Gå til innhold

Male fasaden når man bor i leilighet. Er det lov og er det pålagt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg kjøpte nylig leilighet for første gang.  Fasaden/utsiden er slitt og trenger å bli malt. Er det jeg eller er det borettslaget som har ansvaret for å male? Og har jeg lov til å male? Jeg ville selvsagt malt i akkurat samme farge som det var. 

Dette er bilde av det groveste eksempelet på hvor slitt det er, men man ser mange steder på veggene at det er slitt. Bildet er fra min terrasse så dette er heller ikke noe andre enn de som har bodd i min leilighet har sett.  Lurer også på om det er så grovt at planken må byttes ut eller lignende. Jeg er ikke håndverker og har aldri eid leilighet før så jeg har ikke peiling på slit. 

449968644_888542493103506_6401331150705078498_n.jpg

Anonymkode: 2153d...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da jeg bodde i borettslag malte vi selv utenfor hos oss. Fikk utlevert maling av vaktmesteren ved behov.

Anonymkode: 34ecf...05d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må nesten sjekke med ditt borettslag da det varierer. 

Anonymkode: b6551...8e4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der krever snekkerarbeid før maling. Treverket er ødelagt, og malingen vil aldri sitte. Bør nok byttes ut med impregnerte materialer da det ser ut som det er ganske fuktutsatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar!

13 minutter siden, -jk- said:

Det der krever snekkerarbeid før maling. Treverket er ødelagt, og malingen vil aldri sitte. Bør nok byttes ut med impregnerte materialer da det ser ut som det er ganske fuktutsatt.

Tusen takk. 

Kanskje du eller andre også kan hjelpe meg med dette. Fugene(er det hva det heter?) på ytterdøra har mugg. Hva bør jeg gjøre med det?

TS

448495770_1156626625627126_7241378198053539981_n (1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som en annen skrev over: det bordet må byttes. I et forsøk på å hindre at det skjer igjen må du dessuten hindre at det blir stående vann der. Med mitt utrente øye ser det ut som om noe er riv ruskende galt i konstruksjonen: panel som går helt ned til, og kanskje til og med nedenfor, belegningsstein – og med en silikonfuge mellom stein og panel? I så fall ikke bra...

Når bordet byttes må det i alle fall ikke gå like langt ned, for å unngå at det står i vann, og enden må males.

Ang svertesopp ved inngang: ikke uvanlig, og mer et estetisk problem. Vask med eddik(vann). Fugen ville jeg fjernet med en enkel silikonskrape og lagt på nytt.

Anonymkode: c9d75...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ta kontakt med styret og hør om hvem som har ansvar for å gjøre hva.

Anonymkode: e738a...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ang svertesopp ved inngang: ikke uvanlig, og mer et estetisk problem. Vask med eddik(vann). Fugen ville jeg fjernet med en enkel silikonskrape og lagt på nytt.

Ja, den fugen var så stygt lagt at jeg ville fjernet den selv om den var uten sopp...

Så er spørsmålet hvorfor det er fuge der, det er jo heller ikke vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Som en annen skrev over: det bordet må byttes. I et forsøk på å hindre at det skjer igjen må du dessuten hindre at det blir stående vann der. Med mitt utrente øye ser det ut som om noe er riv ruskende galt i konstruksjonen: panel som går helt ned til, og kanskje til og med nedenfor, belegningsstein – og med en silikonfuge mellom stein og panel? I så fall ikke bra...

Når bordet byttes må det i alle fall ikke gå like langt ned, for å unngå at det står i vann, og enden må males.

Tusen takk! Hva mente du med dette. Jeg har null kunnskaper om håndverk. Hvordan skal jeg hindre at det blir stående vann der?  Hva er "bordet"? Er det planken? Og hva mener med at det er galt med konstruksjonen?  Hva mener du at de tikke er bra med silikonfuge mellom stein og panel?

14 minutter siden, -jk- said:

Ja, den fugen var så stygt lagt at jeg ville fjernet den selv om den var uten sopp...

Så er spørsmålet hvorfor det er fuge der, det er jo heller ikke vanlig?

Takk. Jeg vet ikke hvorfor det er fuger der. Jeg har som sagt ingen kunnskaper om håndverk. Vet heller ikke hvem jeg bør spørre om dette siden ingen av naboene mine har slike fuger på sin dør. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk til alle som har svart i tråden. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tusen takk! Hva mente du med dette. Jeg har null kunnskaper om håndverk. Hvordan skal jeg hindre at det blir stående vann der?  Hva er "bordet"? Er det planken? Og hva mener med at det er galt med konstruksjonen?  Hva mener du at de tikke er bra med silikonfuge mellom stein og panel?

Takk. Jeg vet ikke hvorfor det er fuger der. Jeg har som sagt ingen kunnskaper om håndverk. Vet heller ikke hvem jeg bør spørre om dette siden ingen av naboene mine har slike fuger på sin dør. 

TS

Med bordet mener jeg planken (den vertikale).

Nå er jo ikke bildet så oversiktlig, men det ser ut som om trepanelet/veggen går helt ned til bakken? Det er i så fall veldig uvanlig, og ikke optimalt.

Men generelt: i et borettslag/sameie er det nettopp borettslaget/sameiet som har ansvaret for utvendig vedlikehold – f.eks. det du viser bilder av. Noen ganger ordner en det selv hvis en er handy, og de betaler for materialer. Men er en ikke handy eller ønsker/kan å gjøre det selv så er de ansvarlige for å organisere så det blir fikset.

Start med å ta kontakt med styret, og hør hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...