Gå til innhold

Mobilfri skole, hva innebærer det?

Thyra

Anbefalte innlegg

At mobilen skal være av i skoletiden? Ligge i sekken? Samles inn av lærerne når skoledagen starter? At den må ligge igjen hjemme?

Skjønner at mobilbruk i skolen byr på mange utfordringer. Men mobilen er også en trygghet. At barna kan få tak i foreldrene, eller foreldrene få tak i barna ved behov. Om barnet/ungdommen har planer rett etter skolen. Etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mobilskap regner jeg med. Det er mobilskap på skolen her. Alle elevene må  sette inn telefonen i skapet når det ringer inn. Lærerne krysser av for om eleven har levert telefonen sin. Trenger de å ringe hjem i skoletiden, låser læreren opp skapet så eleven kan hente telefonen sin, men den må legges tilbake når eleven er ferdig. Evt låner de telefon fra et av lærerkontorene. Telefonen får de tilbake ved skoleslutt! 

Liker det opplegget! Elevene er mer sosiale i friminuttene, finner på ting sammen og det blir mindre fokus på sosiale medier. 

Anonymkode: c6602...331

• Liker 29
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De samles vel inn når dagen starter og leveres ut igjen når skoledagen er over. Fantastisk tiltak spør du meg! Foreldre trenger absolutt ikke å få tak i barna sine hele tiden, er det noe spesielt ringer man direkte til skolen eller avtaler med lærer at eleven får ringe/sende en sms i lunsjen. Forhåpentligvis kan man få redusert uvettig mobilbruk på skolen av dette. 

Anonymkode: 8f5ee...8f9

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart en fordel med mobilfri skole! De har kun tilgang før og etter skoletid, - leverer inn når de kommer inn i klasserommet og får igjen når de slutter for dagen.

Hindrer bl.a. at elever tar bilder eller video i friminuttene, og gjør at de ikke bare blir sittende med hver sin telefon.

Anonymkode: e2068...447

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (33 minutter siden):

At mobilen skal være av i skoletiden? Ligge i sekken? Samles inn av lærerne når skoledagen starter? At den må ligge igjen hjemme?

Skjønner at mobilbruk i skolen byr på mange utfordringer. Men mobilen er også en trygghet. At barna kan få tak i foreldrene, eller foreldrene få tak i barna ved behov. Om barnet/ungdommen har planer rett etter skolen. Etc.

Ved behov? Hva kan haste slik at du må forstyrre undervisningen for en hel klasse midt i skoletiden? Ta kontakt med skolen om det har skjedd noe alvorlig og kontakt er absolutt nødvendig. Det aller meste kan vente...

Oppgitt lærer, på en skole der vi dessverre ikke samler inn og låser bort mobilene

Anonymkode: 3c212...7db

• Liker 22
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (29 minutter siden):

Barna kan fremdeles få tak i foreldrene hvis det er absolutt nødvendig (låne telefon på kontoret), eller foreldrene kan ringe til skolen. 

Sitat

(Men jeg forstår ikke hva som er så viktig at det er nødvendig for de fleste å ha hyppig kontakt i løpet av en skoledag.  I løpet av mine 13 år på barneskole, ungdomsskole og vgs ble jeg hentet 2 ganger til kontoret fordi foreldrene mine måtte ha tak i meg (begge gangene fordi vi måtte reise grunnet dødsfall i nær familie), og jeg måtte ringe hjem en gang på grunn av sykdom.  Barna mine ble aldri oppringt på skolen, og jeg ble oppringt av skolen to ganger på grunn av sykdom)

Anonymkode: abb14...a7f

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ved behov? Hva kan haste slik at du må forstyrre undervisningen for en hel klasse midt i skoletiden? Ta kontakt med skolen om det har skjedd noe alvorlig og kontakt er absolutt nødvendig. Det aller meste kan vente...

Oppgitt lærer, på en skole der vi dessverre ikke samler inn og låser bort mobilene

Anonymkode: 3c212...7db

Jeg mener ikke i timene. Men om regelen er at mobilen må legges igjen hjemme, så er den jo heller ikke tilgjengelig på skoleveien og om eleven skal noe rett etter skolen.

Men ser nå at flere har svart at mobilene samles inn ved dagens start og leveres tilbake ved dagens slutt, så da bortfaller den problemstillingen.

Endret av Thyra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen mine barn går på (og jeg har gått på) har vært mobilfri fra jeg gikk der. Antar mobilfri ble innført i 2003 eller 2004.

Mobilene samles inn om morgenen og leveres ut etter skoleslutt. Supert tiltak! Må barna ha tak i meg får de låne lærer sin telefon, utlevert sin egen eller lånt på kontoret. Tenker det er svært sjeldent barna MÅ ha tak i meg når de er på skolen. 

Anonymkode: 6beb1...c7e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 time siden):

Hos oss innebærer det at de kan ha mobilen frem til det ringer inn, og ringer ut. I skoletiden ligger den innelåst i et mobilskap i klasserommet, på lydløs eller avslått modus. Når de er på vei ut for dagen, får de tlf tilbake og kan først bruke den på utsiden av skolens område. 

Anonymkode: d8918...2d1

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg fortelle noen eksempler på tilfeller der barna MÅ få tak i foreldrene i skoletiden? Kommer ikke på et eneste et. Alle scenarioene jeg kan komme på kan enten vente, eller at de er skolen selv som kontakter (ulykker, sykdom osv). 

Anonymkode: 45ce7...243

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jeg noen eksempler på tilfeller der barna MÅ få tak i foreldrene i skoletiden? Kommer ikke på et eneste et. Alle scenarioene jeg kan komme på kan enten vente, eller at de er skolen selv som kontakter (ulykker, sykdom osv). 

Dumme autokorrekt som fjernet hele poenget mitt.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde aldri noe så akutt at jeg hadde behov for mobil de 19 årene jeg gikk på skole. Dersom jeg hadde behov for å bli hentet, så ringte læreren etter min mor. Så det argumentet forstår jeg ikke.

K32

Anonymkode: 23a01...d0c

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at det aller beste er om telefonen blir liggende hjemme. Selv når de samles inn og låses inn, så lager de støy og uro, for mange barn har med ikke-fungerende telefoner som de låser inn, det blir støy rundt det å gi de fra seg. Det brukes mye tid i skolen på barnas telefoner. 

Det beste er om telefonen ligger hjemme, og foreldrene heller lærer barna litt selvstendighet til å stå i situasjoner som oppstår på skoleveien. Hvordan kan de løses uten å ringe hjem til mamma? Vi skaper i verste fall en generasjon uten selvstendig tenking, hvor tryggheten ikke ligger i barnet selv, men i ytre faktorer (at mobiltelefonen har dekning, nok strøm, ikke er i flymodus). Og at foreldre sporer barna sine fremfor å lære dem rutiner for å si ifra hvor de er. For foreldrenes opplevelse av egen trygghet. 

Jeg forstår at folk har mange gode grunner til å sende med telefon på skolen, men jeg skulle ønske at vi som samfunn kunne ta telefonene bort, barna våre ville hatt det bedre uten på lang sikt. 

Anonymkode: 2d6d2...3b3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her skal mobilene ligge avslått i sekken. Bruker de mobilen, blir de fratatt den og får den tilbake etter siste time. Må foreldre kontaktes ila skoletiden, får de lov til å gå opp i resepsjonen og låne telefonen der.

Anonymkode: 57cf0...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (2 timer siden):

Det praktiseres ulikt

- Mobilene samles inn ved skolestart og leveres ut igjen ved skoleslutt. 

- Mobilen skal være i sekken hele dagen - av eller på lydløs. Ikke tas opp i friminutter etc. 

- Noen skoler foretrekker at elevene lar mobilene ligge hjemme, men de må også ha innsamlingsmuligheter for dem som tar dem med. 

Anonymkode: 395ec...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Personlig mener jeg at det aller beste er om telefonen blir liggende hjemme. Selv når de samles inn og låses inn, så lager de støy og uro, for mange barn har med ikke-fungerende telefoner som de låser inn, det blir støy rundt det å gi de fra seg. Det brukes mye tid i skolen på barnas telefoner. 

Det beste er om telefonen ligger hjemme, og foreldrene heller lærer barna litt selvstendighet til å stå i situasjoner som oppstår på skoleveien. Hvordan kan de løses uten å ringe hjem til mamma? Vi skaper i verste fall en generasjon uten selvstendig tenking, hvor tryggheten ikke ligger i barnet selv, men i ytre faktorer (at mobiltelefonen har dekning, nok strøm, ikke er i flymodus). Og at foreldre sporer barna sine fremfor å lære dem rutiner for å si ifra hvor de er. For foreldrenes opplevelse av egen trygghet. 

Jeg forstår at folk har mange gode grunner til å sende med telefon på skolen, men jeg skulle ønske at vi som samfunn kunne ta telefonene bort, barna våre ville hatt det bedre uten på lang sikt. 

Anonymkode: 2d6d2...3b3

Sønnen min har mobilen liggende hjemme, men henter han på skolen. Noen ganger må han vente en stund, for han får ikke sagt ifra om de slutter tidligere av ulike årsaker.

Mobiltelefon var ikke oppfunnet da jeg gikk på skolen, og det gikk fint det også, men er jo en trygghet i tilfelle det skulle skje noe.

Anonymkode: e2068...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det skjedde aldri noe så akutt at jeg hadde behov for mobil de 19 årene jeg gikk på skole. Dersom jeg hadde behov for å bli hentet, så ringte læreren etter min mor. Så det argumentet forstår jeg ikke.

K32

Anonymkode: 23a01...d0c

Tenker det er helikopterforeldrene som vil ha kontroll på barna sine. Ungene har ikke behov for å nå foreldrene sine til en hver tid.

Anonymkode: e24d2...bdd

• Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har mobilene til barna konsekvent blitt lagt igjen hjemme. Er det noe helt spesielt, så kommuniseres det via lærer eller SFO-ansatte. Mobiler blir heller ikke tatt med på fritidsaktiviteter. Det er en stor uting at mobilen «må» være med, barna trenger å fokusere på læring, å samhandle verbalt med venner, trening osv. 

De fleste skoler er vel mobilfrie? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at en mobilfri skole er en god ting, men dette folk skriver med at foreldrene bare kan kontakte skolen om det er noe som haster tror jeg er lettere sagt enn gjort, spesielt om det er en liten skole.

Jeg ringer en del rundt til ulike skoler ifm jobben min om merker at spesielt på små skoler og enkelte ganger også større er det for å spare penger kuttet ned på arbeidstiden til merkantilt ansatte dette gjør at det er vanskelig å få svar hvis man ringer til sentralbord. 

Skal det fungere med mobilfri skole må det være en enkel måte foreldrene / andre har mulighet til å få tak i barna sine / skolen. 

For all del, det kan hende det finnes løsninger som ivaretar dette allerede, men jeg bare kom til å tenke på det.

Anonymkode: 2b2cc...797

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i tiden var «mobilfri skole» normen. Var aldri noe problem at foreldre ikke kunne få tak i barna eller omvendt.

Og om det er krise, så ringer man skolen og lærere kontakter eleven. Alle har jo mobilen den dag i dag, og foreldre kan ha telefonnr til lærere og ikke bare til fasttelefon på kontoret på skolen.

Synes det er flott at de går tilbake til dette, og håper at mobilen må bli liggende igjen hjemme. Alt for mye mobbing som skjer, og «mobil i sekken» fungerer ikke som en restriksjon, for mobbing skjer også på vei til og fra skolen.

Anonymkode: bd40f...697

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...