Gå til innhold

Barn og rydding av rom

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi innførte rydde rutiner når barna var små, rommene ble ryddet hver kveld før de la seg. De har fortsatt med det og nå er de tenåringer. Alle rom i huset er alltid rene og ryddige. Samme med skittentøy, alltid blitt lagt i de forskjellige skittentøyskurvene.

De hjelper til ellers også, de skal tross alt ut på egenhånd etterhvert og bør ha visse rutiner og ansvar som de kan oppretteholde når de bor for seg selv.

Sett dere ned med henne, prøv komme frem til en grei løsning hun kan klare, så får hun begynne i det små. Ha en liten gulrot somf.eks at hun kan få gjøre om på rommet sitt, ny seng.noe nytt som bidrar til at hun ønsker å ha det ryddig rundt seg

Anonymkode: 52001...813

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er er selv en skikkelig rotekopp. Her er begge foreldrene og et barn rotete mens et barn er ryddig... 

Jeg jobber med problemet gjennom stadig nedskalere antall ting. (Feks minimalisme mum på youtube gir meg inspirasjon). 

Det som hjelper det rotete barnet mest er å hjelpe henne å begrense ting og den beste motivasjon er å rydde sammen med et annet barn. Feks rydder hun rommet sitt sammen med kusina, og så rydder de kusina sitt rom en annen dag. Kusina er noe eldre men også rotete. Begge er på barneskolen. 

Anonymkode: 7fecd...304

Gjest jegerrinne
Skrevet

Her lærte vi ungene rydde rutiner osv fra de var små. Var altid med når romme skulle vaskes,  skifte sengetøy.  Har bilde da eldste var 3 år da sitter ha  å prøver å sette på puttevaret. Her skiftet de på senga selv når de var 8-9 år. Rommet vasket og ryddet de selv fra de var 10. Vi foreldre bare kikket inn på fredager om ting var gjort. Nå er de 17 og 19. Eldste er nå litt slapp med å legge klærne i skapet.  Ligger til tider stablet på en stol på utsiden. Yngste ho er rimlig kjap med å få det unna.

Viktigste er å få inn rutinene  og det burde en starte med rimlig tidlig 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. Barnet mitt er snart 11 år, og klarer ikke å rydde rommet. Hvor mye skal jeg kunne forvente at hun får til selv?

Alternativ 1: jeg rydder det, og det er ryddig i to dager.

Alternativ 2: vi rydder sammen. Dette er veldig tidkrevende, og ender opp med at jeg rydder, fordi hun bruker så lang tid på hver enkelt oppgave.

alternativ 3: hun rydder selv (dette er egentlig det jeg forventer..). Det blir ikke gjort, selv med spesifikke oppgaver; legg skittentøy i skittentøyskurven, kast søppel i søppeldunken, re opp senga, legg ting tilbake på fast plass. Forrige uke brukte hun fem timer på å re opp senga si. 

Jeg har prøvd mange metoder. Jeg har gitt bra-kort, belønninger, ukepenger, inndratt ukepenger, holdt igjen så hun ikke får hatt besøk, blitt med på rydding, vist henne, kjeftet, forklart, gitt tips, tatt ut alt av leker, redusert mengden ting på rommet…. Nå er hennes far kjempelei, og nekter å hjelpe henne. Jeg forstår at det blir overveldende, og at jeg må hjelpe henne, men samtidig forventer jeg at de enkleste oppgave skal gjøres uten at jeg ber om det. 

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg bare rydde rommet, for hvis jeg bare lar det stå, så står det sånn det er nå. Hun kommer nesten ikke inn, og det er ting overalt på gulvet. Hvis jeg rydder, så blir det like ille om tre dager 😌

Anonymkode: abbaa...402

En 11 åring bør absolutt klare å rydde rommet sitt. Her rydder 9 åringen rommet hver søndag  slik at rommet er klart for ny uke. Da skal søppel tømmes, skittentøy tømmes, pulten ryddes og gulvet støvsuger. Samme gjelder 12 og 14 åringen. 6 åringen hjelper til med de samme oppgavene, men får mer hjelp og veiledning.  Men jeg minner dem gjerne på det at - Hei husk at i dag skal rommene ryddes.. 

Har det vært noe - at rommet er ekstra rotete hjelper jeg gjerne til litt, men det er i hovedsak barna som skal rydde sine rom. 

I tillegg må rommene være noe lunne ryddig dersom de skal ha besøk. De får ikke spise og drikke på rommet. 

Anonymkode: bd296...1f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (1 time siden):

Ikle det samme. Han ville gjøre oppgaven og forsto hvordan og hvorfor. Da kan man foreslå hva som helst.

Vel, å rydde rommet er en av de tre oppgavene han har. Noe han virkelig ikke ønsker å gjøre, men gjør det. 

Anonymkode: 842fb...43a

AnonymBruker
Skrevet

Mi er også 11 og klarer ikke å rydde. Jeg er dessverre urutinert for når jeg setter henne i gang, da jeg ikke orker så ofte. Det er alltid så mye mas. 

Nå kaster jeg masse ting hver gang jeg må rydde for henne. For det er faktisk slik at jeg i perioder ikke kan se gulvet hennes. Hun har egentlig hatt et teppe på rommet sitt, det har hun nå brettet og lagt bort bak døra, så den ikke lenger går helt opp, fordi hun trengte plass til et eller annet hun drev med. Som nå har ligget på gulvet i månedsvis. Teppet likeså, det ligger stappet bak døra, sammen med diverse annet rusk. Jeg fatter ikke hvordan hun får det til, men det er et bomba kråkereir der inne. Men ja, jeg har begynt å kaste masse ting, jeg har støvsugd så det klirrer ivrig i røret av både småleker, perler, viskelær og diverse, og hun blir stadig surere når ting forsvinner. Jeg har også satt henne til å støvsuge eget rom, og hvis hun ikke gjør det, så gjør jeg det og da støvsuger jeg alt støvsugeren makter å sluke. 

Setter jeg henne til å rydde selv, får hun ikke gå ut før hun er ferdig. En time, fem timer, tre dager? Sånn er det, og sånn blir det. Hun får ta den tida det tar.

Det har hjulpet litt, men vi har langt å gå!

Anonymkode: 822bb...f23

AnonymBruker
Skrevet

Min 7 åring gjør mer enn ditt barn. Uten problemer. Blir ikke soverommet ryddet så skjer det ikke.

Samme regel på 11 åringen. Alt som er på rommet forblir på rommet hvis de ikke rydder.

Noe de har lært lønner seg.

Anonymkode: 38e78...a68

AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (40 minutter siden):

Her lærte vi ungene rydde rutiner osv fra de var små. Var altid med når romme skulle vaskes,  skifte sengetøy.  Har bilde da eldste var 3 år da sitter ha  å prøver å sette på puttevaret. Her skiftet de på senga selv når de var 8-9 år. Rommet vasket og ryddet de selv fra de var 10. Vi foreldre bare kikket inn på fredager om ting var gjort. Nå er de 17 og 19. Eldste er nå litt slapp med å legge klærne i skapet.  Ligger til tider stablet på en stol på utsiden. Yngste ho er rimlig kjap med å få det unna.

Viktigste er å få inn rutinene  og det burde en starte med rimlig tidlig 

Å kjære vene. Det betyr likevel ikke st de fortsetter å rydde🤦🏻‍♀️

Anonymkode: a36c9...3b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mi er også 11 og klarer ikke å rydde. Jeg er dessverre urutinert for når jeg setter henne i gang, da jeg ikke orker så ofte. Det er alltid så mye mas. 

Nå kaster jeg masse ting hver gang jeg må rydde for henne. For det er faktisk slik at jeg i perioder ikke kan se gulvet hennes. Hun har egentlig hatt et teppe på rommet sitt, det har hun nå brettet og lagt bort bak døra, så den ikke lenger går helt opp, fordi hun trengte plass til et eller annet hun drev med. Som nå har ligget på gulvet i månedsvis. Teppet likeså, det ligger stappet bak døra, sammen med diverse annet rusk. Jeg fatter ikke hvordan hun får det til, men det er et bomba kråkereir der inne. Men ja, jeg har begynt å kaste masse ting, jeg har støvsugd så det klirrer ivrig i røret av både småleker, perler, viskelær og diverse, og hun blir stadig surere når ting forsvinner. Jeg har også satt henne til å støvsuge eget rom, og hvis hun ikke gjør det, så gjør jeg det og da støvsuger jeg alt støvsugeren makter å sluke. 

Setter jeg henne til å rydde selv, får hun ikke gå ut før hun er ferdig. En time, fem timer, tre dager? Sånn er det, og sånn blir det. Hun får ta den tida det tar.

Det har hjulpet litt, men vi har langt å gå!

Anonymkode: 822bb...f23

Når det var verst her brukte vi stoppeklokke. "Nå skal vi rydde xx-antall minutt, og ikke lengre". Det er sjokkerende hvor mye som kan bli gjort på 10 min. Barnet ser enden på det så det er ikke en diger, umulig oppgave, og det blir litt lek it av det hele. Vær nøye når klokka ringer: "nei, nå rydder vi ikke mer, bra jobba". 

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å kjære vene. Det betyr likevel ikke st de fortsetter å rydde🤦🏻‍♀️

Anonymkode: a36c9...3b4

Uansett er det noe å få inn rutiner og å følge det opp. Her har de og protestert men da har vi sagt vi må gjøre ting vi ikke liker. Ja selv om det ikke er strøkent så er sengetøy og møkkete klær til vask og reint på plass. Og det med klær har de overholdt eller så har de stått der uten klær. Og da har det fort kommet

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vel, å rydde rommet er en av de tre oppgavene han har. Noe han virkelig ikke ønsker å gjøre, men gjør det. 

Anonymkode: 842fb...43a

Men dette er ikke en tråd for moralister som lykkes på dette området. Du har ett barn. Det i seg selv innebærer at du burde ha overskudd til gjennomføring.

Dette er en tråd der man ber om råd i en situasjon man ikke får til. Går du inn i alle tråder og skriver  «Det problemet har ikke jeg😊

• Liker 1
Skrevet
Rotemor skrev (4 minutter siden):

Men dette er ikke en tråd for moralister som lykkes på dette området. Du har ett barn. Det i seg selv innebærer at du burde ha overskudd til gjennomføring.

Dette er en tråd der man ber om råd i en situasjon man ikke til.

Her sliter vi titt og ofte men rutinen står den.  "I dag er søndag, nå skal vi rydde. ALLE skal rydde, også mamma". Det er til tider en kamp, men de vet det må gjøres så det blir gjort. Noen ganger må de gruffe/klage/protestere mens andre dager vasker de så raskt at gulvet rekker ikke bli vått. Jeg velger mine kamper og forventer ikke at de skal vaske som jeg gjør. 

Begynn i det små med overkommelige, men faste,  oppgaver.

Bruk stoppeklokke.

Det er mine aller beste tips, og jeg har prøvd en del forskjellige ting i kampens hete. Den som skapte mest friksjon mellom barna og jeg er den gang jeg gikk opp med en søppelsekk og sa "enten rydder dere, ellers rydder jeg". Det ble fart i dem dengang, men følte likevel at jeg vant kampen men tapte krigen... samme med wifi-trusler og mas.. 

Skrevet
luxifine skrev (4 minutter siden):

Her sliter vi titt og ofte men rutinen står den.  "I dag er søndag, nå skal vi rydde. ALLE skal rydde, også mamma". Det er til tider en kamp, men de vet det må gjøres så det blir gjort. Noen ganger må de gruffe/klage/protestere mens andre dager vasker de så raskt at gulvet rekker ikke bli vått. Jeg velger mine kamper og forventer ikke at de skal vaske som jeg gjør. 

Begynn i det små med overkommelige, men faste,  oppgaver.

Bruk stoppeklokke.

Det er mine aller beste tips, og jeg har prøvd en del forskjellige ting i kampens hete. Den som skapte mest friksjon mellom barna og jeg er den gang jeg gikk opp med en søppelsekk og sa "enten rydder dere, ellers rydder jeg". Det ble fart i dem dengang, men følte likevel at jeg vant kampen men tapte krigen... samme med wifi-trusler og mas.. 

du siterer nok feil her. Mine barn er voksne

Skrevet

Var helst jeg svarte til "dette er ikke en tråd for moralister", mulig jeg snakket meg selv litt bort men ville poengtere at 1) det er kamp 2) det er mulig å få det til og 3) små seiere er store seiere i det lange løp. At TS må velge sine kamp og muligens senke krav ift hvor bra det blir gjennomført.

AnonymBruker
Skrevet

Si at innen en viss tid kommer jeg (mor) og rydder, da tar jeg med søppelsekker... 

Anonymkode: f3b80...46d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei. Barnet mitt er snart 11 år, og klarer ikke å rydde rommet. Hvor mye skal jeg kunne forvente at hun får til selv?

Alternativ 1: jeg rydder det, og det er ryddig i to dager.

Alternativ 2: vi rydder sammen. Dette er veldig tidkrevende, og ender opp med at jeg rydder, fordi hun bruker så lang tid på hver enkelt oppgave.

alternativ 3: hun rydder selv (dette er egentlig det jeg forventer..). Det blir ikke gjort, selv med spesifikke oppgaver; legg skittentøy i skittentøyskurven, kast søppel i søppeldunken, re opp senga, legg ting tilbake på fast plass. Forrige uke brukte hun fem timer på å re opp senga si. 

Jeg har prøvd mange metoder. Jeg har gitt bra-kort, belønninger, ukepenger, inndratt ukepenger, holdt igjen så hun ikke får hatt besøk, blitt med på rydding, vist henne, kjeftet, forklart, gitt tips, tatt ut alt av leker, redusert mengden ting på rommet…. Nå er hennes far kjempelei, og nekter å hjelpe henne. Jeg forstår at det blir overveldende, og at jeg må hjelpe henne, men samtidig forventer jeg at de enkleste oppgave skal gjøres uten at jeg ber om det. 

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg bare rydde rommet, for hvis jeg bare lar det stå, så står det sånn det er nå. Hun kommer nesten ikke inn, og det er ting overalt på gulvet. Hvis jeg rydder, så blir det like ille om tre dager 😌

Anonymkode: abbaa...402

Hva med å sette krav om å få møkkete klær ut fra rommet og skifting av sengetøy, men resten er hennes ansvar. Kan fort bli flaut om hun skal ha besøk. 

Mine er 5 og 7, de får bare streng beskjed om å rydde rommet og at de blir der til rommet er ryddig. 

Anonymkode: 9e572...395

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er sikker på at hun kan rydde, altså vet hva hun skal gjøre, er det bare å si nei til besøk før rommet er ryddet, en mer logisk konsekvens enn å stenge av internett.

Ta en dag eller to nå i ferien og gå gjennom alt av klær og ting. Kast alt som er ødelagt. Klær som er for små kan selges, gis bort eller spares til yngre søsken. Samme med fravokste leker. Færre ting på rommet gjør det enklere å holde orden. Har hun nok oppbevaringsmuligheter? Hyller, bokser, kasser (med lokk!). Ta en tur på Europris eller Biltema og kjøp gjennomsiktige plastbokser i forskjellige størrelser og merk dem med hva som skal oppi, f.eks tegnesaker, spill osv. Lett å finne det hun vil ha, og lett å rydde etterpå.

Anonymkode: 7438f...8ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...