AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #1 Skrevet 17. juli 2024 Skal til legen om noen dager og diskutere noen problemer med mental helse, nok en gang. Sliter med depresjon, angst, grubling og kverning. Har vært i terapi, men virker ikke som om at det alene hjelper. Noen som har begynt på antidepressiva og fant ut at det hjalp? Hvordan var du før vs. etter? Anonymkode: f73a9...b5a
Fruktfatet Skrevet 17. juli 2024 #2 Skrevet 17. juli 2024 Sleit med det samme som deg og begynte på Brintellix. Gikk på det i 2 år og hadde god virkning av det. Slapp også unna vektoppgang som er vanlig ved antidepressiva. Slutta for 7 mnd siden. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #3 Skrevet 17. juli 2024 Får Zoloft mot generalisert angst og har veldig god effekt av det. Anonymkode: 7cd08...1d6 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #4 Skrevet 20. juli 2024 Begynte på Cipralex for 5 mnd siden pga angst, veldig mye tankekjør som gjorde at jeg sov ekstremt dårlig, var nok også på vei inn i en depresjon. Føler meg mye bedre nå. Er ikke frisk, men føler meg mer normal, dvs mer som meg selv. Klarer gi mer slipp på tankekjøret Anonymkode: c6115...520 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #5 Skrevet 20. juli 2024 Begynte på remeron for 2 år siden. Noen reagerer på denne, jeg gjør det ikke. Ingen ulvesult, ikke gått opp et gram, ikke flat i følelsene. Men jeg er mer jevn. Jeg ler og kjenner ekte glede og har dårlige dager som alle andre. Men jeg går ikke langt ned i kaninhullet, jeg besøker ikke de mørkeste avkrokene i sinnet mitt. Jeg har gått i fra å ha ganske sterke selvmordstanker og selvskading med mye dårlig søvn og angst til å ha et ganske normalt liv. Ja jeg har jobbet mye i terapi. Men uten antidepressiva for å ta brodden av den verste smerten hadde ikke jeg hatt utbytte av terapi. Så jeg har hatt god utbytte av antidepressiva. Anonymkode: 5112f...506 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #6 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 20.40): Skal til legen om noen dager og diskutere noen problemer med mental helse, nok en gang. Sliter med depresjon, angst, grubling og kverning. Har vært i terapi, men virker ikke som om at det alene hjelper. Noen som har begynt på antidepressiva og fant ut at det hjalp? Hvordan var du før vs. etter? Anonymkode: f73a9...b5a Vel, om du ikke har hjelp av terapi, er det utredet om du har adhd? Mange er feildiagnostisert i tiår med både angst og depresjon, terapi hjelper ikke, og så viser det seg at adhd ligger under. Eller stoffskifte. Anonymkode: 1f1d6...4fd
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #7 Skrevet 20. juli 2024 Jeg har snart gått på antidepressiva i ett år og det er stor forskjell på hvordan jeg er nå og hvordan jeg var da jeg begynte. Jeg var langt nede. Slet med tankekjør, mye grubling, sov dårlig, fant ikke glede i noe og hadde det ganske fælt. Nå er jeg mye gladere og føler meg mye mer som meg selv, har større motivasjon for å gjøre ting og sover godt. Jeg kan ha dårlige dager, men ikke på samme måte som før. Det er lettere å håndtere det. Eneste minus er at jeg har lagt på meg ganske mye. Jeg fikk veldig god matlyst og sliter med å gå ned. Noe jeg aldri gjorde før. Nå skal jeg snart trappe ned og håper at jeg da vil gå ned igjen i vekt. Anonymkode: eacdf...852 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #8 Skrevet 20. juli 2024 Jeg begynte på cipralex for en stund siden, det er veldig fint. Virker som det er et lokk på de tristeste krokene, og jeg klarer ikke lenger kverne på noe. Akkurat som hodet mitt tar kontroll og holder meg unna. Jeg har ikke særlig angst lenger, hallusinerer ikke lenger, tør mye mer (som å snakke med folk og smile). Sterke følelser kjenner jeg lite av. Pga økt sult, ble jeg redd for å gå opp i vekt og prøvde brintellix, men det klødde noe hemningsløst, samtidig som jeg fikk angst anfall, og da gikk jeg tilbake til cipralex. Jeg har også kjøpt craving killers og dropper godisen, så har gått litt ned igjen nå. Anonymkode: bd897...c0f 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #9 Skrevet 20. juli 2024 Jeg har veldig god effekt av Zoloft mot indre uro og sosial angst. Kjenner andre som bruker Zoloft mot tvangstanker og tvangsatferd, men svært god effekt. Noen av de sier de har fått et nytt liv ♥️ Anonymkode: 38dfc...cfb 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #10 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Vel, om du ikke har hjelp av terapi, er det utredet om du har adhd? Mange er feildiagnostisert i tiår med både angst og depresjon, terapi hjelper ikke, og så viser det seg at adhd ligger under. Eller stoffskifte. Anonymkode: 1f1d6...4fd Jeg er en av dem. Fikk vite da jeg var 45 år at jeg har adhd, som forklarer angst og depresjon (og tankekjør/ocd m.m). Jeg måtte gå privat for få hjelp. Anonymkode: fb137...31c
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #11 Skrevet 20. juli 2024 Venninnen min fikk det mye bedre med Zoloft. Hun var urolig hele tiden før, ringte til alle døgnets tider for å diskutere ting hun bekymret seg for og ville aldri være med på ting. De siste to årene etter at hun begynte på Zoloft har det snudd. Hun vil være med på ting, drar også på turer alene og humøret er et helt annet. Ringer bare for å avtale å treffes eller skravle om vanlige ting. Anonymkode: e8291...1de 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #12 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vel, om du ikke har hjelp av terapi, er det utredet om du har adhd? Mange er feildiagnostisert i tiår med både angst og depresjon, terapi hjelper ikke, og så viser det seg at adhd ligger under. Eller stoffskifte. Anonymkode: 1f1d6...4fd Adhd medisin fungerer ikke på angst, det kan faktisk øke angsten. Men å få en diagnose kan jo forklare mye Anonymkode: 6a87a...036
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #13 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har veldig god effekt av Zoloft mot indre uro og sosial angst. Kjenner andre som bruker Zoloft mot tvangstanker og tvangsatferd, men svært god effekt. Noen av de sier de har fått et nytt liv ♥️ Anonymkode: 38dfc...cfb Hvilken dose bruker du? Og hvor lang tid tok det før det virket på deg?☺️ Anonymkode: 39191...527
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #14 Skrevet 21. juli 2024 Jeg har tilbakevennende depresjon. Wellbutrin har endret livet mitt. Jeg har ingen bivirkninger og har alle følelser. Jeg slipper å falle ned i det sorte hullet og det er helt nydelig. Anonymkode: 6f39e...92d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #15 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvilken dose bruker du? Og hvor lang tid tok det før det virket på deg?☺️ Anonymkode: 39191...527 Vi har ikke lov til snakke om dosering her inne, men det er ikke så viktig egentlig for den enkelte må sammen med sin lege finne den doseringen som passer for akkurat dem. Anonymkode: e8291...1de
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #16 Skrevet 21. juli 2024 Jeg har også hatt veldig god nytte av cipralex. Som TS hadde jeg prøvd ulike former for terapi, men uten at jeg ble helt bra. Med cipralex fungerte terapien bedre, og følte meg nesten helt normal. Får fortsatt litt angst innimellom når det er noe spesielt, men ikke i samme grad som før og jeg håndtere det bedre. Har som andre gått opp i vekt (type 5 kg over trivselsvekt), men vil heller ha det bra mentalt enn å være tynn og syk Anonymkode: d0e5b...997
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #17 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Adhd medisin fungerer ikke på angst, det kan faktisk øke angsten. Men å få en diagnose kan jo forklare mye Anonymkode: 6a87a...036 Men når angsten er pga ocd og tankekjør pga adhd, vil adhd medisin virke da? Anonymkode: fb137...31c
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #18 Skrevet 21. juli 2024 Jeg har gått på Cipralex ved to forskjellige anledninger i livet, og opplevde god effekt begge gangene. Viktig med opptrapping, er ikke alle fastleger som er så flinke til å opplyse om viktigheten av dette, ei heller nedtrapping dersom det blir aktuelt i fremtiden. Har opplevd kvalme og hodepine ved oppstart, men det ga seg etter 5-6 uker. Anonymkode: cbbdd...35e
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #19 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Adhd medisin fungerer ikke på angst, det kan faktisk øke angsten. Men å få en diagnose kan jo forklare mye Anonymkode: 6a87a...036 Poenget her er at underliggende adhd kan gi angst som feildiagnose. I så fall blir man ikke bedre av terapi eller angstmedisin, tvert imot blir det gjerne verre av angstmedisin. Ikke så rart, om diagnosen er feil. Har man adhd, så hjelper adhd-medisin for 70% ! Anonymkode: 1f1d6...4fd 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #20 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men når angsten er pga ocd og tankekjør pga adhd, vil adhd medisin virke da? Anonymkode: fb137...31c Ja, adhd-medisin hjelper for 70%. Ocd kan også være del av adhd! Om man har adhd, kan angstmedisin gjør en verre. Det fins jo ulike typer, men det viktigste er jo å finne den egentlige årsaken bak. Psykiater tar seg av medisinering. Anonymkode: 1f1d6...4fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå