Gå til innhold

Om barnet er invitert med på tur av venner?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

F eks hyttetur eller annen ferie? Hvordan gjør dere det meg penger for mat og slik? Jeg er oppdratt med at man aldri skal komme tomhendt, mens mannen er mer sånn «han er invitert og da spanderer de alt»…

Hvordan gjør dere det da?

Anonymkode: 015be...f5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frekt å ikke sende med barnet penger. Før over en sum i forkant, så sender du med lommepenger. 

Mannen din skjemmer dere ut. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sender med barnet mitt godis/snacks som han deler med vennen som han er med på hyttetur. Eller så baker jeg noe som de alle kan kose seg med.

Anonymkode: b44bc...047

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt med mange barn på hytta gjennom årene. Alle kommer tomhendt, bortsett fra noen som har med snacks. Aldri fått penger. Vertskapet er sikkert forskjellig her, men jeg vil heller at de skal komme tomhendt, enn at de har med snacks. Snacks er det jeg minst vil ha bidrag til. Jeg ønsker ikke barna skal spise godis gjennom hele turen. Enten deler de kun med vennen sin, så jeg må gi mer godis til de andre barna, ellers er barnet herre over godisen og tar det frem når det har lyst. Det spises potetgull og diverse i sengene på hytta hvis vi ikke følger med, og det vil vi ikke. Så jeg pleier å gi beskjed om at vi står for alt, og at jeg ikke ønsker at noen har med godis/snacks utover det vi selv har med. Når det er sagt synes jeg det er helt fint å komme tomhendt. Er annerledes hvis det er en hel familie. 

Anonymkode: a8c4b...2e8

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sender litt tilskudd til mat om det er flere dager og sender med ungen egne penger😊

Anonymkode: ba081...fbc

AnonymBruker
Skrevet

Kommunikasjon! Snakk nå med de andre. Spør om det er noe du skal sende med, om dere skal på noe hvor han trenger lommepenger osv osv 

Anonymkode: 2f9cb...625

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har enebarn så vi har hatt med venner på neste alle ferier.

De fleste foreldre ringer i forkant og avklarer.

De fleste ganger har barna med seg lommepenger, mens andre har med seg til aktiviteter også. Vi planlegger alltid å dekke aktivitetene, men noen foreldre insisterer på å dekke dette.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når mine barn blir bedt med på noe spør jeg alltid "hvor mye skylder jeg" enten i forkant eller ettertid, litt avhengig av hva det er snakk om  (hyttetur med overnatting,  dagstur osv.). Skal de på en eller annen aktivitet f.eks. Tusenfryd så pleier jeg bare å vippse det inngangsbilletten koster.

Av og til kommer de pengene i retur, men da kan vertskapet bestemme hvordan de vil gjøre der når det kommer til betaling. 

Anonymkode: ee46a...c09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er de invitert med på hytta dekker jeg alt. Vil de ha med noe går det fint, men her er det ikke andre barn å ta hensyn til. Det er dårlig med kiosk ol. i nærheten så lommepenger trengs ikke, jeg betaler om det skulle være noe.

Jeg sender med lommepenger om min egen blir invitert på tur, og kanskje litt snacks. Mat regner jeg med hun får, det er aldri lenger enn en helg. Hadde jeg hatt en storspist gutt i verste voksealder hadde jeg kanskje tilbudt matpenger (men hadde jeg vært vert hadde jeg ikke forventet det) 😄 

Som voksen spør jeg alltid om jeg skal kjøpe med noe, og tar uansett med en flaske vin. Tilbyr også å spleise på maten. Sist vi ble bedt foreslo verten at vi kjøpte med snacks/godis til alle, funket fint siden det er lett å frakte med seg (kjører ikke). 

Anonymkode: 78126...01a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør foreldrene hva jeg skal eller kan sende med. En pose med rundstykker, frukt, ekstra pålegg, kjeks etc. som jeg gir foreldrene og som de bestemmer over. 
Og så sender jeg med barnet penger. 

Anonymkode: 22eba...e5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sender med snacks og lommepenger til barnet, og sier nå han/hun blir hentet av de andre foreldrene at de må sende meg vipps-krav hvis de gjør noe som koster penger. Insisterer litt på dette, slik at de skjønner at jeg virkelig ønsker at de skal gjøre det.

Anonymkode: 831ad...47f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

F eks hyttetur eller annen ferie? Hvordan gjør dere det meg penger for mat og slik? Jeg er oppdratt med at man aldri skal komme tomhendt, mens mannen er mer sånn «han er invitert og da spanderer de alt»…

Hvordan gjør dere det da?

Anonymkode: 015be...f5c

Snakker med foreldrene som har invitert han med og avtaler vel.. Kommunikasjon. Og sender med lommepenger etc. 

Anonymkode: 9d086...729

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når vi har barn med på tur betaler vi alt fordi vi har invitert. Forventer ikke å få penger tilbake. Noen vippser eller sender med penger og det er helt ok. 

Anonymkode: b2c43...19d

Gjest jegerrinne
Skrevet

Snakker altid med foreldre som har invitert.  Som oftest får vi beskjed send med lommepenger så de kan handle litt selv. Samme har vi gjort når vi har hatt med venner til unga. Vi står for mat og inngang på ting, mens hvis de ska ha noe spesielt utenom det vi handler inn så hat de litt til å kjøpe selv.

AnonymBruker
Skrevet

Spørr alltid foreldrene hva jeg skal sende med av penger, utstyr eller annet. Kan være stor forskjell. Alltid greit å avklare før de drar...

Anonymkode: 2fbe7...f92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville sendt med snacks og litt lommepenger til barnet. De kommer sikkert til å handle noe:) 

Anonymkode: 5b75b...fa6

Skrevet

Det kommer helt ann på hvilke venner. Om vi inviterer noen til å bli med oss forventer ikke vi at andres unger skal ha med seg noe, da inviterer vi og vi betaler. Og barna har noen andre venner som er lik som oss, og da sender vi ikke med penger, mens andre foreldre er veldig opptatt av likt for likt, og i de tilfellene sender vi med penger :)

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn skal til utlandet ei uke sammen med kjæresten og hennes familie. 
Vi har betalt for fly og hotell. Vipset mor penger til mat og han selv har lommepenger. 
vi har snakket sammen og avklart hvordan vi skal løse det. 

Anonymkode: 96422...5fe

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er en helgetur til vennens familiehytte, så sender jeg med noe snacks til kvelden. Men sender ikke med penger. Dersom de gjør noe aktivitet som koster penger, overfører jeg i ettertid til foreldrene (eks heiskort, svømmehall osv)

Anonymkode: 451eb...b76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...