Gå til innhold

sykepleien

Fremhevede innlegg

Gjest snart student og mamma
Skrevet

Hei...

Jeg har søkt sykepleien nå. Er spent på om jeg kommer inn. Det jeg lurer på er om jeg har tatt meg vann over hodet eller om pensumet og praksisen er overkommelig. Jeg har 4 små barn så jeg er flink til å strukturere tiden her hjemme. Jeg har så lyst til å gå skole nå. Hele meg skriker etter utfordringer og et litt mer variert liv enn det jeg har nå. Skrekken er at jeg ikke skal klare det.

Er det noen sykepleiere her som har noe oppmuntrende å si? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pensumet er overkommelig og det er mye opp til deg hvor mye du vil lese. Mange sykepleierutdanninger har mappeinnleveringer jevnlig og de kan i perioeder være krevende. Praksisperiodene er intense i og med at du er på praksisstedet under hele perioden (de fleste har 1 studiedag pr. uke). Mener at de fleste har 5 praksisperioder på 8-10 uker i løpet av 3 år.

Jeg utdannet meg i voksen alder mens jeg jobbet en del ved siden av (ikke i praksisperiodene). Studiet er kjempespennende og jeg leste mye på egen hånd. Underveis blir man veldig inspirert til å fordype seg i pensumlitteraturen. Opplevde også at de 3 årene gikk utrolig fort!

Det som noen sliter med er medikamentregningen, men der tror jeg mange har en mental sperre. Matematikken er relativt enkel og så lenge man leser og pugger godt i forkant vil det nok gå bra.

Ønsker deg lykke til med et bra yrkesvalg. Du blir neppe arbeidsledig :)

Gjest student og mamma
Skrevet
Pensumet er overkommelig og det er mye opp til deg hvor mye du vil lese. Mange sykepleierutdanninger har mappeinnleveringer jevnlig og de kan i perioeder være krevende. Praksisperiodene er intense i og med at du er på praksisstedet under hele perioden (de fleste har 1 studiedag pr. uke). Mener at de fleste har 5 praksisperioder på 8-10 uker i løpet av 3 år.

Jeg utdannet meg i voksen alder mens jeg jobbet en del ved siden av (ikke i praksisperiodene). Studiet er kjempespennende og jeg leste mye på egen hånd. Underveis blir man veldig inspirert til å fordype seg i pensumlitteraturen. Opplevde også at de 3 årene gikk utrolig fort!

Det som noen sliter med er medikamentregningen, men der tror jeg mange har en mental sperre. Matematikken er relativt enkel og så lenge man leser og pugger godt i forkant vil det nok gå bra.

Ønsker deg lykke til med et bra yrkesvalg. Du blir neppe arbeidsledig  :)

Takk for svar :) Jeg lurer også på om praksisveilederne er litt "runde i kantene" en sjelden gang? Det kan oppstå situasjoner med mine unger som gjør at jeg kan dessverre bli litt sen på jobb. Kanskje en halvtime. Jeg skal gjøre mitt aller beste for å rekke alt, men det kan skje uforutsette ting.

Gjest Tuppelure
Skrevet

Hei du!

Jeg tror at du skal regne med at studiet er krevende (hvilke studier er ikke det?), men det er nok likevel overkommelig! Jeg kjenner en dame som tok sykepleien samtidig med at hun hadde tre små barn, og det gikk greit, det. Gode karakterer fikk hun også. Så hvis du er strukturert og flink til å prioritere, så vil du helt sikkert klare deg!

Vær forresten forberedt på at det kan virke litt overveldende i starten (tror alle studier gjør det).

I begynnelsen er ALT nytt og uvant, og det er fort gjort å miste motet. Det blir bedre etter hvert! Stå på - håper at du kommer inn!

Skrevet
Takk for svar :)  Jeg lurer også på om praksisveilederne er litt "runde i kantene" en sjelden gang? Det kan oppstå situasjoner med mine unger som gjør at jeg kan dessverre bli litt sen på jobb.

Hei!

Jeg går på HIO. Syns studiet er ganske krevende, men det hjelper om man er strukturert ;)

Ei jeg er i praksis med nå får begynner klokken 8:00 istedet for 07:30, pga hun skal levere barna i barnehagen først. Kommer sikkert ann på stedet du kommer.

Men fra skolen sin side, kan du som har barn også søke deg på praksissteder nærme hjemmet.

Skrevet

Hei!

Jeg går sykepleien nå, og jeg er voksen med 2 små barn, hvorav den ene har en kronisk og krevende sykdom. Men der går bra, cluet er å strukturere tiden godt. Har du interesse for faget, som jeg har, så går det veldig greit, mye å lese og gjøre, men veldig interessant og spennende! Da jeg var i praksis, fikk jeg praksisplass i nærheten siden jeg har barn, og jeg fikk komme litt senere slik at jeg rakk å levere ungene i barnehagen.

Studiet er absolutt å anbefale!!

Lykke til, håper du kommer inn

Gjest snart student og mamma
Skrevet
Hei!

Jeg går sykepleien nå, og jeg er voksen med 2 små barn, hvorav den ene har en kronisk og krevende sykdom. Men der går bra, cluet er å strukturere tiden godt. Har du interesse for faget, som jeg har, så går det veldig greit, mye å lese og gjøre, men veldig interessant og spennende! Da jeg var i praksis, fikk jeg praksisplass i nærheten siden jeg har barn, og jeg fikk komme litt senere slik at jeg rakk å levere ungene i barnehagen.

Studiet er absolutt å anbefale!!

Lykke til, håper du kommer inn

Tusen takk for svar :) ja, kryss fingrene for meg. Jeg håper jeg kommer inn.

Skrevet

Jeg har også søkt sykepleie utdannelse. Er det vanskelig å komme inn i Oslo eller i Lillestrøm? Er det noen som vet det?

Skrevet

Sykepleierlønningene har også steget en god del (i takt med lærerlønningene) og med tilleggene kan du tjener ordentlig bra! :)

Skrevet
Jeg har også søkt sykepleie utdannelse. Er det vanskelig å komme inn i Oslo eller i Lillestrøm? Er det noen som vet det?

veit ikke i lillestrøm, men i oslo er vel snittet på litt over fire tror jeg..

I fjor tror jeg det var ca 4000 søkere på 500plasser, så det er ikke så lett å komme inn..

Skrevet

Hva slags gjennomsnittskarakter må en ha for å komme inn på skolen i Oslo? Jeg får maks 8 alderspoeng ;) Har også søkt i Oslo :forvirret:

Skrevet
Hva slags gjennomsnittskarakter må en ha for å komme inn på skolen i Oslo? Jeg får maks 8 alderspoeng  ;) Har også søkt i Oslo  :forvirret:

Hei!

http://www.samordnaopptak.no/studier?ord=s...r=&type=studier

Her kan du finne ut hvor vanskelig det er å komme inn på sykepleien i Oslo- og andre studier andre steder! ;)

Det var en stor del forskjeller på de ulike stedene....

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Hei...

Jeg har søkt sykepleien nå. Er spent på om jeg kommer inn. Det jeg lurer på er om jeg har tatt meg vann over hodet eller om pensumet og praksisen er overkommelig. Jeg har 4 små barn så jeg er flink til å strukturere tiden her hjemme. Jeg har så lyst til å gå skole nå. Hele meg skriker etter utfordringer og et litt mer variert liv enn det jeg har nå. Skrekken er at jeg ikke skal klare det.

Er det noen sykepleiere her som har noe oppmuntrende å si? :sjenert:

Vet om en sykepleierstudent som har fem barn, og en som er alene med tre barn. Det går nok bra skal du se :)

Pensum er fullt overkommelig, og hvordan praksisene forløper kommer mye an på dine kontaktpersoner.

Skrevet

Dette fikser du. Er snart ferdig utdannet, og har nå overtalt min mor til å begynne. Hun har 5 barn, alle går på skole, men klarer seg godt en times tid og to alene. Jeg bruker tiden godt mens jeg er på skolen, og skriver litt på oppgaver (er mye oppgaveskriving) og leser litt hjemme. Syns ikke jeg bruker kjempemye tid på skolearbeid, kunne sikkert vært mer, men poenget er at du utnytter den tiden du har godt. Andre har klart det før deg (er det som holder meg oppe nå, midt i bacheloroppgave-tiden :) )

Skrevet

hva?? har dere søkt allerede?Oslo er kjempevanskelig åkomme inn i.Lillestrøm er mye lettere!

Jeg skal og søke sykepleien men trodde ikke jeg måtte søke såå tidlig... :forvirret:

Skrevet

Jeg havner i 1.mars fristen pga min utenlandsk opprinnelse ;)

Du skal søke før 15.April ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...