud om jobb fikk jeg skriftelig brev (etter å ha fått beskjed på telefonen) og frist på en uke til å svare skriftelig.

Det hadde sikkert ikke vært så lett å komme noen vei med en slik sak, men dårlig gjort av firmaet dersom de hadde trukket tilbudet. Som et tips er det mulig å si ja takk og så trekke seg før kontrakt er signert/si opp før man starter.

Endret av abelille
Skrevet
Men firmaet har jo hatt tenke tid mellom intervjuet og de tilbyr stillingen. Det er helt vanlig at man får tenketid mellom man får tilbudet og man svarer ja.

men det har jo vedkommende som blir tildbudt stillingen også, så så lenge han ikke tar den når han får tilbudet, så er jo ikke stillingen garantert hans når det kommer andre muligheter inn i bildet mens han har tenketid.

Skrevet
men det har jo vedkommende som blir tildbudt stillingen også, så så lenge han ikke tar den når han får tilbudet, så er jo ikke stillingen garantert hans når det kommer andre muligheter inn i bildet mens han har tenketid.

Nei, egentlig ikke.

Dette tilfellet var litt spesielt. Sambo ble ringt opp av et firma som hadde snakket med gamlefirmaet (i annen by) og fått info om ham. Han dro dit med en gang og tok en prat/veldig uformelt intervju med sjefen. Så ble de enige om at han skulle tenke på det til neste dag, det var ikke noe sambo ba om selv. Men han syntes det var greit da. Og så dukka denne andre kandidaten opp. Da blir det vel litt annerledes?

Men dersom det hele var gjort på vanlig måte, med utlysning, intervju-runder etc, tror jeg nok Aline har rett :)

Skrevet

jeg mener vel egentlig uansett at så lenge ikke noen har en fast avtale som går begge veier, så risikerer man at det kan komme andre inn i bildet mens man tenker.

også i denne situasjonen.

tenk deg da om de hadde avslått denne andre, fordi de hadde "lovet" stillingen til samboern din. også takker han nei, da står de uten noen.

klart de da kunne tatt kontakt med den andre igjen, men det hadde da fremstått som fryktelig rotete.

dessuten så kjenner de jo denne andre, mens samboern din er de kjenner via andre, så at de går igjennom og vurderer hva de skal gjøre når situasjonen endrer seg, skjønner jeg.

de må jo tenke på hva som vil være best for firmaet, ikke bare hva som vil være best for en mulig fremtidig arbeidstaker som ikke har takket ja til stillingen enda. ;)

Skrevet (endret)
tenk deg da om de hadde avslått denne andre, fordi de hadde "lovet" stillingen til samboern din. også takker han nei, da står de uten noen.

klart de da kunne tatt kontakt med den andre igjen, men det hadde da fremstått som fryktelig rotete.

Da skulle de vel ha sagt "vi har gitt tilbud til en annen nå, så fort han har svart skal du få en tilbakemelding". Ryddig og greit.

Men nå hadde det jo løst seg, så da er det jo greit.

Endret av abelille

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...