Gå til innhold

Hjelp til bilkjøp


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei og hopp alle som har vært og kommer innom:

Nå har jeg kjøpt bil! Det ble en fantastisk BMW i3 og det ble litt styr da jeg begynte med den største feilen ... ikke beregne hvor langt jeg faktisk kan kjøre. Så det ble litt stress med å finne ladestasjon da jeg hadde 6-7 mil igjen på å komme meg hjem og venninna mi med egen lader ikke var tilgjengelig. 

Også litt nedtur at AC ikke har lavere temperatur enn 16 grader, men det får jeg bare bli vant til. 

Så nå kobler jeg meg opp mot apper og registrerer meg både her og der og kjøpt medlemskap hos elbilforeningen.

Vet ikke om det var tilfeldig bare fordi jeg var fokusert på at jeg har kjøpt meg elbil, men da jeg kjørte hjemover var det nesten bare elbiler på veiene. Og da jeg endelig fant en plass med ladestasjoner var det endel som sto der da jeg kom og enda flere som kom til mens jeg ladet. 

Anonymkode: 8aee4...490

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Også litt nedtur at AC ikke har lavere temperatur enn 16 grader, men det får jeg bare bli vant til. 

Hipp hipp hurra for ny bil! Men fins det biler som har temperatursetting lavere enn det? Tror Kiaen vår har 15°C, men det er vel samme ballpark da.

Anonymkode: 1dc1c...942

Skrevet

Gratulerer med ny bil.

Estimert rekkevidde i alle elbiler er alltid er estimat. Kjører en nedoverbakke, i fint vær, forsiktig, ikke for fort o.l. vil forbruket blir lavere enn estimert. Motsatt om det er stigning, vått, og høy fart.

En vil lære seg hva som er reelt rekkevidde på egen bil etter litt erfaring.

De fleste biler er også noe pessimistisk i estimatet, slik en alltid har noe margin. En skal naturligvis ikke være for dristig, det er trafikkfarlig å kjøre tomt. Har en kontroll på distansen kan en noen ganger slippe en ekstra lading 

Det beste er om en kan lade når bilen uansett står parkert. Hurtiglading på populære steder og tider er gjerne folksomt.

Ved at det finnes så mange steder som har hurtigladere vil det mange ganger være mulig å finne et alternativt sted som også har ladere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hipp hipp hurra for ny bil! Men fins det biler som har temperatursetting lavere enn det? Tror Kiaen vår har 15°C, men det er vel samme ballpark da.

Anonymkode: 1dc1c...942

Kan hende jeg bare var bortskjemt av ac i den gamle bilen min. Da ac virket så ble det kaldt så jeg måtte skru opp temperaturen etter en liten stund. 

TBL12 skrev (1 time siden):

Gratulerer med ny bil.

Estimert rekkevidde i alle elbiler er alltid er estimat. Kjører en nedoverbakke, i fint vær, forsiktig, ikke for fort o.l. vil forbruket blir lavere enn estimert. Motsatt om det er stigning, vått, og høy fart.

En vil lære seg hva som er reelt rekkevidde på egen bil etter litt erfaring.

De fleste biler er også noe pessimistisk i estimatet, slik en alltid har noe margin. En skal naturligvis ikke være for dristig, det er trafikkfarlig å kjøre tomt. Har en kontroll på distansen kan en noen ganger slippe en ekstra lading 

Det beste er om en kan lade når bilen uansett står parkert. Hurtiglading på populære steder og tider er gjerne folksomt.

Ved at det finnes så mange steder som har hurtigladere vil det mange ganger være mulig å finne et alternativt sted som også har ladere.

Takk. 😊 

Det var motorvei mesteparten av veien så det var også noe jeg lærte i dag da, at høyere fart tapper batteriet kjappere. 

Tok en kjøretur etter litt lading da jeg kom hjem og da kjørte jeg fra ca 20% på ca 4-5 mil, da kjørte jeg ikke like fort. 

Det kostet meg i underkant av 100 kr på en Circle K lader. Fra 22% til 92%, og ser at vanlig lading tar veldig lang tid, så det er kanskje greit å la den stå i lader hver gang jeg ikke bruker den? 

 

Anonymkode: 8aee4...490

Skrevet

Det er smart å lade opp hjemme så snart en kan. Det tar tid å lade 

Om batteriet bør lades til 100% er noe som er diskutert. Ulike merker og modeller har litt variasjon i batteri kjemi og hvor høyt batteriet faktisk lades. Usikker angående BMW i3; hvilke råd som er gitt ang denne modellen.

AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (11 timer siden):

Det er smart å lade opp hjemme så snart en kan. Det tar tid å lade 

Om batteriet bør lades til 100% er noe som er diskutert. Ulike merker og modeller har litt variasjon i batteri kjemi og hvor høyt batteriet faktisk lades. Usikker angående BMW i3; hvilke råd som er gitt ang denne modellen.

Er ikke helt sikker på om i3 har noe andre anbefalinger enn genrelt elbil. Leste at det beste er å lade opp til 80% for at batteriet skal vare lengst mulig.

Jeg tror nok jeg kommer til å lade til nærmere 100 når jeg lader, bare fordi jeg er usikker og ikke kjent med bilen enda. Etterhvert som jeg får litt mer teken på det så kan jeg sikkert fire litt på lading til 100 %

Det tar lang tid å lade hjemme, ja. Jeg satte på lading i går kveld kl. 23, og da var det på 35% eller noe sånt og så var den på 100% klokka 9:40 i dag tidlig. 

Anonymkode: 8aee4...490

Skrevet (endret)

En del tall for de som er interessert. 

Hvor lang tid lading tar er avhengig av hvilken effekt som er tilgjengelig.

Eksempelvis 10 timer med 2 kW blir 20 kWh ladet.

Dobles effekten kan en halvere tiden, eller landet effekt. 4 kW x 5 timer = 20 kWh. Alternativt 4 kW x 10 timer = 40 kWh ladet.

(Det er noe tap som går over til varme, ladet effekt til batteriet blir noe mindre enn tallene over.)

En fastmontert ladestasjon hjemme kan være satt opp med 2 til 11 kW.

Vanlig er 16 A som blir 3,7 kW.

Det gir da 37 kWh ladet på 10 timer.

Estimat for kjørelengde: 37 kWh ladet / 0,25 kWh pr km = ca 150 km.

(0,25 er noe høyt forbruk sommerstid med en BMW i3, men tar hensyn til noe ladetap.) 

Bilens instrumenter vil vise et lavere forbruk, måles for strøm hentet fra batteriet.

Generelt, ikke spesielt rettet mot trådstarter:

Å benytte "nødladeren" i en alminnelig stikkontakt frarådes av flere instanser,  Spesielt forsikringsselskapene er ikke glad i denne typen lading. Lading begrenses ofte til 2 kW, ladingen tar dermed lang tid.

For å sove godt rådes det benytte en ladestasjon.

Endret av TBL12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på bruksområde. Tenker du en liten og snerten bybil? Eller bor du slik til og har et slikt føre at en 4x4 er bedre?

Jeg kjøpte ny brukt bil i fjor og landet på en VW Tiguan 4x4. Bor på bygda i nord og her er det kjekt med en høyere firhjulstrekk. Er så langt veldig fornøyd med den. Men om det passer ditt bruk vet jeg ikke?

Det som kan være lurt er å kjøpe bil som det selges mye av. Da kan det være lettere å finne rimeligere slitedeler og en kan ofte også bruke andre verksted enn merkeverksted. 

Anonymkode: 5879f...f6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

hei og hopp alle som har vært og kommer innom:

Nå har jeg kjøpt bil! Det ble en fantastisk BMW i3 og det ble litt styr da jeg begynte med den største feilen ... ikke beregne hvor langt jeg faktisk kan kjøre. Så det ble litt stress med å finne ladestasjon da jeg hadde 6-7 mil igjen på å komme meg hjem og venninna mi med egen lader ikke var tilgjengelig. 

Også litt nedtur at AC ikke har lavere temperatur enn 16 grader, men det får jeg bare bli vant til. 

Så nå kobler jeg meg opp mot apper og registrerer meg både her og der og kjøpt medlemskap hos elbilforeningen.

Vet ikke om det var tilfeldig bare fordi jeg var fokusert på at jeg har kjøpt meg elbil, men da jeg kjørte hjemover var det nesten bare elbiler på veiene. Og da jeg endelig fant en plass med ladestasjoner var det endel som sto der da jeg kom og enda flere som kom til mens jeg ladet. 

Anonymkode: 8aee4...490

Så denne nå :) Gratulere med ny bil. Håper du blir fornøyd :nordvesta:

 

Anonymkode: 5879f...f6f

Skrevet
Silvia515 skrev (På 20.7.2024 den 21.28):

Min hobby dette, finne gode biler til folk. Jeg har faktisk hatt en Zoe med facelift nr 2. Min opplevelse var at Zoe er en irriterende skrangekasse som er fryktelig glad i en tur til verkstedet.

Jeg har eid Toyota Yaris og Auris. Se gjerne på disse dersom du ikke er veldig glad i å oppsøke ditt lokale verksted! 

Har selv Toyota yaris og er kjempe fornøyd, også med servicen på merkeverkstedet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

hei og hopp alle som har vært og kommer innom:

Nå har jeg kjøpt bil! Det ble en fantastisk BMW i3 og det ble litt styr da jeg begynte med den største feilen ... ikke beregne hvor langt jeg faktisk kan kjøre. Så det ble litt stress med å finne ladestasjon da jeg hadde 6-7 mil igjen på å komme meg hjem og venninna mi med egen lader ikke var tilgjengelig. 

Også litt nedtur at AC ikke har lavere temperatur enn 16 grader, men det får jeg bare bli vant til. 

Så nå kobler jeg meg opp mot apper og registrerer meg både her og der og kjøpt medlemskap hos elbilforeningen.

Vet ikke om det var tilfeldig bare fordi jeg var fokusert på at jeg har kjøpt meg elbil, men da jeg kjørte hjemover var det nesten bare elbiler på veiene. Og da jeg endelig fant en plass med ladestasjoner var det endel som sto der da jeg kom og enda flere som kom til mens jeg ladet. 

Anonymkode: 8aee4...490

Gratulerer så mye med ny bil! 🤩 Håper du blir fornøyd. 

Jeg har hatt Leaf (ofte omtalt som padda eller såpestykket 😅). Satte den på lading hver natt i 12 år, og lada til 100%. Den bilen lever i beste velgående, har kun mistet 2 streker på batteriet, så å lade til 100% kan ikke ha vært så ille.  Nå har jeg forresten nytypen Leaf, og JA, den er mye penere å se til 😉

Husk at på vinteren når det er kaldt og når det er slapsete ute, tømmes batteriet fort. Men det har du sikkert lest deg til allerede. 

Kos deg med nybilen, håper den oppfører seg pent, så du har den lenge! 😊

Anonymkode: e77bb...427

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gratulasjoner :D

 

Jeg er kjempefornøyd og så glad for at jeg kjøpte den i3'n. Driver og lærer meg ting og tang og leser manualen og bare koser meg med ny bil. 

Den er utrolig deilig å kjøre (den jeg hadde før var også god å kjøre, men denne er noe helt annet). Myk og kjapp på samme tid. Deilig med akselereringen, den reagerer lynraskt på gassen så det føles som jeg blir trykket inn i setet og det kiler i bakhodet. Og det er bare når jeg går fra 0 - 50, jeg har litt stjerner i  øya om dagen. 

Og nå skal jeg øve på å rygge opp i gårdsplassen min, det blir spennende. Det er trangt og en liten sving og oppover på grusen, ca 10-20 meter. Jeg har alltid kjørt opp og rygget ut, men ladekontakten sitter på feil side av bilen ift husveggen så hadde vært kjekt om jeg fikk til å rygge opp. Kanskje det er enklere enn jeg tror. Bakhjulstrekk er kanskje en fordel ved å rygge i oppoverbakke? Det er ikke lange snutten, og ikke veldig bratt, men grusen er lett å spinne på. Tror jeg. 

Anonymkode: 8aee4...490

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...