Gå til innhold

Må jeg lage hull i verandakassen så regnvann kan renne ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har skaffet meg to verandakasser i metall, men det er ikke noe hull i de så jeg er redd for at det kan bli for vått når det regner.

Er det vanlig å lage hull/drenering?

Anonymkode: 41100...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan jeg borre med en vanlig boremaskin i metall?

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, med metallbor

Anonymkode: 0d4b1...bec

Hvordan ser jeg forskjell på borr man borer i vegg med og metall?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, du må lage hull så vannet renner ut.

Det finnes mange typer bor, så vær sikker på at du bruker et til metall. Du kan google, for litt vanskelig å forklare. Evt. ta en tur innom Biltema e.l. og spørre etter et. Det bør være litt tykkelse på det, ca 6-7 mm kanskje 

https://www.biltema.no/verktoy/bor/metallbor/

Anonymkode: 66100...32e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har noen store verandakasser, og før de ble levert fikk jeg leverandøren til å bore hull på hver side, slik at vann kan renne ut.

Hvis du må gjøre dette selv, ville jeg spurt om råd hos feks Jernia (eller der du har kjøpt kassene). Du har kanskje noen i bekjentskapskretsen som kan låne deg utstyr eller hjelpe deg med dette? Da slipper du å kjøpe utstyr som du kanskje veldig sjelden har bruk for senere.

Anonymkode: 041a1...813

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du bør ha dreneringshull, ellers kan plantene drukne om det regner mye, eller om du vanner for mye.

Hvis kassene er laget av tynt blekk, kan du lage hull ved å finne en hammer og en litt stor spiker og banke spikeren gjennom blekket.

Hvis du vil bore, trenger du bor merket HSS. Disse skal være skarpe på spissen. Murbor er laget for å knuse sement, og de er ikke skarpslipte på spissen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer litt an på hvor kassene skal stå, og hvor mye det regner der du bor.

Har noen store krukker som står nær inngangspartiet. Siden de står nært veggen står de nokså beskyttet av takutspringet, og blir lite vann i dem selv om det regner.

I tillegg har jeg fylt opp ca halve krukkene med lecakuler, så selv om det blir regn på dem så blir ikke røttene stående i vann.

Anonymkode: efc39...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kommer litt an på hvor kassene skal stå, og hvor mye det regner der du bor.

Har noen store krukker som står nær inngangspartiet. Siden de står nært veggen står de nokså beskyttet av takutspringet, og blir lite vann i dem selv om det regner.

I tillegg har jeg fylt opp ca halve krukkene med lecakuler, så selv om det blir regn på dem så blir ikke røttene stående i vann.

Anonymkode: efc39...0c6

Dette er blomsterkasser man henger på rekkverket på verandaen, og siden jeg bor i Bergen bøtter det ganske mye ned her 🌧

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kasser er det du har? Sikker på at det er METALL-metall, og ikke sink? Hvis sistnevnte (kjøpt på Plantasjen?), så slår du lett hull i de med en hammer og syl eller stor spiker, eller du kan bore hull med vanlig bor, trenger ikke metallbor. Og ja, du må ha hull i dem, det et ikke nok med leca i bunn når du ikke selv bestemmer hvor mye vann de blir utsatt for 😁

Ps, du spurte ikke, men husk at det er lurt å etterfylle med gjødsel ofte hvis det regner mye. Jorda blir gjennomvasket og mister mye næring da.

Endret av KaraThrace
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
KaraThrace skrev (15 timer siden):

Hvilke kasser er det du har? Sikker på at det er METALL-metall, og ikke sink? Hvis sistnevnte (kjøpt på Plantasjen?), så slår du lett hull i de med en hammer og syl eller stor spiker, eller du kan bore hull med vanlig bor, trenger ikke metallbor. Og ja, du må ha hull i dem, det et ikke nok med leca i bunn når du ikke selv bestemmer hvor mye vann de blir utsatt for 😁

Ps, du spurte ikke, men husk at det er lurt å etterfylle med gjødsel ofte hvis det regner mye. Jorda blir gjennomvasket og mister mye næring da.

Jeg vet ikke hvor de er kjøpt hen da jeg fikk de, men tror ikke de er fra Plantasjen eller blomsterbutikk, men heller fra Europris, Clas Ohlson eller tiger.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Har skaffet meg to verandakasser i metall, men det er ikke noe hull i de så jeg er redd for at det kan bli for vått når det regner.

Er det vanlig å lage hull/drenering?

Må ha drenering, spesielt om det er jord rett i kassene. På kasser av plast som er tette er det ofte runde flater under som er ment å gjennombores om man ønsker drenering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...