Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ville henvendt meg til styret, bare for å være føre var. Altså redegjort som du gjør over her "Dato hadde jeg to venninner over på besøk mellom 17.00-19.00. Vi hadde musikk på tv'en og snakket i normalt stemmeleie. Klokken xx.xx ringte nabo yy på og gav beskjed om at det er lytt i blokka og håpet vi skulle skru ned musikken. Jeg tok dette til etterretning og vi forlot leiligheten like etterpå. Neste morgen våknet jeg til en lapp klistret på døren hvor det er streket under stilletiden, som er mellom 23.00-07.00. Jeg syns dette var en besynderlig oppførsel da det ikke var noen støy fra min leilighet mellom 23.00-07.00. Ønsker dermed klarhet i om hva som er aktuelt stilletid, og hva som er akseptabelt lydnivå," 

Anonymkode: 89ef5...311

Enig i dette.

Anonymkode: 747bb...392

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ojoj lykke til fremover 🙈 høres ikke ut til at du kan kjøre så mye som en blender med smoothie før du får en klage fra den naboen der  

Anonymkode: d6958...f46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Jeg flyttet inn i leiligheten min helgen som var, og hadde to venninner over for anledningen. Vi skulle ut på middag, og var derfor kun hos meg for to-tre øl før maten. Jentene kom rundt 17:00 og vi dro ut klokka 19:30. Litt før vi skulle dra kom en nabo å ringte på døren. Vedkommende var for å informere om at det er lytt i blokka og håpet vi skulle skru ned musikken. Jeg tok klagen med et smil, men stusset litt over misnøyen ettersom musikken stod på TV-høyttalerne og vi pratet med vanlig innestemme. Dagen etter så finner jeg en lapp klistret på døren hvor det er streket under stilletiden, tydelig antydende til at vi har brutt reglementet. Det skal være stille fra 07-23 står det. 

Jeg søker litt råd for hvordan jeg burde løse denne situasjonen. Selvfølgelig har jeg all intensjon om å respektere mine naboers behov for ro og orden, men samtidig så føler jeg at jeg burde si i fra at ikke setter pris på å nærmest blitt skurkgjort for noe som tross alt er innenfor regelverket. Under oppussingsperioden så la jeg merke til at det hang en eller annen lapp på andre dører i bygget, så det kan virke som det er en klagekultur i blokka. Skal jeg la dette skli, eller skal jeg ta opp kampen? Takk for alle innspill.

Anonymkode: 97bfd...3f5

Hvem har signert lappen? Står det navn? Er det signert med styret? Eller er dette en kopi av ett eller annet som en overivrig nabo og selvoppnevnt sjef har kopiert og limt på døra? 
Dette blir eventuelt liggende i borettslagsmodellen din, om det kommer fra styret. 
Var dette meg, så hadde jeg kopiert lappen, skrevet et brev til styret og forklart saken fra eget ståsted, og spurt om ikke det er tillatt å leve normalt og ha gjester i egen bolig.

Anonymkode: 6c842...b35

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg sitter i styret i borettslaget jeg bor i, og hører ofte om slike tilfeller. Som en annen her foreslo, så er det smart å sende en mail til styret der du forklarer situasjonen som har skjedd, og at du ønsker info om stilletider.

Det vi har gjort i slike tilfeller, er at vi faktisk sender et lite brev til klageren, der vi informerer om at man jo bor i blokk, og at folk skal kunne leve "normalt" i den tiden som ikke omfattes av "stilletid", altså mellom 23.00 og 07.00. 

Tross alt så har man valgt en boform der man ofte bor over/under/på siden av andre, og da må man faktisk tåle at naboene lager lyd. Det kan være både musikk, prat, hoppetau, treningsapparater, tv, fest, unger osv osv. Ønsker man stillhet rundt seg, ja da er kanskje ikke blokklivet det rette 😄 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nyere blokker har nesten ingen lydisolasjon, dette sparer utbyggere på. Om jeg skulle bo i en blokk ville jeg lydisolert før jeg flytter inn.

Anonymkode: 5b150...c24

Ikke riktig, leide i ett nybygg engang for noen år siden, det var helt lydtett, fotball bane rett utenfor verandaen og man kunne ikke høre når de spilte kamp engang. Nybygg har høyere krav til slik. Min første eide leilighet derimot, bygd på 60-tallet der kunne jeg høre naboen spille tven sin hver ettermiddag

Anonymkode: 6ac51...ceb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nyere blokker har nesten ingen lydisolasjon, dette sparer utbyggere på. Om jeg skulle bo i en blokk ville jeg lydisolert før jeg flytter inn.

Anonymkode: 5b150...c24

Jeg bor i nyere blokk og jeg hører nesten ingenting til naboene. Godt isolert her.

Anonymkode: 16a42...822

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...