Gå til innhold

Skuffet over samboer, han har ikke handlet til babyen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler jeg er skuffet over mannen. Har handlet det meste til babyen som kommer. Han har ikke handlet noe eller vært med å spleiset på noe. Derimot barnet han har i fra har fått mye leker og klær når vi har vært på ferie… lov å føle seg skuffet da ?

Anonymkode: 1408f...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er alltid lov å føle det man vil føle, men jeg tenker at det kanskje er vanskelig for han å forholde seg til et barn som ikke finnes enda. Kanskje han kjøper ting til barnet når barnet kommer og han har lettere for å forholde seg til deg? 

En annen ting, er at jeg tror jeg heller hadde satt pris på tilstedeværelse i graviditeten enn materielle ting :)

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du involvert han da? 

Om han dukket opp med feks en brukt badebalje til baby, ville du sagt at du heller skulle hatt ny fra twistandshake? 

Om han kjøpte en rød barnevogn ville det vært helt ok? 

Anonymkode: 2c751...5ff

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kjøper nok når babyen er kommet. Menn syns ofte det er vanskelig å visualisere et barn som ikke eksisterer for dem enda. Mannen min tenkte også at vi ikke trengte å gjøre noen forberedelser før barnet var født.

Anonymkode: 486b9...ebb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send han link til barnestol etc og be han bestille det 

Anonymkode: 14d55...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke babyen i magen er lei seg for dette verken nå eller de første par åra etter fødsel.

At han ikke er med på å betale nyttegjenstander og nødvendighetartikler som må på plass, er der i mot merkelig. 

At han ikke kjøper tøysekosemoseting til ufødt barn er fornuftig.

Anonymkode: 62eb1...71e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere snakket om det, eller bare forventer du at han skal kjøpe inn ting? Hvis du kjøper inn masse, føles det sikkert ikke like naturlig for han å handle inn. Hva om dere handler det samme, man tenker at du har styringa osv. 

Anonymkode: 02266...89c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du behøver å være skuffet. Mannfolk flest hater å handle, det vet jeg av erfaring. Om du bare har handlet og betalt, kunne du vel be han om å spleise på utgiftene. At han har kjøpt leker og klær til det andre barnet synes jeg er greit,. Kanskje han synes det er vanskelig å vite hva han skal kjøpe til en baby? Du kan vel gi han et hint da?

Anonymkode: 7dfd2...d4b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AV de jeg kjenner som har fått barn har kvinnen handlet inn 90-100% av tingene i forkant og klær og utstyr i mange år. Hos oss fikk mannen ansvar for å kjøpe bilstol og vogn (som han gjorde). Han hadde nok ikke skaffet noe hvis jeg ikke ba ham om noe. Det hender han handler ting, gummistøvler, f.eks. Men det er ofte bomkjøp, feil størrelse og utrolig dyrt. 

Anonymkode: d2d52...5af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Når man ikke er voksne nok til å ha felles økonomi og dele pengene sine, så er man heller ikke voksne nok til å få barn sammen. Sitte å spleise på barne utstyr, så flaut og latterlig! Man kjøper inn det som alle i familien trenger fra en og samme pott uansett hvem som tjener hva.

Anonymkode: 37b55...6bc

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spleise må han selvsagt gjøre. Jeg er den som har stått for hva vi trenger til babyen og handlet det meste, men han sender meg selvsagt penger for halvparten. Du kan sende han et vippskrav for eksempel. Selvsagt skal han betale for babyen han og.

Anonymkode: 5e593...dcf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fostret opp 3 barn og må jo si at jeg handlet alt før barnet var født (og vel også opp i skoleårene).  Men han har handlet det jeg har bedt han om å kjøpe. Han har vært med på handletur for ungene når jeg har tatt ham med. Og han har trent dem i fritidsaktiviteter, kjørt dem hit og dit og stått på i alle år.   I studietiden var det også han som var flinkest i å bistå økonomisk med vipps og slikt i ny og ned. Så på sikt har dette nok jevnet seg godt ut :)

Anonymkode: 03c46...3df

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud! Når man ikke er voksne nok til å ha felles økonomi og dele pengene sine, så er man heller ikke voksne nok til å få barn sammen. Sitte å spleise på barne utstyr, så flaut og latterlig! Man kjøper inn det som alle i familien trenger fra en og samme pott uansett hvem som tjener hva.

Vi foretrekker delt økonomi, og det handler ikke om å være voksen eller ikke. Vi har felleskonto selvsagt som vi setter inn fast beløp på samt felles sparekonto, men det som kommer ekstra spleiser vi på. Begge liker å kunne føle seg fri til å bruke egne penger på ting uten å spørre om det vi kjøper er greit osv. Så vi liker å ha hver vår lønnskonto.

Anonymkode: 5e593...dcf

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel bare å si til han at hei ungen kommer til å trenge ditt og datt etc kan du ordne det? Ikke verre enn det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner graviditeten på kroppen og ungen som lever inni deg  - han ser bare at du har blitt tjukkere på midten. Ikke forvent for mye, da blir du bare skuffet.

Anonymkode: 8f8c9...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er der ikke sammen? Siden du snakker om at han ikke vil spleise..om man får barn sammen spleise man ikke...man kjøper sammen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du skuffet over? At han ikke hsr bidratt - praktisk eller økonomisk - til forberedende innkjøp eller at han ikke kjøper klær og leker også til det kommende barnet på ferie?

Det første er det jo naturlig å diskutere og bli enige om - fortrinnsvis før du begynte innkjøpene. Kanskje ser han at du er i full gang, regner med at du har kontroll og styring (kanskje tror han tim og med at du foretrekker å gjøre det selv) og forventer at du gir beskjed om hva du har lagt ut. Kommunikasjon er alltid en god ting.

At han ikke kjøper feriegaver til et ufødt barn tror jeg handler om nettopp det at barnet ikke er der ennå og derfor ikke noe han tenker på å kjøpe noe til, i motsetning til det barnet som i høyeste grad er til stede og eksisterende. En tankegang som nok veldig mange, både menn og kvinner, finner naturlig og selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han burde jo betale han også, selvfølgelig, men at han ikke naturlig "dyttes" like mye mot slike innkjøp som hun som går rundt med barnet i magen er den mest naturlige ting i verden. At han kjøper til barnet han har fra før, men ikke tenker på samme måte som deg på å kjøpe til barnet som kommer, hadde jeg ikke tatt tungt i det hele tatt. Men det er klart han bør bidra med penger, og det er klart han kan bes om å hjelpe med innkjøp han også.

Anonymkode: 84699...ca6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det kan du gjøre i ditt forhold. Jeg har ikke noe som helst ønske om å ha felles økonomi bare fordi vi bor sammen og har barn sammen. 

Jeg får barnetrygden hver måned og jeg fikk kontantstøtten i den perioden vi hadde det før barnehagestart og for disse pengene kjøper jeg alt som trengs på finn.no og selger igjen når vi ikke trenger det mer. Passer meg utmerket. Om samboeren ønsker å kjøpe noe til datteren vår så gjør han det med sine penger. 

Anonymkode: 5b7b2...550

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...