Gå til innhold

Få slankemedisin, hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg vet ikke hvordan jeg skal komme frem til å spørre legen min om slankemedisin

jeg vet at jeg har høy nokk bmi for det, jeg er 19 år, 160-162 cm og noe med 80+kg, så absolutt 30 BMI eller mer

jeg bare tørr ikke å snakke med legen om det

Jeg har også prøvd å gå ned i vekt veldig lenge på alle mulig måter, så det er ikke slik at jeg ga opp med en gang, har prøvd i flere år nå.

Anonymkode: d3c83...257

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si dette: "Kan jeg få resept på Wegovy?"

• Nyttig 1
Skrevet

Send en emelding til legen din der du legger fram problemet og hva du har gjort tidligere. Det gjorde jeg. Så når jeg kom på timen hadde han lest denne og vi hadde et godt utgangspunkt for samtale. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det akkurat som deg. Hadde bmi som snek seg opp på 30 tallet etter 2 barn , det siste med svangerskapsdia.. (og antagelig genetikk for diabetes type 2). Alltid vært normalvektig , dog jobbet for det.. men etter disse 2 barna har vekta bare sneket seg oppover og tilslutt følte jeg at jeg mistet kontroll og søt og matbehovet var helt ute av kontroll. 

Jeg gikk lenge og tenkte at nei dette må jeg bare fikse.. syns også tanken på å veie seg for lege, fortelle om dette etc var flaut og ydmykende. Er kanskje verre for oss som har en identitet som normalvektige. Men til slutt bestemte jeg meg bare. Da jeg bestilte time skrev jeg endel linjer om hva det gjaldt slik at jeg ikke trengte å utgreie det. Var kjipt å måtte stå på vekta forann legen, men hun ønsket å veie meg (har hørt at andre skriver det ut på grunnlag av info om vekt fra pas selv). Jeg fikk resept og syns det var fint. Syns det er viktigere å tenke på helsa, enn å skulle være «flink pasient». 

Anonymkode: 7cae7...a53

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns også det var ganske flaut. Alltid vært normalvektig men etter ungene endte jeg opp på langt over 30 tallet bmi. Var bare nødt å ta tak i det etter x antall forsøk på å slanke meg. Skrev et brev til legen og forklarte saken og at jeg var seriøst bekymret for helsen min mtp diabetes og hjertet mitt. Nå har jeg gått nesten et halvt år på medisinen og tatt av meg 21 kg. Nå er bmi min 26,4. Fortsatt ikke i mål men vekta sniker seg fortsatt nedover. Mitt råd er å drite i at det er så flaut. Og får du avslag fra legen så bytt lege. Euroclinix er også et alternativ. Jeg startet der siden da jeg skrev til legen så var det to måneder ventetid. Hos euroclinix fikk jeg resept på dagen og fikk startet eventyret. Da legetimen kom 2 mnd senere tok legen over behandlingen og fortsatte å skrive ut resept

Anonymkode: fc631...fec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...