Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Selvsagt skrev (10 timer siden):

"Fordi ingen har lyst til å betale 25k i husleie."

Totalprisen blir den samme uansett hvor mye fellesgjeld det er. Det er totalprisen som er interessant. De fleste har også In-ordning slik at man kan ta lånet privat.

Er f.eks. nedbetalingstid 10 år for fellesgjelden, og man velger å flytte den til egen bank, kan man f.eks. få  øke nedbetalingstiden til 25 år og totalt langt mindre månedlige kostnader. Ofte vil man kunne få lavere rente også, i egen bank. 

Ser noen påstår at fellesgjeld sier noe om hvor godt et borettslag blir vedlikeholdt, men det sier ingenting om det hvis det er IN-ordning. To identisk like leiligheter i samme etg med like mange kvm kan ha to helt forskjellige felleskostnader. F.eks. kan den ene leiligheten ha 4 000,- i felleskostnad og den andre 16 000,- (der fellesgjelden som fulgte leiligheten ikke er innbetalt med IN-ordning).

Ja. Og et borettslag kan ha lav fellesgjeld fordi det er dårlig drevet (har ikke gjort nødvendig vedlikehold). 

Anonymkode: f98f7...271

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 17.17):

Ja er dritredd en slik situasjon. Det står at fellesutg er ca 2000kr, det må jo være kortvarig. Men har ikke mer informasjon. Ganske dårlig å ikke få med de viktigste økonomiske betingelsene og detaljene. Jeg var bare så nyskjerrig ang om jeg må ha lånefinansiering i banken til fellesgjelden også.

Anonymkode: 35b08...310

Du har lest nøye gjennom hele salgsoppgaven og medfølgende dokumenter? Spør megler eller styret i borettslaget om du ikke finner konkret informasjon angående fellesgjelden og nedbetaling av denne, eller om du er usikker på om du forstår informasjonen rett.

Eventuelt finnes det noen gratis jusshjelp (driftet av viderekomne jusstudenter) i nærheten av der du bor? Kanskje du kan få hjelp til å lese gjennom og tolke det som står.

Anonymkode: a67a1...df5

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja. Og et borettslag kan ha lav fellesgjeld fordi det er dårlig drevet (har ikke gjort nødvendig vedlikehold). 

Anonymkode: f98f7...271

Mange borettslag sparer også opp til vedlikehold og har ikke fellesgjeld i det hele tatt.

Felleskostnader har typisk en grunnkostnad som dekker løpende vedlikehold og eller også blir brukt til å spare opp for større prosjekter. I felleskostnader kan man også ha vannavgift, TV og bredbånd m.m. som dermed heller ikke sier noe om vedlikehold eller vedlikeholdskostnader (Skal man finne ut av det bør man heller se på rapporten/regnskapet fra generalforsamlingen i borettslaget.)

Fellesgjeld kan også være noe som fulgte leilighetene fra de var nye og trenger ikke å ha noe som helst med at det har blitt gjort vedlikehold i borettslaget. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...