AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #1 Skrevet 18. juli 2024 Hei. Jeg har litt vanskelige tanker rundt et par ting. Sliter med å ta på mynter og ting som er varme etter at andre har tatt på det. Liker ikke å ta folk i hånda. Mynter er helt forferdelig og jeg må vaske hendene med en gang. Et av mine verste mareritt er å måtte stå med mynter i hånda og de blir kroppstemperatur. En annen ting som er helt forferdelig er om min eller andres nesetipp blir dyttet oppover. Da må jeg rette på min egen med en eneste gang. Er det noen nære personers nesetipp, barn eller mann, må jeg dytte den ned igjen. Har barna mine tatt på mynter, må de vaske hendene asap. Er dette normalt ? Om ikke, er det kun eksponeringsterapi som hjelper ? Anonymkode: 5a705...a63
Paulinetta Skrevet 18. juli 2024 #2 Skrevet 18. juli 2024 Normalt er det nok ikke. Men i dette «pengeløse samfunnet» må vel dette sies å være rimelig uproblematisk? Jeg syns også at mynter er ekle og skitne, fordi de er det. 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #3 Skrevet 18. juli 2024 Paulinetta skrev (1 minutt siden): Normalt er det nok ikke. Men i dette «pengeløse samfunnet» må vel dette sies å være rimelig uproblematisk? Jeg syns også at mynter er ekle og skitne, fordi de er det. Er ganske uproblematisk nå ja. Sjeldent jeg må ha med penger å gjøre sånn sett, da jeg jobbet i butikk var det jo hver dag. Ble egentlig verre da det var en kunde som stadig kom innom. Han brukte ikke lommebok, ihvertfall stod han alltid med pengene klare for han kom til køen. Han klipte heller ikke negler og luktet sterk svette. Han skulle alltid gi pengene direkte i hånda og det synes jeg var så kvalmt. Dette var ikke matbutikk hvor man vanligvis legger mynter på sånn maskin. Nå er det gabske skjeldent, men barna pleier å ha mynter fordi de får en lapp der og en lapp her som de kjøper ting for. Anonymkode: 5a705...a63
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #4 Skrevet 18. juli 2024 Tvangstanker og tvangshandlinger ja. I hvor stor grad påvirker dette din daglige fungering? Anonymkode: 5779d...3b9
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #5 Skrevet 18. juli 2024 Haha, jeg er akkurat som deg trådstarter! Anonymkode: 4c35f...c28
Nymphadora Skrevet 18. juli 2024 #6 Skrevet 18. juli 2024 Man kan vel si at det er en form for tvangstanker/handlinger. Det er mange som har en form for tvangstanker, men om du har ocd (hvis det er det egentlig lurer på) handler ikke bare om tankene og/eller handlingene i seg selv, men i hvilken grad det påvirker deg i hverdagen og livskvaliteten din. Det er også et spørsmål hvor mye og hvor lenge det plager deg hvis du avstår fra å respondere på "tvangstanken".
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #7 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har barna mine tatt på mynter, må de vaske hendene asap. Dette høres ikke helt ok ut. Du overfører dine utfordringer på barna. Anonymkode: 273b7...5f4 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #8 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Haha, jeg er akkurat som deg trådstarter! Anonymkode: 4c35f...c28 Godt det er fler ❤️ AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tvangstanker og tvangshandlinger ja. I hvor stor grad påvirker dette din daglige fungering? Anonymkode: 5779d...3b9 Ikke særlig stor grad nei. Merker bare jeg blir ukomfortabel rundt mynter. Føler jeg ikke får puste fordi jeg er redd jeg skal lukte det 😅 Nymphadora skrev (1 minutt siden): Man kan vel si at det er en form for tvangstanker/handlinger. Det er mange som har en form for tvangstanker, men om du har ocd (hvis det er det egentlig lurer på) handler ikke bare om tankene og/eller handlingene i seg selv, men i hvilken grad det påvirker deg i hverdagen og livskvaliteten din. Det er også et spørsmål hvor mye og hvor lenge det plager deg hvis du avstår fra å respondere på "tvangstanken". Tror ikke det er ocd, for det er ikke så plagsomt. Det plager meg mye i selve situasjonen, kan gå lenge å føle ubehag etterpå om jeg ikke har fått "gjort mitt". Men ikke til den grad at jeg legger meg ned og griner. Anonymkode: 5a705...a63
Kassettspiller Skrevet 18. juli 2024 #9 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror ikke det er ocd, for det er ikke så plagsomt. Det plager meg mye i selve situasjonen, kan gå lenge å føle ubehag etterpå om jeg ikke har fått "gjort mitt". Men ikke til den grad at jeg legger meg ned og griner. Det var slik min OCD "startet".
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #10 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette høres ikke helt ok ut. Du overfører dine utfordringer på barna. Anonymkode: 273b7...5f4 Greit å lære seg hygiene da. Visste du at grunnen til at mynter lukter som de gjør er fordi at når de kommer i kontakt med det som er av væsker på huden vår, etser det i kontakt med mynten. Det er det som lukter. Så i all hovedsak, det ligger flere hundre menneskers hudceller og bakterier på disse myntene, og man kan lukte det. Det er sykt nasty. Og om barna putter hendene i munnen etter å ha tatt på dette, det er jo ikke så veldig greit. Og helt ærlig, enkelte mennesker er jo ganske skitne . Vasker ikke henda etter å ha vært på do, etter å ha rydda søppel, eller rydda i små stæsj som stinker. Anonymkode: 5a705...a63
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #11 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Greit å lære seg hygiene da. Visste du at grunnen til at mynter lukter som de gjør er fordi at når de kommer i kontakt med det som er av væsker på huden vår, etser det i kontakt med mynten. Det er det som lukter. Så i all hovedsak, det ligger flere hundre menneskers hudceller og bakterier på disse myntene, og man kan lukte det. Det er sykt nasty. Og om barna putter hendene i munnen etter å ha tatt på dette, det er jo ikke så veldig greit. Og helt ærlig, enkelte mennesker er jo ganske skitne . Vasker ikke henda etter å ha vært på do, etter å ha rydda søppel, eller rydda i små stæsj som stinker. Anonymkode: 5a705...a63 Det der er ikke frisk tankegang. Å vaske hender med en gang man har håndtert mynter er ikke normal hygiene. Man vasker hender før mat og etter dobesøk, og ellers ved åpenbart møkkete hender. Rydda i småstæsj som stinker? Hva skulle det være? Nei, her burde du gå inn for eksponeringsterapi og gradvis øke lengde tid før du vasker til det ikke lenger er sammenheng mellom mynter og håndvask. Og husk at bakterier på metall dør ganske fort. Anonymkode: bbd87...dbb 1
Apis Skrevet 18. juli 2024 #12 Skrevet 18. juli 2024 (endret) Mynter har også et snev av smittevern over seg, men alt med måte, husker et gatekjøkken som personen som jobbet der, stekte hamburgere og håndterte penger med de samme hanskene. Endret 18. juli 2024 av Apis
Apis Skrevet 18. juli 2024 #13 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det der er ikke frisk tankegang. Å vaske hender med en gang man har håndtert mynter er ikke normal hygiene. Man vasker hender før mat og etter dobesøk, og ellers ved åpenbart møkkete hender. Rydda i småstæsj som stinker? Hva skulle det være? Nei, her burde du gå inn for eksponeringsterapi og gradvis øke lengde tid før du vasker til det ikke lenger er sammenheng mellom mynter og håndvask. Og husk at bakterier på metall dør ganske fort. Anonymkode: bbd87...dbb Det blir vel sagt at mynter ikke har høyere smittefare en andre overflater andre har berørt.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #14 Skrevet 18. juli 2024 Ja, det er tvangstanker. Lurt å gjøre noe med det, for det kan eskalere etter hvert, f.eks under kriser, så blir det en måte å føle kontroll på, og regulere ubehag som egentlig handler om noe annet. Det er en irrasjonell frykt du har, og eksponering er effektivt. Du kan gjøre det selv ved å stå i mot trangen til å vaske hender og rette på nesen osv. Anonymkode: 8f7c9...828
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #15 Skrevet 19. juli 2024 Apis skrev (8 timer siden): Det blir vel sagt at mynter ikke har høyere smittefare en andre overflater andre har berørt. Nettopp. Anonymkode: bbd87...dbb
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #16 Skrevet 19. juli 2024 Apis skrev (8 timer siden): Mynter har også et snev av smittevern over seg, men alt med måte, husker et gatekjøkken som personen som jobbet der, stekte hamburgere og håndterte penger med de samme hanskene. Dette er veeeldig vanlig. Folk tror visst at hansker = hygiene.... Anonymkode: 32c00...018
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #17 Skrevet 19. juli 2024 Dette skjer vel ikke så ofte at det går utover din daglige funksjon. Mynter og nesetippen din, liksom. Så du har noen rariteter, javel. De fleste har "noe", men det kommer også an på hvor dypt seriøst man tar det. Blir man sint bare av tanken, eller kan man spøke med sine egne "greier" og le med selvironi? Om det utvikler seg til flere greier som får innvirkning på livet ditt hver dag, er det grunn til å gå videre for å få hjelp. Men pr nå, sånn du beskriver det, synes jeg ikke du skal tenke så hardt på det. BORTSETT FRA å være hysterisk med ungene. De arver det, og det kan spre seg hos dem! Anonymkode: 32c00...018 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #18 Skrevet 19. juli 2024 Bare jeg som ikke skjønte det med nesetippen? Når i alle dager blir nesetippen dyttet oppover slik at den må rettes på?🤔 Jeg prøvde nå å dytte min egen oppover, men det skjer jo absolutt ingenting som er mulig å rette på...?🤔 Anonymkode: 0a01b...82d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #19 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bare jeg som ikke skjønte det med nesetippen? Når i alle dager blir nesetippen dyttet oppover slik at den må rettes på?🤔 Jeg prøvde nå å dytte min egen oppover, men det skjer jo absolutt ingenting som er mulig å rette på...?🤔 Anonymkode: 0a01b...82d Tvangstanker er jo nettopp ikke særlig rasjonelle. Anonymkode: 32c00...018
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #20 Skrevet 19. juli 2024 Det er en del ting jeg også syns er ekkelt, og noe av det verste er å legge hånden på de gelender opp trapper og ruletrapper. Syns heller ikke at det er ok å ta på mynter, eller ihvertfall ikke holde på de. Men så? Det er absolutt ingenting jeg tenker at jeg må gjøre med det, og folk her må virkelig slutte å dramatisere de minste ubehageligheter som i å tro at det er sykelig eller at det kan bli! Noen ubehageligheter må vi da kunne leve med uten å tenke at det må jobbes med eller diagnotiseres, og ihvertfall når det er så lett å også unngå som i dette tilfellet og i mer lignende situasjoner. Anonymkode: 65676...df1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå