Gå til innhold

Utfordringer med å pusse opp teak-skrivebord - klissete overflate?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har et gammelt teak-skrivebord fra 70-tallet som jeg sliter med å pusse opp. Har renset i flere omganger med Liberon møbelrens med medium stålull. Har også pusset lett over med fint sandpapir. Skrivebordet ser mye bedre ut, men utfordringene begynte da jeg skulle olje det.

Forsøkt nr. 1 
Har kjøpt Liberon Finishing Oil og forsøkte å følge bruksanvisningen. Smurte med på klut/gamle t-skjorter. Stod bakpå at det kunne virke i opptil 15 minutter, og at det så skulle tørkes av. Forsøkte å gjøre det, men opplevde at det allerede da var noe klissete og at det i det hele tatt var vanskelig å tørke av noe som helst. Lot det stå til neste dag, tok på et nytt lag (og forsøkte å tørke av). Overflaten ble seende ganske grei ut, men når jeg kjente på overflaten merket jeg at det var for klissete. 

Forstod at jeg gjerne hadde tatt på for mye, og at jeg måtte fjerne oljen igjen. Hadde i mellomtiden gått tom for møbelrens, leste et tips om å heller bruke rødsprit som et rimeligere alternativ. Oljen forsvant med en gang, jeg lot tørke til neste dag.

Forsøk nr. 2
Nytt forsøk - nytt lag med Liberon Finishing Oil, denne gangen mye tynnere. Lot det bare virke i et par minutter denne gangen, før jeg forsøkte å tørke over med en ren klut. Opplevde at det var lite som "kom av" og overflaten ble heller seende delvis stripete ut. Neste dag - mesteparten av overflaten er ikke klissete, men det er noen mindre områder det jeg kjenner at den er det. Finishen ser ikke bra ut - den er ikke ensforming og pen - og vil trenge flere strøk. Men enkelte områder er allerede klissete...? 

Forsøk nr. 3?
Har noen gode råd til hva jeg kan forsøke? Jeg leste her at Liberon-oljen er mer bestanding, men at den også er vanskeligere å jobbe med siden den fort kan bli klissete. Nettsiden nevner vaselinolje som et alterantiv. Hadde planer om å bruke Osmo hardvoksolje som et "siste lag" over Liberon-oljen - vil det være mulig å bruke hardvoksoljen over vaselinoljen, om jeg forsøker meg på det?

Visste at det å forsøke meg på oppussing av et teak-møbel for første gang ville ta litt tid, men det begynner å bli frustrerende nå. Vil sette stor pris på alt av tips om hvor dette kan ha gått skeis. 

Anonymkode: 4bb08...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...