Gå til innhold

Er det å avstå fra sex før ekteskapet utgått på dato ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Acer skrev (Akkurat nå):

Slik å forstå at du inngår en slags kontrakt med din partner at sexualteten  må matche  til døden skiller dere.  ? Dersom det oppstår ulikt sexbehov så er det kontraktbrudd. ? 

At ulike behov kan melde seg underveis er jo sannsynlig, men hvis det allerede fra start er en mismatch, vil jeg ikke ha det. Som med all annen kjemi. Stemmer ikke humoren eller det politiske ståstedet er det også en dealbreaker. At man utvikler og forandrer seg underveis i livet er jo naturlig, men man vokser forhåpentligvis med hverandre. Og gjør man ikke det, kan man faktisk skilles hvis man ønsker det. Men jeg personlig ville aldri giftet meg med noen jeg allerede fra begynnelsen av ikke var kompatibel med.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg ventet med sex til ekteskapet. Vi verken tok hverandre i hånden eller kysset eller noenting. Fortsatt gift etter 12 år.

Synes flere bør gjøre det samme, men noen bryr seg mer om nytelse enn å finne sin sjelevenn.

Anonymkode: 2a9a4...adf

Det finnes mange potensielle sjelevenner der ute. Man bør absolutt være sikker på at man fungerer seksuelt med den man tenker å gifte eg med før så skjer. Noe annet ville være toskete. 

Anonymkode: 8413d...ea3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mens kvinner skulle spares så øvde mennene seg på horehus

Anonymkode: 3d623...4ac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fy faen, tenk at jeg og samboer hadde vært nødt til å bo sammen i 15 år uten å ha sex, og vi har fremdeles ikke tenkt å gifte oss. 

Anonymkode: c0b5a...e2e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kona og jeg er av "den gamle skolen", og vi ventet med sex. Vi gikk på en smell et par uker før bryllupet, men da hadde vil holdt oss i over et år siden vi ble sammen. Nå har vi vært lykkelig gift i 25 år.

Religion eller ikke, jeg tror faktisk at det å være litt tilbakeholden med sex kan spare folk for veldig mye plunder. Det har visst blitt vanlig med sex på første date, og for noen fungerer førstegangssexen fantastisk. Så bra at man blir helt blindet av dette og flytter sammen og får barn før man, alt for seint, oppdager at partneren har verdier og egenskaper som det ikke er mulig å leve med over tid. Forholdet ryker og så følger årevis med mine, dine og våre barn og deling av ferier, helger ukedager, og økonomiske problemer. For ikke å snakke om alle exer, ex-svigers, felles venner og kjente og et helvetes styr.

Mitt soleklare råd er: Behold trusa på til du kjenner kjæresten din så godt at du er sikker på at dere kan leve under samme tak livet ut. Først da bør dere "ta av dere trusene" og også bli kjent på det seksuelle området.

Mange vil sikkert steile totalt med et slikt forslag, men tenk litt på det. Kanskje kan det spare deg for mye plunder i framtida.

Anonymkode: 63b0f...590

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (2 timer siden):

Sex før ekteskapet er inkludert i den bibelske definisjonen av seksuell umoral. 

I bibelen eide de slaver. Moralsk bra eller moralsk forkastelig i dag?

I bibelen steinet de voldektsoffer. Moralsk bra eller moralsk forkastelig i dag?

I bibelen er "salige er de som griper dine barn og knuser de mot berget" . Moralsk bra eller moralsk forkastelig i dag?

I bibelen skal sønner drepes for fedrenes synd. Moralsk bra eller moralsk forkastelig i dag?

I bibelen beordrer Gud massedrap på babyer. Moralsk bra eller moralsk forkastelig i dag?

I bibelen hadde en god del menn både 50 og hundrede hustruer. Moralsk bra eller moralsk forkastelig i dag?

I bibelen gir fedre gir vekk sine jomfruer av barn til fremmede og sier "Se, her er min egen datter, som er jomfru, og mannens medhustru. Dem kan jeg sende ut, så kan dere ta dem og gjøre med dem som dere finner for godt. Dere må ikke gjøre noe så skammelig mot denne mannen.» Men mennene ville ikke høre på ham. Da tok mannen medhustruen sin og førte henne ut til dem utenfor. De lå med henne og forgrep seg på henne hele natten, helt til det ble morgen. De slapp henne ikke før det tok til å lysne."

moralsk bra eller moralsk forkastelig i dag?

Jeg mener siden du bruker bibelen som din moralske kompass på seksuell umorall så er det jo legitimt å spørre hva du mener om mye annet som står i bibelen.

Gud selv beordret drap, slaveri osv i bibelen 

://www.nordlys.no/bibelen/kristendom/dette-er-de-javligste-tingene-som-star-i-bibelen/s/5-34-354959

Tror ikke folk skal ta den dere bibelen helt bokstavtro ang moralisme jeg. Da er vi ganske fuckt som samfunn vil jeg si.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kona og jeg er av "den gamle skolen", og vi ventet med sex. Vi gikk på en smell et par uker før bryllupet, men da hadde vil holdt oss i over et år siden vi ble sammen. Nå har vi vært lykkelig gift i 25 år.

Religion eller ikke, jeg tror faktisk at det å være litt tilbakeholden med sex kan spare folk for veldig mye plunder. Det har visst blitt vanlig med sex på første date, og for noen fungerer førstegangssexen fantastisk. Så bra at man blir helt blindet av dette og flytter sammen og får barn før man, alt for seint, oppdager at partneren har verdier og egenskaper som det ikke er mulig å leve med over tid. Forholdet ryker og så følger årevis med mine, dine og våre barn og deling av ferier, helger ukedager, og økonomiske problemer. For ikke å snakke om alle exer, ex-svigers, felles venner og kjente og et helvetes styr.

Mitt soleklare råd er: Behold trusa på til du kjenner kjæresten din så godt at du er sikker på at dere kan leve under samme tak livet ut. Først da bør dere "ta av dere trusene" og også bli kjent på det seksuelle området.

Mange vil sikkert steile totalt med et slikt forslag, men tenk litt på det. Kanskje kan det spare deg for mye plunder i framtida.

Anonymkode: 63b0f...590

Ja, det er selvsagt ikke bare dårlige sider ved det å vente (litt, i alle fall).

Anonymkode: 0b4d9...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Acer skrev (1 time siden):

Nå var ikkje dette ment som en  moralsk sexualpreken.

Personleg synes eg det er oppsiktsvekkende om  mange var sexuelt uerfarne FØR  ekteskapet men  like fult opplevde livslangt ekteskap.  At den sexuelle kjemien stemmer fra dag en er viktig, men mange opplever endring, og det opplevde  mange  sikkert også FØR men like fult var livslangt ekteskap vanleg !

Før hadde man ikke like stor frihet til å skille seg. 

Du trenger ikke gå veldig langt tilbake før kvinner hadde mye mindre selvstendighet, eller nesten ingen - de var nærmest en eiendel som ble levert fra en mann (sin far) til neste (sin ektemann). De var fullstendig avhengige av mannen, økonomisk og ellers. Skilsmisser var også uglesett og ble ikke alltid innvilget. DERFOR skilte færre seg før. Ikke fordi ekteskapene var så sykt mye bedre, mannen kunne være en alkoholiker som slo dem og mange hadde blitt fordi de måtte. 

Forøvrig er det at man skal være ren bare noe misogyni, kontroll over kvinners kropp og seksualitet. 

Anonymkode: 4cbe2...9a7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Acer skrev (2 timer siden):

. Sex før ekteskapet er inkludert i den bibelske definisjonen av seksuell umoral. 

De fleste mennesker her forlot denne pietistiske «kristenmoralen» på idoligiens skraphaug for lenge siden.

I dag er det ikke vanlig å koble sex innen normalspekteret med moral.

I dag er det vanligere å se på sex som noe kroppslig og fysiologisk som gir nytelse og glede, mer en noe «hellig» eller noe som har dypere mening.

Sex er rett og slett mer ufarliggjort. Det er bare sex.

Anonymkode: eef08...7e4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Majer skrev (1 time siden):

Det som skjer nå er at kvinner kan velge og vrake i menn de vil ligge med, men ikke når det kommer til forhold. Det oppstår dermed et gap som fører til færre ektesskap.

Eller at menn ikke henger med i tiden. Kvinner flest er heller single, enn med dårlige menn

Anonymkode: 2f790...a31

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (1 time siden):

Det som skjer nå er at kvinner kan velge og vrake i menn de vil ligge med, men ikke når det kommer til forhold. Det oppstår dermed et gap som fører til færre ektesskap.

Ja, holdningen blandt mange kvinner er at de kan velge å vrake  å  få seg eit ligg blandt  menn, men   de er langt mer kresne / kravstore til eit forhold.  Kvinner flest er idag fortsatt mer opptatt av arbeidsfordeling innenfor hjemmet, men i mindre grad utenfor hjemmet. 

Idag er mange avhengi av  2 inntekter for  m.a. kunne kjøpe seg en bolig, og det er flest kvinner som føler seg som tapere her. Den sexuelle kjemien er viktig når ein innleder ein forhold til partner, men ein kan vera på eit farlig spor dersom  sexenbehovet overskygger andre verdier hos en partner. 

Kanskje er folk flest mye kåtere nå en tidligere ettersom det er blitt mye mer fokus på sex, og sexpress en før. Fristelsen står i kø, og  mange går når rundt  med en konspirasjonsteori om at alle andre har så mye mer, og bedre sex en ein selve.  

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eller at menn ikke henger med i tiden. Kvinner flest er heller single, enn med dårlige menn

Er det virkelig en sannhet i det? Ta menn som Northug. Han har kjøpt illegale rusmidler som er med på å finansierer human trafficing. Han kjørte ruspåvirket bil i fylla. Han har allikevel ikke hatt problemer på damefronten. Justin Bieber ble tatt på bordell, men han har smeltet mangt et ungt pikehjerte. Begge får dessuten være med i programmer i beste sendetid  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (2 minutter siden):

Er det virkelig en sannhet i det? Ta menn som Northug. Han har kjøpt illegale rusmidler som er med på å finansierer human trafficing. Han kjørte ruspåvirket bil i fylla. Han har allikevel ikke hatt problemer på damefronten. Justin Bieber ble tatt på bordell, men han har smeltet mangt et ungt pikehjerte. Begge får dessuten være med i programmer i beste sendetid  

Sammenligner du hvermannsen med disse to? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Majer skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig har kjendiser damer. Latterlige eksempler

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (9 minutter siden):

Sammenligner du hvermannsen med disse to? 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig har kjendiser damer. Latterlige eksempler

Hva er galt med sammenligningen? Man kan trekke en av to følgende konklusjoner:

1 kvinner flest bryr seg ikke om hva menn gjør så lenge menn har selvtillit 

2 kvinner flest bryr seg ikke om hva menn gjør så lenge de har penger 

Ellers hadde jo Svein fra Tveita vært langt mer populær enn disse

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Majer skrev (9 minutter siden):

Prøv gjerne igjen med men med Ola dunk av en nordmann som ikke har spesielt dametekket og gjerne med litt lugubre holdninger som ikke har spesielt mye å tilby i et forhold. 

Anonymkode: 93d35...ebb

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er ikke slik lengre at det er forventet at man må gifte seg, selv om man vil dele livet sammen. Hvis man ikke tror på den kristne Gud, vil det ikke være noen forskjell på om man er samboer eller gift. Man kommer liksom ikke til helvete av å ha sex utenfor ekteskapet når man ikke tror at helvete eksisterer, så hvorfor ikke ha trygg sex når det er sunt og bra? 

Anonymkode: 47108...fe3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (55 minutter siden):

I bibelen eide de slaver. Moralsk bra eller moralsk forkastelig i dag?

I bibelen steinet de voldektsoffer. Moralsk bra eller moralsk forkastelig i dag?

I bibelen er "salige er de som griper dine barn og knuser de mot berget" . Moralsk bra eller moralsk forkastelig i dag?

I bibelen skal sønner drepes for fedrenes synd. Moralsk bra eller moralsk forkastelig i dag?

I bibelen beordrer Gud massedrap på babyer. Moralsk bra eller moralsk forkastelig i dag?

I bibelen hadde en god del menn både 50 og hundrede hustruer. Moralsk bra eller moralsk forkastelig i dag?

I bibelen gir fedre gir vekk sine jomfruer av barn til fremmede og sier "Se, her er min egen datter, som er jomfru, og mannens medhustru. Dem kan jeg sende ut, så kan dere ta dem og gjøre med dem som dere finner for godt. Dere må ikke gjøre noe så skammelig mot denne mannen.» Men mennene ville ikke høre på ham. Da tok mannen medhustruen sin og førte henne ut til dem utenfor. De lå med henne og forgrep seg på henne hele natten, helt til det ble morgen. De slapp henne ikke før det tok til å lysne."

moralsk bra eller moralsk forkastelig i dag?

Jeg mener siden du bruker bibelen som din moralske kompass på seksuell umorall så er det jo legitimt å spørre hva du mener om mye annet som står i bibelen.

Gud selv beordret drap, slaveri osv i bibelen 

://www.nordlys.no/bibelen/kristendom/dette-er-de-javligste-tingene-som-star-i-bibelen/s/5-34-354959

Tror ikke folk skal ta den dere bibelen helt bokstavtro ang moralisme jeg. Da er vi ganske fuckt som samfunn vil jeg si.

Jeg tror det hadde holdt å skrive "moralsk bra eller forkastelig i dag?" én gang på slutten der...

Anonymkode: 3f51d...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (13 minutter siden):

Hva er galt med sammenligningen? Man kan trekke en av to følgende konklusjoner:

1 kvinner flest bryr seg ikke om hva menn gjør så lenge menn har selvtillit 

2 kvinner flest bryr seg ikke om hva menn gjør så lenge de har penger 

Ellers hadde jo Svein fra Tveita vært langt mer populær enn disse

1. Det er vanskelig å ha tro på noen som ikke har tro på seg selv. Normalt god selvtillit er en preferanse mange kvinner har, men enda viktigere er selvinnsikt. 
2. kvinner trenger som regel ikke økonomisk støtte fra en mann lenger. Men du har rett i at de fleste kvinner ikke ønsker å forsørge en partner økonomisk. Det de fleste ser etter er en i omtrent samme økonomiske situasjon som dem selv. 

De fleste kvinner har ingen illusjon om at de skal bli sammen med en kjendis. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis en gifter seg borgerlig da? Eller ikke er kristen? 
Hva om mannen er slem, skal man da heller ikke bryte ekteskapet? Hva om mannen dør? Kan man ikke gifte seg på nytt da man har hatt sex med tidligere mann? 
Dette er bare tull! Folk har fri vilje til å gjøre hva de vil, og ingen skal legge skam på en kvinne som har hatt tidligere forhold. 
Respekter mennesker 

Anonymkode: 59842...2d5

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...