Gå til innhold

Koke røkte pølser

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
For å ta Bekkeblom litt i forsvar i denne dypsindige diskusjonen om sentrale spørsmål: :ironi:  :ler:

I didn't expect the Spanish Inquisition :hoho:

Endret av Bekkeblom
Videoannonse
Annonse
Skrevet

er vant med både stekte og "kokte" kjøttpølser, og begge er like gode.

Skrevet

Jeg er vant til både stekte og trekte kjøttpølser, stekte kjøttpølser på brødskiva og "kokte/trekte" kjøttpølser med poteter/potetmos..

Skrevet (endret)

Alltid spist kokte(les: ikke kokte, men som har ligget i varmt vann til dem blir varme) kjøttpølser :)

Gjerne med poteter og kålrabistappe til! <3

Endret av jordbær
Skrevet
Jeg også! Og smeltet smør ved siden av. Kjøttpølse, eller middagspølse som vi kaller det, i brun saus med kokte poteter og stuet kål ved siden av var også en sikker vinner i barndommen.

Middagspølse ja, var det det het i heimen hos meg, og tror mamma stort sett serverte den i brun saus med kålrabistappe og poteter. Nå som jeg er voksen så har jeg sluttet helt med denne varianten, men det kan være godt å steke kjøttpølse av og til.

Gjest LoisLane
Skrevet
Selvsagt.

Men jeg blir ikke PAFF over at andre steker dem (og varierer selv etter hva jeg har lyst til) og ville aldri reagert høylytt på at none stekte dem, slik at de endret sine middagsvaner.

Det er ikke hva noen er vant til jeg reagerer på, men at de reagerer på hva andre gjør på en slik måte, og blir "paff" av at noen lager mat på en litt annen måte enn de selv.

Jeg hadde blitt PAFF fordi jeg rett og slett aldri har hørt om det før. Akkurat som om noen hadde foreslått å steike fårikål.

Skrevet
Jeg hadde blitt PAFF fordi jeg rett og slett aldri har hørt om det før. Akkurat som om noen hadde foreslått å steike fårikål.

Nå er det forskjell på å steke fårikål, som er en rett, og pølse som er en ingredisens da.

Men du emner altså at man ikke kan steikte fårekjøtt da? For det er DET som bli å sammenligne med å koke eller steke pølser... Og stekt fårekjøtt... det er godt det!

JEg fatter og begriper fortsatt ikke hvorfor man ikke kan akseptere at andre lager mat på en annen måte enn man selv er vant til.

Det var dette evig tilbakevendende med å innse at ens egen måte ikke bestandig er den universielle korrekte måten....

Skrevet

når jeg tenker på ordet paff så tenker jeg at personen blir mildt forskrekket, og det er for meg negativt, så skjønner godt at mange reagerer på at man blir paff av å se at noen tilbereder pølse på en annen måte enn man selv er vant til...

nå er det vel mange som blir "paff" over at her jeg bor så kan man på minst to steder faktisk få hamburger som er trekt i buljong og ikke stekt, men det er faktisk kjempegodt. syntes selv at det var pussig første gangen jeg fikk det, men ble positivt overrasket.

Skrevet

Paff ifølge Bokmålsordboken: "Fullstendig overrasket, forbløffet". ;)

Skrevet

Minner meg litt om min søte gamle mormor som alltid trodde hun hadde for lite middag. Da var det opp i fryseren og ta fram pølser - hadde vi "steke-mat" som stek, koteletter e.l. ble pølsene servert stekt. Hadde vi "koke-mat" trakk de sammen med resten av maten.

Ellers er jeg vant med alt fra røkte kjøttpølser i brunsausen sammen med kjøttkaker, jeg er vant med "kokte" kjøttpølser, potetmos og grønnsaker med smeltet smør, og jeg er vant med stekte kjøttpølser med kokte poteter og kålstuing....

Gjest -eline-
Skrevet
Stekte kjøttpølser serveres med potetmos, "kokte" kjøttpølser trekkes i sjysaus og serveres med poteter. Det er det jeg er vant til. :icon_smile:

Det er jeg og vant til. Nå fikk jeg lyst på pølser&potetmos... Dumt at dette dumme landet bare har ekle pølser...

Skrevet
Dumt at dette dumme landet bare har ekle pølser...

Synes du virkelig det? Noe av det jeg savner fra den tiden jeg bodde i England er de gode, grove, krydrete pølsene. Jeg tar en Cumberland sausage istedet for norsk røkt kjøttpølse any day. :sikle:

Skrevet

Jeg er vant til begge deler

Skrevet

Jeg steker faktisk fårikål! :ler: Koker den først, selvsagt, men når den er ferdig kokt heller jeg den i en langpanne og skjerper den litt i ovnen, slik at kjøttet får bittelitt stekeskorpe. Mye bedre enn å bare koke fårikålen!
Skrevet
Har aldri hørt om at noen koker kjøttpølsene, jeg! Det hadde nok jeg også blitt ganske paff av.

jeg også

Skrevet

I dag serverte jeg det til middag. Og overraskende nok (uten at NOEN trenger å lage en diskusjon av dét) så var det godt. Ikke veldig godt, men overraskende godt :)

Skrevet
Er det ikke en ganske vanlig situasjon at folk som bor i kollektiv med felles kjøkken diskuterer eller er uenige om hvordan klassiske hverdagsmiddager eller råvarer bør tilberedes? Kan det være så farlig det da?

Jeg kjente meg ihvertfall godt igjen. ;)

:ler: Ja, det kjenner jeg meg godt igjen i også. Mange "rare" familievarianter av matretter som fins. Husker vi hadde en heftig diskusjon i kollektivet da vi skulle lage pinnekjøtt og kålrabistappe. Vi hadde alle et mer eller mindre religiøst forhold til hvordan det skulle lages - og det var selvsagt vidt forskjellige metoder.

Men uansett - at en blir paff over at pølser kan kokes synes jeg er litt rart. "Alle" koker da wienerpølser, så at kjøttpølser også kan kokes kan da ikke være så rart?

Skrevet

Og husker jeg ikke feil står det "trekkes i 20 min" på pakken med gilde kjøttpølser:) Så ganske vanlig må det være:)

Gjest -eline-
Skrevet
Synes du virkelig det? Noe av det jeg savner fra den tiden jeg bodde i England er de gode, grove, krydrete pølsene. Jeg tar en Cumberland sausage istedet for norsk røkt kjøttpølse any day. :sikle:

Mulig jeg har vært uheldig med pølser her borte, etter 3-4 ganger så gav jeg opp; de smaker jo bare fett, fett og enda mer fett...

Ble tyske pølser på meg i dag... Noe godt kommer det jo av at man har Waitrose (les: posh&dyrt supermarket) somnærbutikk ;)

Skrevet
Men uansett - at en blir paff over at pølser kan kokes synes jeg er litt rart. "Alle" koker da wienerpølser, så at kjøttpølser også kan kokes kan da ikke være så rart?

Men er wienerpølser røkte da? Jeg tror det er der jeg gikk på limpinnen, at røkt på en eller annen måte signaliserte steking. Men det er meg, og det er fortid, nå vet jeg bedre.

Koslig at så mange engasjerte seg, men nå vandrer jeg videre.

Lykke til videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...