AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #1 Skrevet 11. juli 2024 Hver eneste dag så sliter jeg med å spise mat. Jeg er glad i mat. Jeg er overvektig, men mat har også blitt min verste fiende. Jeg ser mennesker med min vekt beskrive seg selv som lass med fett, og noen av dem tar til og med slankeoperasjoner. Jeg er ikke blind, jeg vet jeg er stor, men jeg føler meg ikke SÅ stor. Jeg og min mor har samme bmi selvom hun veier 25 kg mindre en meg. Dette skyldes at hun er 1.60cm og jeg er 1,75cm høy. Jeg visste ikke at høyde utgjorde så stor forskjell når det kommer til vekt, men det gjør det tydeligvis. Jeg ønsker å bli tynnere, men kun fordi jeg føler at det er det samfunnet forventer av meg. Kun fordi jeg skal se et slankt menneske når jeg blir tatt bilde av. Jeg driver med musikk, og kanskje jeg til og med tør å gå videre med det, om jeg blir tynnere. Kanskje jeg tør å melde meg på tv-programmer. Det er jo helt tydelig at jeg er min egen fiende! Men vil jeg få det bedre om jeg slanker meg, eller må jeg jobbe med mitt eget hode? Man skal ikke glorifisere fedme, men fy faen så glad jeg blir når jeg ser mennesker med noen kg ekstra leve suksessfulle liv. Når jeg ser de poster på Instagram, eller er med i diverse tv-programmer. Da føler jeg at det kanskje er håp for meg også. Jeg har blitt så opphengt i meg selv at jeg begynner å bli syk, og jeg er redd for at jeg på et eller annet tidspunkt vil utvikle en spiseforstyrrelse, eller at jeg mister meg selv fullstendig. Jeg skulle ønske at vi som samfunn kunne slutte å være så kroppsfikserte. For det er vel ingen hemmelighet at en slank og «vakker» kropp kommer lenger? Det er lettere å gjøre suksess om man ser bra ut, ikke sant? Når ble der sånn? Hva skjedde? Og hvem bestemmer egentlig hvilken kroppsideal som er det rette eller flotteste? At ungdommer i dag sliter med seg selv er ikle rart. Jeg er 34 år, og jeg synes det er vanskelig å forholde meg til. Hvordan oppleves dette for våre barn og ungdommer? Det er vondt å tenke på… Anonymkode: 738e6...62c 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #2 Skrevet 11. juli 2024 Tren. Løft vekter. Gå. Beveg deg. Du vil elske det når du kjenner dette er gøy. Tren 60 min 3-4 dager i uken og du vil få et nytt liv. Anonymkode: 99cf5...14e 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #3 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tren. Løft vekter. Gå. Beveg deg. Du vil elske det når du kjenner dette er gøy. Tren 60 min 3-4 dager i uken og du vil få et nytt liv. Anonymkode: 99cf5...14e Je løfta vekter i et år da jeg skulle utdanne meg til fengselsbetjent. Gikk opp flere kg i vekt🤣 Men jeg både går og beveger meg, og du vet veldig lite om hvordan jeg lever mitt liv. Så tror kanskje ikke du skal uttale deg om det👍 Anonymkode: 738e6...62c 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #4 Skrevet 11. juli 2024 Du sier du bare ønsker å bli tynn fordi samfunnet forventer det av deg.....hvorfor ikke fokusere på sunn og sterk kropp i stedet for TYNN? Så lenge du føler deg vel med den vekten du er så kan du jo bare bli der. Du sier vekten forhindrer deg til å gjøre ting du liker, så på et eller annet sett plager det deg..... Selv har jeg alltid hatt 10 kg for mye, men begynte å trene vekter på grunn av mye kinker i rygg og nakke for 5 år siden ca - fått en sunn og sterk kropp, gått ned i vekt som resultat av det - men veier meg sjeldent. Viktigste er å føle at kroppen din kan gjøre det du vil den skal........ Anonymkode: 38391...7f3 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #5 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du sier du bare ønsker å bli tynn fordi samfunnet forventer det av deg.....hvorfor ikke fokusere på sunn og sterk kropp i stedet for TYNN? Så lenge du føler deg vel med den vekten du er så kan du jo bare bli der. Du sier vekten forhindrer deg til å gjøre ting du liker, så på et eller annet sett plager det deg..... Selv har jeg alltid hatt 10 kg for mye, men begynte å trene vekter på grunn av mye kinker i rygg og nakke for 5 år siden ca - fått en sunn og sterk kropp, gått ned i vekt som resultat av det - men veier meg sjeldent. Viktigste er å føle at kroppen din kan gjøre det du vil den skal........ Anonymkode: 38391...7f3 Hei! Ja du har helt rett i at det plager meg, fordi jeg føler meg stygg. Derfor ønsker jeg ikke å bli tatt bilder av eller se meg selv mer en nødvendig. Jeg er usikker på om dette ville endret seg om jeg gikk ned i vekt da mine venner sier det sitter i hodet mitt. De påstår at de aldri har sett på meg som hverken stygg eller feit. Der er en veldig merkelig opplevelse, men det virker jo som det er selvtilliten min som er det store problemer her. Noen ganger føles det ut som den dårlige selvtilliten en dag kommer til å ta livet av meg. Jeg vet egentlig ikke hva jeg ville med dette innlegget heller. Hadde bare et svakt øyeblikk… Beklager det. Anonymkode: 738e6...62c
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #6 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du sier du bare ønsker å bli tynn fordi samfunnet forventer det av deg.....hvorfor ikke fokusere på sunn og sterk kropp i stedet for TYNN? Så lenge du føler deg vel med den vekten du er så kan du jo bare bli der. Du sier vekten forhindrer deg til å gjøre ting du liker, så på et eller annet sett plager det deg..... Selv har jeg alltid hatt 10 kg for mye, men begynte å trene vekter på grunn av mye kinker i rygg og nakke for 5 år siden ca - fått en sunn og sterk kropp, gått ned i vekt som resultat av det - men veier meg sjeldent. Viktigste er å føle at kroppen din kan gjøre det du vil den skal........ Anonymkode: 38391...7f3 Jeg har ho selv ei venninne som klager på som egen vekt. Hun er 1.70 og veier i underkant av 70kg, så hun er ikke mye feit. Hun tenker aldri på at jeg er mye større en henne, men hu opplever seg selv som tjukk. Trening og mat har blitt hennes liv. Hun er opphengt, og jeg ønsker egentlig ikke å leve sånn. Kanskje jeg trenger en psykolog?🙈 Anonymkode: 738e6...62c
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #7 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Je løfta vekter i et år da jeg skulle utdanne meg til fengselsbetjent. Gikk opp flere kg i vekt🤣 Men jeg både går og beveger meg, og du vet veldig lite om hvordan jeg lever mitt liv. Så tror kanskje ikke du skal uttale deg om det👍 Anonymkode: 738e6...62c Så aggressiv du er. Ble du krenka? :s Anonymkode: 18a94...08f 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #8 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så aggressiv du er. Ble du krenka? :s Anonymkode: 18a94...08f Ja, veldig! Nei, absolutt ikke. Men du snakker til en du ikke kjenner. Kunne jo hende at jeg satt i rullestol. Hva vet vel du? Du vet heller ikke om jeg trener 10 timer hver dag, og da blir er sånt svar lite gjennomtenkt. Anonymkode: 738e6...62c
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #9 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, veldig! Nei, absolutt ikke. Men du snakker til en du ikke kjenner. Kunne jo hende at jeg satt i rullestol. Hva vet vel du? Du vet heller ikke om jeg trener 10 timer hver dag, og da blir er sånt svar lite gjennomtenkt. Anonymkode: 738e6...62c Ta deg en bolle! Du skriver på et anonymt forum, og du tåler ikke å få råd! 😂 Du får forklare oss hvilke råd du vil ha da vett’u 🫣🫣 Anonymkode: 64507...5d2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #10 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ta deg en bolle! Du skriver på et anonymt forum, og du tåler ikke å få råd! 😂 Du får forklare oss hvilke råd du vil ha da vett’u 🫣🫣 Anonymkode: 64507...5d2 Nettopp! Det er er forum… Ha en fin kveld. Anonymkode: 738e6...62c
Mardina Skrevet 11. juli 2024 #11 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ja, veldig! Nei, absolutt ikke. Men du snakker til en du ikke kjenner. Kunne jo hende at jeg satt i rullestol. Hva vet vel du? Du vet heller ikke om jeg trener 10 timer hver dag, og da blir er sånt svar lite gjennomtenkt. Anonymkode: 738e6...62c Det var ingenting galt i det vedkommende skrev til deg. Du bør kanskje ikke ta deg nær av alt folk skriver til deg. Du er på et diskusjonsforum og det vil være mange ulike meninger, som ikke nødvendigvis samsvarer med dine. Og du må gjerne bli sur på det jeg skriver til deg nå, men det får så være.... 😄 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #12 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hver eneste dag så sliter jeg med å spise mat. Jeg er glad i mat. Jeg er overvektig, men mat har også blitt min verste fiende. Jeg ser mennesker med min vekt beskrive seg selv som lass med fett, og noen av dem tar til og med slankeoperasjoner. Jeg er ikke blind, jeg vet jeg er stor, men jeg føler meg ikke SÅ stor. Jeg og min mor har samme bmi selvom hun veier 25 kg mindre en meg. Dette skyldes at hun er 1.60cm og jeg er 1,75cm høy. Jeg visste ikke at høyde utgjorde så stor forskjell når det kommer til vekt, men det gjør det tydeligvis. Jeg ønsker å bli tynnere, men kun fordi jeg føler at det er det samfunnet forventer av meg. Kun fordi jeg skal se et slankt menneske når jeg blir tatt bilde av. Jeg driver med musikk, og kanskje jeg til og med tør å gå videre med det, om jeg blir tynnere. Kanskje jeg tør å melde meg på tv-programmer. Det er jo helt tydelig at jeg er min egen fiende! Men vil jeg få det bedre om jeg slanker meg, eller må jeg jobbe med mitt eget hode? Man skal ikke glorifisere fedme, men fy faen så glad jeg blir når jeg ser mennesker med noen kg ekstra leve suksessfulle liv. Når jeg ser de poster på Instagram, eller er med i diverse tv-programmer. Da føler jeg at det kanskje er håp for meg også. Jeg har blitt så opphengt i meg selv at jeg begynner å bli syk, og jeg er redd for at jeg på et eller annet tidspunkt vil utvikle en spiseforstyrrelse, eller at jeg mister meg selv fullstendig. Jeg skulle ønske at vi som samfunn kunne slutte å være så kroppsfikserte. For det er vel ingen hemmelighet at en slank og «vakker» kropp kommer lenger? Det er lettere å gjøre suksess om man ser bra ut, ikke sant? Når ble der sånn? Hva skjedde? Og hvem bestemmer egentlig hvilken kroppsideal som er det rette eller flotteste? At ungdommer i dag sliter med seg selv er ikle rart. Jeg er 34 år, og jeg synes det er vanskelig å forholde meg til. Hvordan oppleves dette for våre barn og ungdommer? Det er vondt å tenke på… Anonymkode: 738e6...62c Jeg syns det er så indelig trist, og kjenner meg masse igjen. Jeg har hatt anoreksi i mange år, og vært veldig tynn, så blitt "frisk" (man blir aldri frisk), og så lagt på meg mye pga medisiner og annen sykdom og er nå overvektig. Jeg føler det samme som deg, og føler en ekstemt skam. Jeg øsnsker å kunne godta meg selv som jeg er nå, men samfunnet sier nei. Opplevd masse vekt stigma som underbygger dette. Det er kjempetrist, men ettersom du finner styrke i andre som er litt større og promoterer seg selv, og du er i en bransje som trenger promotering - du kunne ikke selv vært et forbilde da? Du virker jo reflektert og bra 🙏❤️ Anonymkode: 8c098...027
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #13 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg syns det er så indelig trist, og kjenner meg masse igjen. Jeg har hatt anoreksi i mange år, og vært veldig tynn, så blitt "frisk" (man blir aldri frisk), og så lagt på meg mye pga medisiner og annen sykdom og er nå overvektig. Jeg føler det samme som deg, og føler en ekstemt skam. Jeg øsnsker å kunne godta meg selv som jeg er nå, men samfunnet sier nei. Opplevd masse vekt stigma som underbygger dette. Det er kjempetrist, men ettersom du finner styrke i andre som er litt større og promoterer seg selv, og du er i en bransje som trenger promotering - du kunne ikke selv vært et forbilde da? Du virker jo reflektert og bra 🙏❤️ Anonymkode: 8c098...027 Det kunne jeg nok, og det hadde vert så fint, men der kommer mangelen på selvtillit inn i bildet igjen. Mange mener nok at folk promoterer fedme, men det er ikke det det handler om. Det handler kroppsposirivitet. At folk skal få lov til å være som de er. Man skal aldri glorifisere fedme…på lik linje som man ikke skal glorifisere undervekt. Men det virker som undervekt er mer akseptert i samfunnet, og det synes jeg er trist. Heier masse på deg, og vi kan ikke annet en å stå sammen. Noen dager er bedre en andre, og jeg håper at folk slutter å snakke om kropper generelt. Kan vi ikke bare få være i fred. Skal man måtte bekymre seg for om man er god nok i f.eks er yrke, kun basert på kropp og utseende? Det er jo egentlig flaut at det er sånn samfunnet fungerer i 2024. Anonymkode: 738e6...62c
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #14 Skrevet 11. juli 2024 Mardina skrev (28 minutter siden): Det var ingenting galt i det vedkommende skrev til deg. Du bør kanskje ikke ta deg nær av alt folk skriver til deg. Du er på et diskusjonsforum og det vil være mange ulike meninger, som ikke nødvendigvis samsvarer med dine. Og du må gjerne bli sur på det jeg skriver til deg nå, men det får så være.... 😄 Men ble jeg sur? Eller hadde jeg rett i det jeg skrev? Kjenner vedkommende meg, eller vet hvor mye jeg trener i hverdagen? Det er er legit svar det. Ikke noe surt surt i det svaret.. Anonymkode: 738e6...62c
Mardina Skrevet 11. juli 2024 #15 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men ble jeg sur? Eller hadde jeg rett i det jeg skrev? Kjenner vedkommende meg, eller vet hvor mye jeg trener i hverdagen? Det er er legit svar det. Ikke noe surt surt i det svaret.. Anonymkode: 738e6...62c Men du tok deg jo tydeligvis nær av det vedkommende skrev 🤔 Det går ann å svare på en skikkelig måte. Og ikke gå rett i forsvarsmodus 🤔 1
Grüner Skrevet 11. juli 2024 #16 Skrevet 11. juli 2024 Det høres ut som problemet ditt er mer psykologisk enn fysisk, og tvangstanken på at du føler deg feit og ikke bra nok plager deg mer enn vekta gjør rent fysisk. Kanskje du burde ta kontakt med ROS (rådgiving om spiseforstyrrelser)?
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #17 Skrevet 11. juli 2024 Prøv ikke tenk så mye på vekt og fasong. Spis sunt og regelmessig og kutt ut mye sukker. Kom deg i bevegelse, det skal ofte ikke mer til før kiloene raser av. Det er ofte småspising og sukker som øker vekten. Hvis målet ditt er å gå ned må du gjøre noe med det selv. Du er du og det er din kropp. Kutt ut Instagram og retusjerte bilder. Se heller rundt deg i livet ellers. Folk ser ofte ikke ut som Instagram Anonymkode: 432bd...9f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå