Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg elsker lukten av rent hus, men synes lukten blir så fort borte etter at jeg har vasket. Jeg veksler mellom å bruke pink stuff, jif skurekrem sitron, jif allrent, og ajax allrengjøring. 

Noen som har tips til vaskemidler som lukter lenger enn 15 min? Og som ikke er skadelig for dyr, barn og miljø? 🧼

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er slitsomt for alle som reagerer på lukter å komme hjem til deg da, må det lukte så mye?
Du får eventuelt sette en skål med det vaskemiddelet du liker oppå et skap. 

Anonymkode: 1b8e3...f5d

• Liker 6
Skrevet

Ja, jeg ønsker at det skal lukte når jeg har vasket. Derfor stilte jeg spørsmålet. Ingen som kommer anmeldt hjem til meg reagerer på lukt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Vifte skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg ønsker at det skal lukte når jeg har vasket. Derfor stilte jeg spørsmålet. Ingen som kommer anmeldt hjem til meg reagerer på lukt

Jeg svarte deg jo på spørsmålet ditt. Værsegod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg svarte deg jo på spørsmålet ditt. Værsegod.

Du svarte jo ikke på spørsmålet mitt. I hovedinnlegget spør jeg etter vaskemidler som lukter lenger enn 15 min? Kan ikke se at du har svart på det

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Vifte skrev (3 minutter siden):

Du svarte jo ikke på spørsmålet mitt. I hovedinnlegget spør jeg etter vaskemidler som lukter lenger enn 15 min? Kan ikke se at du har svart på det

Ingenting lukter så lenge, derfor fikk du tips om å sette en skål med det du liker oppå et skap. Da lukter det, hele tiden, fordi det er så konsentrert.

AnonymBruker
Skrevet
Vifte skrev (41 minutter siden):

Hei. Jeg elsker lukten av rent hus, men synes lukten blir så fort borte etter at jeg har vasket. Jeg veksler mellom å bruke pink stuff, jif skurekrem sitron, jif allrent, og ajax allrengjøring. 

Noen som har tips til vaskemidler som lukter lenger enn 15 min? Og som ikke er skadelig for dyr, barn og miljø? 🧼

Lukten blir borte, raskt, av en grunn. Det er skadelig å gå og puste i all verdens dufter. 

Anonymkode: ea5c8...4a4

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du bruker produkter som lukter mer enn nok allerede. Du kjenner det nok bare ikke lenger.

Anonymkode: f5954...c5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grønnsåpe og en liten skål med grønnsåpe under sofaen etterpå. :) 

Anonymkode: 26417...356

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Grønnsåpe og en liten skål med grønnsåpe under sofaen etterpå. :) 

Ts anser visst ikke dette som var på spørsmålet sitt. Jeg har prøvd å si det samme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts anser visst ikke dette som var på spørsmålet sitt. Jeg har prøvd å si det samme.

Ja, jeg så det, men jeg la til grønnsåpe. :) Grønnsåpe lukter faktisk en god stund etter vask, selv uten skål. Men ikke i time etter time nei, da gjelder det gode, gamle skåltrikset. :fnise: 

Noe annet er vel at grønnsåpe egentlig ikke gjør det så veldig rent i følge eksperter, men det er kanskje ikke så viktig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, jeg så det, men jeg la til grønnsåpe. :) Grønnsåpe lukter faktisk en god stund etter vask, selv uten skål. Men ikke i time etter time nei, da gjelder det gode, gamle skåltrikset. :fnise: 

Noe annet er vel at grønnsåpe egentlig ikke gjør det så veldig rent i følge eksperter, men det er kanskje ikke så viktig. 

Grønnsåpe tiltrekker seg faktisk bakterier.. Det er en grunn til at det brukes medisinsk i sår, for å få bakteriene ut.

Ikke at det har så mye å si da vi stort sett tåler bakteriene vi omgir oss med i eget hjem, men ville droppet å vasket kjøkken/kjøkkenbenk med grønnsåpe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 0.17):

Grønnsåpe tiltrekker seg faktisk bakterier.. Det er en grunn til at det brukes medisinsk i sår, for å få bakteriene ut.

Ikke at det har så mye å si da vi stort sett tåler bakteriene vi omgir oss med i eget hjem, men ville droppet å vasket kjøkken/kjøkkenbenk med grønnsåpe. 

Grønnsåpe er bakteriedrepende, altså desinfiserende. Det brukes ikke i sårbehandling lengre pga den har for høy PH verdi. 
Den «trekker» ikke ut bakterier.. Grunnen til at renholdere fraråder å bruke grønnsåpe er at den etterlater en hinne som skitt samler seg på. Det er hinnen som er litt seig, som er skitt oppsamler. Ikke bakterie tiltrekkende..

Anonymkode: dcadb...4ab

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

På kg er alle allergisk og dufter som lukter godt er en synd og skam selv i ens eget hjem🙄 Alle skal ta hensyn til alt, en skal aldri ta inn verken gåsunger av selja til påske, granbar og kongler til jul, en må aldri bruke duftpinner eller noe annet som folk potensielt reagerer på og en må for all del bare bruke nøytrale vaskemiddel helt uten lukt. Blir for dumt.

Jeg ilikhet med ts elsker gode lukter i mitt eget hjem som jeg bestemmer helt og holdent hvordan skal lukte men jeg har ikke funnet noe jeg heller hvor gode vaske lukter setter seg. Grønnsåpe med furunål under sofaen er det nærmeste jeg kommer. 

Anonymkode: c1831...32f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

På kg er alle allergisk og dufter som lukter godt er en synd og skam selv i ens eget hjem🙄 Alle skal ta hensyn til alt, en skal aldri ta inn verken gåsunger av selja til påske, granbar og kongler til jul, en må aldri bruke duftpinner eller noe annet som folk potensielt reagerer på og en må for all del bare bruke nøytrale vaskemiddel helt uten lukt. Blir for dumt.

Jeg ilikhet med ts elsker gode lukter i mitt eget hjem som jeg bestemmer helt og holdent hvordan skal lukte men jeg har ikke funnet noe jeg heller hvor gode vaske lukter setter seg. Grønnsåpe med furunål under sofaen er det nærmeste jeg kommer. 

👏🏼👏🏼👏🏼 KG er noe for seg selv.

Anonymkode: de158...d1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den påstanden der får st for din egen regning. 

Kjemikalier som avgir duft påvirker hjerne negativt, på lik linje med BPA i plast er helseskadelig for menneskekroppen. De som er opptatt av på ikke bruke produkter med BPA men samtidig skal omgi seg med vaskemidler, kremer, parfyme M.m. taler med to tunger. 
En cocktail av dufter man lever og puster inn 24/7 i et hjem er uheldig. Vi vet i dag hva løsemidler gjorde med hjernen til eldre malere M.fl. Hva duftstoffer i vaskemidler og alle andre ting gjør på sikt med hjernen til folk vet vi ikke nok om, enda. Men er det nødvendig å utsette seg selv og andre for duftstoffer i mengder når risikoen for helseskade er noe vi vet er en risiko? Det er bare snakk om dose/responstid for hver enkelt menneskekropp. 

Grønnsåpe til å vaske med er ikke anbefalt fordi den legger seg som en film opp på der hvor det har blitt vasket. I den filmen vokser og lever bakterier og andre mikroorganismer som kan gjøre folk og dyr syke. (På lik linje med gamle Sterilansåpestykker man kunne bruke til å dyrke gonore på på 1960-tallet). 

Men selvfølgelig vil ts ha noe som dufter død og fordervelse så kan hun jo kjøpe en flaske Ajax og ha stående uten korken på. Bare husk å sette opp en advarselsplakat på døra så folk kan velge om de tørr å gå inn i duften (IRONI). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den påstanden der får st for din egen regning. 

Kjemikalier som avgir duft påvirker hjerne negativt, på lik linje med BPA i plast er helseskadelig for menneskekroppen. De som er opptatt av på ikke bruke produkter med BPA men samtidig skal omgi seg med vaskemidler, kremer, parfyme M.m. taler med to tunger. 
En cocktail av dufter man lever og puster inn 24/7 i et hjem er uheldig. Vi vet i dag hva løsemidler gjorde med hjernen til eldre malere M.fl. Hva duftstoffer i vaskemidler og alle andre ting gjør på sikt med hjernen til folk vet vi ikke nok om, enda. Men er det nødvendig å utsette seg selv og andre for duftstoffer i mengder når risikoen for helseskade er noe vi vet er en risiko? Det er bare snakk om dose/responstid for hver enkelt menneskekropp. 

Grønnsåpe til å vaske med er ikke anbefalt fordi den legger seg som en film opp på der hvor det har blitt vasket. I den filmen vokser og lever bakterier og andre mikroorganismer som kan gjøre folk og dyr syke. (På lik linje med gamle Sterilansåpestykker man kunne bruke til å dyrke gonore på på 1960-tallet). 

Men selvfølgelig vil ts ha noe som dufter død og fordervelse så kan hun jo kjøpe en flaske Ajax og ha stående uten korken på. Bare husk å sette opp en advarselsplakat på døra så folk kan velge om de tørr å gå inn i duften (IRONI). 

🥱

Har levd i 50 år og duft fra ting har aldri påvirket meg. Vi er blitt en nasjon som ikke tåler noenting lengre og er blitt så krenkbare at det til og ned skal påvirke andres hjem, det er igrunn bare tøv.  Gjør hva du vil i ditt eget hjem og la det lukte helt sterilt og ikke noe spm helst men jeg lar det lukte godt i mitt. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tilpasser ikke hjemmet mitt til andre enn de som bor der: næmlig meg. Jeg tar inn sevje og bjørk om våren til tross for at andre mennesker i dette universet har pollenallergi, jeg har lys på selv om noen i dette universet er lyssky, jeg har julestjerne (blomst) selv om noen i dette universet er allergisk og jeg har røkelse, godt luktene vaskemidler og duftpinner selv om noen på kg har noe imot det.  Jeg spiser peanøtter selv om noen kan dø av det. Jeg har hund og har hatt katt selv om noen er allergisk mot de. Jeg har også øks ulåst i mitt eget hjem selv om det finnes øksemordere. Jeg har heller ikke barnesikring på noe i mitt hjem selv om det potensielt sett kan komme barn på besøk, fordi jeg selv ikke har barn.

I mitt hjem er det min luktesans, mine ikke eksisterende allergier og ellers mine regler som gjelder så står jo andre fritt til å gjøre noe annet i sitt hjem. Inkludert ts som ønsker gode lukter på sitt vaskemidler.

Vi kan ikke tilpasse oss alle "om atte, viss atte" allergikere overalt når vi selv ikke er allergisk og vi kan heller ikke tilpasse vårt hjem med tanke på hva andre mennesker liker og ikke liker av lukter. Jeg liker gode dufter både av vaskemidler, potpurri, røkelse osv så da har jeg det. Det får folk tåle!! Og til de som mener at alle skal skreddersydd sitt hjem til din ømfintlige nese: skjerp deg.

Til ts: grønnsåpe i en skål som nevnt gjør mye. Ellers vet jeg at durance har en med lavendel som er ganske mye lukt i om en liker den lukten 😊

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk for ordentlige kommentarer her folkens. Som flere skriver, det er mitt hus, hvis jeg vil at det skal lukte vaskemidler, så er det opp til meg. 😊

• Liker 2
Gjest Gagaen
Skrevet

Det er forskjell på lukt av rent hus og lukt av parfyme. Jeg foretrekker det første! Akkurat som at man tror det lukter rent av mennesker når det lukter parfyme,såpe og krem. Vi er hjernevasket av bransjen som selger slike produkter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...