Gå til innhold

Spørsmål om å begynne med mealprep av lunsj og middag, hva er dine beste tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har lys til å begynne å spise sunnere og tenkte at mealprep kunne passe perfekt for meg siden det da er lett å bare ta frem en boks med lunsj og middag fra kjøleskapet for å varme opp. Jeg skal bare spise 2 måltider per dag (lunsj og frokost) også bor jeg alene, så det blir bare å lage en porsjon per dag til meg selv. Jeg tenkte lage mat for hele uken hver søndag.

Jeg har derfor ett par spørsmål om hvordan man praktisk gjør dette og hva som er best mulig fremgangsmåte.

1) Hvor finner dere oppskrifter på middager og lunsjer? Eller bruker dere bare vanlige oppskrifter også ganger den opp med f.eks 2 hvis det er 4 porsjoner slik at dere får 8 porsjoner for en uke?

2) Hvordan er man sikker på at maten vil holde seg i en uke og ikke bli dårlig? Planen min var å lage alt jeg trengte for hele uken hver søndag, og det betyr jo at den boksen med mat som står lengst må fortsatt kunne spises etter en uke…

3) Jeg vet ikke om jeg orker å spise samme middagen i en hel uke selv om den skulle være veldig god, funker det å lage 2-3 forskjellige middager sånn at man rullerer på 2-3 retter på en uke også fryser man ned resten til å gjøre det samme neste uke? 

4) Hvilke oppbevaringsbokser er best å bruke til å pakke ned maten i? Gjerne kom med helt konkret eksempel med link til nettside det er å få kjøpt. Tenker det er vel best med en boks som går både i fryse, mikro og oppvaskmaskinen? Og som også har tett lokk så det er lett å ta med seg i en veske/sekk?

Er disse boksene fra Clas Ohlson grei f.eks? Ser man får 3 stykk for 99 kr så det passer jo bra!

Link: https://www.clasohlson.com/no/Matboks-1,2-liter/p/34-8550-107

Anonymkode: c1ae5...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Syns du overkompliserer noe veldig jeg da. 
1. jeg bare lager den maten jeg liker. Bruker aldri resept jeg mer enn et par ganger i året. 
2. fryser inn

3. selvfølgelig. Er jo ingen regler. Du spiser jo det du ønsker. 
4. jeg bruker alt også det som ikke er anbefalt som feks isbokser. Men glass er vel det beste, men jeg syns det blir tungt å ta med seg. 

tips ellers:

hvis du skal fryse kokte poteter, så del de først i mindre biter,  da blir de bedre når du skal varme de opp. 

bruk litt vann når du skal varme maten. 

jeg lager alltid 3-4 forskjellige retter. Ikke det samme for hele uken. 

Anonymkode: 79e56...e5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For punkt 4) er slike glassformer genialt: https://www.ikea.com/no/no/p/ikea-365-matoppbevaring-med-lokk-rektangulaer-glass-bambus-s09269065/

Da kan du lage flere porsjoner mat og fryse (lurt å merke boksene med dato og innhold), ta ut kvelden før og ta av lokket og bare varme direkte i beholderen. 

Clas Ohlson har også en variant av slike.

Viktigste for meg med prepping er planlegging. Spiser av egen preferanse aldri det samme mange dager på rad, men har fryst ned en del forskjellige middager som er enkle å varme. Kutter opp grønnsaker og har i kjøleskapet, lett å bruke og spise mer av det da.

Anonymkode: 96835...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Syns du overkompliserer noe veldig jeg da. 
1. jeg bare lager den maten jeg liker. Bruker aldri resept jeg mer enn et par ganger i året. 
2. fryser inn

3. selvfølgelig. Er jo ingen regler. Du spiser jo det du ønsker. 
4. jeg bruker alt også det som ikke er anbefalt som feks isbokser. Men glass er vel det beste, men jeg syns det blir tungt å ta med seg. 

tips ellers:

hvis du skal fryse kokte poteter, så del de først i mindre biter,  da blir de bedre når du skal varme de opp. 

bruk litt vann når du skal varme maten. 

jeg lager alltid 3-4 forskjellige retter. Ikke det samme for hele uken. 

Hva mener du med at du bruker litt vann når du varmer opp maten? Og tar du opp maten fra fryseren og putter rett i mikeroen eller setter du den først til tining i kjøleskapet slik at den ikke er frossen når den varmes? Har ikke noen erfaring med å varme frossen mat så må bare spørre da jeg ikke aner hva som er beste fremgangsmåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For punkt 4) er slike glassformer genialt: https://www.ikea.com/no/no/p/ikea-365-matoppbevaring-med-lokk-rektangulaer-glass-bambus-s09269065/

Da kan du lage flere porsjoner mat og fryse (lurt å merke boksene med dato og innhold), ta ut kvelden før og ta av lokket og bare varme direkte i beholderen. 

Clas Ohlson har også en variant av slike.

Viktigste for meg med prepping er planlegging. Spiser av egen preferanse aldri det samme mange dager på rad, men har fryst ned en del forskjellige middager som er enkle å varme. Kutter opp grønnsaker og har i kjøleskapet, lett å bruke og spise mer av det da.

Anonymkode: 96835...9b5

Takk for tips om glass former. Jeg tenker jeg skal forsøke kjøpe de fra Clas Ohlson siden jeg ikke bor i nærheten av Ikea. Men må da velge mellom enten 0,8l og 1,5l men lurer på om 0,8 blir for lite og 1,5 for stort? Hva tror du/dere? Link: https://www.clasohlson.com/no/Coline-ildfast-form/p/44-1898-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prepper ikke, men bor alene og det kan være ganske kjedelig å lage middag fra bunnen av hver dag. Jeg fryser derfor ofte ned mat; og plukker frem når jeg trenger det. Supper og gryteretter fryser jeg i ziplock-poser fra IKEA. Tar ut av frysen på morgenen og varmer opp i kjele når jeg kommer hjem. Bruker lite mikrobølgeovn.

Fryser også lasagne, pai, vårruller, dumplings. Disse tilbereder jeg rett fra frossen tilstand - i ovn. Det blir jo nesten det samme som å tilberede frossenmat fra butikken. 

Ellers er jeg spent på hvordan du løser siste dagene. Med mindre maten fryses ned så er jeg usikker på hva slags mat som holder seg hele uka når alt skal lages søndagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

1) Mange utenlandske vlogger og blogger. Love and lemons, og Downshiftology henter jeg mye inspirasjon fra. 

2) Lager du alt hver søndag smaker alt likt til slutt. Da må du eventuelt lage for fryser. Jeg tar gjerne en økt søndag og en onsdag. 

3) jeg lager få hele retter. For meg er mealprep på gjøre klar maten. Jeg koker noen egg. Steker kylling eller laks. Vasker salat eller kål og legger i poser. Kutter opp grønssaksstenger. Koker på quinoa. Steker noen grønnsaker. Lager hummus, eller tatziki (kun få eksempler). Så har du mat du kan sette sammen på ulike måter til lunsj og frokost. 

4) Jeg har bokser i glass, fra ikea. Med klikk-lokk, da er det lufttett. 

Som en over lager jeg gjerne også en del ekstra av en del retter. Alt av supper og gratenger, blant annet. Og fryser ned porsjonspakker. 

Anonymkode: 8e606...368

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva mener du med at du bruker litt vann når du varmer opp maten? Og tar du opp maten fra fryseren og putter rett i mikeroen eller setter du den først til tining i kjøleskapet slik at den ikke er frossen når den varmes? Har ikke noen erfaring med å varme frossen mat så må bare spørre da jeg ikke aner hva som er beste fremgangsmåten.

Både og. Feks hvis jeg har en frossen rett med ris, kylling og litt saus så har jeg på litt vann, ikke så det blir vann-saus. Vann gjør at maten blir varmet bedre og fortere, og så syns jeg ikke det blir så tørt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ingrediensprepper for å gjøre det lettere å sette sammen ulike måltider. 

Her lager jeg f.eks en god del poteter, søtpoteter, blomkål, brokkoli, squash (blir vassen etter noen dager, og avgir mye væske så obs om du tar den oppi noe. Det samme gjelder pak choi.), sopp, aspargesbønner, erter, edamamebønner, gulrot osv. Lager mindre av andre karbohydrater nå om dagen, men laget før ting som quinoa og hel bokhvete. 
Jeg prepper også protein, men ofte gjør jeg det for seg og bare har i fryseren for å putte i et måltid. 

Her krydrer jeg ikke før jeg setter sammen, så jeg enkelt kan tilsette hvilket som helst protein (som noen ganger er med krydder) og alt passer sammen. 

Anbefaler saus og dressing for seg selv i en liten boks. Clas Ohlson har det også https://www.clasohlson.com/no/Sma-bokser-for-kjoleskap-og-fryser,-Mini-Freezer-5-cl,-4-pakning/p/44-4977 Disse her har jeg ikke prøvd selv. Jeg har fra IKEA og Sistema, men gamle. Den glassbeholder du linker til med plastlokk fra Clas Ohlson har jeg, og er fornøyd med den. Jeg bruker bokser på 7-10dl. Det er passe for meg. Skal jeg har mye salat bruker jeg gjerne litt større. 

Jeg er obs på at noen grønnsaker gir fra seg en del væske, og mer om de er dampet/kokt, kontra bakt, så det er noe å ta med. Tenk også på at det du setter sammen skal bli varmt på ca samme tid. Så si et stort kyllingbryst vil kreve mer tid enn oppkuttede grønnsaker, så da er det bedre å kutte opp kyllingbrystet før du putter det i boksen.  Jeg lager for 3-4 dager i uken, så har ikke erfaringen med å holde for en uke. Jeg synes det er helt genialt å ha en del ferdig, og det forenkler hverdagen når særlig når vi alt har preppet ting som tar lengre tid som bakte poteter. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...