Gå til innhold

Gode salater. Trenger tips!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ønsker å gå ned 2-3 kg, men er veldig glad i god mat, så ønsket å fortsette å spise godt og variert, men mindre mengder (kombinert med trening). Lunch er et viktig måltid for meg, og jeg skulle gjerne hatt tips til gode salater jeg kan spise da. Ender ofte opp med kjedelige salater (tomat, agurk, kylling), og blir lei etter kort tid. I tillegg får jeg nok for lite næring gjennom dagen sånn at jeg får skikkelig craving på kvelden. Lunchen bør derfor ikke være for kalorifattig, tror jeg. Er det noen som kan tipse om litt mer originale salater? Og jeg vil gjerne ha tips til frokoster også. Nå spiser jeg smoothie med granola eller valnøtter som topping, eller chiapudding med bær, og er veldig glad i det, men kan sikkert variere litt mer…Lager chiapudding av yoghurt, da jeg synes mandelmelk el.l blir utrolig smakløst, men er det kanskje lurt å ha en smakstilsetning??

Anonymkode: fd055...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du bør ha noe godt og mettende i salaten som avokado eller egg. Jeg synes edamamebønner også er veldig godt i salat og kjøper fryste ferdig renskede på eurospar. Det er også veldig godt å ha mango i salaten. 

Anonymkode: 9c4f0...f40

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker:

Hjertesalat
Ovnsstekte grønnsaker som gulrot, søtpotet, paprika 
Quinoa (proteinkilde)
En neve cashewnøtter eller pekannøtter
Kylling

Jeg bruker oljen med krydder fra ovnsstekte grønnsaker som jeg heller over salaten, og kryder
med litt salt/pepper, og drysser evnt over litt ekstra kaldpresset olivenolje som dressing. 

Anonymkode: a93f6...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Babyleaf

Granateplekjerner

Valnøtter

Honningristede pekannøtter

Stekt chevre med honning

Bakt rødbete

Anonymkode: 862c2...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Google cottage cheese wrap , jeg har ikke prøvd den enda , men det ser skikkelig digg ut ! 

Anonymkode: 335b8...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har alltid en grønn "standard salat" til middagen som består av cherrytomater, rødløk, oliven, feta, hjertesalt, agurk. Så varierer vi så klart litt hvis vi har rester. 

Anonymkode: f2ff2...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for gode tips’ tar spesielt med meg den om stekt chevre og ovnsbakte grønnsaker, samt mer nøtter. 

Anonymkode: fd055...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Couscous, druer og avokado er veldig godt i salat!

Anonymkode: 745f5...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig glad i salat med

Quinoa/bulgur/couscous 
Grønnkålmiks/ babyleaf
Edamamebønner  
Granateple kjernerv.                       Ovnsstekt kikerter og søtpotet (legger ved min fremgangsmåte under og krydder kan selvsagt variere etter egen smak.og denne oppskriften holder til to porsjoner med salat
Nøtter/kjerner/frø for litt krønsj

1 boks kikerter, silt og skylt
250 g søtpoteter, skåret i terninger
1 ss olivenolje
1 ts malt spisskummen
1 ts paprika(helst røkt
⅓ ts hvitløkpulver
1 pinch chilipulver  
havsalt og kvernet pepper

Fordel kikertene på et rent kjøkkenhåndkle, og tørk dem forsiktig.

Hell dem i en skål sammen med søtpotetterningene.

Tilsett olje og krydder, og rør godt.

Hell søtpotetene og kikertene over på en stekeplate med bakepapir.

Stek dem på 200 grader i ca. 25 minutter, til kikertene er sprø og søtpotetene møre.

Vend dem gjerne underveis

Anonymkode: 492c0...358

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å sjekke menyene til steder hvor de har vekt på ulike salater og «bowls». Der kan en få mange tips. 

Couscous/bulgryn/quinoa med mango og chili, og linser f.eks, og masse annet grønt har jeg fått ute og det var utrolig godt. 
Middelhavssalat med couscous, fett, oliven, tomater, agurk osv. 
Hummussalat med falafel, og alt som følger med en god mezze, men i salatform. 
Kylling, mango og granateple. Også godt med eple i. Gjerne litt nøtter også, men eple gir crunch med mindre kalorier. 
Gresk salat med alt det innebærer.

Personlig spiser jeg mye salater, og liker en kombinasjon av både friske og tilberede elementer. F.eks agurk og paprika for crunch, spirer og salat for volum, mais og tomater for det litt søte, dampede poteter for karbs, sesongens grønt som dampet blomkål, og sommerkål, strimlet squash, edamamebønner og røkt tofu for protein, og avocado for fett.  Jeg har gjerne enda mer enn dette her i også. Ting som går igjen i varierende frekvenser er: bakt aubergine, bakt eller syltet gulrot (Meny har på glass), bakt sopp, bakt søtpotet, dampet brokkoli, asparges, aspargesbønner, bokhvete, quinoa, couscous, ulike urter, soltørket tomat, sylteagurk, rødbeter, oliven, mango chutney, salsa, balsamicoeddik, soyasaus, havrerømme.
Protein tar jeg bare det jeg har liggende. Jeg har alltid en del ferdig laget i fryseren. Hender jeg har burger til som alt er stekt opp og kan bare varmes raskt, men også pålegg jeg bare kutter mer opp. Jeg er også veldig glad i seitan, så det går en del i det og røkt tofu 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Piffer ofte salaten opp med litt revet ost og de nøtteblandingene som er beregnet til salat. Kokt egg er også godt. Og jeg bruker stangselleri, sukkererter, reddik osv i salaten. Gir litt mer smak.

Anonymkode: 11c76...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal det være vegansk/vegetarisk? Hvis ikke så pleier jeg å bruke kjøtt, fisk eller fugl oppi hvis salaten skal være en større lunsj eller middag. Da får jeg et hovedmåltid med proteiner og mesteparten grønnsaker, som gir god metthetsfølelse. 

Synes også at ost, tofu eller egg gir mer fylde i salaten. Og alltid en olje- eller yoghurtbasert dressing for ekstra fett.

Anonymkode: 85a3a...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spis noe annet enn salater.. :) Få i deg et skikkelig måltid med animalske proteiner, grønnsaker og potet/ris. Skal du ned i vekt er det kalorier og HVA disse består av, kjempelett. Ikke hold på å spis for lite.

Anonymkode: 90bec...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spis noe annet enn salater.. :) Få i deg et skikkelig måltid med animalske proteiner, grønnsaker og potet/ris. Skal du ned i vekt er det kalorier og HVA disse består av, kjempelett. Ikke hold på å spis for lite.

Ja for det var akkurat det ts spurte om🙄

Anonymkode: 492c0...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Funkygine sin byggryn salat med pesto er ikke bra å nevne da den er så god at den dobler kaloriinntaket den dagen.. 

Anonymkode: fe66b...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Funkygine sin byggryn salat med pesto er ikke bra å nevne da den er så god at den dobler kaloriinntaket den dagen.. 

Anonymkode: fe66b...96d

Ikke kjøp produkter med navn fra en influenser, da støtter du henne økonomisk. Aldri gjør det!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...