Gå til innhold

Teoriprøven og vandelsattest

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nettopp fylt ut og søkt på førerkortet klasse B og venter på at de skal motta vandelsattest. Kan meg sette meg opp til å ta teoriprøven nå eller må vandelsattesten være på plass før jeg kan ta prøven?

Anonymkode: e5c59...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ventet til helsesjekk og vandelsattest var godkjent, men visste da ikke at det gikk gjennom automatisk og ble godkjent med én gang. Så gå inn å sjekk om det ikke har blitt godkjent allerede 😊

Anonymkode: 29c8d...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har nettopp fylt ut og søkt på førerkortet klasse B og venter på at de skal motta vandelsattest. Kan meg sette meg opp til å ta teoriprøven nå eller må vandelsattesten være på plass før jeg kan ta prøven?

Du får ikke tatt teoriprøven før vandelsattesten er på plass.

Anonymkode: 59a8f...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er så rart er at det står:

"Din vandelsgodkjenning er utgått.

Er det mindre enn tre år siden du søkte om førerkort, sjekker vi vandelen din jevnlig hos politiet. Vi venter nå på svar fra politiet, og får svar innen kort tid.

Er det mer enn tre år siden du søkte om førerkort, har vi sluttet å sjekke om du har gyldig vandel. Kontakt oss for å be oss fornye vandelsgodkjenningen din.

Vandelen må være godkjent hos politiet før du kan ta avsluttende prøve."

Jeg har ikke søkt om førerkort for mer enn 3 år siden, men synes det er rart det står den er utgått. Er den avsluttende prøven teoriprøven da og ikke oppkjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det som er så rart er at det står:

"Din vandelsgodkjenning er utgått.

Er det mindre enn tre år siden du søkte om førerkort, sjekker vi vandelen din jevnlig hos politiet. Vi venter nå på svar fra politiet, og får svar innen kort tid.

Er det mer enn tre år siden du søkte om førerkort, har vi sluttet å sjekke om du har gyldig vandel. Kontakt oss for å be oss fornye vandelsgodkjenningen din.

Vandelen må være godkjent hos politiet før du kan ta avsluttende prøve."

Jeg har ikke søkt om førerkort for mer enn 3 år siden, men synes det er rart det står den er utgått. Er den avsluttende prøven teoriprøven da og ikke oppkjøring?

Da kontakter du politiet og ber om ny vandelsattest, for du får ikke tatt teoriprøven uten en godkjent vandelattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leser også dette på statens vegvesen:

Du ha godkjent vandel før avsluttende prøve 

Skal du kjøre opp, må vandel være godkjent før du kan bestille time til oppkjøring.

Skal du ta førerkort der du bare må ta teoriprøve, må vandel være godkjent før du tar prøven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da kontakter du politiet og ber om ny vandelsattest, for du får ikke tatt teoriprøven uten en godkjent vandelattest.

Ok, får ta kontakt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

I tilfelle noen skulle komme over denne tråden med samme spørsmål som meg, så ville jeg bare oppdatere med at man absolutt får ta teoriprøven for førerkort klasse B uten at vandelsattest er hentet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...