AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #21 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Før lekte en mengde barn i gata. Det var ingen som sa noe på det og det trengtes ikke skilt for dette. De sparket ikke fotball, men de holdt på med andre leker. Fotball får en sparke på skolen eller løkka. Anonymkode: 2df7a...8d9 Vi hadde ingen løkke og skolen var 2 km unna så dit fikk vi ikke gå. Vi brukte snuplassen til ballspill og ellers var hele gata "vår". De bilene som kom var biler som hørte til i gata og halvparten av husene hadde barn som lekte ute. Anonymkode: 6ce68...1ab 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #22 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Da er det enda viktigere at dere lærer barna å IKKE sparke fotball eller lignende lek i veien! At de sykler er jo helt kurant, men da må de også være store nok til å skjønne at biler også skal bruke veien sånn at de ikke sykler sikksakk og dermed skaper farlige situasjoner. Anonymkode: 401fd...121 De sykler og leker, ja de kan ha med ball innimellom, men er for små til å kalle det «sparke fotball.» er det barna eller bilistene som skaper farlige situasjoner når de holder så høy fart at de må bråbremse for barn som leker? ts Anonymkode: 538a7...def
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #23 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg ser mange slike private barn leker skilt og noen av de har stått i årevis så det å fjerne de tror jeg ikke er noe kommunene bruker så mye energi på så lenge det er en rolig blindgate eller sidegate. Anonymkode: 6ce68...1ab Ja, det er fristende. Ante faktisk ikke at de var ulovlige før jeg begynte å Google. ts Anonymkode: 538a7...def
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #24 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi hadde ingen løkke og skolen var 2 km unna så dit fikk vi ikke gå. Vi brukte snuplassen til ballspill og ellers var hele gata "vår". De bilene som kom var biler som hørte til i gata og halvparten av husene hadde barn som lekte ute. Anonymkode: 6ce68...1ab Slik hadde vi det også, men tidene forandrer seg visst, nå skal barn helst ikke leke fritt ute, de skal overvåkes av voksne i voksenstyrte aktiviteter på fritiden. Voksne tåler ikke lenger barn i frilek i det offentlige rom. ts Anonymkode: 538a7...def 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #25 Skrevet 16. juli 2024 Vi har nå tre slike skilt vi i gata der vi bor. Hvor det står :barn leker, eller her bor barn, vi har ingen barn å miste. Men veien vår er privat. Står og fart på 20 km oppover. Så her er det ofte jeg ser de unga som bor i veien er vel nå 4 stk i alderen 4 til 9 år som leker, Aker, sykler osv. Akurat slik jeg gjorde i min barndom. I den ene baken om vinteren har vi en bokk med skilt hvor der står barn Aker som vi setter frem når de driver i helger, da er ofte vi andre i gata med og å har bålpanne nede på gårdsplassen til den ene Anonymkode: cf9c8...13b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #26 Skrevet 16. juli 2024 Det er flere slike skilt i gatene i boligfeltet her. Det stemmer at det strengt tatt ikke er lov å sette dem opp, men det verste kommunen kan gjøre er vel å fjerne skiltet? Her har de stått i årevis uten noen problemer. Hvorfor skal ikke barn kunne leke i gatene? Det har barn gjort i alle år, og det fantes barn (og gater) lenge før det fantes biler. Biler har ikke enerett på fri ferdsel. Anonymkode: be042...eae 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #27 Skrevet 16. juli 2024 Vi fikk vite fra kommunen at slike skilt gir falsk trygghet. Vi fikk også nei til fartsdump, men vi kjøpte og monterte likevel da tilbringertjenester kjører i 60-70 i den trange blindgata vår. Står biler parkert foran inngangsdørene så det er bare noen cm margin dersom et barn løper ut døren uten å se seg for. Har aldri fått klage på den i de 3 årene den har vært montert og alle naboene var enige om innkjøpet, så om kommunen prøver seg så er vi klare for kamp. Vi har ingen å miste! Anonymkode: 436c8...1a4 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #28 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg (og flere andre i gata) har barn som liker å leke i gata, sparkesykler, pinner, baller etc. lurte på å høre med naboene om vi kunne få hengt opp et «barn leker skilt». Så jeg googlet dette og ser at det er ulovlig å henge opp slike skilt😒 men ser også i fler av svarene at det står at barn ikke skal leke i gata!? jeg har alltid tenkt at det må da være greit, barn er jo mennesker de også og har lov til å oppholde seg på kommunal vei? https://www.tv2.no/broom/dette-skiltet-er-ulovlig/12773207/ Anonymkode: 538a7...def Vi har satt leker veldig nærme veien. Veldig vanlig her i Sverige Anonymkode: 616d2...9cc
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #29 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): De sykler og leker, ja de kan ha med ball innimellom, men er for små til å kalle det «sparke fotball.» er det barna eller bilistene som skaper farlige situasjoner når de holder så høy fart at de må bråbremse for barn som leker? ts Anonymkode: 538a7...def Hvis de er for små til å kalle det "sparke fotball" så er de også for små til å være ute i gata alene. Jeg hadde aldri tatt sjansen! Hvis barnet ditt blir påkjørt og drept er det irrelevant om det var bilisten sin feil. Anonymkode: 82587...52d 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #30 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvis de er for små til å kalle det "sparke fotball" så er de også for små til å være ute i gata alene. Jeg hadde aldri tatt sjansen! Hvis barnet ditt blir påkjørt og drept er det irrelevant om det var bilisten sin feil. Anonymkode: 82587...52d Nei, det er de ikke. De er 5 og snart 5 år. Det er viktig at barn i den alderen får utfolde seg litt på egenhånd uten at vi foreldre henger over de. Det er alltid en risiko når man begynner å slippe barna sine litt ut i verden, men man kan ikke sitte å knuge på de til evig tid heller, man er nødt til å gi litt slipp. ts Anonymkode: 538a7...def 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #31 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Står ingenting her om at barn ikke kan leke i en gate. Anonymkode: Les paragraf 3 om igjen. Anonymkode: 32362...09c 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #32 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Les paragraf 3 om igjen. Anonymkode: 32362...09c Ja? Står ingenting om at barn ikke kan lege i gata der. Leking er ikke ensbetydende med at man ikke er «aktpågivende» ts Anonymkode: 538a7...def
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #33 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Før lekte en mengde barn i gata. Det var ingen som sa noe på det og det trengtes ikke skilt for dette. De sparket ikke fotball, men de holdt på med andre leker. Fotball får en sparke på skolen eller løkka. Anonymkode: 2df7a...8d9 Man kan ikke leke midt i en vei hvor det kjører biler. Anonymkode: 4157a...a0e 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #34 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Man kan ikke leke midt i en vei hvor det kjører biler. Anonymkode: 4157a...a0e Veier i boligfelt uten fortøy skal deles mellom bilister, syklister og fotgjengere. Biler har ikke førsteretten på veien. Anonymkode: 538a7...def 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #35 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 3.11): Dere kan søke kommunen om det da det er mange barn i gata og biler med høy hastighet. Lol. SØKE.... kommunen... høy hastighet i humpenorge? Sett opp skilt om du føler for det, og lek i gata så mye dere vil. Kommunen er OSS. Det er VI som finansierer og eier kommunen. Anonymkode: 266c8...f7c
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #36 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 10.01): Blir så oppgitt over folk som kjører som duster midt i et nabolag hvor det bor mange barn, og attpåtil kjører der fordi de er på vei til lekeplassen! Man må jo la barn få lov til å leke i gata, men det må jo gjøres på fortauet. Synes det var en god ide med blomsterkasser, men tenker det er vanskelig å få gjennomført. Trehjulssykkelen derimot, fullt gjennomførbart. Anonymkode: 6451a...d97 Nå er det jo ikke alle som er så heldige å bo i gangavstand til lekeplassen da… Anonymkode: 73f45...d95
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #37 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja? Står ingenting om at barn ikke kan lege i gata der. Leking er ikke ensbetydende med at man ikke er «aktpågivende» ts Anonymkode: 538a7...def Bare fortsett å vær vrang, du 😁 Anonymkode: 32362...09c 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #38 Skrevet 17. juli 2024 Sånne skilt gir falsk trygghet for det er ikke alle som bryr seg. Med mindre det er blindvei i byggefelt med mange barnefamilier så synes jeg leking i gatene er en uting. Da lærer man barna at det er greit å oppholde seg i vei der biler kjører. Anonymkode: ed70a...838
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #39 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 9.29): Trafikkert og trafikkert, det er en blindvei med 30 sone, og hvilken lov sikter du til som sier at barn ikke får leke i gata? Anonymkode: 538a7...def Bør gå bra. Men jeg mener fortsatt at sånne skilt gir falsk trygghet. Bedre å be barna passe seg. Og treåringer er for små til å vandre rundt på trafikkert vei, de er alt for distre og man hører ikke når elbiler kommer. Anonymkode: ed70a...838
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #40 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bør gå bra. Men jeg mener fortsatt at sånne skilt gir falsk trygghet. Bedre å be barna passe seg. Og treåringer er for små til å vandre rundt på trafikkert vei, de er alt for distre og man hører ikke når elbiler kommer. Anonymkode: ed70a...838 Ingen har snakket om 3 åringer, barna passer seg selvsagt, men de bruker jo litt lengre tid på det enn voksne. ts Anonymkode: 538a7...def
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå