AnonymBruker Skrevet 15. juli #1 Del Skrevet 15. juli Har ikke rukket å ta service på bilen enda, og gjorde det sist i februar i fjor i forbindelse med EU-kontroll. Da ble olje og oljefilter skiftet. Jeg har en 2019 modell Toyota Prius. Blir bare litt småkjøring. Det er ladbar hybrid så den kjører litt på hybrid også. Har en lapp i frontbila på bilen på når neste oljeskift skal utføres, og det er jo det som inntreffer først som gjelder. Det står at det skal skiftes etter 1 år, eller etter antall km. Jeg har jo gått et par måneder over 1 år, men på km stand har jeg 8000 km igjen før jeg burde ha skiftet.. Så jeg lurer på hvor ille dette med tid er kontra hvor mange km som er kjørt. Er det det at oljen blir gammel som utgjør faren her? Bare lurer på om det er trygt å legge ut på langtur denne uken, 4 timer kjøring en vei, og tilbake en uke senere med tanke på at oljen er såpass gammel. Er jo ingenting som lyser på dashbordet, men har skjønt det sånn at om lampa lyser ja det er da for sent, eller om det er en myte. Las noe om at når verkstedet har lapp i frontruta så betyr det at bilen ikke har automatisk måling av oljenivå? Og ja, jeg tenker selvfølgelig jeg skal ta en titt ned og peile olja for å sjekke... men jeg er litt amøbe på dette så er litt redd jeg kommer til å gjøre feil. Anonymkode: 24153...015 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 16. juli #2 Del Skrevet 16. juli Ta heller å bestill time for olje/filter bytte, så er du sikker. Noen operer med ett år andre med to år, om ikke kjørte km oppnås på intervallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 16. juli #3 Del Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er jo ingenting som lyser på dashbordet, men har skjønt det sånn at om lampa lyser ja det er da for sent, Hvis lampa lyser for lite olje kan man etterfylle. Lyser det rødt for manglende oljetrykk må man stoppe med en gang. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Las noe om at når verkstedet har lapp i frontruta så betyr det at bilen ikke har automatisk måling av oljenivå? Ingen automatikk i det. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Og ja, jeg tenker selvfølgelig jeg skal ta en titt ned og peile olja for å sjekke... men jeg er litt amøbe på dette så er litt redd jeg kommer til å gjøre feil. Ikke så mye du kan gjøre feil. Hvis du har hatt bilen i 1 1/2 år er det på tide å lære seg å peile oljen. Kjør innom en bensinstasjon, åpne panseret. Oljepeilepinnen er ofte godt synlig. Dra den ut, tørk av med papir, sett den inn, ta ut og sjekk at nivået er mellom min og max. Hvis det er lite olje etterfyller du. Dette fikser du lett! Olje er ofte billigere på Biltema, Jula osv. enn på bensinstasjoner. Type olje står i instruksjonsboka. Hvis det er greit med olje kan du sikkert kjøre på tur. En 2019 Prius skal gi beskjed sjøl når det er på tide med oljeskift. Se i instruksjonsboka. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #4 Del Skrevet 16. juli Når bilen brukes til småkjøring så er det viktig å bytte olje ofte, det kan være lurt å få byttet både olje og filter før du skal ut på langkjøring siden bilen blir utsatt for andre påkjenninger og høyere temperatur. Som andre har skrevet så må du lære deg å peile olje, husk at bilen bør stå flatt og hvis motoren er varm så kan du vente 5-10 minutter før du peiler oljen. Hvis du må etterfylle olje så er det viktig å bruke olje med samme viskositet som den oljen som allerede er der, viskositeten er f.eks 5W-30 eller 10W-40 og det står skrevet klart og tydelig på oljeflaskene. Et tips er at neste gang du skal bytte olje på verksted så kjøper du samtidig en liter ekstra som du har liggende i bilen. Anonymkode: 48038...4d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli #5 Del Skrevet 17. juli Ikke gjør som meg, men jeg skiftet olje nå i sommer og siste gang jeg fylte før det var 6 år siden. Det har gått veldig bra hele veien og ikke hatt for lite olje. Jeg har hatt biler før også som jeg ikke har skiftet olje hvert år og ingen av de har tatt skade. Så mener jeg ikke at du skal vente i 5 år, men etter min erfaring så går det bra og ikke skifte hvert år. Vil ikke si at du skal vente så og så lenge, men hvis det var meg så hadde jeg ikke vært redd for å bruke den i hvert fall et par mnd til, kanskje fram mot vinteren til og med. Det var lampa som lyste gult som fikk meg til å dra for å bytte. Den lyste gult noen dager før jeg fikk kommet meg på verksted. Så på bilen min - en Mazda - så var det ikke rett på rødt lys for oljen. Vet ikke om du har det sånn med din bil, du kan jo sjekke håndboka for bilen? Anonymkode: e88b9...369 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli #6 Del Skrevet 20. juli Hvert år skjærer masse norske biler seg på autobahn pga gammel olje som skulle vært byttet. Høy belastning over tid… Anonymkode: f195d...74d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå