Gå til innhold

Hvor lang tid før man trives i ny leilighet?

Dumpappen

Anbefalte innlegg

Flyttet inn i for to dager siden, så skjønner jeg må gi det tid. Men, har ikke noe «god følelse», trodde ikke at noe sånt som at varmekabler ikke virker skulle bety noe for meg f.eks, men ble kaldt og har ikke råd til å pusse opp.
Hadde veldig dårlig tid på å finne leilighet og alt gikk langt over takst. På 9. budrunde vant jeg.

Har vært igjennom 3 traumatiserende år, med dødsfall og sykdom som har gjort at dette er 5. gangen jeg flytter på ca. 3 år og av disse har 3 ganger vært salg og kjøp. Leide midlertidig i 4 mnd før jeg flyttet inn nå, så hadde bodd meg litt til der.

Har mye angst og er dypt deprimert og er helt utslitt ☹️, er så redd for at jeg har gjort ett bomkjøp, men er jo heldig som har fått kjøpt leilighet på Torshov i Oslo.

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det tar tid å bo seg til. I tillegg har du vært gjennom så mye stress, at du nok har fått et litt dårlig forhold til flytting og boliger. Jeg anbefaler at du skriver ned en liste over alt som er positivt med leiligheten. De fleste av oss må inngå litt kompromiss med standard, men så gjør man det beste ut av det. 

Hvis varmekabler ikke virker, så kan det være noe feil på termostaten? Det er lett å fikse, ring elektriker. Jeg byttet selve termostaten hos meg, det kostet ikke all verden. I mellomtiden, bruk ei god og tykk baderomsmatte :) 

Mal leiligheten i DINE farger, men bo deg gjerne til litt først. Gardiner, gulvtepper, bilder på veggene, planter, det blir så fint! Og man kan kjøpe så mye bra på finn og bruktbutikker hvis man vil spare penger. Her hos meg er det meste brukt, og det har gitt meg en personlig og fin leilighet ikke alle andre har. Tok tid før det ble et "hjem". 

Anonymkode: 9ce3d...71d

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trivdes fra dag 1, men leiligheten min var helt ny da jeg kjøpte for mange år siden. Så har jeg hatt en del år hvor jeg ikke trives, men begynner å bli glad i den igjen.

Jeg ville fokusert på at nå har du et sted som er ditt, kanskje senke skuldrene og gjøre det så koselig som du kan. 

Anonymkode: df2e5...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å falle til ro i den leiligheta jeg bor i nå helt fra starten, forøvrig, hele huset er falleferdig og mangellisten er lang. En del har jeg bare måtte tilpasse meg til, som at jeg vet hva naboen har til middag. Jeg hadde hatt og fortsatte å ha det hardt i livet mitt, men leiligheta trives jeg i.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dumpappen skrev (49 minutter siden):

Flyttet inn i for to dager siden, så skjønner jeg må gi det tid. Men, har ikke noe «god følelse», trodde ikke at noe sånt som at varmekabler ikke virker skulle bety noe for meg f.eks, men ble kaldt og har ikke råd til å pusse opp.
Hadde veldig dårlig tid på å finne leilighet og alt gikk langt over takst. På 9. budrunde vant jeg.

Har vært igjennom 3 traumatiserende år, med dødsfall og sykdom som har gjort at dette er 5. gangen jeg flytter på ca. 3 år og av disse har 3 ganger vært salg og kjøp. Leide midlertidig i 4 mnd før jeg flyttet inn nå, så hadde bodd meg litt til der.

Har mye angst og er dypt deprimert og er helt utslitt ☹️, er så redd for at jeg har gjort ett bomkjøp, men er jo heldig som har fått kjøpt leilighet på Torshov i Oslo.

Hvis det ikke stod i egenerklæringen fra selger at varmekablebe ikke funket kan du klage. 

Når det er sagt tar det tid å bo seg inn. Vi har bodd i vårt hus nå i 2 år, og jeg er veldig glad for at jeg ikke gikk for alle oppussingsplanene jeg hadde med en gang for mye har endret seg. Og jeg vil nå gå for andre løsnigner enn hva jeg tenkte opprinnelig fordi jeg har bodd her et par år. 

Ta tiden til hjelp, og ikke stress med at alt skal være perfekt fra første stund. 

Anonymkode: 7c7d0...dd7

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kan ta tid. Har tatt meg 2 år å slappe av og føle meg hjemme. Og det er ikke pga leiligheten, men fordi jeg har sure gretne naboer som klager på alle her. Nå vet jeg at de har blitt satt kraftig på plass av noen andre naboer, så det har blitt bedre. Var en periode jeg nesten ikke turte ha på tv for jeg var så redd for å få klage.

Men jeg tror at grunnen til at ts sliter er pga det er alltid litt skummelt å flytte. Selv om man har gjort det mange ganger før. Så er det lett å tenke "oi hva har jeg gjort" fordi man har flyttet vekk fra noe kjent. Og hvis man har hatt mye stress så kan en flytteprosess tære på nervene. Har selv kjøpt et oppussings-objekt og det får bare ta tiden det tar å bli ferdig. Jeg ville prioritert noen få ting som gjør at du kan trives og få det fint :) 

F.eks om du syns det er for sterilt/mørkt så kan du male, som ikke koster så mye. Få tak i noen fine lamper, pynte med litt planter, lys og sånt. Så regner jeg med du føler deg mer hjemme snart! Også kan du spare til det du ønsker å gjøre på lang sikt. Torshov er et område som er populært, så du får også være fornøyd med at du har gjort en kjempeinvestering! 

Anonymkode: 92630...3b1

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gratulerer med nytt hjem!
De gangene jeg har flyttet tar det noen uker, kanskje et par måneder før nytt hjem virkelig blir mitt hjem. 
Det som jeg synes hjelper på trivsel er p få ryddet ting på plass og hengt opp noe på veggene. Bilder du liker! Jeg synes også gardiner og tepper gjør det mer koselig og «bebodd», men på sånne ting har jo folk ulik smak. 

Anonymkode: 2854c...367

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det ikke stod i egenerklæringen fra selger at varmekablebe ikke funket kan du klage. 

Stod i takstrapporten, så var klar over det.
Er nok det at jeg ikke har klart å stresse ned, har vært noe tynende over meg hele tiden som måtte gjøres.
Har knapt sovet de to dagene jeg har siden innflytting og gjorde vasket ut fra den forrige jeg leide i dag.
Siden Mai i fjor så har jeg våknet hver eneste dag med, «shit, hva er det jeg må ordne i dag?».

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe av det første jeg gjorde sist jeg flyttet, så snart hverdagskoppene og trusene var pakket opp, var å henge et gammelt brodert bilde over TV'n. Det hjalp mye på hjemmefølelsen.

Ellers tenker jeg du må ta tiden litt til hjelp, det kan ta litt tid å 'lande' etter perioder med vedvarende stress, og nye omgivelser hjelper ikke akkurat på.

Anonymkode: 0990f...4c6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bodd et sted i over to år nå, og føler meg fortsatt ikke hjemme her. Tror ikke jeg kommer til å gjøre det, heller, så jeg sparer til å flytte. 

Anonymkode: 83dec...868

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har eid to boliger i mitt liv. Det første var en leilighet, den var litt shabby da jeg flyttet inn, og betalte altfor mye for den (var desperat etter å komme meg inn på boligmarkedet). Det tok lang tid (mange måneder) før jeg egt likte den og følte meg hjemme der. Bodde der i drøye ti år og elsket den leiligheten etter at jeg pusset opp, forlot den med ordentlig vemod.

Nå bor jeg i enebolig. Fra første stund på visning visste jeg at dette var huset for meg og jeg har følt meg hjemme siden dag en. Jeg ELSKER dette huset, beliggenheten, uteområdene, ja alt. Den følelsen jeg fikk på visning har jeg aldri opplevd før, og jeg har vært på MANGE visninger!

Anonymkode: d177e...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bodd i samme bolig i over 20 år. Det er perioder da jeg elsker hjemmet mitt, og perioder da jeg ikke kan fordra å bo her. Det å like hjemmet sitt er ikke en statisk ting for meg. Det henger gjerne sammen med hvordan jeg har det ellers i livet.

Anonymkode: dde5f...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har bodd i samme bolig i over 20 år. Det er perioder da jeg elsker hjemmet mitt, og perioder da jeg ikke kan fordra å bo her. Det å like hjemmet sitt er ikke en statisk ting for meg. Det henger gjerne sammen med hvordan jeg har det ellers i livet.

Anonymkode: dde5f...bc2

Er nok mye i det. Har det ekstremt dårlig nå, så ville vel ikke likt noe sted.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og to tenåringer flyttet for tre uker siden. Det kjennes fortsatt rart og to av oss sover ganske dårlig enda. Det er fremmede lyder, annet lys som slipper inn på rommet, en annen temperatur, annen lukt. Det er fortsatt fremmed ganske enkelt. Jeg kan ha korte øyeblikk hvor jeg tenker at dette er et fantastisk sted å bo, men foreløpig er de sjeldne og kortvarige. Det føles ikke bare dritt heller, men ganske nøytralt. Jeg har likevel troen på at innen tidlig høst så vil det føles mye bedre og som vårt eget. 

Anonymkode: ccf3f...87b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg føler meg ikke hjemme her selv om jeg har bodd her i to år. Men sånn er det når jeg selger og må flytte innen to måneder. Da må jeg bare kjøpe noe som er tilslags akkurat da. Håpløst. Så føler ikke at jeg kommer noen vei.

Anonymkode: c758f...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det kan ta litt tid.

Da jeg overtok leiligheten jeg bor i nå, så kjente jeg litt anger og stress da jeg overtok den, og den føltes fremmed ut. Og gjett om jeg la hundre ganger mer merke til knirk i gulvet og skjeive vegger og "alt" var liksom galt. 

Jeg pusset en del opp, sånn at alt bare var kaos og rot, så for meg tok det litt tid, det var jo ikke et hjem på lenge, jeg fikk ikke pakket ut noe. Men så fort ting begynte å ta form, særlig da jeg fikk innredet stuen med møblene mine, så begynte jeg å like den. Nå elsker jeg leiligheten min :)

Hjelper å gjøre ting så det blir ditt eget, om du ikke har råd til de helt store prosjektene, så mal noen vegger, kjøp noen gardiner, og få inn din egen kunst og bøker og møbler du er glad i.

Men man bor seg nok bare inn uten at man må pusse opp også. Og gå turer i nabolaget og sjekk ut alt det koselige som finnes rundt deg :)

Anonymkode: 6daf0...225

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg føler meg ikke hjemme her selv om jeg har bodd her i to år. Men sånn er det når jeg selger og må flytte innen to måneder. Da må jeg bare kjøpe noe som er tilslags akkurat da. Håpløst. Så føler ikke at jeg kommer noen vei.

Anonymkode: c758f...a5a

Jeg følte også ett enormt tidspress. Var ikke så mye til salgs som jeg trodde og budrundene her i Oslo var ville.
Kortidsleide her etter hus salget så hadde kniven på strupen. Men, har jo bolig nå, så er jo heldig.
Bor jo ikke mer en 10 min med sykkel unna Frogner der jeg vokste opp og har bodd nesten hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan ta litt tid.

Da jeg overtok leiligheten jeg bor i nå, så kjente jeg litt anger og stress da jeg overtok den, og den føltes fremmed ut. Og gjett om jeg la hundre ganger mer merke til knirk i gulvet og skjeive vegger og "alt" var liksom galt. 

Jeg pusset en del opp, sånn at alt bare var kaos og rot, så for meg tok det litt tid, det var jo ikke et hjem på lenge, jeg fikk ikke pakket ut noe. Men så fort ting begynte å ta form, særlig da jeg fikk innredet stuen med møblene mine, så begynte jeg å like den. Nå elsker jeg leiligheten min :)

Hjelper å gjøre ting så det blir ditt eget, om du ikke har råd til de helt store prosjektene, så mal noen vegger, kjøp noen gardiner, og få inn din egen kunst og bøker og møbler du er glad i.

Men man bor seg nok bare inn uten at man må pusse opp også. Og gå turer i nabolaget og sjekk ut alt det koselige som finnes rundt deg :)

Anonymkode: 6daf0...225

Samme her ser mye små feil etc. men vet det er hodet som spiller meg ett puss.
Har faktisk fått pakket ut det meste tross dårlig form. Var en kamerat innom og vi gikk å kjøpte pizza og spiste i Torshov parken, det var hyggelig. Men, savner veldig bror. Føler meg ekstremt ensom.
Har diagnose dyp depresjon, angst og ptsd, så egentlig urolig at jeg har klart dette så langt.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig forskjellig fra bolig til bolig. I min forje bolig bodde jeg vel 3-4 år før jeg begynte å trives, og da måtte vi endre mye for å få hjemmefølelsen, men det ble aldri helt riktig. 

I ny bolig vi har nå var vi hjemme fra dag 1. trivdes både inne og ute. Alt var liksom riktig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...