Gå til innhold

Førerkort klasse B

ggef

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har snart oppkjøring og lurer på hvor mye erfaring dere hadde før dere tok førerprøven. Følte dere at dere var hundre prosent trygg? Ble det gjort noen feil? er det lett å bestå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde brukt 2 mnd på å ta lappen med kun det obligatoriske av timer, og lite øvelseskjøring ellers også. Men kjøreskolelærer mente jeg var klar. Var absolutt ikke 100% trygg, mer 1% trygg og fikk helt sjokk over at jeg faktisk bestod. Føler jeg tullet det til flere ganger fordi jeg var så nervøs. 

Tullet det til på oppkjøring klasse BE også med rygging selv om jeg egentlig er ganske god til det, men bestod det også med beskjed om å øve mer på rygginga 😅

Anonymkode: 42e8c...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke 100% trygg. Ja, noen feil er tillatt: kjøre av feil sted (så lenge det ikke er i strid med trafikkreglene), kjøre litt for sakte - det gjør voksne også, og da blir jo noen litt irriterte, eller man må kjøre en lengre vei.

Andre feil er absolutt ikke OK: kjøre i motsatt fil, ikke stoppe ved stopp-skilt, kjøre slik at man skriver fotgjengere eller syklister, bryte regler er generelt ikke greit.

Lett å bestå hvis man har satt seg godt inn i ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hadde brukt 2 mnd på å ta lappen med kun det obligatoriske av timer, og lite øvelseskjøring ellers også. Men kjøreskolelærer mente jeg var klar. Var absolutt ikke 100% trygg, mer 1% trygg og fikk helt sjokk over at jeg faktisk bestod. Føler jeg tullet det til flere ganger fordi jeg var så nervøs. 

Tullet det til på oppkjøring klasse BE også med rygging selv om jeg egentlig er ganske god til det, men bestod det også med beskjed om å øve mer på rygginga 😅

Anonymkode: 42e8c...cc7

Det var godt og høre.

Jeg har selv brukt nå 2 mnd på serfikatet, men har enda noe obligatorisk opplæring igjen (glattkjøring og trinn 4) som jeg skal ta ila de neste ukene. Oppkjøring om ca 3 uker. Føler enda det er urealistisk å bestå men har en del kjøring igjen. Føler jeg mestrer å kjøre hjemme, men på kjøreskolen så gir de jo tilbakemelding på hver lille ting du gjør galt, så når jeg kjører der føler jeg at jeg er kjempe dårlig sjåfør😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Øvelseskjørte 85 timer hjemme,  også ca 7 med lærer. Kjørte i bussfil. Men var tydelig på at jeg visste at det var feil. 

Litt kødd innimellom med å komme bort i blinklyset. Besto den 24 juni i år. Følte meg både overklar Men også helt noob. Men helt trygg når jeg kjører alene 

Anonymkode: 3dc13...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer helt ann på hvor god sjåfør du er. Jeg brukte nesten 2 år på å ta sertifikatet(startet på trafikalt grunnkurs oktober 2007, og tok sertifikatet i slutten av mai 2009. Da var jeg godt oppe i 20-årene. Måtte ta teoriprøven 4 ganger og ha 2 oppkjøringer. Var nære ved å gi opp flere ganger, men som tobarnsfar 15 år etter, så er jeg glad jeg holdt ut. Det er så mye lettere å komme seg rundt med sertifikat og bil når du har barn, kontra å måtte ta kollektivt overalt hvor man skal.

Anonymkode: 08588...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tok ukeskurs med kun de obligatoriske timene. Var absolutt ikke trygg på meg selv. Måtte kjøre endel i ettertid for å bli bedre. Tok også mørkekjøringa etter jeg kjørte opp.

Anonymkode: e04f0...826

Sa kjørelærer noe om han/hun følte du var klar eller ei? Jeg har jo en del kjøretimer igjen men kjørelæreren min sier at jeg virker usikker (uansett om jeg kan regler osv), dette grunnet til at jeg ofte spør om ting som om det feks er høyreregel uansett om jeg vet det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brukte ca. et halvt år. Hadde litt mer enn de obligatoriske kjøretimene. 19 obligatoriske timer pluss 5. Hadde ingen å øve med utenom. Var dritnervøs. Følte meg ikke klar. Greide oppkjøringen fint, uten feil. Litt nervøs og nølende i ett uoversiktlig kryss.

Det jeg syns var/er vanskeligst var å forholde meg til alle de andre i trafikken som gjør feil, eller ikke gir signal på hvor de skal. Slitsomt å være nybegynner og det er forventet perfeksjon, mens alle andre som har hatt lappen i årevis ikke følger reglene.

Syns det var utrolig skummelt å kjøre alene de første gangene.

Anonymkode: 071fc...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 13.04):

Det jeg syns var/er vanskeligst var å forholde meg til alle de andre i trafikken som gjør feil, eller ikke gir signal på hvor de skal. Slitsomt å være nybegynner og det er forventet perfeksjon, mens alle andre som har hatt lappen i årevis ikke følger reglene.

Syns det var utrolig skummelt å kjøre alene de første gangene.

Anonymkode: 071fc...953

Samme her, som nybegynner og se alle feilene alle andre gjorde. Det gjorde det vanskelig å være sikker i rundkjøringer når folk flest ga blaffen i å blinke og det var jo det jeg så etter for å kunne kjøre. 

Har nettopp bestått oppkjøring (2 gang) da jeg er mer teoretisk anlagt enn praktisk (stod på teoriprøven 1 gangen), og er voksen i 40 årene. Brukte to år og ca 100.000 kr på kjøretimer (hadde ikke noe privat) og var flere ganger jeg måtte kjøre ca 1 gang i mnd. 

Gleder meg til å ta min første kjøretur alene nå! 

Anonymkode: 46558...fad

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestod teorien på første forsøk. Men måtte ha tre oppkjøringer 😂.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sånn 80% klar, og var dritnervøs. Gikk bra, hadde én eller ingen feil (husker ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ggef skrev (På 7.7.2024 den 22.17):

Det var godt og høre.

Jeg har selv brukt nå 2 mnd på serfikatet, men har enda noe obligatorisk opplæring igjen (glattkjøring og trinn 4) som jeg skal ta ila de neste ukene. Oppkjøring om ca 3 uker. Føler enda det er urealistisk å bestå men har en del kjøring igjen. Føler jeg mestrer å kjøre hjemme, men på kjøreskolen så gir de jo tilbakemelding på hver lille ting du gjør galt, så når jeg kjører der føler jeg at jeg er kjempe dårlig sjåfør😅

Lykke til. Men det er læreren som fanger opp de tingene som bør forbedres. Hen vet hva som kreves til et bestått og forplikter å gi deg kunnskap om det. Det får du bare fikse. Men selvsagt er det noe som heter pedagogikk. Et budskap kan gjøres bra eller mindre bra. En trafikklærer læres ikke opp i å endre personlighet.

Du kan være glad for at du ikke har en lærer som ikke involverer seg nevnverdig. "dette er greit nok".. holdning. Vet det finnes en del av disse.

Hjemme får man stort sett ikke med seg de rette tingene, ikke rart du er fornøyd med egen kjøring da. Du har jo ikke hørt noe som helst negativt.. Den som sitter ved siden av deg har oftest ikke kapasiteten/kompetansen og er stort sett opptatt av én eneste ting. Det at dere ikke bulker.

Anonymkode: 39ee3...b00

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...