Gå til innhold

Noen som har erfaring med DNB Global Indeks A?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Index A og Teknologi A er supre fond med god avkastning. Fått mye «gratis» penger den siste tiden, pilene peker oppover 🟢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man får også fradrag for tap så skattegreia betyr ikke noe. Man kan f.eks. kjøpe med gearing for å øke eksponering og om man taper får man tilbake 38% uansett. Med ASK må man heller ikke skatte av gevinst før man tar ut fra konto, så man får "renters rente" så lenge det står.

Fysisk sølv er vanskelig å omsette i Norge. I andre land er det mer tradisjon for slikt og man kan kjøpe og selge på dagen til spotpris.

Anonymkode: 04e11...944

Hold dere for all del til deres papir-penger. Faktum,- hvis du bryr deg om å sjekke,- er at på Finn.no er det masse annonser der folk ønsker å få kjøpt sølvmynt. Mynthandlere kjøper alltid tilbake mynter, da de regnes, - og er,- ekte betalingsmiddel. F.eks. Canada Maple Leafs er en meget etterspurt og populær mynt verden over. Jeg kjøpte noen av disse i begynnelsen av Mars. Til nå er de steget 38% i verdi. Vet ikke hva papir-pengene (fondene) deres har steget med i samme periode??

Anonymkode: c3096...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Hold dere for all del til deres papir-penger. Faktum,- hvis du bryr deg om å sjekke,- er at på Finn.no er det masse annonser der folk ønsker å få kjøpt sølvmynt. Mynthandlere kjøper alltid tilbake mynter, da de regnes, - og er,- ekte betalingsmiddel. F.eks. Canada Maple Leafs er en meget etterspurt og populær mynt verden over. Jeg kjøpte noen av disse i begynnelsen av Mars. Til nå er de steget 38% i verdi. Vet ikke hva papir-pengene (fondene) deres har steget med i samme periode??

Ulempen med sølvmynter er at man betaler en solid overpris over spot. F.eks på https://www.goldsource.no/solv?product_id=2891 må man betale 1600kr i gebyr/påslag på en investering på 9900kr. Eller 32’000kr på en investering på 197’000kr. https://www.goldsource.no/for-investorer?product_id=2081
Så all prisstigning er ikke profitt ser det ut til

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (1 minutt siden):

Ulempen med sølvmynter er at man betaler en solid overpris over spot. F.eks på https://www.goldsource.no/solv?product_id=2891 må man betale 1600kr i gebyr/påslag på en investering på 9900kr. Eller 32’000kr på en investering på 197’000kr. https://www.goldsource.no/for-investorer?product_id=2081
Så all prisstigning er ikke profitt ser det ut til

Det er riktig, men verdistigningen har bare så vidt startet. På den annen side er f.eks. Goldsource pliktet til å gi deg spotpris når som helst hvis du selger tilbake. Og det finnes et stort privat marked der påslaget ikke er så stort. Men kan vi ikke prates igjen om tre-fire måneder å se hvor mye verdiøkningen har blitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en maple leaf, en liberty eagle og en kenguru. Ikke som investering, men fordi jeg var nysgjerrig. Gøy å leke med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hadde heller satset på sikrere måter å spare på i disse tider.

Haha ja det har folk hylt og skreket om i mange år allerede.

Det er mye moro man går glipp av når man velger å sitte og loke på gjerdet 🤪

Screenshot_20240716-093941_NordeaMobile.thumb.jpg.a433de76ea83cf847c51ef03d9f0cf0f.jpg

Anonymkode: d29bf...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

(...) Jeg sparer litt i Nordnet sitt globale indeksfond hos Nordnet, og litt i KLP sitt globale indeksfond hos KLP. Er det noe poeng å ha to såpass like fond? Bør jeg like gjerne flytte det ene over til det andre, og samle alt et sted?

Anonymkode: 4bf2c...ec8

Jeg ser ingen fordel ved å ha lik eksponering hos to forskjellige tilbydere. De underliggende aksjene som du er eksponert mot er jo de samme. Jeg hadde absolutt slått sammen i dette tilfellet.

Om du ikke ønsker å realisere og dermed utløse skatt, så kan du overføre hele ASK'en fra en tilbyder til en annen. De fleste har knapp for det i nettbanken, ofte "Flytt ASK til oss" type tekst.

Lykke til med porteføljen!

Schmuhu

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
-jk- skrev (10 timer siden):

Jeg har en del stående i DNB Teknologi A, det fondet har gått over 30% hittil i år. Godt fornøyd med det. Bra historisk avkastning også, 186% siste 5 år og 775% siste 10 år.

Avkastningen ser god ut, men det koster en del mer... Hva med DNB USA Indeks A? Langt lavere årlig kostnad, og god avkastning... 

Anonymkode: 6036f...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har for øvrig bestemt meg for to fond, men vurderer et tredje...

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts

Hva er de to fondene du har bestemt deg for, da? 

Anonymkode: 4045c...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts

Du skrev i HI at det ikke er mye penger du skal spare. Vet ikke hvor mye eller lite du snakker om, men er det snakk om under 100.000 eller sånn hadde jeg bare tatt ett fond for enkelhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er de to fondene du har bestemt deg for, da? 

Anonymkode: 4045c...fa5

DNB Global Indeks A og DNB Klima Indeks A. 

Sniff76 skrev (3 minutter siden):

Du skrev i HI at det ikke er mye penger du skal spare. Vet ikke hvor mye eller lite du snakker om, men er det snakk om under 100.000 eller sånn hadde jeg bare tatt ett fond for enkelhets skyld.

Jeg planlegger å begynne forsiktig, men jeg har en del mer enn det som jeg kan investere etter hvert. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Schmuhu skrev (1 time siden):

"Flytt ASK til oss"

Håper jeg finner denne knappen da😊 Hvilket fond ville du valgt da? Nordnet eller KLP? 

Anonymkode: 4bf2c...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Avkastningen ser god ut, men det koster en del mer... Hva med DNB USA Indeks A? Langt lavere årlig kostnad, og god avkastning... 

Avkastning er (veldig) mye viktigere enn kostnad, etter min mening. Jeg betaler gjerne 0,84% ekstra i årlig kostnad om det gir meg 6% ekstra avkastning. Og det er nettopp 6% årlig som er forskjellen mellom disse fondene de siste 10 år (775% på 10 år gir 24% årlig mens 439% på 10 år gir 18% årlig).

Men det er nok greit å spre seg over flere fond.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
-jk- skrev (2 timer siden):

Avkastning er (veldig) mye viktigere enn kostnad, etter min mening. Jeg betaler gjerne 0,84% ekstra i årlig kostnad om det gir meg 6% ekstra avkastning. Og det er nettopp 6% årlig som er forskjellen mellom disse fondene de siste 10 år (775% på 10 år gir 24% årlig mens 439% på 10 år gir 18% årlig).

Men det er nok greit å spre seg over flere fond.  

Mener du at du har tjent 775% fortjeneste på 10 år? Sparte du en million for ti år siden, så er du blitt mangemillionær i dag? Gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

I tillegg til at man løper svært stor risiko om man investerer alle sparepengene sine i sølv. Det er jo tilsvarende som å sette alle pengene sine i en enkeltaksje.  Noe av det som gjør globale indeksfond bra er jo at man sprer risikoen pluss at man får lave kostnader. 

Anonymkode: 70fcc...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I tillegg til at man løper svært stor risiko om man investerer alle sparepengene sine i sølv. Det er jo tilsvarende som å sette alle pengene sine i en enkeltaksje.  Noe av det som gjør globale indeksfond bra er jo at man sprer risikoen pluss at man får lave kostnader. 

Anonymkode: 70fcc...1a3

Kan ikke du være så snill å gå inn på f.eks. TAVEX sin hjemmeside. Her kommer spotpris på gull og sølv opp. I ruten til sølvpris kan du for eksempel trykke på utvikling siste 3 år. Da vil det stå verdistigning på hele 58,3%. Vet ikke hva fondet ditt har steget med på 3 år? Skal du ta ut/bruke midlene må du betale full skatt av gevinsten. Skatt på gevinst av sølv: 0kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Mener du at du har tjent 775% fortjeneste på 10 år? Sparte du en million for ti år siden, så er du blitt mangemillionær i dag? Gratulerer!

Blir en gedigen slump penger til staten i skatt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har tjent masse på denne samt DNB Teknologi. Men nå har jeg hatt fond der siden 2015, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...