Gå til innhold

Det regner og regner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir jo nærmest ruinert av å være hjemme i ferie med to aktive gutter i øsende regn. Vi bor i Trøndelag og her har det plasket ned i flere dager, sånn at man blir gjennomvåt. Vi har dratt på bowling, klatring og diverse for å finne på noe hver dag, men blir jo dyrt i lengden. Ingen av oss er særlig glad i skogstur i regnet og gutta her liker ikke perling, tegning og rolige aktiviteter. Hva gjør dere med barn fra 6-12 i slikt vær😅

Anonymkode: 438e4...36e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La dem kjede seg! Både sunnere og billigere. 

Anonymkode: c4dd6...54c

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

La dem kjede seg! Både sunnere og billigere. 

Altså, da blir det skjerm eller mas. De leker ikke lenger og trampolinen er for våt til å være på😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det er kun trampoline eller skjerm?

Hva med bøker, brettspill, puslespill osv?

Anonymkode: 1471b...748

Joda. Det går jo litt det altså, men ikke favoritten til 9 og 10 år gamle gutter😅 Vi spiller litt spill

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså, da blir det skjerm eller mas. De leker ikke lenger og trampolinen er for våt til å være på😅

Det er jo fordi de er vant til at du/dere står på pinne hele tiden og forteller dem hva de kan gjøre. 

Stå i det, så vil det bli mye bedre etterpå. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo fordi de er vant til at du/dere står på pinne hele tiden og forteller dem hva de kan gjøre. 

Stå i det, så vil det bli mye bedre etterpå. 

Nei, de pleier å være ute med venner og drive med sport og sykling og slikt, men vennene er bortreist. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da kan de vel få skjerm, det er ferie.

Anonymkode: 1a22d...659

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Bibliotek er gratis :) Museer pleier også å ha ganske billig inngangsbillett, så det kan jo kanskje være noe å sjekke ut?

Hvis det må være full fart er de vel store nok til å ta på seg regntøy og finne på noe ute uten dere foreldre?

Endret av Anononyma
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan bare snakke for stavanger men antar at det finnes lignende der du bor :)

Årskort på museum. Det gir inngang på alle museumene i området. Mange kjekke museum. Tar bussen til og fra fordi veien er målet. 

De fikk årskort på leos lekeland til jul. 

Folkehallene er storehaller (tror fire stykk) der alle kan komme og spille minigolf, sandvolleyball, sy, e game, trampoline og mye mer. Alt er innendørs og gratis. 

Biblioteket har gratis kino, lørdagsfilmen. 

Du kan leie kano for 150kr ved de fleste vann og innsjøer. 

Biblioteket har lesekampanje hver sommer med premier. Lydbok teller også i den kampanjen.

Har du googlet hva gjør man med barn i din by? 

Anonymkode: 962b8...0ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet du jeg tenker bare  "throw money at it". Tenker at det er verdt å bruke penger på å gjøre ferien gøy.Skjønner akkurat hvordan du har det. Så store barn må aktiviseres. Så bare unn dere alt som kan få dagene gøye! Svømmehall, kino, vitensenter, klatrehall, trampolinepark. MEN når det er sakt så kan man gå tur, sykle, bade og være ute i regn. Bare kle seg bra :)

Anonymkode: ba88f...ef5

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Blir jo nærmest ruinert av å være hjemme i ferie med to aktive gutter i øsende regn. Vi bor i Trøndelag og her har det plasket ned i flere dager, sånn at man blir gjennomvåt. Vi har dratt på bowling, klatring og diverse for å finne på noe hver dag, men blir jo dyrt i lengden. Ingen av oss er særlig glad i skogstur i regnet og gutta her liker ikke perling, tegning og rolige aktiviteter. Hva gjør dere med barn fra 6-12 i slikt vær😅

Sleng på regntøy, og få de ut. Tåler å bli våte.... og leke på egenhånd sammen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Turner og klatrer (har klatretau i taket hjemme), øver på å stå på hendene og i bro og sånt, lager konkurranse med trening typ pull ups, hvir lenge man klarer å henge, kossak-squats, hoppe over en pinne og om å gjøre å hoppe høyest - ting som brenner ut litt energi.

I tillegg til å lese, male, tegne, spille spill, høre på podcast eller lydbok, snekre og spikke, lage ting, lage mat, bake, se en film…

Anonymkode: 89931...f78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor også i Trondheim, hjemmeferie er ikke nødvendigvis mye billigere enn å reise bort. Her er det pirbadet, bowling, kino, rush trampolinepark osv i regnet. Rockheim, selv om vi har vært der MANGE ganger nå.

Når det er opphold blir det mye fotball (men da må det være kompiser hjemme, så det er sjelden om sommeren) eller sykkelbanen på Lian/Byåsen, men i regnet blir det enten gaming inne eller aktivitetene over.

Anonymkode: 0d596...890

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det må ikke skje noe hver dag, selv om du har større barn som kjeder seg lett. La dem få kjede seg i blant, la dem få muligheten til å bruke fantasien for å få tiden til å gå. Grunnen til at de kjeder seg lett, er gjerne fordi de er vant med at du eller far finner på ting for og med dem. 
Eldste her har spurt om både badeland, lekeland og bowling siden de fikk ferie på fredag. Svaret mitt har vært nei, og forklart henne at slike ting koster penger, det er dyrt og jeg kan ikke ta meg råd til det så ofte som hun ønsker. Hun svarer meg som regel at hun kjeder seg, og svaret mitt er alltid at det ikke er nødvendig - hun har et rom fullt av leker, puslespill, bøker, brettspill, tegnesaker og perler - massevis av ting hun kan finne på. Er været fint, sender jeg begge to ut. 
Hun ender alltid opp med fin lek etter litt klaging. 
Mine er fem og tre. 

Anonymkode: f6d3b...6ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det må ikke skje noe hver dag, selv om du har større barn som kjeder seg lett. La dem få kjede seg i blant, la dem få muligheten til å bruke fantasien for å få tiden til å gå. Grunnen til at de kjeder seg lett, er gjerne fordi de er vant med at du eller far finner på ting for og med dem. 
Eldste her har spurt om både badeland, lekeland og bowling siden de fikk ferie på fredag. Svaret mitt har vært nei, og forklart henne at slike ting koster penger, det er dyrt og jeg kan ikke ta meg råd til det så ofte som hun ønsker. Hun svarer meg som regel at hun kjeder seg, og svaret mitt er alltid at det ikke er nødvendig - hun har et rom fullt av leker, puslespill, bøker, brettspill, tegnesaker og perler - massevis av ting hun kan finne på. Er været fint, sender jeg begge to ut. 
Hun ender alltid opp med fin lek etter litt klaging. 
Mine er fem og tre. 

Anonymkode: f6d3b...6ef

5 og 3 ja. Det er jo en enkel alder slik sett. 

Men gutter på 10+ år driver ikke med maling, tegning og puslespill. Noen kanskje, men ikke de fleste.

Ts; liker de å bake? Om så, kjøp inn noen poser Toro og la de prøve seg! Kan de feks øve seg på å sette sammen enkle møbler som hyller/nattbord? Det er jo kreativitet og lek i ett. Vannballonger er også gøy i regnet. Våt blir man jo, men alt kan tørkes. Har full forståelse for at sommeren blir lang i dette været. Har selv to med adhd på hhv 10 og 13. 

Anonymkode: 1de6d...b26

AnonymBruker
Skrevet

5 og 3 ja. Det er jo en enkel alder slik sett. 

Men gutter på 10+ år driver ikke med maling, tegning og puslespill. Noen kanskje, men ikke de fleste.

Ts; liker de å bake? Om så, kjøp inn noen poser Toro og la de prøve seg! Kan de feks øve seg på å sette sammen enkle møbler som hyller/nattbord? Det er jo kreativitet og lek i ett. Vannballonger er også gøy i regnet. Våt blir man jo, men alt kan tørkes. Har full forståelse for at sommeren blir lang i dette været. Har selv to med adhd på hhv 10 og 13. 

Anonymkode: 1de6d...b26

1. Eh jo, helt normalt at 10 år gamle gutter tegner (puslespill og perling er vel derimot mer for barnehagebarn

2. Toro hvis de liker å bake? Really? Hvordan få inn dårlig kosthold og latskap nesten med morsmelka? Hva med å la dem google frem en oppskrift og bake selv?  Det gjør 10-åringene her. Eller finner middagsoppskrifter og lager middag.

Vannballonger var en god ide da.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

1. Eh jo, helt normalt at 10 år gamle gutter tegner (puslespill og perling er vel derimot mer for barnehagebarn

2. Toro hvis de liker å bake? Really? Hvordan få inn dårlig kosthold og latskap nesten med morsmelka? Hva med å la dem google frem en oppskrift og bake selv?  Det gjør 10-åringene her. Eller finner middagsoppskrifter og lager middag.

Vannballonger var en god ide da.

Er så sjukt sjarmerende med slike bedrevitere, som er litt bedre og rakker ned på konstruktiv tilbakemelding. 

Toro har nok redder mang en familie, og tipper de er hakket mer hyggelige også.

Anonymkode: b37e3...870

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er så sjukt sjarmerende med slike bedrevitere, som er litt bedre og rakker ned på konstruktiv tilbakemelding. 

Sa bedreviteren som påstår at gutter som liker å tegne er unormale 😵‍💫

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Paradoksalt at du sitter INNE og skriver denne tråden på en av sol-dagene. 

Anonymkode: 1215e...e89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Toro gjør det enkelt å bake, men her er poenget å holde guttene opptatt en stund. Da er det bedre å gjøre det fra bunnen av, gjerne starte med å la dem velge en oppskrift og så sjekke om dere har alt de trenger i skapene. Mangler dere noe kan de kanskje sykle til en butikk og kjøpe det selv? Vips, så har hele formiddagen gått, og guttene har fått en mestringsopplevelse.

Anonymkode: fb618...79d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...