AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #1 Skrevet 19. juli 2024 Føler meg konstant tom og nedstemt. Ønsker ikke prøve antidepressiva, leste om noe at noen medisiner kan gi dopamin, slik som til de med adhd og sånt sine piller. Er det noen som har erfaring med dette og hva slags? Ønsker ikke antidepressiva å gå opp masse i vekt slik som har skjedd med alle mine venner som har gått på det og nå sliter med å få av kiloene igjen.. Anonymkode: 9b2b9...a26
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #2 Skrevet 19. juli 2024 Jeg har gått på antidepressiva i 2 år, ikke gått opp et gram. Anonymkode: 86c7e...726 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #3 Skrevet 19. juli 2024 Trening. Skal ha samme effekt som antidepressiva , grunnet stoffer som skilles ut når man trener. Anonymkode: 9f20f...e29 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #4 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Trening. Skal ha samme effekt som antidepressiva , grunnet stoffer som skilles ut når man trener. Anonymkode: 9f20f...e29 Gjør det virkelig det? Depresjon handler jo også mye om negativ tankemønster. fikk nettopp tips av en app som heter tankevirus. Anbefaler denne. Anonymkode: 0955a...06b
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #5 Skrevet 19. juli 2024 Jeg har heller ikke gått opp i vekt på anti dep. Det kan øke matlysten, men trenger ikke gjøre det. Bare være bevisst på hvor mye man spiser. Anonymkode: 0955a...06b
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #6 Skrevet 19. juli 2024 Trening er et bra tiltak. Samt få nok sollys hver dag. Så må en øve på å endre tankemønster, sakte. Heller ikke ha for store forventninger til at ting skal endre seg kjapt. Det kan ta svært lang tid. Ha realistiske forventinger til deg selv. Få hjelp, profesjonelle kan gi god hjelp, men du må gjøre mye jobb selv for å endre tankemønster. Og ikke hold dette for deg selv. Del det med andre, få støtte til å gjøre positive ting sammen. Lykke til ❤️ Anonymkode: 77e62...663 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #7 Skrevet 19. juli 2024 Hvis det kun er vektoppgang du bekymrer deg for er det flere antidepressiva som er vektnøytrale. Faktisk er det noen som er kjent for å gi vekttap. De nøytrale regnes bla a å være fontex og Zoloft. Wellbutrin gir vekttap hos mange (derfor kontraindisert hos mennesker med SF) Anonymkode: d834e...670 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #8 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Føler meg konstant tom og nedstemt. Ønsker ikke prøve antidepressiva, leste om noe at noen medisiner kan gi dopamin, slik som til de med adhd og sånt sine piller. Er det noen som har erfaring med dette og hva slags? Ønsker ikke antidepressiva å gå opp masse i vekt slik som har skjedd med alle mine venner som har gått på det og nå sliter med å få av kiloene igjen.. Anonymkode: 9b2b9...a26 Oi her var det litt sviktende kunnskap. Dopami er et signalstoff, også kalt nevrotransmitter, som først og fremst finnes i hjernen og i mage-tarm-kanalen . Og nei det finnes ikke dopamin i medisinene jeg og flere andre tar for ADHD. og ja man kan gå opp i vekt ved bruk av antidepressiva fordi man får økt sult, men det er ikke pillen i seg selv som fører til vektøkning. Anonymkode: 7fa18...99e 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #9 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Oi her var det litt sviktende kunnskap. Dopami er et signalstoff, også kalt nevrotransmitter, som først og fremst finnes i hjernen og i mage-tarm-kanalen . Og nei det finnes ikke dopamin i medisinene jeg og flere andre tar for ADHD. og ja man kan gå opp i vekt ved bruk av antidepressiva fordi man får økt sult, men det er ikke pillen i seg selv som fører til vektøkning. Anonymkode: 7fa18...99e Altså medisiner med dopaminagonister tenkte jeg på, Dopaminagonister er medisiner som virker ved å øke aktiviteten til dopamin i hjernen. Disse medisinene kan brukes i behandlingen av visse tilstander som Parkinsons sykdom og noen former for depresjon. De kan bidra til å regulere dopaminnivåene og forbedre symptomer assosiert med dopaminmangel i hjernen. Anonymkode: 9b2b9...a26
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #10 Skrevet 19. juli 2024 Du får ikke medisiner uten utredning Anonymkode: efdcc...752 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #11 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Altså medisiner med dopaminagonister tenkte jeg på, Dopaminagonister er medisiner som virker ved å øke aktiviteten til dopamin i hjernen. Disse medisinene kan brukes i behandlingen av visse tilstander som Parkinsons sykdom og noen former for depresjon. De kan bidra til å regulere dopaminnivåene og forbedre symptomer assosiert med dopaminmangel i hjernen. Anonymkode: 9b2b9...a26 Javel la oss si at du mente noe annet, men kan du da forklare meg hvorfor du dro inn oss med ADHD? For om du egentlig mente det du skrev nå så gir hovedinnlegget ditt enda mindre mening… Anonymkode: 7fa18...99e
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #12 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Føler meg konstant tom og nedstemt. Ønsker ikke prøve antidepressiva, leste om noe at noen medisiner kan gi dopamin, slik som til de med adhd og sånt sine piller. Er det noen som har erfaring med dette og hva slags? Ønsker ikke antidepressiva å gå opp masse i vekt slik som har skjedd med alle mine venner som har gått på det og nå sliter med å få av kiloene igjen.. Anonymkode: 9b2b9...a26 Jeg har adhd og sluttet på medisin fordi de kan gi depressive symptomer. Antidepressiva stimulerer vel litt andre ting som serotonin, mens adhd medisiner stimulerer dopamin. Spørsmålet mitt er egentlig om du går på noen faste medisiner? Har du sjekket om de har sånne bivirkninger? En del ting kan gi samme symptomer! F.eks. D-vitaminmangel! Sjekk vitaminer og sånne ting, sørg for at det er tipp topp og ta gjerne litt tilskudd en periode så lenge du ikke har høyt nivå. Lysterapi-lampe! Det fungerer for mange! Fått det anbefalt av legen, men Google det så kan du se at det funker for mange med tanke på vinterdepresjon etc. Unngå antidepressiva om du kan og prøv de andre tingene over først, det gjorde jeg og nå er jeg bedre 👍🏻 Les deg opp på hva som øker produksjon av dopamin og serotonin, og sjekk om det er noe mat, trening eller annet du kan prøve en periode. Ellers er det lurt å prøve å senke stresshormoner! Det er ofte samme atferd som skal til for å øke de bra og senke det dårlige. Trening i form av gåturer i sollys, er f.eks. en god start. Anonymkode: 2fe48...c5c 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #13 Skrevet 19. juli 2024 Lysterapilampe❤️ En treningsform man liker. ECT hvis det er alvorlig Jeg gikk på antidepressiva i et halvt år og mistet all seksuell lyst. Har ikke kommet tilbake 3 år senere. Jeg var tidligere veldig glad i sex. Så ville ikke anbefalt det til noen. Les boken Frakoblet - de egentlige grunnene til at folk blir deprimerte, der er det eget kapittel om hvorfor antidepressiva ikke virker. Anonymkode: 062a6...98c 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #14 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Javel la oss si at du mente noe annet, men kan du da forklare meg hvorfor du dro inn oss med ADHD? For om du egentlig mente det du skrev nå så gir hovedinnlegget ditt enda mindre mening… Anonymkode: 7fa18...99e Fordi medisiner for adhd brukes noen ganger også for depresjon da det kan gi økt dopamin og energinivå Anonymkode: 9b2b9...a26
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #15 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lysterapilampe❤️ En treningsform man liker. ECT hvis det er alvorlig Jeg gikk på antidepressiva i et halvt år og mistet all seksuell lyst. Har ikke kommet tilbake 3 år senere. Jeg var tidligere veldig glad i sex. Så ville ikke anbefalt det til noen. Les boken Frakoblet - de egentlige grunnene til at folk blir deprimerte, der er det eget kapittel om hvorfor antidepressiva ikke virker. Anonymkode: 062a6...98c Hva er ect? Takk for svar,skal sjekke boken 😊 Anonymkode: 9b2b9...a26
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #16 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har adhd og sluttet på medisin fordi de kan gi depressive symptomer. Antidepressiva stimulerer vel litt andre ting som serotonin, mens adhd medisiner stimulerer dopamin. Spørsmålet mitt er egentlig om du går på noen faste medisiner? Har du sjekket om de har sånne bivirkninger? En del ting kan gi samme symptomer! F.eks. D-vitaminmangel! Sjekk vitaminer og sånne ting, sørg for at det er tipp topp og ta gjerne litt tilskudd en periode så lenge du ikke har høyt nivå. Lysterapi-lampe! Det fungerer for mange! Fått det anbefalt av legen, men Google det så kan du se at det funker for mange med tanke på vinterdepresjon etc. Unngå antidepressiva om du kan og prøv de andre tingene over først, det gjorde jeg og nå er jeg bedre 👍🏻 Les deg opp på hva som øker produksjon av dopamin og serotonin, og sjekk om det er noe mat, trening eller annet du kan prøve en periode. Ellers er det lurt å prøve å senke stresshormoner! Det er ofte samme atferd som skal til for å øke de bra og senke det dårlige. Trening i form av gåturer i sollys, er f.eks. en god start. Anonymkode: 2fe48...c5c Går daglig på d vitamin og bestiller mye vitaminer fra utlandet, legen hadde aldri sett bedre resultater på blodprøver så er nok ikke der det står iallefall 😂 men ja, vanskelig å finne på noe når man bare ligger i sengen og har det vondt. Har ingen venner egentlig så er vanskelig å gjøre noe med noen andre også sånn sett ☺️ Anonymkode: 9b2b9...a26
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #17 Skrevet 19. juli 2024 Ikke gått opp i vekt av antidepressiva. Kjenner heller ingen andre som har gjort det. Anonymkode: de21d...811 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #18 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Går daglig på d vitamin og bestiller mye vitaminer fra utlandet, legen hadde aldri sett bedre resultater på blodprøver så er nok ikke der det står iallefall 😂 men ja, vanskelig å finne på noe når man bare ligger i sengen og har det vondt. Har ingen venner egentlig så er vanskelig å gjøre noe med noen andre også sånn sett ☺️ Anonymkode: 9b2b9...a26 Kanskje det er det du bør prøve å finne ut av først? Hva med en hobby hvor du melder deg på et kurs, det er en gruppe, en fast time på treningssenteret? Da kan du møte noen som beriker hverdagen? Kor, lesesirkel? Mye du kan prøve! Hvis du finner en mening i noe DU liker å drive med alene og kanskje i tillegg en ting hvor du har mulighet til å møte andre? Da har du mulighet til å gjøre noe hyggelig alene, når du ikke har andre å være sammen med? Også ville jeg pratet med noen til du begynner å føle deg bedre igjen, det hjalp for meg. Det kan være lurt å lufte tanker, snu den dårlige sirkelen! Anonymkode: 2fe48...c5c
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #19 Skrevet 19. juli 2024 Johannesurt og Niacin Bare obs at johannesurt og hormonprevensjon ikke går så godt sammen Anonymkode: 381f6...7bc
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #20 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fordi medisiner for adhd brukes noen ganger også for depresjon da det kan gi økt dopamin og energinivå Anonymkode: 9b2b9...a26 Det du sier gir mindre og mindre mening og det er mye bedre å si at du tok feil enn å prøve å rovro til fiskeskjær. Og jeg ser gjerne kilder på at folk får sentralstimulerende altså narkotiske preparater for depresjon. Anonymkode: 7fa18...99e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå