AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #1 Del Skrevet 13. juli 2024 Finnes det noen som synes måkeskrik er koselig? Er et helvetes spetakkel utenfor her på grunn av en unge som skal beskyttes. Det er så langt fra fredfull hygge man kan komme. Føles som å bo på en søppelplass, det var der måler holdt til før. Eller i gamledager var de vel ute ved sjøen, langt ute på havet. Men det var før de fikk sansen for ultraprossessert kosthold. Det kan vel ikke være helt sunt for dem? Gjør det dem mer aggressive å leve på up? Anonymkode: cc1ff...149 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #2 Del Skrevet 13. juli 2024 Koselig når de er langt unna og man så vidt kan høre dem, ellers står jeg for at oljefondet finansierer skuddpremie på jævlene. Anonymkode: 9e147...0be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krist1an Skrevet 13. juli 2024 #3 Del Skrevet 13. juli 2024 Flyvende rotter som skriker av full hals synes jeg ikke er koselig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #4 Del Skrevet 13. juli 2024 Jeg elsker måker! Men hater lyden av ungeskrål, bilstøy, flystøy, hunder som bjeffer, motordur… Anonymkode: 46305...567 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #5 Del Skrevet 13. juli 2024 Ja måke skrik er bare hyggelig. Barneskrik derimot orker jeg ikke så mye av. Anonymkode: a1260...5d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #6 Del Skrevet 13. juli 2024 Ved havet og et stykke unna der en er så kan det være hyggelig. Men i byen og andre steder er det helt jævlig. Og de ungene skriver sykt høyt. Er nesten som å være i en jurassic park film noen ganger. Måker angriper om man er i nærheten av ungene deres, selv om man ikke ser ungene. De er farlige. Det er de jævligste fuglene som finnes. Anonymkode: 5e2d1...e15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #7 Del Skrevet 13. juli 2024 Syns det er koselig så lenge det ikke er for nærme. Vi bor ca 50 meter fra sjøen, og hører en del måker i det fjerne, det gjør meg ingenting 😊 Men ble litt mye når de satte seg til i hagen her, blir for nære 😂 Anonymkode: 8ed61...5e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #8 Del Skrevet 13. juli 2024 Jeg liker dem og tenker den verste skrikingen bare viser hvor opptatt de er av å beskytte ungene sine Det er en kort periode det pågår, så det hører med til denne tiden av året. Det er vi mennesker som er årsaken til at de nå velger å oppholde seg i byer og tettbygde strøk. - De finner langt mindre fisk i havet enn før pga. menneskeskapte miljøendringer og overfiske. - Da mennesker satte mink ut i naturen ("miljøvernere", faktisk, som syntes så synd på oppdrettsmink...), så ble det så mye mink som tok altfor mye måseegg fra steder de før hekket. Ergo tvang igjen menneskeskapte endringer måsen til å måtte tilpasse seg, og siden hus og bygninger er trygge for mink, så ble det et naturlig valg for de som ikke hadde fuglefjell i nærheten. - Det er blitt ulovlig for fiskere som gjør opp fisken ombord å kaste innmat på sjøen, ergo går måsene også der glipp av veldig mye mat. - Strandsoner blir stadig bygget ned, sementert, utfylt, og slik mister måsene enda flere "beitemarker". Hvis vi ikke hadde hatt måkene hadde vi hatt veldig mye større rotteproblemer i byene og tettstedene våre. Rottene kan gjøre langt mer skade på eiendom enn hva måker gjør! Måsene er på mange måter som kanarifuglene som ble brukt i gruvene før i tiden - de varsler om dødelige endringer før vi mennesker selv greier å fange opp truslene (eller som nå, ikke bryr oss nok...). Måker er sosiale fugler, de fungerer som gruppe for å ta vare på hverandre. Jeg har til og med sett gråmåse være barnevakt for byens unge fiskemåser, varsler for dem hvis det er mat i nærheten og sørger for at ingen forsyner seg mer enn andre. Det samme bytter foreldre på å gjøre i begynnelsen og når de unge måsene er blitt "tenåringer" og noen av dem er mer breiale enn andre. Når noen er skadet av mennesker har jeg sett hele flokker beskytte den som er skadet for å sørge for at den også får sin del av mat der det er nok til flere. De har god hukommelse, de kjenner igjen ulike mennesker og de kan lærer seg betydningen av ganske mange ord! Sett pris på måsene - den dagen de forsvinner helt (det kan dessverre skje på vår vakt), vil vi virkelig se følgene av det og hvor viktige de faktisk er! Anonymkode: 61d42...953 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #9 Del Skrevet 15. juli 2024 Nei det er ikke koselig. kanskje koselig om du sitter å venter på ferga, men hadde ikke orket det rundt mitt eget hus Anonymkode: 4a2b0...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå