AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #1 Skrevet 15. juli 2024 Jeg (og flere andre i gata) har barn som liker å leke i gata, sparkesykler, pinner, baller etc. lurte på å høre med naboene om vi kunne få hengt opp et «barn leker skilt». Så jeg googlet dette og ser at det er ulovlig å henge opp slike skilt😒 men ser også i fler av svarene at det står at barn ikke skal leke i gata!? jeg har alltid tenkt at det må da være greit, barn er jo mennesker de også og har lov til å oppholde seg på kommunal vei? https://www.tv2.no/broom/dette-skiltet-er-ulovlig/12773207/ Anonymkode: 538a7...def 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #2 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg (og flere andre i gata) har barn som liker å leke i gata, sparkesykler, pinner, baller etc. lurte på å høre med naboene om vi kunne få hengt opp et «barn leker skilt». Så jeg googlet dette og ser at det er ulovlig å henge opp slike skilt😒 men ser også i fler av svarene at det står at barn ikke skal leke i gata!? jeg har alltid tenkt at det må da være greit, barn er jo mennesker de også og har lov til å oppholde seg på kommunal vei? https://www.tv2.no/broom/dette-skiltet-er-ulovlig/12773207/ Anonymkode: 538a7...def For å komme seg fra a til b ja, ikke leke. Anonymkode: d8c8a...09f 7
Fighter83 Skrevet 15. juli 2024 #3 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg (og flere andre i gata) har barn som liker å leke i gata, sparkesykler, pinner, baller etc. lurte på å høre med naboene om vi kunne få hengt opp et «barn leker skilt». Så jeg googlet dette og ser at det er ulovlig å henge opp slike skilt😒 men ser også i fler av svarene at det står at barn ikke skal leke i gata!? jeg har alltid tenkt at det må da være greit, barn er jo mennesker de også og har lov til å oppholde seg på kommunal vei? https://www.tv2.no/broom/dette-skiltet-er-ulovlig/12773207/ Anonymkode: 538a7...def Er lovlig i en privat gate. Er det i en kommunal gate derimot .... 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #4 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For å komme seg fra a til b ja, ikke leke. Anonymkode: d8c8a...09f Hvorfor ikke? I hvilken lov står det at barn ikke får leke i gata? Anonymkode: 538a7...def 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #5 Skrevet 15. juli 2024 Fighter83 skrev (Akkurat nå): Er lovlig i en privat gate. Er det i en kommunal gate derimot .... Skilt eller leking du snakker om? Anonymkode: 538a7...def
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #6 Skrevet 15. juli 2024 Det er ulovlig med private skilt langs offentlig vei. Det er ikke ulovlig å «glemme igjen» en trehjulssykkel (kjøpt på loppemarked) i veikanten. Anonymkode: 62d4a...9da 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #7 Skrevet 16. juli 2024 Dere kan søke kommunen om det da det er mange barn i gata og biler med høy hastighet. Vi prøvde å mase oss til fartsdump men fikk det ikke. Noen setter opp blomsterkasser ved sidene av veien for å smale inn veien. Hør med kommunen hva dere kan gjøre. Nei, trafikkert vei er ikke en lekeplass. Men barn sykler og oppholder seg i gata likevel. Sett en trehjulsykkel i veikanten, eller heng en refleksvest på en veistykke. Til og med politiet her jeg bor har hengt en vest på postkassestativet sitt. Anonymkode: f2aca...93b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #8 Skrevet 16. juli 2024 Sett opp skilt hvis dere vil. Hva kan vel skje? Anonymkode: 66b6c...5e5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #9 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere kan søke kommunen om det da det er mange barn i gata og biler med høy hastighet. Vi prøvde å mase oss til fartsdump men fikk det ikke. Noen setter opp blomsterkasser ved sidene av veien for å smale inn veien. Hør med kommunen hva dere kan gjøre. Nei, trafikkert vei er ikke en lekeplass. Men barn sykler og oppholder seg i gata likevel. Sett en trehjulsykkel i veikanten, eller heng en refleksvest på en veistykke. Til og med politiet her jeg bor har hengt en vest på postkassestativet sitt. Anonymkode: f2aca...93b Trafikkert og trafikkert, det er en blindvei med 30 sone, og hvilken lov sikter du til som sier at barn ikke får leke i gata? Anonymkode: 538a7...def
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #10 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Trafikkert og trafikkert, det er en blindvei med 30 sone, og hvilken lov sikter du til som sier at barn ikke får leke i gata? Anonymkode: 538a7...def Vegtrafikkloven og da spesielt § 3. Vegtrafikkloven gjelder for ALLE som ferdes i trafikken uansett alder, foreldre og foresatte er selvfølgelig ansvarlig sine barn. De er også ansvarlige for oppdragelse som innebærer å lære barna hvordan de skal oppføre seg i trafikken. At det er en blindvei med 30 sone er irrelevant så lenge det er en vei som er åpen for trafikk. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4 Anonymkode: 6377b...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #11 Skrevet 16. juli 2024 Jeg har sett slike skilt som du prater om, men som er flyttbare. Det må vel være lov? Anonymkode: c227b...f85
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #12 Skrevet 16. juli 2024 Blir så oppgitt over folk som kjører som duster midt i et nabolag hvor det bor mange barn, og attpåtil kjører der fordi de er på vei til lekeplassen! Man må jo la barn få lov til å leke i gata, men det må jo gjøres på fortauet. Synes det var en god ide med blomsterkasser, men tenker det er vanskelig å få gjennomført. Trehjulssykkelen derimot, fullt gjennomførbart. Anonymkode: 6451a...d97 2
Olaug Olsen Skrevet 16. juli 2024 #13 Skrevet 16. juli 2024 Kan gatetun skiltet være en bedre løsning for dere? https://snl.no/gatetun
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #14 Skrevet 16. juli 2024 Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Ha et flyttbart skilt som dere tar inn på kvelden Anonymkode: d07c1...9fa
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #15 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vegtrafikkloven og da spesielt § 3. Vegtrafikkloven gjelder for ALLE som ferdes i trafikken uansett alder, foreldre og foresatte er selvfølgelig ansvarlig sine barn. De er også ansvarlige for oppdragelse som innebærer å lære barna hvordan de skal oppføre seg i trafikken. At det er en blindvei med 30 sone er irrelevant så lenge det er en vei som er åpen for trafikk. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4 Anonymkode: 6377b...fa6 Står ingenting her om at barn ikke kan leke i en gate. Anonymkode: 538a7...def 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #16 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har sett slike skilt som du prater om, men som er flyttbare. Det må vel være lov? Anonymkode: c227b...f85 Nei, de er dessverre ikke det. Burde vært det da. Anonymkode: 538a7...def
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #17 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Blir så oppgitt over folk som kjører som duster midt i et nabolag hvor det bor mange barn, og attpåtil kjører der fordi de er på vei til lekeplassen! Man må jo la barn få lov til å leke i gata, men det må jo gjøres på fortauet. Synes det var en god ide med blomsterkasser, men tenker det er vanskelig å få gjennomført. Trehjulssykkelen derimot, fullt gjennomførbart. Anonymkode: 6451a...d97 Er ikke noe fortau her, så vi er avhengige av at bilister greier å dele veien med små myke trafikanter. Det er vanskelig. ts Anonymkode: 538a7...def 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #18 Skrevet 16. juli 2024 Før lekte en mengde barn i gata. Det var ingen som sa noe på det og det trengtes ikke skilt for dette. De sparket ikke fotball, men de holdt på med andre leker. Fotball får en sparke på skolen eller løkka. Anonymkode: 2df7a...8d9 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #19 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er ikke noe fortau her, så vi er avhengige av at bilister greier å dele veien med små myke trafikanter. Det er vanskelig. ts Anonymkode: 538a7...def Da er det enda viktigere at dere lærer barna å IKKE sparke fotball eller lignende lek i veien! At de sykler er jo helt kurant, men da må de også være store nok til å skjønne at biler også skal bruke veien sånn at de ikke sykler sikksakk og dermed skaper farlige situasjoner. Anonymkode: 401fd...121 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #20 Skrevet 16. juli 2024 Jeg ser mange slike private barn leker skilt og noen av de har stått i årevis så det å fjerne de tror jeg ikke er noe kommunene bruker så mye energi på så lenge det er en rolig blindgate eller sidegate. Anonymkode: 6ce68...1ab 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå