AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #1 Skrevet 13. juli 2024 Hvis man kjøper borettslagsleilighet med IN ordning, må man få innvilget lån for den totale gjelden før kjøp? Hvis leiligheten har salgspris på en mill og fellesgjelden er to mill. Og jeg har en mill i EK men problemer med å få lån til 3 mill, kan jeg kjøpe den likevel🫣 Anonymkode: 35b08...310
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #2 Skrevet 13. juli 2024 Leiligheten blir ikke billigre eller dyrere av IN ordning, det er bare en ordning for at man kan gjøre innskudd/løse inn din anndel av fellesgjelden. Det er altså bare en betalings løsning for fellesgjeld. Som ja selvfølgelig forutsetter at du har cash til å begynnte den. Ifht selve leiligheten så må du uavhengig av betalingsløsning av fellesgjeld kunne betjene de utgiftene som er. Ordningen er ment for typsk eldre par som selger seg ned, og dermed har en større ek eller innskudds mulighet men ikke nødvendigvis komfortabel mes høye månedlige utgifter. De vil da kunne gjøre innskudd/løse inn fellesgjeld og dermed holde de månedlig utgiftene nede. Anonymkode: 184de...372 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #3 Skrevet 13. juli 2024 Har du en mill. i EK og skal kjøpe for 3 mill. så trenger du jo «bare» 2 mill. i lån. Uansett hvordan gjelden er fordelt mellom fellesgjeld og lån så må du ha økonomi til å håndtere hele beløpet. Selv om du ikke trenger å låne penger i banken fordi du har innskuddet i cash så er megler forpliktet til å sjekke at du kan betale fellesgjeld (i hvert fall gjelder dette nybygg, litt usikker på når man kjøper brukt bolig). Anonymkode: 103de...d10 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #4 Skrevet 13. juli 2024 Fellesgjeld regnes som en del av din totale gjeld, så får du ikke 2 mill i banken så får du ikke 2 mill i fellesgjeld. Men du spør om noe interessant da, har du 1 mill i EK så trenger du jo aldri involvere en bank i prosessen. Mulig det er som noen her sier da, at megler må sjekke om du kan betjene fellesgjelden. Vanligvis så har man jo ikke alt i EK da, men lånerammen man får i et finansieringsbevis inkluderer fellesgjeld. Så har jeg en låneramme på 3 mill, så kan jeg kjøpe en selveierleilighet til 3 mill og eller en borettslag til 1 mill med 2 mill i fellesgjeld. Men jeg kan ikke kjøpe en borettslagleiligehet til 3 mill som har mer fellesgjeld på toppen. Anonymkode: a7866...e59 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #5 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Fellesgjeld regnes som en del av din totale gjeld, så får du ikke 2 mill i banken så får du ikke 2 mill i fellesgjeld. Men du spør om noe interessant da, har du 1 mill i EK så trenger du jo aldri involvere en bank i prosessen. Mulig det er som noen her sier da, at megler må sjekke om du kan betjene fellesgjelden. Vanligvis så har man jo ikke alt i EK da, men lånerammen man får i et finansieringsbevis inkluderer fellesgjeld. Så har jeg en låneramme på 3 mill, så kan jeg kjøpe en selveierleilighet til 3 mill og eller en borettslag til 1 mill med 2 mill i fellesgjeld. Men jeg kan ikke kjøpe en borettslagleiligehet til 3 mill som har mer fellesgjeld på toppen. Anonymkode: a7866...e59 Jeg får nok sikkert innvilget 3 mill i lån, men da må jeg selge bilen som jeg er avhengig av pga funksjonsnedsettelse(kan ikke gå langt, bære ting osv). Så jeg leter etter litt alternativer slik at jeg kan beholde bilen og eie leilighet☺️ Anonymkode: 35b08...310
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #6 Skrevet 14. juli 2024 Hvis du har nok til å dekke innskuddet trenger du ikke å involvere banken. Grunnen til at du må ha betjeningsevne for 3 mill hvis banken skulle lånt deg innskuddet er fordi banken har det som en del av kredittvurderingen. På lik linje som at de må vurdere alle lån du har utenom boliggjelden i en lånesak. Det er ingen krav til at banken må involveres i en kjøpsprosess om du har pengene selv. Meglers jobb er å se at selger får pengene, altså bekrefte finansiering, og her er det kun innskuddet som skal sjekkes. Det løses ved at du sender skjermbilde av konto med penger på. Hva som skjer med gjelden til borettslaget er et fett og ikke meglers eller selgers problem. Om du ikke betaler vil borettslaget tvangsselge leiligheten og få dekket kravet slik. Anonymkode: 08578...e76 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #7 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvis du har nok til å dekke innskuddet trenger du ikke å involvere banken. Grunnen til at du må ha betjeningsevne for 3 mill hvis banken skulle lånt deg innskuddet er fordi banken har det som en del av kredittvurderingen. På lik linje som at de må vurdere alle lån du har utenom boliggjelden i en lånesak. Det er ingen krav til at banken må involveres i en kjøpsprosess om du har pengene selv. Meglers jobb er å se at selger får pengene, altså bekrefte finansiering, og her er det kun innskuddet som skal sjekkes. Det løses ved at du sender skjermbilde av konto med penger på. Hva som skjer med gjelden til borettslaget er et fett og ikke meglers eller selgers problem. Om du ikke betaler vil borettslaget tvangsselge leiligheten og få dekket kravet slik. Anonymkode: 08578...e76 Tusen takk for svar☺️Er det noen store fallgruver jeg bør tenke over? har ikke snakket med noen ennå. Jeg må velge mellom enten å betale 16 000kr i leieleilighet, som jo vil stige hvert år. Eller å kjøpe 35m2 sentralt men likevel tungvindt uten bil. Eller kjøpe en bolig med innskudd 1-1,2 i innskudd(har desse pengene) litt mer usentralt, men likevel bedre fordi jeg kan ha bil. Og der er kollektiv, selv om det ikke er flere ganger i timen. Anonymkode: 35b08...310
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #8 Skrevet 14. juli 2024 Har du økonomi til å betale de høye fellesutgiftene som kommer? Hvis dette er et relativt nytt borettslag, så har de ofte avdragsfrihet de første årene, så fellesutgiftene kan bli veldig mye høyere enn de er nå. Anonymkode: 72020...930 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #9 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du økonomi til å betale de høye fellesutgiftene som kommer? Hvis dette er et relativt nytt borettslag, så har de ofte avdragsfrihet de første årene, så fellesutgiftene kan bli veldig mye høyere enn de er nå. Anonymkode: 72020...930 Dette er viktig. Det er flere her hvor jeg bor som har gått på denne smellen, fordi de har ikke skjønt hva de skrev under på. Det er typisk eldre som solgte eneboligen sin, og som flyttet inn i leilighet. Aldri bodd i borettslag, skjønte ikke hva som er greia med husleie, renter på fellesgjeld og avdrag på fellesgjeld. Trodde de skulle betale 8000kr i husleie. Så gikk renta i været, samtidig som avdragene på fellesgjeld begynte å løpe. Vips, husleien er på 20-25k, og det hadde de ikke råd til. Leiligheten er i tillegg ikke salgbar, fordi ingen har lyst til å betale 25k i husleie. De HAR fått informasjon, men kanskje har selger ikke informert godt nok, og kjøpers kunnskap om økonomi var kanskje ikke den beste heller. Anonymkode: f98f7...271 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #10 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Dette er viktig. Det er flere her hvor jeg bor som har gått på denne smellen, fordi de har ikke skjønt hva de skrev under på. Det er typisk eldre som solgte eneboligen sin, og som flyttet inn i leilighet. Aldri bodd i borettslag, skjønte ikke hva som er greia med husleie, renter på fellesgjeld og avdrag på fellesgjeld. Trodde de skulle betale 8000kr i husleie. Så gikk renta i været, samtidig som avdragene på fellesgjeld begynte å løpe. Vips, husleien er på 20-25k, og det hadde de ikke råd til. Leiligheten er i tillegg ikke salgbar, fordi ingen har lyst til å betale 25k i husleie. De HAR fått informasjon, men kanskje har selger ikke informert godt nok, og kjøpers kunnskap om økonomi var kanskje ikke den beste heller. Anonymkode: f98f7...271 Ja er dritredd en slik situasjon. Det står at fellesutg er ca 2000kr, det må jo være kortvarig. Men har ikke mer informasjon. Ganske dårlig å ikke få med de viktigste økonomiske betingelsene og detaljene. Jeg var bare så nyskjerrig ang om jeg må ha lånefinansiering i banken til fellesgjelden også. Anonymkode: 35b08...310
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #11 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for svar☺️Er det noen store fallgruver jeg bør tenke over? har ikke snakket med noen ennå. Jeg må velge mellom enten å betale 16 000kr i leieleilighet, som jo vil stige hvert år. Eller å kjøpe 35m2 sentralt men likevel tungvindt uten bil. Eller kjøpe en bolig med innskudd 1-1,2 i innskudd(har desse pengene) litt mer usentralt, men likevel bedre fordi jeg kan ha bil. Og der er kollektiv, selv om det ikke er flere ganger i timen. Anonymkode: 35b08...310 Som andre har sagt så er det å sette seg inn i fellesutgiftene og hva de innebærer/ikke innebærer. Avdragsfrihet og når avdrag evt påløper er veldig gode poeng å se etter. Samt om det er behov for/planlagt noen oppussinger/vedlikehold fremover som krever store lån. Anonymkode: 08578...e76
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #12 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som andre har sagt så er det å sette seg inn i fellesutgiftene og hva de innebærer/ikke innebærer. Avdragsfrihet og når avdrag evt påløper er veldig gode poeng å se etter. Samt om det er behov for/planlagt noen oppussinger/vedlikehold fremover som krever store lån. Anonymkode: 08578...e76 Håper på å få litt mer info fra megler før salgsstart neste mnd☺️Men førstevalget mitt er selveier. Anonymkode: 35b08...310
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #13 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Håper på å få litt mer info fra megler før salgsstart neste mnd☺️Men førstevalget mitt er selveier. Anonymkode: 35b08...310 Er det snakk om nybygg? Isåfall kan du plusse på 1500 kr på de estimerte fellesutgiftene. Anonymkode: 08578...e76
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #14 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja er dritredd en slik situasjon. Det står at fellesutg er ca 2000kr, det må jo være kortvarig. Men har ikke mer informasjon. Ganske dårlig å ikke få med de viktigste økonomiske betingelsene og detaljene. Jeg var bare så nyskjerrig ang om jeg må ha lånefinansiering i banken til fellesgjelden også. Anonymkode: 35b08...310 2000 blir det garantert ikke og det beløpet er uten renter og avdrag på fellesgjelden. Anonymkode: 72020...930
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #15 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Er det snakk om nybygg? Isåfall kan du plusse på 1500 kr på de estimerte fellesutgiftene. Anonymkode: 08578...e76 Altså da kun Fellesutgifter uten felleslån og avdrag. Anonymkode: 08578...e76
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #16 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja er dritredd en slik situasjon. Det står at fellesutg er ca 2000kr, det må jo være kortvarig. Men har ikke mer informasjon. Ganske dårlig å ikke få med de viktigste økonomiske betingelsene og detaljene. Jeg var bare så nyskjerrig ang om jeg må ha lånefinansiering i banken til fellesgjelden også. Anonymkode: 35b08...310 Det har egentlig ikke så mye å si om du låner pengene i banken, eller om det er mye fellesgjeld. Banken regner på om du tåler den totale gjeldsbyrden. Dvs det er det samme om du har 3 mill i banklån og 0 i fellesgjeld, eller om du har 1 mill i banklån og 2 mill i fellesgjeld. Anonymkode: f98f7...271 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #17 Skrevet 14. juli 2024 Hvis du skal ha lån til bolig i banken, så må du se på totalprisen på leiligheten. Du vil få ett finansieringsbevis på f.eks maks 2,5 mill, som er inkludert både egenkapital, fellesgjeld og boliglånet. Jo mer fellesgjeld, jo mindre boliglån. Fellesutgifter på 2000,- pr måned høres svært lavt ut i ett borettslag, det høres ut som noe som kun dekker kommumale avgifter og husforsikring. Da må du regne med en økning etterhvert som borettslaget inngår avtaler på f.eks tv/nett, snørydding, gressklipp og slike driftskostnader. Anonymkode: 5bc97...feb
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #18 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det snakk om nybygg? Isåfall kan du plusse på 1500 kr på de estimerte fellesutgiftene. Anonymkode: 08578...e76 Jeg ville nok sagt 1500 i tillegg på felleskostnadene og minst ( med 2 mill i fellesgjeld og lån i Husbanken,) kr 8000 i renter, og kr 2500 i avdrag. Ergo minst 14000 pr mnd. Avdragsfrihet (§ 8-5 første ledd bokstav c) Husbanken gir normalt lån uten avdragsfri periode. Se veiledning til bokstav b) når det gjelder avdragsfrihet ved startlån fra kommunen. Husbanken kan gi inntil åtte års avdragsfrihet. Personlige låntakere må også forvente å betale avdrag fra starten av nedbetalingsløpet. Avdragsfrihet kan vurderes dersom låntakers betjeningsevne blir midlertidig forverret. Dette kan blant annet gjelde omstendigheter som samlivsbrudd, tap av samboer ved dødsfall samt ved arbeidsledighet og uførhet. Alternativt privatbank renter 10 000 pr mnd, og tilsammen kr 13500 pr mnd. Anonymkode: 0f9db...8b1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #19 Skrevet 14. juli 2024 Takk for alle innspill😊Har kanskje mulighet for startlån i husbanken siden jeg er ufør, sikkert best å prøve dem først. Anonymkode: 35b08...310
Selvsagt Skrevet 19. februar #20 Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 16.34): Dette er viktig. Det er flere her hvor jeg bor som har gått på denne smellen, fordi de har ikke skjønt hva de skrev under på. Det er typisk eldre som solgte eneboligen sin, og som flyttet inn i leilighet. Aldri bodd i borettslag, skjønte ikke hva som er greia med husleie, renter på fellesgjeld og avdrag på fellesgjeld. Trodde de skulle betale 8000kr i husleie. Så gikk renta i været, samtidig som avdragene på fellesgjeld begynte å løpe. Vips, husleien er på 20-25k, og det hadde de ikke råd til. Leiligheten er i tillegg ikke salgbar, fordi ingen har lyst til å betale 25k i husleie. De HAR fått informasjon, men kanskje har selger ikke informert godt nok, og kjøpers kunnskap om økonomi var kanskje ikke den beste heller. Anonymkode: f98f7...271 "Fordi ingen har lyst til å betale 25k i husleie." Totalprisen blir den samme uansett hvor mye fellesgjeld det er. Det er totalprisen som er interessant. De fleste har også In-ordning slik at man kan ta lånet privat. Er f.eks. nedbetalingstid 10 år for fellesgjelden, og man velger å flytte den til egen bank, kan man f.eks. få øke nedbetalingstiden til 25 år og totalt langt mindre månedlige kostnader. Ofte vil man kunne få lavere rente også, i egen bank. Ser noen påstår at fellesgjeld sier noe om hvor godt et borettslag blir vedlikeholdt, men det sier ingenting om det hvis det er IN-ordning. To identisk like leiligheter i samme etg med like mange kvm kan ha to helt forskjellige felleskostnader. F.eks. kan den ene leiligheten ha 4 000,- i felleskostnad og den andre 16 000,- (der fellesgjelden som fulgte leiligheten ikke er innbetalt med IN-ordning).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå