Gå til innhold

Stemor skriker og kjefter


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 1.19):

Eh… stemor og far kontakter klager til BV fordi de ikke får innført regler ? 
En 6 åring trenger ikke så mange  regler.
Det holder med å få enkle beskjeder og veiledning i enkle rutiner. 
Som forelder så sjekker en om de vasker hendene etter dobesøk, men hjelper de med tannpuss . 
Noen greier å ta en kroppsvask , men mange trenger litt hjelp til å få det til . 
Å gi ordrer kan en spare seg når det gjelder 6 åringer . 
Og hvorfor i himmelens navn har desse stemødrene så sykt behov for å styre forpliktelsene far har ovenfor barna sine???  
De kan pelle seg inn på stua og se på tv mens far ordner ut. 
Greier ikke far det så kan han få en ordre om å skjerpe seg !
Han greier vel å vaske seg sjøl og pusse tenner uten hjelp ?  

Anonymkode: eb731...81f

Jeg oppfatter det som at far og stemor forventer at ungen skal huske på alle reglene/viktige hverdagsting selv. Og når han glemmer av noe, kjefter de og roper istedenfor å gi en vennlig påminning slik mora gjør. Dermed blir ungen lei seg og utrygg. Og så skylder de på at mora ikke holder seg til samme reglene når de ikke får ungen til (å huske på) å gjøre som de vil, selv om ungen gjør alt hos henne, med hjelp av vennlige påminninger. En seksåring kan kanskje ikke huske på alt hele tiden, men trenger vennlige påminninger. Og en pedagogisk utdanning betyr dessverre ikke alltid at man blir gode mødre...

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cugu skrev (1 time siden):

Jeg oppfatter det som at far og stemor forventer at ungen skal huske på alle reglene/viktige hverdagsting selv. Og når han glemmer av noe, kjefter de og roper istedenfor å gi en vennlig påminning slik mora gjør. Dermed blir ungen lei seg og utrygg. Og så skylder de på at mora ikke holder seg til samme reglene når de ikke får ungen til (å huske på) å gjøre som de vil, selv om ungen gjør alt hos henne, med hjelp av vennlige påminninger. En seksåring kan kanskje ikke huske på alt hele tiden, men trenger vennlige påminninger. Og en pedagogisk utdanning betyr dessverre ikke alltid at man blir gode mødre...

Ja? Jeg er ikke uenig med deg ! 😃 

Far og stemor har noen urealistiske forventninger basert på dårlig innsikt og kunnskap om barn 

Anonymkode: eb731...81f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 11.47):

Vi som også har hatt 6 åringer sliter med å forstå hva du frem til, men vet at de som har en trang og behov for å henge opp regler på veggen er ikke helt gode 

Anonymkode: eb731...81f

Jeg mener at jeg har en 6 åring som lett kan si at noen var slemme, uten at de egentlig var det. Det kan bli sagt for å få noe, få en reaksjon, etc. Min 6 åring kan godt si at det er bare kjedelig hos meg, selv etter en dag i lekeland. Har du ikke en slik 6 åring? 

Det kan være flere barn i huset der som gjør at de har behov for å ha reglene hengende oppe. 

AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 12.06):

Det jeg ikke får helt tak i er hva slags regler de har innført som er helt urimelige? 

Anonymkode: 96663...36c

Det var et problem at det å vaske hender etter dobesøk ble kalt en regel. 

Anonymkode: 34c83...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja? Jeg er ikke uenig med deg ! 😃 

Far og stemor har noen urealistiske forventninger basert på dårlig innsikt og kunnskap om barn 

Anonymkode: eb731...81f

Også blander du det sammn med en mor som innrømmer at det ikke finnes regler i hennes hus. 

Anonymkode: 34c83...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Også blander du det sammn med en mor som innrømmer at det ikke finnes regler i hennes hus. 

Anonymkode: 34c83...c61

Tydelig at folk leser kun det de vil lese.. har «regler» men har ingen behov for å ha de på kjøleskapet, barnet lytter som oftest når jeg ber hen om noe.. Har alltid hatt grenser i huset mitt, men må ikke ha de skrevet ned. Det er eneste grunn for at jeg ikke kaller det regler som folk henger seg opp i. Fordi jeg ser det som en selvfølge og at foreldre følger opp at det blir gjort. Ikke at man sitter/står å kjefter for alt som ungen ikke klarer å huske hver eneste gang. 
Det er ikke at de har regler i huset jeg egentlig reagerer på, reagerer på at stemor absolutt må kjefte på barnet som i utgangspunktet ikke vil dit fordi det ikke trives der. 

Anonymkode: 369e0...5a7

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tydelig at folk leser kun det de vil lese.. har «regler» men har ingen behov for å ha de på kjøleskapet, barnet lytter som oftest når jeg ber hen om noe.. Har alltid hatt grenser i huset mitt, men må ikke ha de skrevet ned. Det er eneste grunn for at jeg ikke kaller det regler som folk henger seg opp i. Fordi jeg ser det som en selvfølge og at foreldre følger opp at det blir gjort. Ikke at man sitter/står å kjefter for alt som ungen ikke klarer å huske hver eneste gang. 
Det er ikke at de har regler i huset jeg egentlig reagerer på, reagerer på at stemor absolutt må kjefte på barnet som i utgangspunktet ikke vil dit fordi det ikke trives der. 

Anonymkode: 369e0...5a7

Nei, hun har jo skrevet det helt i starten at hos henne er det ikke regler. Hun ber barnet vaske seg på hendene for å ikke spre bakterier. Hun poengterer st det er ikke regler og rutinene hennes nekter hun å kalle for regler. Tror du må lese bedre. 

Anonymkode: 34c83...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, hun har jo skrevet det helt i starten at hos henne er det ikke regler. Hun ber barnet vaske seg på hendene for å ikke spre bakterier. Hun poengterer st det er ikke regler og rutinene hennes nekter hun å kalle for regler. Tror du må lese bedre. 

Anonymkode: 34c83...c61

Nå var det ts som svarte deg da.. jeg selv syns det blir feil å kalle det regler fordi det er noe man skal gjøre, og man passer på at barnet gjør det, men har skjønt at alle andre kaller det for det og derfor må jeg det for å nå frem. Meningen var ikke å lage en gigantisk diskusjon. 
Fat og stemor sliter med å få barnet til å høre på seg, hos meg og alle andre hører barnet uten store problemer. De fleste som kjenner barnet syns det virker helt tragisk at de må ha reglene på kjøleskapet, det burde ikke vært nødvendig. 

Anonymkode: 369e0...5a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg mener at jeg har en 6 åring som lett kan si at noen var slemme, uten at de egentlig var det. Det kan bli sagt for å få noe, få en reaksjon, etc. Min 6 åring kan godt si at det er bare kjedelig hos meg, selv etter en dag i lekeland. Har du ikke en slik 6 åring? 

Det kan være flere barn i huset der som gjør at de har behov for å ha reglene hengende oppe. 

Det var et problem at det å vaske hender etter dobesøk ble kalt en regel. 

Anonymkode: 34c83...c61

Merkelig at folk ikke forstår hva dette egentlig handler om. 
Vi som har hatt flere 6 åringer kjenner våre barn,  og vi foreldre vet hva som er oppspinn og skrøner pga vi kjenner væremåten deres.
Dette handler om noe annet , og som har pågått over tid.  
Jeg forstår ikke hvorfor det automatisk bagatelliseres som « dere må jo fatte at 6 åringer sier så mangt» . 
Enten så kommer den påstanden fordi dere ikke har opplevd vansker i samarbeid med den skilte forelderen eller så liker dere ikke tanken på kritikk fordi dere er selv stemødre .  

Anonymkode: eb731...81f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Også blander du det sammn med en mor som innrømmer at det ikke finnes regler i hennes hus. 

Anonymkode: 34c83...c61

Jeg tror det kan være en viktig egenskap at en vet hvordan det er å være skilt og ha barn.  
I min verden kommer temaet husregler opp når barn er så store at de forstår konseptet regler og hvorfor en må ha det. 
Små barn blir veiledet smått om senn om vask, dorutiner og sånne naturlige ting. 
Det er ikke regler, det er omsorg m opplæring av rutiner.  
TS prøvde å forklare hvorfor hun syntes at far og stemor gikk over grensene med sin « kadaverdisiplin» , og da nevnte hun at sånn hadde hun det ikke hjemme fordi det ikke var behov for REGLER der.
Ting gikk nemlig av seg sjøl fordi hun hadde en god dialog med sønnen sin. 
Voksne mennesker som føler behov for slå opp regler ovenfor en 6 åring er ikke så opptatt av å ha en god relasjon med barnet. 
Stemor vil ha minst mulig slinger i valsen tydeligvis 

Anonymkode: eb731...81f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 9.36):

Slik situasjonen er nå, hadde jo ikke det vært det verste for barnet.

Men skjønner ikke helt hva du skriver. Du holdt tilbake samvær da du foreslo at det skulle være dagssamvær? Slik ordningen er nå, virker mer skadelig for barnet.

Anonymkode: a9ea4...5d8

Forsto det slik at resultatet ble at de hevdet hun holdt tilbake samvær da hun foreslo samvær uten overnatting i en overgangsperiode til barnet ble kjent med stemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 2.09):

Kall det regel, men jeg sier ikke til ungen at regel nr 5. er at vi pusser tenner, jeg sier at nå skal vi pusse tenner. Gidder ikke diskutere over ordet regel, jeg bruker ikke det ordet fordi barnet gjør som det får beskjed om og hvis ikke så hjelper jeg barnet slik at det lærer. 

Vi har besøk hver eneste dag av kompiser av barnet, svært ofte jeg må minne disse ungene på å både tappe ned og vaske hender. Jeg er helt enig i at det er ekkelt, derfor følger jeg med. Her går alle ungene som er innom på besøk med døra oppe eller på gløtt så man hører om det tappes ned eller vaskes hender. 

Jeg syns bare det er rart at det klager over å kjede deg, det ordet hører jeg aldri hjemme her. Og barnet sier at hjemme er det mye mer å finne på ute og inne. At det kan være en faktor til at barnet ikke vil til pappa er ok, men selvfølgelig ingen grunn for at hen ikke skal dit. Da må hen si til pappa at hen vil finne på noe og faktisk få med far på noe, men problemet der for barnet er vel at far ikke finner på noe så da må barnet fortsette å kjede seg. 
 

Bv var i bildet for snart ett år siden, men avsluttet saken! Far lovet Bv å skaffe mer veiledning siden han holder til i et annet fylke og selv sa på Bv at han trengte det, det har han ikke gjort. 

Og ja mest sannsynlig så ringes Bv av meg i løpet av kort tid fordi det fungerer ikke at jeg skal grue meg til hvert samvær fordi jeg vet far kommer med trusler eller noe annet i løpet av samværet eller rett etter. Jeg smiler og er hyggelig mot far når han henter barnet, tonen er god. Så fort han får motgang fra barnet så får jeg melding. 
ts
 

Anonymkode: 369e0...5a7

TS, er det sånn at barnet må huske hva "regel 5" er og får straff for å ha brutt "regel 5," istedenfor en vennlige påminninger som at "nå er det leggetid, og du på pusse tennene" og "nå glemte du å vaske hendene."??

Endret av Cugu
feil regel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg tror det kan være en viktig egenskap at en vet hvordan det er å være skilt og ha barn.  
I min verden kommer temaet husregler opp når barn er så store at de forstår konseptet regler og hvorfor en må ha det. 
Små barn blir veiledet smått om senn om vask, dorutiner og sånne naturlige ting. 
Det er ikke regler, det er omsorg m opplæring av rutiner.  
TS prøvde å forklare hvorfor hun syntes at far og stemor gikk over grensene med sin « kadaverdisiplin» , og da nevnte hun at sånn hadde hun det ikke hjemme fordi det ikke var behov for REGLER der.
Ting gikk nemlig av seg sjøl fordi hun hadde en god dialog med sønnen sin. 
Voksne mennesker som føler behov for slå opp regler ovenfor en 6 åring er ikke så opptatt av å ha en god relasjon med barnet. 
Stemor vil ha minst mulig slinger i valsen tydeligvis 

Anonymkode: eb731...81f

Godt forklart, det er slik jeg mener ☺️ts

Anonymkode: 369e0...5a7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cugu skrev (3 minutter siden):

Forsto det slik at resultatet ble at de hevdet hun holdt tilbake samvær da hun foreslo samvær uten overnatting i en overgangsperiode til barnet ble kjent med stemor.

Ja, det er det resultatet ble da far ikke hentet barnet for samvær, ts

Anonymkode: 369e0...5a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cugu skrev (1 minutt siden):

TS, er det sånn at barnet må huske hva "regel 5" er og får straff for å ha brutt "regel 5," istedenfor en vennlig påminning om at "nå glemte du å vaske hendene."??

Ja, barnet må huske det og får straff/kjeft hvis det glemmer det. Det er der jeg syns de trår feil, det holder med en vennlig påminnelse. Hjemme holder det og hos andre holder det. 
Ts

Anonymkode: 369e0...5a7

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...