Gå til innhold

Ikke godkjent oppholdsrom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

… har dette noe betydning hvis vi bare skal bruke rommet som et «ekstra» rom uten soving eller langtidsopphold?

Vi har i dag en bolig med 3 soverom, som er mer enn nok for oss når det gjelder soveplasser, men vi savner et ekstra rom som kontor/treningsrom ved behov. Har det da noe særlig å si for bruken hvis vi kjøper en bolig hvor det fjerde rommet ikke er godkjent til varig opphold?

Vi ser på boligprisene der vi bor at vi vil kunne spare en del ved kjøp dersom vi går for en der det fjerde rommet ikke er godkjent opphold. Har blant annet sett på boliger med rom i kjeller der krav til rømningsvei/dagslys ikke fyller krav, evt. ikke er omsøkt. 

Skjønner at en konkret fordel er at et godkjent rom vil kunne brukes som gjesterom til overnatting, men det skjer så sjeldent i vår hverdag at vi klarer oss med å rokke om på sovingen i de rommene vi har i dag. 

Tanken er forøvrig at det ekstra rommet ikke skal brukes mye, kun for å ha mulighet til å enten trene eller jobbe/game når barna har besøk ol. 

Anonymkode: 8a968...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

… har dette noe betydning hvis vi bare skal bruke rommet som et «ekstra» rom uten soving eller langtidsopphold?

Vi har i dag en bolig med 3 soverom, som er mer enn nok for oss når det gjelder soveplasser, men vi savner et ekstra rom som kontor/treningsrom ved behov. Har det da noe særlig å si for bruken hvis vi kjøper en bolig hvor det fjerde rommet ikke er godkjent til varig opphold?

Vi ser på boligprisene der vi bor at vi vil kunne spare en del ved kjøp dersom vi går for en der det fjerde rommet ikke er godkjent opphold. Har blant annet sett på boliger med rom i kjeller der krav til rømningsvei/dagslys ikke fyller krav, evt. ikke er omsøkt. 

Skjønner at en konkret fordel er at et godkjent rom vil kunne brukes som gjesterom til overnatting, men det skjer så sjeldent i vår hverdag at vi klarer oss med å rokke om på sovingen i de rommene vi har i dag. 

Tanken er forøvrig at det ekstra rommet ikke skal brukes mye, kun for å ha mulighet til å enten trene eller jobbe/game når barna har besøk ol. 

Anonymkode: 8a968...887

Dette kan folk synes er helt greit, inntil det eventuelt brenner og den som oppholder seg på det ikke godkjente værelset omkommer. Kan du da leve med den situasjonen resten av livet? Det er det sentrale spørsmålet ved alle ulovlige ting man foretar seg. 
Si du kjører i fylla, men skal bare… også dreper du et menneske….

Anonymkode: 5e6d8...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i mine øyne ingen forskjell på om du vil snekre i kjellerboden din eller trene der. Det kommer ingen fra kommunen for å kontrollere hva du driver med i kjelleren din.

Anonymkode: 666a3...200

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette kan folk synes er helt greit, inntil det eventuelt brenner og den som oppholder seg på det ikke godkjente værelset omkommer. Kan du da leve med den situasjonen resten av livet? Det er det sentrale spørsmålet ved alle ulovlige ting man foretar seg. 
Si du kjører i fylla, men skal bare… også dreper du et menneske….

Anonymkode: 5e6d8...776

Det er vel ikke spesielt stor sannsynlighet for å omkomme i kjelleren dersom du ikke sover der.

Anonymkode: 666a3...200

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvorfor det ikke er godkjent... Så lenge det er greit med luft ville jeg ikke brydd meg for treningsrom. For kontor ville jeg hatt vinduer.

Anonymkode: b2c94...73f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte hus hvor ingen av rommene i kjelleren var godkjent for varig opphold. Leige inn en betongsager som lagde større åpninger til vinduer, og nå har vi 4 godkjente soverom der:) 

 

viss der ikke er mulighet for vinduer håper jeg der er ordentlig ventilasjon om dere skal ha treningsrom eller annet der

Anonymkode: cc63f...d66

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at dette avhenger av flere ting. At noe ikke er godkjent i henhold til gjeldende standarder behøver ikke bety at det ikke er ok å bruke det som treningsrom for eksempel. Mange hus fra 80 tallet har innredede kjellere som den gangen da ble brukt både til opphold og soving, men som etter gjeldende standard ikke skal brukes. 

En annen ting er at det som regel er vinduer det handler om. Det er veldig enkelt og forholdsvis billig å sette inn et stort nok vindu så blir det godkjent og du kan bruke rommet til hva du vil 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint bruke kjelleren til kjellerstue eller treningsrom 😊 Men ville nok vurdert større vinduer + lysgraver om dere skal være der mye. Om ikke i hvert rom, så iaf der hvor dere skal være. Særlig om det ikke er utgang ut.

Mange kjellere kan ikke bli godkjent pga mangel på utsyn, men hus bygget før 2011 har ikke dette kravet og du får godkjent det meste.

Anonymkode: 1ef7b...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (25 minutter siden):

En annen ting er at det som regel er vinduer det handler om. Det er veldig enkelt og forholdsvis billig å sette inn et stort nok vindu så blir det godkjent og du kan bruke rommet til hva du vil 🙂

Må søkes til kommunen da. Fasadeendring + bruksendring. Det koster litt mer enn et vindu. 

Anonymkode: ff7c6...78c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på så mye.

Verken små barn eller eldre besteforeldre vil klare å klatre ut av en lysgrav, uansett hvor godkjent rommet er. Selv et vanlig soverom i 1 etg med 1,5 meter opp til vinduet og 2-3 meter dropp utenfor. 

Så "godkjent" i seg selv har liten verdi. 

Anonymkode: 41e1d...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer an på så mye.

Verken små barn eller eldre besteforeldre vil klare å klatre ut av en lysgrav, uansett hvor godkjent rommet er. Selv et vanlig soverom i 1 etg med 1,5 meter opp til vinduet og 2-3 meter dropp utenfor. 

Så "godkjent" i seg selv har liten verdi. 

Anonymkode: 41e1d...8b8

Det skal være maks 1 meter fra gulv til underkant vindu. Om det er mer må man gjøre tiltak som å montere stigetrinn på vegg eller lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (3 minutter siden):

Det skal være maks 1 meter fra gulv til underkant vindu. Om det er mer må man gjøre tiltak som å montere stigetrinn på vegg eller lignende

Alle lever i moderne hus som er bygd etter nye forskrifter på alle måter? 

Og nei, 3-åringen skal ikke ha stigetrinn opp til vindu på soverom i andre etasje. 

Anonymkode: 41e1d...8b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle lever i moderne hus som er bygd etter nye forskrifter på alle måter? 

Og nei, 3-åringen skal ikke ha stigetrinn opp til vindu på soverom i andre etasje. 

Anonymkode: 41e1d...8b8

Nå har jeg ikke 100% oversikt over de absolutte reglene for bygg før byggeforskrift 1969 (kapittel 525), men det har vært krav en stund. 
Og Forskrift om brannforbygging igjen setter krav til utbedring og oppgradering av vesentlige mangler, så det burde ikke være mange bygg som har slike mangler

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her praktiserer nok kommunene forskjellig. I Oslo er det ganske streng ulovlighetskontroll. Der kan du få pålegg om å tilbakeføre et kontor til en bod, hvis det var det rommet var godkjent for. Vet ikke hvor på ballen andre kommuner er.

At et rom ikke er godkjent for varig opphold, betyr at det i henhold til byggetillatelsen ikke skulle brukes som oppholdsrom. Både kontor, treningsrom og kjellerstue er rom for varig opphold. Det er mulig å få et rom godkjent for varig opphold i etterkant, men da må du søke og gjøre nødvendige tiltak for å få det godkjent. Hvor dyrt det er, kan jo variere veldig.

Anonymkode: 52d25...18c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 17.31):

Dette kan folk synes er helt greit, inntil det eventuelt brenner og den som oppholder seg på det ikke godkjente værelset omkommer. Kan du da leve med den situasjonen resten av livet? Det er det sentrale spørsmålet ved alle ulovlige ting man foretar seg. 
Si du kjører i fylla, men skal bare… også dreper du et menneske….

Anonymkode: 5e6d8...776

:klo: 

Trener du til du mister bevisstheten? Eller jobber fra hjemmekontoret til du sovner? 
I så fall: slutt med det. Dersom du ikke jevnlig sovner eller mister bevisstheten så er det helt i henhold til regelverket å bruke rom som hobbyrom samtidig som de er definert som «ikke varig opphold». 

Sjansen for at du våken brenner inne på hobbyrommet eller treningsrommet er ekstremt liten. Da skal du ha oppbevart noe i eller ved boligen som tar fyr med eksplosjonsartet fart. Og det bør du også unngå.

Anonymkode: 567a5...0a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

:klo: 

Trener du til du mister bevisstheten? Eller jobber fra hjemmekontoret til du sovner? 
I så fall: slutt med det. Dersom du ikke jevnlig sovner eller mister bevisstheten så er det helt i henhold til regelverket å bruke rom som hobbyrom samtidig som de er definert som «ikke varig opphold». 

Sjansen for at du våken brenner inne på hobbyrommet eller treningsrommet er ekstremt liten. Da skal du ha oppbevart noe i eller ved boligen som tar fyr med eksplosjonsartet fart. Og det bør du også unngå.

Anonymkode: 567a5...0a4

Tror PBL, Saksforskriften og TEK er litt uenig med deg på det punktet 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer nok an på. I min lille leilighet i Oslo er ikke kjøkkenet forskriftsmessig pga. for lite lysinnslipp. Men det er veldig gode rømningsmuligheter, så den eneste ulempen er at jeg må ha flere lamper enn det jeg ellers ville hatt.

Kjøkkenet har vært slik i 15 år, og leiligheten har skiftet eier minst 3 ganger i løpet av den perioden. Jeg la ikke vekt på dette da jeg kjøpte leiligheten, fordi jeg har en venn som har jobbet i Plan- og bygningsetaten i Oslo. Han sier at sjansen er minimal for at kommunen følger opp slikt på eget initiativ, fordi de er overarbeidet og har mange saker der avvik utgjør en reell fare for liv eller helse. F.eks. er det ekstremt mange av de mindre leilighetene i Oslo som har sovealkover uten vindu. :) 

Anonymkode: f8144...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer nok an på. I min lille leilighet i Oslo er ikke kjøkkenet forskriftsmessig pga. for lite lysinnslipp. Men det er veldig gode rømningsmuligheter, så den eneste ulempen er at jeg må ha flere lamper enn det jeg ellers ville hatt.

Kjøkkenet har vært slik i 15 år, og leiligheten har skiftet eier minst 3 ganger i løpet av den perioden. Jeg la ikke vekt på dette da jeg kjøpte leiligheten, fordi jeg har en venn som har jobbet i Plan- og bygningsetaten i Oslo. Han sier at sjansen er minimal for at kommunen følger opp slikt på eget initiativ, fordi de er overarbeidet og har mange saker der avvik utgjør en reell fare for liv eller helse. F.eks. er det ekstremt mange av de mindre leilighetene i Oslo som har sovealkover uten vindu. :) 

Anonymkode: f8144...4ac

Du trenger da ikke vindu på en sovealkove. Det er heller ikke krav til rømningsvindu fra hvert soverom. Det er imidlertid krav til rømningsvindu i minst halvparten av oppholdsrommene, gitt at etasjen ikke har utgang direkte til det fri. 
Så brannteknisk sett kan du bo i en leilighet på bakkeplan med utgangsdør til planert terreng uten et eneste vindu i hele leiligheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 17.43):

Vi kjøpte hus hvor ingen av rommene i kjelleren var godkjent for varig opphold. Leige inn en betongsager som lagde større åpninger til vinduer, og nå har vi 4 godkjente soverom der:) 

 

viss der ikke er mulighet for vinduer håper jeg der er ordentlig ventilasjon om dere skal ha treningsrom eller annet der

Anonymkode: cc63f...d66

Husk å søke om bruksendring. Det får dere, men koster vel en tusenlapp å søke. 

Den største grunnen, er at om huset brenner ned vil forsikringen se på hva huset har av godkjente rom og beregne erstatning på grunn av det. 

4 godkjente soverom er mer verdt i et oppgjør enn 4 disp. rom. 

Anonymkode: 5704f...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/12/2024 at 10:29 AM, AnonymBruker said:

Husk å søke om bruksendring. Det får dere, men koster vel en tusenlapp å søke. 

Den største grunnen, er at om huset brenner ned vil forsikringen se på hva huset har av godkjente rom og beregne erstatning på grunn av det. 

4 godkjente soverom er mer verdt i et oppgjør enn 4 disp. rom. 

Anonymkode: 5704f...e91

Koster nok vesentlig mer enn en tusenlapp. Bruksendring, fasadeendring, igangsettingstillatelse og ferdigattest kan fort koste 30-50’000, litt avhengig av kommune. Slenger man på dispensasjonssøknad om takhøyde, utnyttelsesgrad, vinduer som ikke er i tråd med reg.plan løper takstameteret løpsk. 
I Oslo må man tilogmed søke dispensasjon fra regelverk om terrenginngrep om man skal legge rullegress i en skråning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...