Gå til innhold

Hermetisering av kjøttkaker.


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fra min tidlig barndom, på slutten av 60 tallet, har jeg minner om hermetiserte kjøttkaker på norgesglass. Jeg husker også at jeg syntes de var så utrolig gode. Jeg vet ikke om jeg ville synes det samme i dag, men skulle vært artig å prøvd. Det var min mor og bestemor som drev med dette, de er begge borte nå så for sent å spørre om hvordan de gjorde dette. Noen som vet? 

Anonymkode: 21271...376

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fyll norgesglass med varm kjøttkaker og saus, og hermetiske som vanlig. Jeg foretrekker å sette glassene i stekeovnen.

Anonymkode: 5543f...e86

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de hadde hatt fryser i alle hjem på den tiden ville ingen hermetisert kjøttkakene sine - de ville frøset dem ned i stedet.

Hermetisert kjøtt risikerer å bli surt eller på andre måter dårlig om de ikke er laget helt riktig, så frysing er mye enklere og tryggere. 

Anonymkode: b3b58...380

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hermetisering av kjøtt er ikke nødvendig i dag. Botulisme er ingen spøk. 

Du kan jo lage dem akkurat likt også fryse. 

Anonymkode: 70630...0b7

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hermetisering av kjøtt er ikke nødvendig i dag. Botulisme er ingen spøk. 

Du kan jo lage dem akkurat likt også fryse. 

Anonymkode: 70630...0b7

Trodde varmebehandling tok knekken på bakterien. 

Anonymkode: 21271...376

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvis de hadde hatt fryser i alle hjem på den tiden ville ingen hermetisert kjøttkakene sine - de ville frøset dem ned i stedet.

Hermetisert kjøtt risikerer å bli surt eller på andre måter dårlig om de ikke er laget helt riktig, så frysing er mye enklere og tryggere. 

Anonymkode: b3b58...380

Var absolutt ikke surt, var veldig gode. Syntes ikke de ble like gode etter at de begynte å fryse ned i stedet. Var nok på begynnelsen av 70 tallet at vi fikk fryser. 

Anonymkode: 21271...376

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var absolutt ikke surt, var veldig gode. Syntes ikke de ble like gode etter at de begynte å fryse ned i stedet. Var nok på begynnelsen av 70 tallet at vi fikk fryser. 

Anonymkode: 21271...376

De trenger selvsagt ikke bli dårlige. Men de kan absolutt bli det, særlig om man ikke er vant med å hermetisere.

Frysing derimot er helt trygt, og mye mindre arbeidskrevende.

Anonymkode: b3b58...380

Skrevet

For å hermetisere kjøtt på en sikker måte trenger du en trykkoker slik at du får innholdet varmt nok. 

Skrevet

Jeg anbefaler deg å søke info om hermetisering av mat andre steder enn KG. Noen svarer i hytt og pine uten å ha peiling.

Gjør noen søk på nettet og du vil finne seriøs veiledning.

Det er kjempegøy,nyttig og deilig med hermetikk man har lagt selv.

Riktig lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hermetisering av kjøtt er ikke nødvendig i dag. Botulisme er ingen spøk. 

Du kan jo lage dem akkurat likt også fryse. 

Anonymkode: 70630...0b7

Hvis man er nøye med hygiene og sterilisering og gjør prossessen korrekt så er det trygt. Og så smaker det så mye bedre enn de som er fryst. 

Anonymkode: d4fb3...b97

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis man er nøye med hygiene og sterilisering og gjør prossessen korrekt så er det trygt. Og så smaker det så mye bedre enn de som er fryst. 

Anonymkode: d4fb3...b97

👍Akkurat slik jeg husker det. Min mor og bestemor visste nok hva de drev med. Smakte mye bedre enn de fryste senere. 

Anonymkode: 21271...376

AnonymBruker
Skrevet
watt skrev (32 minutter siden):

Jeg anbefaler deg å søke info om hermetisering av mat andre steder enn KG. Noen svarer i hytt og pine uten å ha peiling.

Gjør noen søk på nettet og du vil finne seriøs veiledning.

Det er kjempegøy,nyttig og deilig med hermetikk man har lagt selv.

Riktig lykke til!

Ts Takk 🙂

Anonymkode: 21271...376

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...