Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med avviksbehandling og er frustrert over hvor få som tar dette alvorlig. Ser og hører at dette er et problem i stort sett alle bedrifter. Det er gjerne en person med helt andre oppgaver som gjør dette i tillegg og det blir "venstrehåndsarbeid" 

Er det noen som har en suksesshistorie om avviksbehandling? Hvordan har din bedrift løst det?  Får dere ansatte til å registrere avvik? Får dere ledere og mellomledere til å behandle saken seriøst. Kommer dere så langt som til en årsaksanalyse? 

Alle gode erfaringer og ideer settes pris på her :) 

Anonymkode: 7b054...6ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Første bud er at de som melder avvik må 1. Få tilbakemeldinger og 2. Se effekt av det. 

Det betyr at de som skal melde avvik må få litt innføring i hvordan man skriver et godt avvik, det må være skikkelige systemer for å registrere avvik, det må være nok tid til å melde avvik, og kultur for å gjøre det.

Den som skal følge opp avvik må også ha avsatt tid til det. Det må være en kultur for at avvik jobbes med, og da er det nyttig feks å lage et kategoriseringssystem. 100 avvik på XYZ? Da må aktuelle ledere sette seg ned og gjøre noe med det.

Jeg jobber innen helse. Her føres det ofte ikke avvik fordi vi vet at det sjelden nytter. Det kan skje lovbrudd på lovbrudd, men økonomien trumfer alt. Hvorfor skal da ansatte ta avvik alvorlig når det ikke nytter?

Anonymkode: a0f88...df3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med den over. Jeg er lærer, og veldig få fører avvik på min arbeidsplass. De gangene jeg har ført avvik, har jeg fått kjeft fra min nærmeste leder. 

Jeg vet også at de som fører avvik sees på som vanskelige og lite løsningsorienterte av ledelsen. 

Det har aldri skjedd at noe har blitt gjort med et avvik som er meldt eller at noen form for tilbakemelding har blitt gitt. Vanligvis stenges bare avviket.

Jeg jobber på en av Norges største skoler. 

Anonymkode: 70e0d...ad3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber innen offentlig sektor med samferdsel, og her er det stort fokus på avvik. Alle blir opplært i hvordan man skriver avvik, og oppfordret til å gjøre det. Vi skriver også avvik på oss selv, og vet at det kan vi trygt gjøre uten at det får konsekvenser (med mindre man med vilje har gjort noe ulovlig, selvsagt).
Avvik tas tak i av egne ansatte som har det som oppgave, samt av ledere, og de følges opp og løses. 

Jeg er vant til denne kulturen, og ble litt sjokkert når jeg lærte hvor dårlig avviksrapportering og - håndtering er innen bl.a. helse. 

Men det må begynne på toppen, og det må settes av ressurser til det. Om man ikke har ledere som har som mål at alle avvik skal løses på en god måte innen rimelig tid, så er det ganske fåfengt...  

Anonymkode: b2301...118

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet med avviksmeldinger hos oss er at det tar så lang tid. Skulle jeg skrevet avvik for alle avvikene som skjer på jobb hos meg, så hadde jeg ikke hatt tid til å undervise ... 😅

Hos oss er det derfor mange som skriver samleavvik på slutten av uka i stedet. Da vil ikke antallet reelle avvik fanges opp. 

Anonymkode: b6cd3...1a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...