Gå til innhold

Venner med diagnoser og sosiale medier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler meg litt usympatisk og slem. 
har fått kontakt med en tidligere venninne jeg gikk i klasse med. 
Jeg sliter selv med mitt, og har jobb og barn osv. 

Hun er plaget av div diagnoser og inviterer meg stadig til å følge henne live på sosiale medier og sender meg linker om plagene sine. 
legger ut ekstremt mye om diagnosene sine og snakker om det hele tiden. 
I starten støttet jeg henne og kommenterte innleggene hennes, etterhvert skrollet jeg forbi, og nå har jeg begrenset innleggene hennes. 
Jeg orker ikke få 20 videoer om dette hver eneste dag. 
Jeg forstår at dette opptar henne veldig da hun er plaget, og ønsker å spre kunnskap og forståelse. 
også å ha noe å drive med. 
Har dere venner som har det slik? Hva gjør dere? 

Anonymkode: 76ad9...bd2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Føler meg litt usympatisk og slem. 
har fått kontakt med en tidligere venninne jeg gikk i klasse med. 
Jeg sliter selv med mitt, og har jobb og barn osv. 

Hun er plaget av div diagnoser og inviterer meg stadig til å følge henne live på sosiale medier og sender meg linker om plagene sine. 
legger ut ekstremt mye om diagnosene sine og snakker om det hele tiden. 
I starten støttet jeg henne og kommenterte innleggene hennes, etterhvert skrollet jeg forbi, og nå har jeg begrenset innleggene hennes. 
Jeg orker ikke få 20 videoer om dette hver eneste dag. 
Jeg forstår at dette opptar henne veldig da hun er plaget, og ønsker å spre kunnskap og forståelse. 
også å ha noe å drive med. 
Har dere venner som har det slik? Hva gjør dere? 

Uff, jeg orker ikke konstant sykdomsgnukk. Er selv ufør med ulike diagnoser, men orker ikke snakke noe særlig sykdom. Opplysning er fint, men noen har sin sykdom som livsoppgave, og da er det lov å unfollowe.. 

Anonymkode: 0992f...d99

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uff, jeg orker ikke konstant sykdomsgnukk. Er selv ufør med ulike diagnoser, men orker ikke snakke noe særlig sykdom. Opplysning er fint, men noen har sin sykdom som livsoppgave, og da er det lov å unfollowe.. 

Det er det jeg kjenner på, det blir for mye. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater sånn der. Blir jo nesten dårlig sjøl, jeg, når jeg konstant blir fôret med andres sykdomssnakk...

Anonymkode: 2637c...1d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og for å legge til; jeg er kronisk syk selv, så jeg vet jo hvordan det er. Men jeg orker ikke mase om det hele tiden på SoMe. Folk rundt hadde blitt drittlei, og jeg gidder ikke gå rundt å tenke på hvor dårlig jeg er 24/7...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener heller ikke å være usympatisk, men dette hørtes ut som den klassiske ME/ADHD/fibromyalgi-pasienten som bare måååå prøve å overbevise hele verden om hvor fælt det er. Evt. noe psykisk. 

Anonymkode: 7e758...1c7

AnonymBruker
Skrevet

Og for å legge til; jeg er kronisk syk selv, så jeg vet jo hvordan det er. Men jeg orker ikke mase om det hele tiden på SoMe. Folk rundt hadde blitt drittlei, og jeg gidder ikke gå rundt å tenke på hvor dårlig jeg er 24/7...

Tror det blir et oppheng. Man ligger hjemme å er dårlig, og kan nå mange folk på tik tok, og det blir et sosialt samhold 

AnonymBruker
Skrevet

Seks hundre innlegg om endometriose og ME, da setter jeg vedkommende på pause.  

Anonymkode: 90f84...dd4

AnonymBruker
Skrevet

Seks hundre innlegg om endometriose og ME, da setter jeg vedkommende på pause.  

Anonymkode: 90f84...dd4

Samme her, det blir for mye. Og det drar en litt ned

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne vært henne for 10 år siden. Unfollow henne. Evt påpek at dette blir mye/spør om hun ar andre interesser. Tenker at npr man blir sånn er det sunt hvis noen påpeker at det finnes mer her i verden å bryne de små grå på.

Anonymkode: f7aab...080

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bare ignorere alt, og evt. gi beskjed om at du er mettet på alt.

Har du prøvd å se ting fra den andre siden; kanskje disse innleggene er det som gir personen driv til å kjempe videre.

Det er tøft å leve med kronisk sykdom. Gjør det selv. Kroniske daglige konstante smerter. Det tar på, det tapper meg for energi. Jeg skriver ikke lange innlegg om det, men at andre finner trøst i det; det er ikke så vanskelig å forstå. 

Anonymkode: 90691...e57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg mener heller ikke å være usympatisk, men dette hørtes ut som den klassiske ME/ADHD/fibromyalgi-pasienten som bare måååå prøve å overbevise hele verden om hvor fælt det er. Evt. noe psykisk. 

Ærlig talt. Dette er ikke bare usympatisk, men helt latterlig å si. Du er ignorant. 

Anonymkode: c5937...d28

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mye, hvordan kan man finne 20 videoer å poste hver dag?? Eller er det du som liksom sier 20 for det er så mange hver dag. Bare å ikke se så mye på det hvis du føler deg mett av det. For noen kan det å poste mye hjelpe dem til å føle seg bedre.

Anonymkode: f26cd...9e7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper jeg ikke er slik... :sjenert:

Og jeg tror ikke det heller, altså. For jeg kan forstå at omgivelsene får overdose hvis det er sykdom i alle kanaler, hele tiden. Det er trist men sant, sykdom som ikke er akutt og dramatisk mister fort nyhetens interesse og oppfattes som gnål. I tillegg til at det kan virke masete og sutrete, tror jeg det trigger en redsel hos noen, det er mye mer behagelig å tenke at helsevesenet kan fikse alt.

Samtidig, og det er noe jeg selv har opplevd, vil det å være veldig lite åpen om sykdommen gjøre at andre tror du er friskere enn det du er. I den perioden jeg var veldig taus og bare la ut et sjeldent bilde av noe som var bra (pen solnedgang, kattungene mine, en sjelden dag på stranden) oppfattet folk at det gikk "bra" og ble både perplekse og litt skuffet på mine vegne når vi traff hverandre irl og jeg måtte medgi at sant og si går det overhodet ikke bra.

Så det er ikke helt enkelt å vite hva og hvor mye som kan deles. Men at det kan bli for mye sykdomsprat skjønner jeg godt. Generelt sett er monomane mennesker litt slitsomme, og sykdom står helt på bunnen av engasjerende temaer for de fleste som ikke er tvunget til å forholde seg til det.

Anonymkode: 8c9d6...bdc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Kan være noe med at adhd-folk får dopamin av respons og aktivitet på nett. Jeg har adhd selv og det har medført en del av det du nevner... men jeg kunne aldri tenke meg å ha mine tilstander som min identitet og fore min dopamintrang med å liksom bedrive folkeopplysning. 

Er det humor og løsninger oppi der, kan jeg la meg underholde. Men kun "visste du at vi sliter med dette.. og sånn kan konsekvensene bli.." er som andre ekko-kamre av meninger. Man gnukker og gnir på problemene men kommer ingen vei. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du kan jo bare ignorere alt, og evt. gi beskjed om at du er mettet på alt.

Har du prøvd å se ting fra den andre siden; kanskje disse innleggene er det som gir personen driv til å kjempe videre.

Det er tøft å leve med kronisk sykdom. Gjør det selv. Kroniske daglige konstante smerter. Det tar på, det tapper meg for energi. Jeg skriver ikke lange innlegg om det, men at andre finner trøst i det; det er ikke så vanskelig å forstå. 

Anonymkode: 90691...e57

Her tenker jeg vi som har kroniske sykdommer er like forskjellige som folk flest. Å finne trøst i at andre som jeg kjenner gnager om dette med innlegg på sosiale medier flere ganger om dagen er bare et signal om at vedkommende trenger oppmerksomhet mer enn det trøster andre. Noen oppdateringer en gang i blant ja, men ikke konstant 24/7. 

Jeg blir faktisk påvirket og det trigger fordommene mine om at «livets harde skole» bare skjer på some. Det er synd at det skal være slik fordi jeg veit at disse venninnene mine som legger ut teite bilder av en veneflon i hånden og skriver kryptisk: «ja, ja, så er jeg her igjen» egentlig er flotte å snakke med i det virkelige liv og DA lytter jeg mye til hva de har å si. 

Anonymkode: 3a1d6...e7b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger svært sjelden ut ting om diagonsen min. ( har MS og sliter mye med det ene og det andre)

Legger heller ut hverdagslige  ting med meg og  ungene ( når jeg sjelden  legger ut)

Har da fått høre at jeg legger ut for mye positivt  . At jeg umulig  kan være sååå syk .

Så da blir det også feil.

Men enig at noen har brukt  opp sympati- kortet  for lengst .

Anonymkode: abe83...401

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter ingen jeg kjenner på facebook, liker aldri noen ting heller. Ingen nevnt ingen glemt, så slipper man hjemmelaget drama fra folk som driver overeksponering av livet sitt.

Anonymkode: ee6a4...3e2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har noen slike venner. Ble venner med dem da jeg selv var i samme situasjon og vi snakket en del om dette og jeg følte det var innmari godt at noen andre også hadde det sånn og følte meg forstått da jeg leste innlegg og stories om hvordan de sleit. Nå når jeg har blitt bedre kjenner jeg at det drar meg ned. Det er vanskelig å ha kontakt på samme måte. Så jeg begrenser den type kontakt. Og en har jeg også faset ut, det ble ikke godt mottatt at jeg sa at jeg ønsket å fokusere på andre ting når vi var sammen. Andre synes det er helt OK fordi de har andre som setter pris på kontoen deres med innholdet de faktisk har. 

Så er det en av de jeg ble kjent med slik gjennom SoMe som også har blitt mye bedre, og vi har begge funnet lik ny interesse, og fått et godt og styrkende vennskap. 

Hvis jeg var deg ville jeg fortsatt å sette grenser for egen tid og energi, og sluttet å henge ut vedkommende på nett. 

Anonymkode: 1e92c...12b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig, er selv ufør og kunne aldri falt meg inn å holdt på sånn! Er åpen og ærlig om det meste men snakker veldig sjeldent om diagnosene mine, heller andre ting i livet enn tingene jeg sliter meg!

Anonymkode: 271ab...52b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...