Gå til innhold

Lei av høye fellesutgifter. Vurderer å kjøpe enebolig. Men er det noe bedre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fellesutgiftene er doblet bare siden Covid. Og det er ingen spesiell grunn, bare generell prisøkning og løpende vedlikehold.

Nå vurderer jeg å kjøpe noe annet. Er andre boformer billigere over tid? Eller er det hipp som happ?

Anonymkode: 57eab...d9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir minst like dyrt, eneste er at du da kan velge leverandører selv. Forsikring av bygg, internett, tv, utvendig vedlikehold, kommunale avgifter…

Anonymkode: f910f...86a

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunale avgifter har økt veldig, og kostnadene til vedlikehold har økt veldig. Og prisen på internett og tv er mye høyere! Du slipper absolutt ikke billigere unna med enebolig!

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fellesutgiftene er doblet bare siden Covid. Og det er ingen spesiell grunn, bare generell prisøkning og løpende vedlikehold.

Nå vurderer jeg å kjøpe noe annet. Er andre boformer billigere over tid? Eller er det hipp som happ?

Anonymkode: 57eab...d9b

At noe er doblet sier jo ingenting om nivået. Hva betaler du, hva dekker det, hvor stort areal har du.

Anonymkode: a90bc...7de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss er det billigere, da vi liker å gjøre mye selv - feks male huset og ikke leie inn noen til å gjøre det :)

Anonymkode: 9488c...dbe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann, avløp og søppel koster stort sett 15-30k i året, litt avhengig av kommune og størrelse på huset. Husforsikring ligger på 7-10k i året, avhengig av størrelse, pris og forsikringsselskap. Standard pakke fra Telenor med internett og basis TV ligger vel på 1300kr/mnd. Ingen måker eller klipper gresset, så det må man gjøre selv. Utvendig vedlikehold av hus (tak, maling, bytte kledning) må man også ta med i beregningen. 
Så at man bør ta høyde for at det koster ihvertfall 50k i året er nok ingen underdrivelse. 
Gjødsel til plen, litt blomster, ugressmiddel, ekstra jord osv legger beslag på ytterligere tusenlapper. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er fellesutgiftene da, og hva er inkludert i dem?

Anonymkode: e9bbd...d19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og glemte strøm. Strømforbruket er vanligvis enormt mye høyere i en enebolig enn i en leilighet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei ut på Airbnb om det er et turistområde for midnattssol eller nordlys. Om ikke, kjøp i Finnmark. Få Finnmark fordeler, lei ut på Airbnb, bo i utlandet for pengene. Nok av penger til vedlikehold (kan også trekkes av på skattetrekk for utleie)

Anonymkode: 04882...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selveier leiligheter har ofte lavere fellesutgifter, men da må man betale kommunal avgifter hver 4 mnd. I borettslag sine fellesutgifter er dette inkludert

Anonymkode: 4ee06...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fellesutgiftene er doblet bare siden Covid. Og det er ingen spesiell grunn, bare generell prisøkning og løpende vedlikehold.

Nå vurderer jeg å kjøpe noe annet. Er andre boformer billigere over tid? Eller er det hipp som happ?

Anonymkode: 57eab...d9b

Hvis du har enebolig, kan du spare en del på å gjøre ting selv, som nå er inkludert i fellesutgiftene. Vedlikehold av huset, snøbrøyting, gressklipping osv, er jo ting du kan ordne selv. Om du har enebolig, og allikevel velger å kjøpe tjenester til alt, da blir nok enebolig enda dyrere enn det du har nå.

Anonymkode: 4be81...22c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler ca 19 000 i mnd, da er det lånet, strøm, internett/tv og kommunale avgifter. Renovasjon er 3500 ca, 2 ganger i året. 
I vinter var det rundt 21-22 000 pga strøm, nå i juli blir det 16 000 med strøm. 

Bor sentralt utenfor lite tettsted, rundt 16 000 innbyggere. 5 minutter å kjøre til sentrum. 

Anonymkode: 307d5...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker også det samme.Fellesutgifter er høye.Og jeg er ikke enig i hvordan pengene brukes.Surrete boretslag.

 

Anonymkode: 63258...2d3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første som skjedde da vi kjøpte enebolig var at et enkelt bytte (som var budsjettert) av et 30 år gammelt tak viste råte i bjelker. 200 000 ekstra. 

Så gikk det 5 måneder, så kom vedtak fra kommunen om pålagt rørfornying. 120 000. 

Var jo i overkant med uflaks. Men som huseier gjennom et langt liv vil man få noen slike. 

Anonymkode: d188b...d8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (6 timer siden):

Kommunale avgifter har økt veldig, og kostnadene til vedlikehold har økt veldig. Og prisen på internett og tv er mye høyere! Du slipper absolutt ikke billigere unna med enebolig!

Signerer dette. 
Har et hus med 2 leiligheter i.  
Renovasjonen pr år er ca. 40 tusen. Så det er ikke billig. 

Anonymkode: a37f6...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bor i enebolig i borettslag og betaler mindre i fellesutgifter enn andre eneboliger her betaler bare i kommunale avgifter, så vi sparer veldig mye på det.

Maler selv, men ellers er alt utvendig vedlikehold, forsikringer, alt av kommunale avgifter osv inkludert i fellesutgiftene.

Anonymkode: ae84e...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Fellesutgiftene er doblet bare siden Covid. Og det er ingen spesiell grunn, bare generell prisøkning og løpende vedlikehold.

Nå vurderer jeg å kjøpe noe annet. Er andre boformer billigere over tid? Eller er det hipp som happ?

Anonymkode: 57eab...d9b

Har du sjekket hva fellesutgiftene inkludere?

Jeg betaler 2500 i mnd, dette inkludere bl.a kommunale avgifter, internett, forsikring, og vedlikehold +++

Skulle jeg hatt enebolig så hadde dette blitt en god del dyrere.

dvs at felleskostnadene dekker alt, eneste jeg har utenom er boliglån og evt om jeg skulle måtte gjør noe inne, men er noen år til det da det er et nytt bygg.

I tilegg til å slippe å gjør noe som helst, misunner ikke de som bruker en uke av ferien på å male huset f.eks :)

 

Enebolig koster generelt mer, og du kan fort få noen veldig dyre utforutsette kostnader.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo i all hovedsak betale for de samme tingene, uansett eieform. Borettslag har imidlertid den fordelen at de kan framforhandle kollektivavtaler som ofte er bedre enn man kan få på egen hånd, som for eksempel tv og Internett. I tillegg er det vanlig for borettslag å gjøre avsetninger til vedlikehold, så du slipper å gjøre det selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det egentlig er umulig å svare på dette spørsmålet uten å vite noen tall. Uten tall vil du bare få synsing.

Burde vite minimum:

1) hvor stor er leiligheten og hva er den verdt/ hva betalte du for den? 2) hva betaler du i fellesutgifter og for hva?

Det er ganske dyrt å ha enebolig, dyrere enn man kanskje tror. Spesielt hvis man ikke er handy av seg. Første året etter at jeg kjøpte min lille enebolig måtte jeg ut med 5000,- til et elektrisk problem som oppstod, og 5000,- for et idiotisk problem med rørene.

Måtte også kjøpe inn alt utstyr som man trenger for å gjøre litt grunnleggende vedlikehold på et hus av normal standard: plenklipper, hageutstyr, snøfreser, snømåke, drill, sag, spiker, maling, rake, spade, grus, litt plank, olje til terrassen, ooooosv. Ting som ditt borettslag sikkert eier fra før av, samt at det spleises på vedlikeholdet.

 

Anonymkode: 5e55e...555

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...