katties Skrevet 10. juli 2024 #21 Del Skrevet 10. juli 2024 Nei, var en liten stund jeg så noen få jer, men mye færre enn før HarHar latt gresset stå uklippet lenge, og når det har blitt klipt så har vi latt det stå igjen ca 20 kvm med blomstereng alltid, pluss jasmin, nyper, roser og andre blomster som aldri klippes ned 😕 Lurer på om brunsneglene her også har skyld - de spiser visst insektslarver fra bol som ligger under bakken 😠 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #22 Del Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi vet at bestanden av insekt i Norge generelt stuper. Veldig viktig å ha forskjellige planter i hagen som forskjellige typer pollinatorer! Men det er viktig å vite at mange planter man kjøper som visstnok skal være insektsvennlige, har blitt sprøytet med insektsgift! https://www.nrk.no/ytring/hagebloffen-1.16867927 Vi har et humlebol under terassen på andre året nå, så vi har mye humler. Så nylig en bie her også. Anonymkode: 5fee8...feb Ja, det der er helt sykt. Reklamerer for at det er innsektsvennlige planter også er det sprayet med insektsgift! Jeg ble så forbanna og trist når jeg leste den artikkelen. Men veldig bra det blir mer bevissthet rundt det. Selv dyrker jeg mye fra frø, av økonomiske grunner, men også fordi man kan få tak i mer forskjellig. Men så jo at det også hadde blitt funnet spor av innsektsgift i noen frøpakker også.. Bra du har sett en bie i alle fall da 🥰 Anonymkode: 216cc...0be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #23 Del Skrevet 10. juli 2024 katties skrev (1 minutt siden): Nei, var en liten stund jeg så noen få jer, men mye færre enn før HarHar latt gresset stå uklippet lenge, og når det har blitt klipt så har vi latt det stå igjen ca 20 kvm med blomstereng alltid, pluss jasmin, nyper, roser og andre blomster som aldri klippes ned 😕 Lurer på om brunsneglene her også har skyld - de spiser visst insektslarver fra bol som ligger under bakken 😠 Oj, det visste jeg ikke! Jeg har latt brunsneglene leve så langt jeg, men kanskje det har vært en feilvurdering.. Anonymkode: 216cc...0be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #24 Del Skrevet 10. juli 2024 DelvisPresley skrev (8 minutter siden): Nei, de har fått en birolle i naturen. Galgenhumor er viktig 😅 Men må innrømme at den stakk 😁 Anonymkode: 216cc...0be 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 10. juli 2024 #25 Del Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Oj, det visste jeg ikke! Jeg har latt brunsneglene leve så langt jeg, men kanskje det har vært en feilvurdering.. Anonymkode: 216cc...0be Her har vi både sneglehakke og jernfosfat! De ekle sneglene her borte spiser ellers ting som jeg planter, så jeg viser dem ikke nåde (når jeg har tid). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet 10. juli 2024 #26 Del Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Har ikke sett snurten av bier i hagen i år og det begynner virkelig å bekymre meg. Tenkte først det kom til å ta seg opp utover i juni/juli, men fortsatt har jeg ikke sett en eneste bie! Har masse forskjellige humler, sommerfugler, veps og andre innsekter også, men altså ingen bier. Noen flere som opplever det samme? Ser at det også er flere hagefolk fra Storbritannia som rapporterer om lave inntektstall og da særlig lite bier der også. Begynner virkelig å lure... Noen som vet hva mangelen på bier kan skyldes? Er det vanlig med dårlige bieår? Til info bor jeg på Østlandet i kyststrøk. Anonymkode: 216cc...0be jeg så en- 1 - igår. Deler din bekymring. Men har sett en del humler, da. Men det var noen som sa at biene bare flyr i solskinn. Vet ikke om det stemmer, men det ville forklart mye! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest watt Skrevet 10. juli 2024 #27 Del Skrevet 10. juli 2024 Jeg bor i en fager og frodig bygd på Østlandet. Her er det mange som dyrker frukt og grønnsaker og her er mange hobbygartnere,inkl.meg selv. Biene har gjort jobben sin,det blir mye frukt i år. I den delen av hagen min hvor jeg har blomster er det også et rikt insektsliv. Mange bønder lar deler av åkrene stå urørt slik at blomstene får vokse og gi gode forhold til insektene. Tiltak må til om vi skal ha noen som helst sjanse til å overleve på denne kloden vår.🐝🌻🐝 🐝🪲 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #28 Del Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, det der er helt sykt. Reklamerer for at det er innsektsvennlige planter også er det sprayet med insektsgift! Jeg ble så forbanna og trist når jeg leste den artikkelen. Men veldig bra det blir mer bevissthet rundt det. Selv dyrker jeg mye fra frø, av økonomiske grunner, men også fordi man kan få tak i mer forskjellig. Men så jo at det også hadde blitt funnet spor av innsektsgift i noen frøpakker også.. Bra du har sett en bie i alle fall da 🥰 Anonymkode: 216cc...0be I vår lærte jeg også at det er mange typer planter vi kjøper som er satt inn med en gift som gjør at de ikke greier å reprodusere seg selv, slik de normalt gjør. Spesielt synlig blir dette på alle påskeliljene vi kjøper på våren. Forsøker man å sette dem i jorden etter at de har blomstret ned, så vil de komme opp igjen neste år, men da som miniutgaver av hvordan de normalt skulle vært. Og så krymper de mer og mer inntil de bare forsvinner. Jeg tenker at det blir viktigere og viktigere å slutte å kjøpe all verdens importerte planter (følger gjerne med sykdommer på dem eller i jorden, eller frø eller rotdeler fra plantearter som også kan ødelegge norsk miljø). Viktig å støtte økologiske frøprodusenter og norskprodusert! Anonymkode: 69092...e10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #29 Del Skrevet 10. juli 2024 watt skrev (1 minutt siden): Jeg bor i en fager og frodig bygd på Østlandet. Her er det mange som dyrker frukt og grønnsaker og her er mange hobbygartnere,inkl.meg selv. Biene har gjort jobben sin,det blir mye frukt i år. I den delen av hagen min hvor jeg har blomster er det også et rikt insektsliv. Mange bønder lar deler av åkrene stå urørt slik at blomstene får vokse og gi gode forhold til insektene. Tiltak må til om vi skal ha noen som helst sjanse til å overleve på denne kloden vår.🐝🌻🐝 🐝🪲 Så godt å høre 🥰 Vet du om det er mange som har satt opp egne kuber og driver med bierøkt? Eller har dere bare gode villbestander? Anonymkode: 216cc...0be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #30 Del Skrevet 10. juli 2024 Vesentlig mindre faktisk. Anonymkode: dcf1f...4fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #31 Del Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I vår lærte jeg også at det er mange typer planter vi kjøper som er satt inn med en gift som gjør at de ikke greier å reprodusere seg selv, slik de normalt gjør. Spesielt synlig blir dette på alle påskeliljene vi kjøper på våren. Forsøker man å sette dem i jorden etter at de har blomstret ned, så vil de komme opp igjen neste år, men da som miniutgaver av hvordan de normalt skulle vært. Og så krymper de mer og mer inntil de bare forsvinner. Jeg tenker at det blir viktigere og viktigere å slutte å kjøpe all verdens importerte planter (følger gjerne med sykdommer på dem eller i jorden, eller frø eller rotdeler fra plantearter som også kan ødelegge norsk miljø). Viktig å støtte økologiske frøprodusenter og norskprodusert! Anonymkode: 69092...e10 Det er sant det du sier om påskeliljene.. Jeg har ikke tenkt på at det er fordi de blir sprayet at de ikke produserer nye løker! Det kan jo umulig være bra for resten av økosystemet. Når det gjelder det du sier om å styre litt mer unna importerte planter så kunne jeg ikke vært mer enig! Handler mest fra Solhatt.no der de produserer både norske kulturarvsorter og hvor alle frø er økologisk. Slike initiativer er også en sykt viktig del av vår selvbergenhet som nasjon så må virkelig støttes opp om 🙂 Glad det er flere som tenker likt! Anonymkode: 216cc...0be 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #32 Del Skrevet 10. juli 2024 Lucille skrev (15 minutter siden): jeg så en- 1 - igår. Deler din bekymring. Men har sett en del humler, da. Men det var noen som sa at biene bare flyr i solskinn. Vet ikke om det stemmer, men det ville forklart mye! Ja, huff, det har vært en del regn i det siste kan du si... Men har liksom ikke sett noen de dagen det har vært fint heller. I fjor var det vill summing rundt urtebeddet og de andre biefavorittene, masse masse bier. I år nada. Men det kan jo ha vært at mange døde siden vi hadde en uvanlig hard vinter her. Anonymkode: 216cc...0be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #33 Del Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Galgenhumor er viktig 😅 Men må innrømme at den stakk 😁 Anonymkode: 216cc...0be Oi, da hadde den brodd🤭 Anonymkode: bd831...e81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #34 Del Skrevet 10. juli 2024 Bier har jeg egentlig aldri sett mye av, mulig jeg er dårlig på å spotte de. Men har masse, masse humler i hagen. Kan stort sett alltid telle 10-20 stk fra der jeg står 🥰 Anonymkode: a3139...f53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #35 Del Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når du sier det, har sett veldig lite bier. Har sett noe humler, men svært få bier. Det har vært mindre veps og sommerfugler også. Maja Lundes "Bienes historie" burde alle vært pålagt å lese - i tillegg til ren faglitteratur om hva som skjer med verden om insektene forsvinner. Anonymkode: 69092...e10 Dette. I Tyskland har et stort antall insekter forsvunnet de siste 30årene. Trist at vi utryddet insekter som er så viktige. Anonymkode: f8a5e...e4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #36 Del Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er sant det du sier om påskeliljene.. Jeg har ikke tenkt på at det er fordi de blir sprayet at de ikke produserer nye løker! Det kan jo umulig være bra for resten av økosystemet. Når det gjelder det du sier om å styre litt mer unna importerte planter så kunne jeg ikke vært mer enig! Handler mest fra Solhatt.no der de produserer både norske kulturarvsorter og hvor alle frø er økologisk. Slike initiativer er også en sykt viktig del av vår selvbergenhet som nasjon så må virkelig støttes opp om 🙂 Glad det er flere som tenker likt! Anonymkode: 216cc...0be Jeg er glad i solhatt.no av samme grunn, men jeg er også glad i Godvår hvor frøene også er økologiske. De har bl.a. natt&dag som jeg synes er nydelige. Håper jeg klarer å lage et lite teppe med de til våren. Gartneren er veldig trivelig å høre på, og han deler mye kunnskap på youtube. Jeg kjøpte en rose derfra i år, og plantet villpersille rundt etter å ha lest om Roser på rosens vis på hjemmesiden. Anonymkode: 81648...263 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #37 Del Skrevet 10. juli 2024 Har ikke sett bier her jeg bor på mange år dessverre men humler i år har det vært veldig mye Anonymkode: cd239...cf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #38 Del Skrevet 10. juli 2024 Har sett en del her på Vestlandet. Reddet noen fra drukningsdøden (styrtregn). Har sett flere døde nå den siste uka, men noen av arbeiderne lever vel ikke så lenge? Anonymkode: 2090f...e62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #39 Del Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg er glad i solhatt.no av samme grunn, men jeg er også glad i Godvår hvor frøene også er økologiske. De har bl.a. natt&dag som jeg synes er nydelige. Håper jeg klarer å lage et lite teppe med de til våren. Gartneren er veldig trivelig å høre på, og han deler mye kunnskap på youtube. Jeg kjøpte en rose derfra i år, og plantet villpersille rundt etter å ha lest om Roser på rosens vis på hjemmesiden. Anonymkode: 81648...263 Åå, det hørtes veldig fint ut med rose og villpersille. Den siden skal jeg sjekke ut, takk for tips! Natt og dag er så fine, de hos meg har spredd seg masse i år siden det har vært så mye regn her. Har blitt et fin-fint bunndekke noen steder i hagen 🥰 Anonymkode: 216cc...0be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #40 Del Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har sett en del her på Vestlandet. Reddet noen fra drukningsdøden (styrtregn). Har sett flere døde nå den siste uka, men noen av arbeiderne lever vel ikke så lenge? Anonymkode: 2090f...e62 Ja, så vidt jeg har forstått lever mange av arbeiderne bare 5 uker ca og dør før sommeren er over. Dronningen derimot kan visstnok klare seg i mange år. Men godt å høre at det finnes bier å se mange steder - og at du fikk reddet noen til ❤️ Anonymkode: 216cc...0be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå