Gå til innhold

Overvåkningskamera på barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et lite kamera på rommet til 4-åringen, i hovedsak for å få varsel på mobil hvis han går ut av rommet. (Han har i perioder gått i søvne) Men jeg begynte å tenke på hvor lenge det er innafor at vi har det mtp privatliv? Er ikke slik at vi sitter og glaner på han, men titter jo innom med jevne mellomrom 

Anonymkode: 0e73b...231

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt greit...dere sitter jo ikke å følger med hele dagen. Vi bruker forsatt baby kamera på vår 5 åringen 

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Vi sluttet med det ved 3 års alder

AnonymBruker
Skrevet

Ville stoppet seinest ved 5 års alder. Og selv før det ville jeg aldri hatt overvåkingskamera på soverommet til barna. En babycall eller åpen dør er mer enn nok. 

Anonymkode: 42327...762

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kunne aldri falt meg inn å ha kamera på barnets soverom

Dere som sier det er helt greit, har dere spurt barna,evt tenåringen?

Regner med de ikke er klar over det selv siden dere spør 

Anonymkode: 54488...05a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det fordi han går i søvne har det jo med sikkerhet å gjøre. Men man bør heller finne en annen løsning når barnet er eldre. Det går jo an å ha babycall kun på natta, da hører dere jo barnet om han beveger seg.

Anonymkode: fa2ee...ab4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv på ulike barneinstitusjoner er det ikke lov å sette en plast kopp på døren/dørhåndtak om natten som faller ned dersom døren åpnes for de som gjerne vandrer og går rundt i søvne etc om natten.. Overvåking er ikke greit. Særlig ikke med kamera. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville stoppet ved ca 5 år 😊

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ærlig talt. Skal ikke barn som vokser opp i dag få lov til å ha noe privatliv? Stakkars barn.

Anonymkode: b0f46...5a8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kunne aldri falt meg inn å ha kamera på barnets soverom

Dere som sier det er helt greit, har dere spurt barna,evt tenåringen?

Regner med de ikke er klar over det selv siden dere spør 

Anonymkode: 54488...05a

Nå snakker vi om 0-5 år her..ikke tenåringer... Du har ikke barn?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte foreldre burde vel egentlig hatt en drone som filmet og fulgte barna dere 24/7. Men de foreldrene hadde vel ikke løftet en finger uansett hva de så poden gjorde?

Spørsmålet er vel mer hva filmingen brukes til og om filmingen kan hackes og misbrukes?  Når den er knyttet opp til mobil så er det grunn til å være skeptisk uansett barnets alder. Hva skjer om mobilen mistes/stjeles? Hva ligger på mobilen? Hva kan havne på det sorte nettet? 

Anonymkode: 3b580...ea5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (13 minutter siden):

Nå snakker vi om 0-5 år her..ikke tenåringer... Du har ikke barn?

Alder spiller ingen rolle. Overvåking med kamera er ikke greit uansett alder på barna. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enkelte foreldre burde vel egentlig hatt en drone som filmet og fulgte barna dere 24/7. Men de foreldrene hadde vel ikke løftet en finger uansett hva de så poden gjorde?

Spørsmålet er vel mer hva filmingen brukes til og om filmingen kan hackes og misbrukes?  Når den er knyttet opp til mobil så er det grunn til å være skeptisk uansett barnets alder. Hva skjer om mobilen mistes/stjeles? Hva ligger på mobilen? Hva kan havne på det sorte nettet? 

Nå er det snakk om er kamera som går på wifi og du må ha passord. Hun filmet pga barnet går i søvne...et barn...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (10 minutter siden):

Nå er det snakk om er kamera som går på wifi og du må ha passord. Hun filmet pga barnet går i søvne...et barn...

Ja, jeg kan lese og jeg kan og lese mellom linjene. 

Men siden noen må ha alt i klar tale, NEI, DET TS GJØR ER IKKE GREIT UANSETT FORMÅL ELLER TANKEGANGEN BAK.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg kan lese og jeg kan og lese mellom linjene. 

Men siden noen må ha alt i klar tale, NEI, DET TS GJØR ER IKKE GREIT UANSETT FORMÅL ELLER TANKEGANGEN BAK.

Så baby kamera på barne rommet er ikke greit? Hvorfor 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Alt som går på nett, wifi, radifrekevens etc kan hackes. Det er mye enklere enn mange tror og folks passord er som regel så svake at det ikke er noe problem å finne ut av heller.. 

mommyaka skrev (52 minutter siden):

Så baby kamera på barne rommet er ikke greit? Hvorfor 

Nei det er ikke greit. Selv institusjoner har ikke lov til å bruke en plast kopp for å vite om et barn går i søvne eller våkner.

De har advart i årevis om hvor enkelt slike kamera, babycall med kamera etc er å hacke og misbruke - så andre kan faktisk fysisk sitte å se på andre barn sove uten at man vet det fordi man velger en slik løsning. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

For meg er spørsmålet dette:

Ville du likt at folk hadde oversikt over deg 24/7 og at de også kan sende dette ut til andre? Dette er også noe du ikke kan endre, du vet ikke hvem som kan se dine situasjoner. Hva som er lagt på nettet, er der uansett!

Hvis ja, kjør det. 

Hvis nei, nei.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Alt som går på nett, wifi, radifrekevens etc kan hackes. Det er mye enklere enn mange tror og folks passord er som regel så svake at det ikke er noe problem å finne ut av heller.. 

Nei det er ikke greit. Selv institusjoner har ikke lov til å bruke en plast kopp for å vite om et barn går i søvne eller våkner.

De har advart i årevis om hvor enkelt slike kamera, babycall med kamera etc er å hacke og misbruke - så andre kan faktisk fysisk sitte å se på andre barn sove uten at man vet det fordi man velger en slik løsning. 

Vi har baby kamera som ikke går på wifi og vi kan følge med. Vi har kamera pga hund og den har et så sterkt passord at ingen kan finne ut( mannen jobber innom it) 

Så her kan ingen hack seg inn. Pluss de fleste baby kamera går ikke på wifi

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv på ulike barneinstitusjoner er det ikke lov å sette en plast kopp på døren/dørhåndtak om natten som faller ned dersom døren åpnes for de som gjerne vandrer og går rundt i søvne etc om natten.. Overvåking er ikke greit. Særlig ikke med kamera. 

Virkelig ikke? Aldri hørt om.

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (13 minutter siden):

Vi har baby kamera som ikke går på wifi og vi kan følge med. Vi har kamera pga hund og den har et så sterkt passord at ingen kan finne ut( mannen jobber innom it) 

Så her kan ingen hack seg inn. Pluss de fleste baby kamera går ikke på wifi

Så bra for dere - overvåking av barn med kamera er fremdeles ikke lovlig og ei heller greit. Finnes mange andre måter man kan skape sikkerhet for barn som går i søvne etc enn å filme soverommet deres 24/7 eller om natten. 

Og er barna da f.eks så store at de har besøk og andre barn inne på rommet sitt mens kamera filmer - så bryter man lovverket enda mer ved at man da i tillegg til å overvåke sitt eget barn, også overvåker/filmer andre uten samtykke eller at de vet om det selv. 

Paulinetta skrev (10 minutter siden):

Virkelig ikke? Aldri hørt om.

Det er regnet som overvåking - som ikke er lovlig. 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...