AnonymBruker Skrevet 16. juli #1 Del Skrevet 16. juli Kanskje litt dumt spørsmål for mange drevne strikkere, men hva menes med at man skal strikke første felling etter to omganger så fire fellinger til på hver 4.omgang(er her) deretter «i alt» fem fellinger til hver 2.omgang ermer: gjenta raglanfelling hver 4,omgang seks ganger, deretter hver 2.omgang en gang Dette er en genser som strikkes nedenfra og opp og ermene er på. Skjønner ikke helt hvor mye som skal felles, og endres, med eller uten ermer som er på? Kan noen hjelpe? Anonymkode: 61d91...248 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #2 Del Skrevet 16. juli Fell en maske hver 4. omgang. Altså en omgang felling, 3 omganger uten felling til du har felt 4 masker totalt. Det vil vel si 16 omganger. Så skal du øke hyppigheten i felling, med å felle maske en omgang, så strikke en omgang uten felling, så felle - totalt 5 ganger. Raglanfellingen kommer nok i tillegg, altså der du feller to masker på hver side av raglanfellingen. Dvs fire masker per erme. Her skal du felle hver 4. omgang - totalt 6 ganger og så en siste gang der det bare er en omgang uten felling i mellom. Gav det mening? Anonymkode: dbda5...0e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli #3 Del Skrevet 17. juli Tusen takk! Litt usikker ennå.. Jeg spør for min datter, som er langt unna meg nå, så har ikke noe håndholdt eksempel foran meg. Har ikke selv strikket nedenfra og opp før heller. Hun har koblet ermene på og har strikket raglanfelling hver 4.omg til sammen fem ganger nå. Det står om disse raglanfellingene under «bærestykket», plutselig nevnes ermer der til slutt da med raglanfelling seks omganger hver 4.omg+en hver 2.omg. Betyr det at ermene ikke skal strikkes med i starten, på de første ti fellingene? Anonymkode: 61d91...248 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli #4 Del Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Tusen takk! Litt usikker ennå.. Jeg spør for min datter, som er langt unna meg nå, så har ikke noe håndholdt eksempel foran meg. Har ikke selv strikket nedenfra og opp før heller. Hun har koblet ermene på og har strikket raglanfelling hver 4.omg til sammen fem ganger nå. Det står om disse raglanfellingene under «bærestykket», plutselig nevnes ermer der til slutt da med raglanfelling seks omganger hver 4.omg+en hver 2.omg. Betyr det at ermene ikke skal strikkes med i starten, på de første ti fellingene? Anonymkode: 61d91...248 Vanskelig å si uten å lese oppskriften i sin helhet. I en strikkeoppskrift omtales "bol" som delen før armhulene, mens bærestykket er delen med skuldre og ermer. Når man strikker en genser med raglanfelling er det normalt at det er et lite "hull" der ermene kobles på som man syr for hånd til slutt. Anonymkode: dbda5...0e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cirkelin Skrevet 17. juli #5 Del Skrevet 17. juli Hvor mange masker er det på pinnen når ermer er satt på bolen, altså før fellingen begynner? Hvor mange skal det være igjen til slutt? Differansen gir en pekepinn på hvordan fellingen skal tolkes. Noen oppskrifter har felling på både bolen og ermene hver gang, noen har feks hver annen omgang på bolen og hver fjerde på ermene. Noen designere er ikke så flinke til å skrive ned en forståelig forklaring, så da må man regne og gjette litt. Veldig ofte må hele oppskriften leses under ett for å få sammenhengen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli #6 Del Skrevet 17. juli Hei dere! Tusen takk for hjelp og respons🫶Fikk beskjed fra min datter om at hun hadde fått løst det, en som hadde gjort genseren før, tegna det for henne🙏✌️🤘 Hun har strikka flere andre gensere, så er glad hun fant ut av denne også. Anonymkode: 61d91...248 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå