AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #21 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det du sier gir mindre og mindre mening og det er mye bedre å si at du tok feil enn å prøve å rovro til fiskeskjær. Og jeg ser gjerne kilder på at folk får sentralstimulerende altså narkotiske preparater for depresjon. Anonymkode: 7fa18...99e Veldig mange med adhd lider av depresjon, nedstemthet eller lignende. Så adhd-medisin kan hjelpe mot depresjon! Er man medisinert, blir dopaminet enklere tilgjengelig, og depresjonen avtar, blir mildere eller mer kortvarig enn uten medisin. Er jo en grunn til at folk ruser seg på amfetamin, kokain etc. Det er forbi dopaminet øker! Om det er sånn at medisin som brukes for adhd brukes aktivt mot depresjon, er jeg usikker på. Spesielt fordi man kan bli ekstremt «høy» hvis man ikke har mangel på dopamin. Det gir også hjerteproblematikk for mange. Det er jo et narkotisk stoff, så tviler på det er førstevalg. Ritalin hjelper hvertfall for depresjon for min del, fordi det holder adhd-symptomene mer i sjakk. Men om det hjelper fordi det holder adhd-symptomer i sjakk, eller om det er økning av dopaminet som fjerner depresjonen er jeg usikker på. Ubehandlet adhd og symptomtrykk, er naturlig fører til depresjon pga. utilstrekkelighet over tid. Anonymkode: 2fe48...c5c
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #22 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det du sier gir mindre og mindre mening og det er mye bedre å si at du tok feil enn å prøve å rovro til fiskeskjær. Og jeg ser gjerne kilder på at folk får sentralstimulerende altså narkotiske preparater for depresjon. Anonymkode: 7fa18...99e Mange som røyker i usa for å hindre depresjon og angst hvertfall Anonymkode: 2fe48...c5c
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #23 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du får ikke medisiner uten utredning Anonymkode: efdcc...752 Veldig mange leger skriver ut antidepressive som førstevalg om noen sliter. Det er billigst alternativ, da psykisk helseforetak er presset. Var hverfall slik før, mulig det er annerledes nå. Anonymkode: 0955a...06b
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #24 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Gjør det virkelig det? Depresjon handler jo også mye om negativ tankemønster. fikk nettopp tips av en app som heter tankevirus. Anbefaler denne. Anonymkode: 0955a...06b Ja fordi trening gjør noe med hormonbalansen, du får økt dopamin og serotonin. Når du har flere gode følelser får du også gode tanker. Anonymkode: 13634...afd 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #25 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Gjør det virkelig det? Depresjon handler jo også mye om negativ tankemønster. fikk nettopp tips av en app som heter tankevirus. Anbefaler denne. Anonymkode: 0955a...06b Det stemmer at trening har samme, faktisk bedre effekt enn antidepressiva, på de som er mildt til moderat deprimert. Alvorlig depresjon krever mer enn trening (da er man ofte så dårlig at man ikke kommer seg ut). Hvordan er livsstilen din, relasjoner, søvn, lever du genuint i tråd med deg selv?, Anonymkode: 7dc29...a25
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #27 Skrevet 20. juli 2024 Har du forresten sjekket at det ikke er p-oiller du går på som gir deg depresjon? Har flere venninner som måtte kutte ut p-oiller av den grunn. Anonymkode: 7dc29...a25
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #28 Skrevet 20. juli 2024 Kom deg ut i skog og mark. Det er terapi. Og styrketrening. Løft vekter, eller kroppsvekt. Start på et treningssenter. Du vil ikke angre. Du får bedre hjerne og psyke. Bonus er strammere og sterkere kropp. Trening ER medisin. Anonymkode: 0aff4...78d 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #29 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvis det kun er vektoppgang du bekymrer deg for er det flere antidepressiva som er vektnøytrale. Faktisk er det noen som er kjent for å gi vekttap. De nøytrale regnes bla a å være fontex og Zoloft. Wellbutrin gir vekttap hos mange (derfor kontraindisert hos mennesker med SF) Anonymkode: d834e...670 Dette. 👆 I tillegg til det andre har skrevet om sollys og trening vil jeg legge til: Å starte med en ny hobby eller aktivitet Kalde dusjer/isbading Anonymkode: 60d57...888
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #30 Skrevet 20. juli 2024 Ketaminbehandling om du har råd. Og generelt tvinge seg til en sunn livsstil om man er i stand til det. Anonymkode: f08b4...ef3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #31 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg gikk på antidepressiva i et halvt år og mistet all seksuell lyst. Har ikke kommet tilbake 3 år senere. Jeg var tidligere veldig glad i sex. Så ville ikke anbefalt det til noen. Jeg håper du har meldt det inn som bivirkning? Det norske helsevesenet er totalt uvitende om fenomenet PSSD, og ingen opplyser om farene for ødelagt sexliv, resten av livet. SSRI kan også gi andre varige skader, slik som følelsesmessig flathet, og evnen til å koble seg på andre personer. Du blir gjerne beskyldt for å fortsatt være depressiv, for evnen til ikke å glede seg over noe, kan ligne veldig. Selv mistet jeg ca halvparten av libido, og følelsen i penis. Orgasmene er bare en skygge av hva de var. 6mnd med Cipralex, 5 år siden. Anonymkode: 4c16a...a58 1
Christina82 Skrevet 26. juli 2024 #32 Skrevet 26. juli 2024 Ryddet for dosering av legemidler. Christina82, mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå