Gå til innhold

Hva velger du? Prioriterer du smak eller sunnhet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke svar begge deler, fordi ofte er det slik at sunn mat (lite salt, sukker, fett etc) ikke smaker like godt som usunn mat. Personlig spiser jeg heller en cheeseburger enn en gulrot. Smak er viktigst for meg. Hva med deg? 

Anonymkode: 5501e...8df

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Smak💯

Jeg sitter ikke å brekker meg fordi noe smaker hestemøk uansett hvor sunt og bra for helsa det gjør.

Anonymkode: 7d1d0...190

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Smak, alltid. Jeg spiser ikke noe som ikke er godt bare fordi det er sunt. Dog er det mye som er både godt og sunt - som for eksempel gulrot. 

Anonymkode: 99f42...fe0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Smak - definitivt, men også presentasjon er viktig for min del! 

Jeg vil heller spise en pent dantert gulrot enn en i hjelslått og potensielt svett cheeseburger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener fett og salt er sunt i et balansert kosthold. 

Spiser heller en gulrot glassert i urtesmør enn en cheeseburger. På grunn av smak.

Anonymkode: 9859e...3b9

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hovedprioriterer sunnhet og får det til å smake godt. Du får det til å høres ut som om det ikke går an. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Smak, alltid. Jeg spiser ikke noe som ikke er godt bare fordi det er sunt. Dog er det mye som er både godt og sunt - som for eksempel gulrot. 

Anonymkode: 99f42...fe0

Det er nettopp det. Avokado er noe av det beste jeg kan spise, og enda bedre - på rugbrød med egg, spirer og flaksalt. Det tar jeg foran en burger hvilke dag som helst. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er nettopp det. Avokado er noe av det beste jeg kan spise, og enda bedre - på rugbrød med egg, spirer og flaksalt. Det tar jeg foran en burger hvilke dag som helst. 

Bare for å sette ting på spissen, hvis vi tenker oss at ny forskning viser at dette du spiser ikke er sundt, men tvert imot usunt, hadde du da fortsatt spist det fordi du synes det er godt? (jeg vet dette ikke kommer til å skje, men rent hypotetisk, forestill deg det) 

• Liker 2
Skrevet

Smak. Det hjelper ikke hvor sunt det er om det smaker høgg. 

• Liker 3
Skrevet

Smak, men det er veldig mye sunt jeg syns smaker godt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lager noe godt av noe sunt. 

Anonymkode: bc580...760

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Smak 💯 Lever bare en gang.. 

Anonymkode: 56a62...6d8

• Liker 1
Skrevet

Trenger man å velge det ene på bekostning av det andre? Jo da, det hender jeg spiser noe mindre sunt fordi jeg synes det smaker godt, men stort sett er det ikke særlig vanskelig å kombinere det gode og det sunne. For eksempel elsker jeg rød fiskesuppe med masse grønnsaker – skjønt focaccia og aioli trekker sikkert sunnhetsgraden ned noen hakk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare for å sette ting på spissen, hvis vi tenker oss at ny forskning viser at dette du spiser ikke er sundt, men tvert imot usunt, hadde du da fortsatt spist det fordi du synes det er godt? (jeg vet dette ikke kommer til å skje, men rent hypotetisk, forestill deg det) 

Ja, men i større moderasjon. Viser forskning det er veldig usunt så kutter jeg det ut. Det finnes så mye godt å velge blant. 

Jeg har mye mat jeg synes er veldig god. Noe av det beste jeg vet er skalldyr i alle former, det er alltid det jeg velger meg til bursdagen om vi skal ut og spise - skalldyrplatå. Er også veldig glad i fisk, og særlig sashimi (kun rå fisk). Liker grønnsaker i nesten alle former. Egg er en stor favoritt i hverdagen. 

Eksempler på mat som er mer usunn som jeg liker godt er ost. Særlig tunge, upastauriserte varianter. Selvfølgelig har vi ostefat innimellom, eller jeg lager ostesuffle, eller gratenger med ost. Men er jo bevisst at det er noe jeg ikke kan ha til hvert måltid. 

Cheeseburger som du nevner synes jeg ikke er godt. Har aldri hatt så stor sans for rødt kjøtt, eller brødmat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Smak!

Og jeg tar gjerne en god salat fremfor en cheeseburger.

Bytter ikke ut en cheeseburger med en gulrot til middag. Det er ikke akkurat sunt å bytte ut ett helt måltid med noen munnfuller gulrot...

Anonymkode: 17b7d...949

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

BEGGE DELER.

:nigo: 

Jeg lager mat fra bunnen, av rene kortreiste og økologiske råvarer, med mye friske grønnsaker, en god del fisk/sjømat, og lite kjøtt. Jeg baker brød og rundstykker selv, slik at brødmaten min er skkkelige saker, og ikke ultraprosessert. Heldigvis synes jeg også dette er det som er god mat som smaker best. Noen dager velger jeg sunnere sammensatte måltider enn andre dager, men jevnt over er dette malen.

De færreste går for enten/eller, og det er heller ikke sunt å alltid velge det man tror er sunt på bekostning av det man synes smaker godt - jeg tror det er temmelig skadelig i lengden faktisk.

Anonymkode: aceb8...ed0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke svar begge deler, fordi ofte er det slik at sunn mat (lite salt, sukker, fett etc) ikke smaker like godt som usunn mat. Personlig spiser jeg heller en cheeseburger enn en gulrot. Smak er viktigst for meg. Hva med deg? 

Mye sunn mat med mye smak som smaker veldig godt.

• Liker 1
Skrevet

Sunt står høyest, men spiser ikke noe jeg ikke liker 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Smak 💯 Lever bare en gang.. 

Anonymkode: 56a62...6d8

Ja, men hvor lenge og med hvilken helse😏

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å illustrere litt videre. Synes jeg spiser veldig god mat, uten at man må ty til retter som er direkte usunne. 

I dag lager jeg suppe på grllet mais, med bacon og vårløk. Det er både fløte og smør i. 

I morgen er det koreansk bowl. Brokkolris, agurk- og reddiksalat, og storfekjøtt. Marinert i sterk shiraza saus. Jeg er ikke så glad i kjøtt, men mannen liker det, og jeg spiser litt. Så skal vi ha vegansk kebab, med god saus, og mengder grønnsaker. Søndag er det dampet kveite med smørdampet nykål (noe av det beste som finnes i sesong akkurat nå) 

Mot helgen får vi flere venner på besøk. Har planlagt italiensk aften. Torsk med ovnsbakt tomat og oliven, en tomat-mozarellasalat, pasta vongole, auberginesalat, grillet paprika med burata, mini-pizza med sitron. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...