Gå til innhold

Er det flere som ikke ser noen bier lenger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er jo insekt generelt som forsvinner. Kjørte vel 60 mil på landevei i forrige uke, og nesten ingen døde insekter på grillen, panseret og frontruta. På slutten av 80-tallet ville fronten vært tapetsert. Blir vel sjelden å se linerle og andre insektsspisende fugler om noen år.

Anonymkode: 80663...7f0

Herregud det stemmer, ruten var alltid full da vi kjørte bil som barn på 80 tallet. 

Anonymkode: f8a5e...e4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke klippet plenen enda i år, full av kløver blomster, andre markblomster, bier og humler. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har haugevis med bier, humler, veps, klegg og andre insekter. Bor i Trøndelag, og har en plen som er full av det vi kaller ugress, den har jeg latt være å klippe nå som ugresset blomstrer. Har i tillegg insektshotell til de. Hører summingen når jeg sitter ute på morgenen. 

Anonymkode: 283f8...e5d

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samme her, og jeg klager virkelig ikke

Anonymkode: 0c657...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av bærbusker og fruktrær bærer godt i år også (nær Oslo),  men har tenkt tanken på at man kanskje bør lære seg hvordan man driver en bikube eller to.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis folk lar plenen gro, og blomstene spre seg, så kommer biene, vepser etc... Vi klipper sjeldent gresset, og vi har mye bier/veps i hagen. Koselig å høre summingen..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå mye bringebær og rips som kommer

Ser mye humle og bier. Vi har aldri hatt så mye humle som i år. Men så har vi og kløver gress som vi har sådd i stede for hagegress

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satt opp noen insekthoteller til bier for noen uker siden, og selv om vi antagelig var alt for sent ute, så ser jeg at det har kommet noen få beboere. Er også nøye med å ha noen fat med vann og steiner oppi, til insekter og fugler, rundt om i hagen. 

Jeg var veldig bekymret i vår da jeg ikke kunne se så veldig mange pollinatorer, men jeg ser at både eple- og plommetreet bærer frukt, så noen må det ha vært likevel.

Endret av Marcie
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Minlillesky skrev (4 timer siden):

Hvis folk lar plenen gro, og blomstene spre seg, så kommer biene, vepser etc... Vi klipper sjeldent gresset, og vi har mye bier/veps i hagen. Koselig å høre summingen..

Det har pleid å fungere fint her hos meg også. Vi lar deler av plenen gro + alle områder med kløver, vi har innsektshotell, flere områder med vann i hagen, frukttrær, masse innsektsvenlige urter og andre vekster, passer på blomstring gjennom hele sesongen og vi har pleid å ha mange bier i hagen. Men i år har det vært helt stilt på biefronten. Så fikk litt panikk siden jeg ikke har sett en eneste en (men har heldigvis mye humler). 

Men det ser jo ut som om det er flere her som fortsatt har masse bier så da virker det som et lokalt problem her hos meg. Bor ganske landlig til og vet at det ikke er noen som driver birøkt i området så de biene som har vært i min hage tidligere har sikkert vært fra et villbol i nærheten. Så da har de kanskje ikke klart vinteren.

Føler uansett dette har vært en liten vekker for meg personlig. Skal lese meg opp litt på det å holde bikuber, kanskje det blir neste steg. 

TS

Anonymkode: 216cc...0be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har pleid å fungere fint her hos meg også. Vi lar deler av plenen gro + alle områder med kløver, vi har innsektshotell, flere områder med vann i hagen, frukttrær, masse innsektsvenlige urter og andre vekster, passer på blomstring gjennom hele sesongen og vi har pleid å ha mange bier i hagen. Men i år har det vært helt stilt på biefronten. Så fikk litt panikk siden jeg ikke har sett en eneste en (men har heldigvis mye humler). 

Men det ser jo ut som om det er flere her som fortsatt har masse bier så da virker det som et lokalt problem her hos meg. Bor ganske landlig til og vet at det ikke er noen som driver birøkt i området så de biene som har vært i min hage tidligere har sikkert vært fra et villbol i nærheten. Så da har de kanskje ikke klart vinteren.

Føler uansett dette har vært en liten vekker for meg personlig. Skal lese meg opp litt på det å holde bikuber, kanskje det blir neste steg. 

TS

Honningbier finnes ikke naturlig så langt nord, så de har ikke best forutsetning for å overleve vinteren. 

Det er heller ikke honningbiene man burde bekymre seg over, det er de solitære biene som som er i fare.

Anonymkode: 3b365...0b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (23 timer siden):

Her har vi både sneglehakke og jernfosfat! De ekle sneglene her borte spiser ellers ting som jeg planter, så jeg viser dem ikke nåde (når jeg har tid).

Jeg prøvde meg på jernfosfat for et par år siden da jeg hadde enormt med brunsegler inne i drivhuset. Dessverre fant jeg ut at meitemarken også spiste de pelletsene og de døde også! Fant flere døde meitemark under potter med jernfosfat tytende ut av dem.. Så aldri mer slikt i min hage! Tror ikke lenger på at det kun er sneglene som blir skadet av dette.

Har imidlertid hørt at gjess spiser snegler så har jo lekt med tanken på å skaffe meg noen, både for kosen, sneglekontroll og egg. Kommer sikkert til å ende opp med en zoo til slutt i jakten på å få balanse i hage-økosystemet 🙂

TS

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altfor mye mygg og klegg. Og fluer som biter.

Anonymkode: ec04d...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 19.12):

Er jo insekt generelt som forsvinner. Kjørte vel 60 mil på landevei i forrige uke, og nesten ingen døde insekter på grillen, panseret og frontruta. På slutten av 80-tallet ville fronten vært tapetsert. Blir vel sjelden å se linerle og andre insektsspisende fugler om noen år.

Anonymkode: 80663...7f0

Vi kjørte en tur til Sverige her om dagen og da la jeg faktisk merke til at vi fikk veldig mange døde insekter på bilen i løpet av turen (det splæsjet i frontruta både i Norge og Sverige). Virket nesten som om bestanden av ulike insekter har tatt seg litt opp i år igjen, for kan ikke huske at det har vært så mye døde insekter på bilen de siste årene.

Vi har masse ulike humler både hjemme og i hyttehagen og de siste årene har jeg sett masse sommerfugler også. Bier ser jeg svært sjeldent, så tror det er svært få villbier. De eneste biene jeg har sett har vært de få gangene jeg har hatt birøktere i nabolaget. Tror aldri jeg har sett solitære villbier noen gang. Ikke her oppe i nord i hvert fall.
Jeg lar hagen både hjemme og på hytta være litt "vill" med kløverblomster o.l. som humlene liker. Når jeg kjøper stauder eller frø, går jeg for planter som skal være bievennlige og/eller tiltrekke seg sommerfugler. Og hver vår har vi full jobb med å redde dovne humledronninger som har forvillet seg inn på hytta, ut i nærmeste blomst. De fleste kvikner heldigvis til og flyr sin vei.

Humler og bier er koselige ❤️ Vepser kan være så mye bie de vil, men koselige er de ikke.

Anonymkode: f8adf...3cb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg prøvde meg på jernfosfat for et par år siden da jeg hadde enormt med brunsegler inne i drivhuset. Dessverre fant jeg ut at meitemarken også spiste de pelletsene og de døde også! Fant flere døde meitemark under potter med jernfosfat tytende ut av dem.. Så aldri mer slikt i min hage! Tror ikke lenger på at det kun er sneglene som blir skadet av dette.

Har imidlertid hørt at gjess spiser snegler så har jo lekt med tanken på å skaffe meg noen, både for kosen, sneglekontroll og egg. Kommer sikkert til å ende opp med en zoo til slutt i jakten på å få balanse i hage-økosystemet 🙂

TS

Uff, jeg har tenkt samme tanken, at det sikkert er annet som også tar skade av ferramol eller samme type produkt. Det er jo effektivt mot snegler. Men vi kan jo ikke drepe marken heller :(

Gjess og ender elsker snegler. Men å la dem gå løs der du dyrker er håpløst, for i hvert fall endene "graver" jo i jorden med nebbene, og på den måten ødelegger de alt av spirer. Til og med gressplenen kan de ploge opp om det blir mye regn og det ikke er veldig godt drenert. Så skal du ha ender antar jeg du bør dyrke i høye pallekarmer og heller la ender gå løse mellom dem, det kan sikkert hjelpe noe. Og ha da indiske løperender, de flyr ikke. Har du da gjerdet inne hagen, slik at endene ikke kan gå dit når du ikke følger med på dem, så skulle du være ganske trygg for ødeleggelser. Men dyrking i bed og på jord og lave pallekarmer... da kommer du til å slite med å få noe til å spire om gjess/ender går løst. Men gode egg har de ;)

Anonymkode: 69092...e10

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Å nei! Det står jo at de IKKE skal bli skadet...! Det er jo ikke greit hvis det ikke er tilfellet! Her har vi noen sjeldne typer superrask mark som gjør at hva som helst vokser, så vil jo ikke drepe dem 😓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Folk som har robotgressklipper er jo dumme i hodet. Det er som å asfaltere hagen sin! Ikke rart biene og humlene dør av utmattelse. 

Anonymkode: b7361...5c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Massevis i terapihagen på sykehuset der jeg jobber. 

Anonymkode: fb362...6e3

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk som har robotgressklipper er jo dumme i hodet. Det er som å asfaltere hagen sin! Ikke rart biene og humlene dør av utmattelse. 

Anonymkode: b7361...5c9

Jeg tenker det går an å ha to tanker i hodet samtidig. På en god del av tomta har jeg blomstereng og jeg vil anlegge litt mer. Jeg har flere bed og krukker med både ville blomster, urter, busker, ettårige blomster og stauder. Jeg har fuglebad med stener i hvor innsekter, sommerfugler, fugler og katter drikker. Jeg har også plen som jeg i øyeblikket klipper manuelt, men jeg kommer til å legge ny begrensningskabel og la robotgressklipperen ta jobben når jeg har ork til det. Foreløpig bruker jeg kreftene på å grave opp litt til slik at blomsterenga blir større. Hagen har et helt annet og rikere liv nå enn da jeg flyttet hit selv om jeg velger å ha litt gressplen også.

Anonymkode: 81648...263

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok akkurat en opptelling i den ene lavendelplanten (busk) vi har, og på den svirret det minst 20 bier, omtrent like mange humler, og en del sommerfugler. Det så ut som om de andre lavendelbuskene hadde omtrent samme mengde + alle insektene i blomsterbedet og på kløveren i plenen. 

Det er omtrent samme antall som det bruker å være hos oss på denne tiden 😊

Anonymkode: 6f129...300

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...