Gå til innhold

Når er min siste arbeidsdag ved oppsigelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har 1 mnd oppsigelse der jeg er nå, og skal få svar i dag om jeg får en annen jobb jeg har søkt på..Jeg lurer på hvordan reglene er for oppsigelse: Er min siste arbeidsdag siste dag i påfølgende måned? Eller kan jeg si opp i morgen (17.) og ha min siste arbeidsdag 17.?

Noen som vet?=)

Videoannonse
Annonse
Gjest Trådstarter igjen
Skrevet

Er det gjengs å vente til siste dag i en måned med å si opp? Slik at det virker som om man vil komme seg fortes mulig ut hvis man sider opp 20. f.eks? :ler: (alt man må lure på -hehe)

Skrevet

Det kommer an på hvilken arbeidsavtale du har. I noen avtaler heter det at du har 1 mnd oppsigelse fra dagen du sier opp - og da er du da ferdig f.eks 17. som du skriver.

Men, i noen avtaler står det at oppsigelsen gjelder fra første i påfølgende mnd og da er det slik at hvis du sier opp den 17. i en mnd - så løper oppsigelsen din hele den neste kalendermnd.

Hvis du ikke har en arbeidsavtale, eller at dette ikke er spesifikt skrevet ned der er det arbeidsmiljøloven som gjelder. Og da er det alt 2 her som gjelder.

Skrevet

Som Tuva sier kommer det ann på arbeidsavtalen din og hva som står der ja. Hvis det ikke står noe så kan du fint skrive oppsigelse fra i dag/den dagen du leverer.

Skrevet

Det mest vanlige er nok 1 kalendermåned, altså at du har siste arbeidsdag 31. mars. Har i allefall vært det de plassene jeg har jobbet.

Nei, det er ikke gjengs å vente til siste liten med å si opp. Men vent til du har skrevet kontrakt på den nye jobben, ingenting er sikkert før du har det signerte papiret i hånda. Jeg mener det er mer gjengs å gi arbeidsgiver god tid til å finne din etterkommer. Så jeg synes du skal si opp så snart det er trygt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...