Gå til innhold

Er det flere som ikke ser noen bier lenger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ikke sett snurten av bier i hagen i år og det begynner virkelig å bekymre meg. Tenkte først det kom til å ta seg opp utover i juni/juli, men fortsatt har jeg ikke sett en eneste bie! Har masse forskjellige humler, sommerfugler, veps og andre innsekter også, men altså ingen bier. Noen flere som opplever det samme?

Ser at det også er flere hagefolk fra Storbritannia som rapporterer om lave inntektstall og da særlig lite bier der også. Begynner virkelig å lure... Noen som vet hva mangelen på bier kan skyldes? Er det vanlig med dårlige bieår?

Til info bor jeg på Østlandet i kyststrøk.

Anonymkode: 216cc...0be

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sett både bier og humler. Men ikke så mange som før. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du sier det, har sett veldig lite bier. Har sett noe humler, men svært få bier.

Det har vært mindre veps og sommerfugler også.

:(

Maja Lundes "Bienes historie" burde alle vært pålagt å lese - i tillegg til ren faglitteratur om hva som skjer med verden om insektene forsvinner.

Anonymkode: 69092...e10

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det mange, men så er det bikuber ikke så langt unna. Mye humler også. 

Endret av Hanne67
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo insekt generelt som forsvinner. Kjørte vel 60 mil på landevei i forrige uke, og nesten ingen døde insekter på grillen, panseret og frontruta. På slutten av 80-tallet ville fronten vært tapetsert. Blir vel sjelden å se linerle og andre insektsspisende fugler om noen år.

Anonymkode: 80663...7f0

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri sett en bie her. Men er humler og veps.

Og en jævla mengde mygg.

Anonymkode: bd831...e81

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ser masse bier hver dag. Men bor i Nord-Norge, som visstnok skal ha verdens friskeste bier.

Anonymkode: 3c6bd...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er jo insekt generelt som forsvinner. Kjørte vel 60 mil på landevei i forrige uke, og nesten ingen døde insekter på grillen, panseret og frontruta. På slutten av 80-tallet ville fronten vært tapetsert. Blir vel sjelden å se linerle og andre insektsspisende fugler om noen år.

Anonymkode: 80663...7f0

Ja, det var det jeg hørte flere hagefolk fra England sa også, at de begynte å legge merke til nedgang i innsektsspisende fugler i deres nærområder. Her er det heldigvis fortsatt mange fugler enda, men det er urovekkende at innsektene forsvinner.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser masse bier hver dag. Men bor i Nord-Norge, som visstnok skal ha verdens friskeste bier.

Anonymkode: 3c6bd...273

Så godt å høre at de nord-norske biene holder koken 🥰 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sett mange humler, har en type ganske pent og blomstrende ugress de liker, så jeg har bare latt det stå. 

Anonymkode: e1c71...e17

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Hanne67 skrev (18 minutter siden):

Ja, her er det mange, men så er det bikuber ikke så langt unna. Mye humler også. 

Så bra at det er mange hos deg! Får kanskje vurdere å lære meg litt om biehold dersom dette fortsetter. Dyrker en del grønnsaker så blir spennende å se hvordan det blir med pollineringen i år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heldigvis lite her også, fikk bistikk for noen år side , det var så ille. Men, mye mygg dessverre i år

Anonymkode: bae51...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kom nettopp over et tre som det hummet noe helt voldsomt fra. Det va hundrevis av bier/humler som surret rundt blant blomstene i treet 😊

Anonymkode: 3c197...b71

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi vet at bestanden av insekt i Norge generelt stuper. Veldig viktig å ha forskjellige planter i hagen som forskjellige typer pollinatorer! 

Men det er viktig å vite at mange planter man kjøper som visstnok skal være insektsvennlige, har blitt sprøytet med insektsgift! https://www.nrk.no/ytring/hagebloffen-1.16867927

Vi har et humlebol under terassen på andre året nå, så vi har mye humler. Så nylig en bie her også. 

Anonymkode: 5fee8...feb

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Aldri sett en bie her. Men er humler og veps.

Og en jævla mengde mygg.

Anonymkode: bd831...e81

Her har det vært sykt mye klegg. De kan jeg klare meg uten.. Ikke så mye mygg enda da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har snakket om det samme hos oss, færre pollinerere i år! 🥺 Håper det bare er en naturlig svingning..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...