Gå til innhold

Grovt brød til en kresen brødspiser

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært veldig kresen når det gjelder brød. Jeg spiser helst kneippbrød. Men nå ønsker jeg å spise litt sunnere og vil gå over til grovt. Men det finnes jo så mange ulike varianter der ute. Jeg takler ikke de som har store frø i seg, og noen brød syns jeg er litt for myke. De blir som deig i munnen. Jeg liker heller ikke hvis det smaker for mye av brødet. 

Hvilket grovt brød vil du anbefale for en som er brød-kresen? 

Anonymkode: 62a60...e2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke veldig grovt, men hvis du vil gjøre overgangen gradvis, har du prøvd Superbrød fra Coop? Mener det er 53% grovt, så det er vel mer enn kneipp.... Når du er vant til det, så kan du øke grovhet, feks?

Anonymkode: e3e48...18a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes havrebrød er godt. Relativt mildt på smak, men likevel blant de sunneste brødene.

Uansett så er variasjon viktig. Man blir lei av å spise samme type brød for lenge.

Anonymkode: b4e89...177

Skrevet

Brød fra baker kanskje? Litt dyrere, mye bedre. Speltbrød f eks, eller bare hør med selgerne. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du de andre brødene er sunnere enn kneipp? Det er bare marginale forskjeller. Jeg har også prøvd disse "barkebrødene", men gått tilbake til kneippen. Tror vi kan spise den med veldig god samvittighet. Men, som med alt annet, det finnes ekstremister når det gjelder brød også. De vil alltid si at grovt, hjemmebakt med alskens frø og gryn, er det eneste som duger. 

Anonymkode: dd5bf...4b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 13.48):

Hvorfor tror du de andre brødene er sunnere enn kneipp? Det er bare marginale forskjeller

Nei, det er det faktisk ikke. Her viser du mye uvitenhet. Det som gjør brød sunt er hvor grovt det er (at det har høyt fiberinnhold). Kneipp har ikke mye fiber, det er mer regnet som halvgrovt og å vite det har ingenting med ekstremisme å gjøre. Det betyr selvsagt ikke at man skal ha dårlig samvittighet for å spise kneipp. Det er helheten som teller og pålegget har også veldig mye å si for hvorvidt et brødmåltid kan regnes som sunt eller ikke, men det er uansett fullstendig feil å si at forskjellene er marginale eller at det er like bra å spise kneipp som å spise et grovere brød.

Anonymkode: 9ba7b...4cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er super kresen på alt brød.

Jeg synes faktisk at det relativt nye «Småtrollbrød» til Coop er litt godt. Skriver litt for det er ikke loff. Men det er et brød jeg kan klare å spise. Helst ristet, men smaken er ikke så verst. Og det beste er at det er grovt brød uten korn. Korn 😖 takler ikke konsistenskombinasjonen og korn gir en enda sterkere bitter smak 😅

Anonymkode: 1af68...900

AnonymBruker
Skrevet

IMG_9997.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, det er det faktisk ikke. Her viser du mye uvitenhet. Det som gjør brød sunt er hvor grovt det er (at det har høyt fiberinnhold). Kneipp har ikke mye fiber, det er mer regnet som halvgrovt og å vite det har ingenting med ekstremisme å gjøre. Det betyr selvsagt ikke at man skal ha dårlig samvittighet for å spise kneipp. Det er helheten som teller og pålegget har også veldig mye å si for hvorvidt et brødmåltid kan regnes som sunt eller ikke, men det er uansett fullstendig feil å si at forskjellene er marginale eller at det er like bra å spise kneipp som å spise et grovere brød.

Anonymkode: 9ba7b...4cb

Se på innholdsfortegnelsen, det er faktisk småforskjeller på kneipp og andre grovbrød. Basisingrediensene er de samme, så har de grove litt mer, som navnet tilsier, grove melarter. 

Så sier du at hvor grovt det er, bestemmer sunheten. Dette gjelder faktisk ikke for alle mager. Noen av oss tåler faktisk ikke disse ekstremt grove brødene. Faktisk er kneipp helt perfekt i så måte, ikke for grovt, men passe. 

Det er også noe særnorsk over denne hysterien om grovt brød. Franskmenn, italienere og stort sett resten av verden definerer godt brød helt anderledes. Men er vel ingenting som sier at disse har dårligere helse enn oss. Tror vi kan spise det brødet vi liker, er vel ikke dette som tar livet av oss. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 17.35):

Jeg har alltid vært veldig kresen når det gjelder brød. Jeg spiser helst kneippbrød. Men nå ønsker jeg å spise litt sunnere og vil gå over til grovt. Men det finnes jo så mange ulike varianter der ute. Jeg takler ikke de som har store frø i seg, og noen brød syns jeg er litt for myke. De blir som deig i munnen. Jeg liker heller ikke hvis det smaker for mye av brødet. 

Hvilket grovt brød vil du anbefale for en som er brød-kresen? 

Anonymkode: 62a60...e2e

Bak selv,da kan du bestemme hvordan du vil ha det.

Det er nyttig og gøy.

Endret av watt
Dessuten er det mye billigere!
AnonymBruker
Skrevet

Dette hos Rema 1000 godtas av mine kresne smårollinger iallefall. De heller tåler ikke frø. Mye bedre enn kneip iallefall. Kneip er jo helt forjævlig

IMG_9299.jpeg

Anonymkode: 69e5e...95b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette hos Rema 1000 godtas av mine kresne smårollinger iallefall. De heller tåler ikke frø. Mye bedre enn kneip iallefall. Kneip er jo helt forjævlig

IMG_9299.jpeg

Anonymkode: 69e5e...95b

Men ikke mye forskjell på dette brødet, og kneippen. Ernæringsmessig ganske like. picture_1721334983966.thumb.png.bdcafbc6719811f1efa10861d7d92d02.pngIkke noe som forsvarer over dobbel pris. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 17.39):

Det er jo ikke veldig grovt, men hvis du vil gjøre overgangen gradvis, har du prøvd Superbrød fra Coop? Mener det er 53% grovt, så det er vel mer enn kneipp.... Når du er vant til det, så kan du øke grovhet, feks?

Anonymkode: e3e48...18a

Superbrød er faktisk ikke grovere enn kneippbrød. Jeg pleide selv å kjøpe Superbrød, så gikk jeg over til et mye grovere brød, men da prisen stadig økte, gikk jeg over til kneippbrød i stedet. Og huff, da så jeg at superbrød bare er en litt pyntet utgave av kneippbrød et, det er veldig likt, bare med litt små frø(?) utenpå skorpen. Jeg husker ikke eksakt, men tror begge brødene ligger på ca 55 % på brødskalaen. Altså i nedre sjikt av hva man kaller "grovbrød". 

AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 17.31):

Jeg er super kresen på alt brød.

Jeg synes faktisk at det relativt nye «Småtrollbrød» til Coop er litt godt. Skriver litt for det er ikke loff. Men det er et brød jeg kan klare å spise. Helst ristet, men smaken er ikke så verst. Og det beste er at det er grovt brød uten korn. Korn 😖 takler ikke konsistenskombinasjonen og korn gir en enda sterkere bitter smak 😅

Tipper TS synes det er for mykt. Det er jo knapt noe motstand i det. Men veldig godt med eggerøre på 😍

Anonymkode: bde69...1bf

AnonymBruker
Skrevet

grovt speltbrød fra meny - håndtverkerserien fra Rema - her bruker jeg både grovt spelt og dansk rugbrød. 

Anonymkode: 29f00...22b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...