Gå til innhold

Alkoholfritt øl til barn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er innafor til en på 12, men jeg synes heller ikke du burde si noe til dem. Det ville virke veldig rart. Og hva har master og fagbrev osv med saken å gjøre? Hvis de er fiendtlig innstilt til personer med utdanning er dere vel ikke venner? 

Anonymkode: c233d...4be

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte Vørterøl og Munkholm da jeg var barn alene på butikken. Tipper butikkansatte lurte litt. Fikk også øl mot kvalme som barn av min far. Likte det allerede da.

I dag elsker jeg øl😛

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ler meg ihjel. Ts har en maaaaster hun er skrekkelig stolt over, mannen er en arbeiderklasse-fyr med fagbrev og denne lavklasse familien ser altså ned på andre (hva betyr ingen utdannelse? Er de analfabeter? Har de ikke grunnskolen? Er de innvandrede geitebønder fra Syria eller noe?) 

Hva har utdannelse med alkoholfri øl til barn å gjøre? Min søster og mannen har begge doktorgrader, og barna der får både drikke kaffe og alkoholfriøl (som ikke er det samme som lettøl).

Alkoholfri øl er forøvrig mye sunnere (mindre usunt) enn brus.

Anonymkode: 7bf59...54d

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er innafor. Jeg gir barn thc olje fordi de ønsker det. Så lenge prosenten er så lav at de ikke blir ruspåvirket er det ok (ironi) 

Anonymkode: 13203...a26

• Nyttig 1
Gjest Azarael
Skrevet (endret)

Ikke greit. Sykt egentlig. Hva tror du blir konsekvensene av dette i voksen alder?

Endret av Azarael
AnonymBruker
Skrevet

Vokst opp med vørterøl,er ikke alkis i dag😊

Anonymkode: 5404a...a6f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For meg virker det helt fjernt å skulle gi alkoholfritt øl til 12-åringen, men så drikker verken mannen eller jeg alkohol heller. Ikke brus heller for den sags skyld. Hadde allikevel aldri sagt noe. Folk gjør så mye som (i mine øyne) er uheldig at jeg ikke orker å blande meg opp i det. Det er kun hvis det er noe som er virkelig skadelig at jeg sier i fra. Så jeg hadde bare latt det gå. Men i mine øyne virker dette helt absurd. 

Anonymkode: 4da90...341

Skrevet
Azarael skrev (1 time siden):

Ikke greit. Sykt egentlig. Hva tror du blir konsekvensene av dette i voksen alder?

Tror du litt Munkholm vil gjøre at dette barnet vil bli alkis nor han blir større?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er innafor. Jeg gir barn thc olje fordi de ønsker det. Så lenge prosenten er så lav at de ikke blir ruspåvirket er det ok (ironi) 

Dette er et flott eksempel på at man ikke vet hva man snakker om.

THC-olje inneholder THC og er dermed ulovlig i sin helhet, CBD-olje derimot er lovlig selv om det kommer fra samme planten. Akkurat det samme gjelder for øl, det er ulovlig å skjenke mindreårige noe som er alkoholholdig men øl uten alkohol er helt greit.

Ser det er mange som automatisk forbinder ordet øl med alkohol og det er helt feil.

Vørterøl er f.eks. en leskedrikk på lik linje med ingefærøl, brus eller saft. Som flere har skrevet så er vørterøl veldig sunt siden det inneholder flere typer B vitaminer, antioksidanter, jern og det er heller ikke tilsatt sukker.

Det er mye sunnere for barn å drikke vørterøl eller alkoholfritt øl enn all den sukkerholdige suppa de får servert ellers.

Anonymkode: 192b8...a28

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er et flott eksempel på at man ikke vet hva man snakker om.

THC-olje inneholder THC og er dermed ulovlig i sin helhet, CBD-olje derimot er lovlig selv om det kommer fra samme planten. Akkurat det samme gjelder for øl, det er ulovlig å skjenke mindreårige noe som er alkoholholdig men øl uten alkohol er helt greit.

Ser det er mange som automatisk forbinder ordet øl med alkohol og det er helt feil.

Vørterøl er f.eks. en leskedrikk på lik linje med ingefærøl, brus eller saft. Som flere har skrevet så er vørterøl veldig sunt siden det inneholder flere typer B vitaminer, antioksidanter, jern og det er heller ikke tilsatt sukker.

Det er mye sunnere for barn å drikke vørterøl eller alkoholfritt øl enn all den sukkerholdige suppa de får servert ellers.

Et barn merker ikke forskjell på lovlig og ulovlig, så jeg er nysgjerrig på hva forskjellen er på at et barn drikker øl med 0,2% kontra en tilsvarende mengde med et annet rusmiddel som på lik linje med munkholm ikke gir ruspåvirkning. Ingen ville akseptert det, og det er interessant.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi nå onga brennvin før idretten tar dom! :)

Anonymkode: dcb22...d99

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva smaker rusbrus da? Smaker det brus? Må ikke gi barna brus. Da venner du dem til smaken av rusbrus.

Flere.som liker det, enn øl. 

Anonymkode: e1dd6...d07

• Liker 8
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Et barn merker ikke forskjell på lovlig og ulovlig, så jeg er nysgjerrig på hva forskjellen er på at et barn drikker øl med 0,2% kontra en tilsvarende mengde med et annet rusmiddel som på lik linje med munkholm ikke gir ruspåvirkning. Ingen ville akseptert det, og det er interessant.

Rusmiddel som ikke gir ruspåvirkning?, det er en motsigelse i seg selv siden hele poenget med et rusmiddel er at man blir ruset.

Jo et barn merker forskjellen mellom alkoholfri øl og alkoholholdig øl, det ene blir barnet ruset av og det ande merker barnet ingenting av siden alkoholprosenten er så lav at det er ansett som trygt og noe man ikke blir ruset av og dermed lovlig for mindreårige å drikke.

Som andre har nevnt tidligere så er det ikke alkohol i vørterøl selv om navnet inneholder ordet ØL, det er ikke alkohol i ingefærøl heller selv om navnet inneholder ordet ØL. Alkoholprosenten i alkoholfritt øl er så lav at det ikke regnes som en alkoholholdig drikke en gang.

Ja det stemmer også at Kefir og tilogmed enkelte brød inneholder alkohol siden det er en naturlig prosess av gjæringen.

Håper for guds skyld at verken du eller dine barn om du har noen spiser rundstykker med valmuefrø, da er derre halvveis til å bli morfinister...

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk vørterøl som barn, også Munkvoll (men likte det ikke). Typisk juleaften og lignende festanledninger. Jeg likte best å blande vørterøl med Solo. 

Uansett ikke blitt alkoholiker av den grunn, liker faktisk ikke øl i det hele tatt. 

Jeg kan vedgå at det er litt sært og spesielt. Men neppe skadelig eller noe du skal blande deg bort i. Utdanningsnivå er helt irrelevant i denne sammenhengen. 

Anonymkode: 11be1...6f7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fikk vørterøl som barn, også Munkvoll (men likte det ikke). Typisk juleaften og lignende festanledninger. Jeg likte best å blande vørterøl med Solo. 

Uansett ikke blitt alkoholiker av den grunn, liker faktisk ikke øl i det hele tatt. 

Jeg kan vedgå at det er litt sært og spesielt. Men neppe skadelig eller noe du skal blande deg bort i. Utdanningsnivå er helt irrelevant i denne sammenhengen. 

Anonymkode: 11be1...6f7

Du komponerte allerede som barn din egen utgave av Radler, og du er fremdeles ikke alkoholiker????

Anonymkode: 6f435...f25

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var jo enda bra at du ikke sa noe der og da, for nå er det på ingen måter din sak. Jeg syns ikke at det er noe galt med å få alkoholfritt øl til måltider, for det smaker godt til noe mat og er ikke skadelig i det hele tatt. 

Anonymkode: 636a5...f6a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg tenker at det er en inngang for å bli vant med å drikke øl, og at det kan ha veldig uheldig effekt.

Hadde ikke gitt barna mine verken øl eller vin selvom det er alkoholfritt. 

Anonymkode: d4117...b84

Tenker du at å gi brus til barn er en inngangsport til rusbrus også? Modell en inngangsport for Cider?

Jeg tenker at det er innafor. Å skjerme barn fra alkohol ved å nekte de å drikke noe som IKKE inneholder alkohol blir for dumt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke skjedd i mitt hjem

Anonymkode: 1fdd3...d38

Skrevet

Tror ikke jeg ville tenkt noe særlig på det. Det er alkoholfritt og sunnere enn f.eks. saft eller brus. Nei, det er ikke nødvendigvis en inngang til å like øl med alkohol, for det vil smake og føles annerledes. Jeg drakk masse alkoholfritt øl som barn hver sommer. Drikker absolutt ikke vanlig øl.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alkoholfritt øl er mye, mye bedre for barn å drikke enn saft og brus, spesielt dersom det har kunstig søtning. 

Anonymkode: 698b5...d55

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...